המודעות לאורח חיים בריא גדלה בשנים האחרונות ואיתה תחום הריצה על יתרונותיו הבריאותיים. המגמה הזו מובילה כמעט כל אדם חמישי לקום מהספה ולרוץ. ריצה הפכה להיות משהו מאוד פופולרי, לא משנה איפה נהיה או באיזו שעה, תמיד ניתן להבחין במישהו שרץ באזור בבגדים צבעוניים וזוהרים שגורמים לנו רק לקנא ולרצות לרוץ גם. מעולה! אבל איך ואיפה מתחילים? קבוצת ריצה? אימונים אישיים? אולי בכלל לא צריך מאמן ואתם יכולים לעשות את זה לבד? אני פה בשביל לעשות לכם קצת סדר בראש.

מאת: מריה קוסרב
צילום: גיא חלמיש

למה אתם רוצים לרוץ?

לפני הכל זאת ההחלטה והצבת המטרות מול עצמכם: האם אתם רוצים לרוץ רק כדי לשמור על תנועה? אולי כדי לרדת במשקל ולשמור ועל אורך חיים בריא? או שאולי אתם רוצים  לרוץ מירוץ של X קמ כי זה החלום שלכם, או שאתם רוצים לגלות את גבול היכולת שלכם בתחום? ואולי אף אחד מהדברים האלה ובא לכם פשוט להצטרף למסגרת החברתית של קבוצת ריצה?

אולי אתם בכלל לא אנשים של קבוצה וכל מה שאתם צריכים זאת תוכנית אימונים אישית? לא משנה מה המטרה הכי חשוב שתכירו בה. אחרי שהבנתם מה בעצם אתם רוצים, צריך תוכנית פעולה איך להגיע לשם.


 

תוכנית האימון האישי של RUNPANEL:
התאמנו עם RUNPANEL מביתכם- בזמן ובמקום שנוח לכם. המאמן: גיא חלמיש, עורך הפאנלים, יביא אתכם לתוצאות, עם הנחיה צמודה ומקצועית והורדת סיכון מפציעות. בעלות של 250 ש”ח לחודש בלבד!

להצטרפות מלאו את הטופס:

    להצטרפות

    חזרו אלי לרישום לאימון ריצה אישי

     

     

     

     


    מה נותנת קבוצת ריצה?

    דבר ראשון ולפני הכל, המסגרת של הקבוצה- הרבה אנשים אין להם את המשמעת העצמית לקום בבוקר בשעה שלרוב האנשים נשמעת לא הגיונית. הם צריכים “רק מישהו לקבוע איתו כדי שאצא מהבית” כדי להתעורר לאימון. אם כבר עסקינינו בשעות לא הגיוניות, אין כמו לרוץ עם אנשים בשעות המוקדמות של הבוקר או בשעות המאוחרות של הערב,זה נותן תחושת ביטחון ושייכות.

    דבר שני: אי אפשר להתעלם מכך שבקבוצה יש יותר גירוי לפן התחרותי וזה מתבטא בעיקר באימוני איכות כמו אינטרוולים. הקבוצה מובילה למיקסום יכולות הרץ, פתאום הקצב ריצה עולה וכך הרצון להיות מהיר יותר גדל.

    כמובן איך לא נדבר על קשרי החברות שנוצרים בעקבות הספורט המדהים הזה? אנשים שמזיעים איתך שעוברים איתך הכל: אימונים קשים באיצטדיון, התמודדות מנטלית עם השיעמום של ריצת נפח ארוכה, לחלוק ג’ל כשבדיוק נגמר לך, או אפילו לעזור ולהיות שם בשבילך מחוץ לעולם האימונים. קבוצת ריצה היא כמו המשפחה השניה שלך וזה משהו שאי אפשר להשיג באימונים לבד.

    איך תדעו איזה מאמן או קבוצה מתאימים לכם?

    קשה לבחור: יש כל כך הרבה קבוצות ריצה וכל כך הרבה מאמנים בכל מקום, וכל קבוצה והאג’נדה שלה. ההחלטה הזו חשובה, כי היא יכולה להשפיע על ההצלחה שלכם בכניסה לעולם הריצה, ובהשגת היעד שעבורו אתם רוצים להיכנס לעולם הנפלא הזה. שווה להשקיע פה מחשבה!

    יש קבוצות ריצה שהן יותר תחרותיות וכל אימון הוא תחרות סמויה. יש קבוצות ריצה שמה שחשוב זה הפן החברתי, עושים אימון מקשקשים תוך כדי ויושבים לאכול ביחד אחרי. יש קבוצות של ריצות שטח והרים, וקבוצות של ריצות כביש, קבוצות שהן מלאות באנשים והאווירה שם המונית ואחרות קטנות עד 10 אנשים. וכמובן אם אין חיבור למאמן כנראה שכך לא תגיעו רחוק.

    נסו להבין עם עצמכם איזה אופי של קבוצה מאלה שהזכרנו פה יתאים לכם, וחפשו אותה באזור שלכם. בצעו רשימה של הקבוצות והמאמנים שבסביבתכם ונסו לאפיין אותם באמצעות המקורות הבאים:

    רצים עם לורנס

    רצים עם לורנס

    מידע מעמוד הפייסבוק או אתר קבוצת הריצה

    כיום כמעט לכל קבוצת ריצה יש עמוד פייסבוק ואולי אפילו אתר. המידע העיקרי שאפשר לקבל מדף הפייסבוק הוא שעות האימונים של הקבוצה, תמונות קבוצתיות שאפשר לקבל מהן קצת מה”ווייב” הכללי של הקבוצה,  לראות מי הם חברי הקבוצה, עדכונים בנוגע לסוג האימונים, תחרויות שבהם הקבוצה השתתפה, אירועים שהקבוצה עושה כמו ריצות חברתיות למינהן או מחנות אימונים.

    רצים פעילים בקבוצה

    אז כמו שהזכרנו למעלה, בפייסבוק אפשר לראות מי הם חברי הקבוצה ניתן ליצור איתם קשר ולשלוח להם הודעה: לשאול אותם על אופי הקבוצה, מה טוב ומה פחות טוב בה? פה אתם גם בוחנים מי יהיו הפרטנרים שלכם לריצות- האם התמהיל החברתי והסגנון (מקצועני? חובבני? מעורב או מוטה נשים/גברים?) והאווירה נראית לכם.

    אסור לשכוח שלא כל הקבוצות מתהדרות בדף פייסבוק או אתר ויש הרבה קבוצות שקטות ששומעים עליהם בעיקר מפה לאוזן. זה לא אומר שהן פחות טובות זה רק מראה על אופי הקבוצה לכן חשוב לא לפסוח על אותן קבוצות ולעשות קצת גישוש גם על קבוצות אלו לפני הצטרפותכם.

    מידע מרצים שעזבו 

    לא פחות חשוב מלדבר עם הרצים הפעילים בקבוצה! חשוב לדבר עם מי שעזב, לבדוק למה, יכולות להיות המון סיבות כמו עניינים אישיים של המתאמן (לא מתאים לו יותר לרוץ, נפצע, ההוצאה החודשית יקרה לו, או אולי האופי של האימונים תחרותי מדי או לא תחרותי מספיק עבורו, וכו’).

    יכולות להיות גם סיבות הקשורות למאמן לדוגמא: המאמן הוא פרפורמר מצוין ומאמן מקצועי אבל האישיות שלו לוקה בחסר? או מצב הפוך: מאמן שהוא בן אדם מקסים אבל אין מה לעשות הוא לא מספיק מקצועי ואחוזי הפציעות אצלו בקבוצה גבוהים מאוד. סיבות נוספות יכולות להיות מתאמנים שלא הסתדרו עם שאר הקבוצה- כל שיחה כזו יכולה להיות מאוד מלמדת. כל הדברים הללו הם דברים שחשוב לבדוק ולשקול לפני כניסתכם לקבוצה, בעיקר כדי לחסוך לעצמכם זמן יקר ותסכול.  

    שיחה עם המאמן

    אל השיחה עם המאמן כדאי להגיע אחרי שכבר ידוע לכם לא מעט מהמקורות הקודמים. מרימים טלפון או שולחים הודעה למאמן ושואלים אותו על אופי הקבוצה, על אופי האימונים, על רמת האימונים, על רמת שאר המתאמנים. שואלים על אירועים עיקריים שהקבוצה מתאמנת לקראתם (אם יש כאלה) ועל פעילויות נוספות חוץ מהאימונים- כמו הרצאות שהמאמן מעביר או ערבי קבוצה עתידיים. מבררים על האופן שבו הוא בונה את תוכנית האימונים לכל מאומן- האם היא אישית או קבוצתית? כיצד זה עובד בשוטף?  

    קריטי כמובן להבין מהם שעות וימי האימון שיסתדרו עם האילוצים שלכם (ולפעמים, תצטרכו לשנות משהו אצלכם כדי להצליח להתחבר לקבוצה- כדאי לבוא מוכנים גם לאפשרות הזו). כמובן שיש צורך להציג בפני המאמן את המטרות האישיות שלכם- וככל שתבואו מוכנים וכנים יותר סביב המטרות שלכם, כך תסייעו למאמן להבין טוב יותר כיצד לעזור לכם. מאמן מקצועי ואתי ידע להגיד אם הוא אכן הוא המאמן בשבילכם ואם לא- ידע להפנות אתכם למאמן אחר שמתאים לכם.

    להגיע ולהתנסות

    הדבר הכי חשוב לא משנה או במי תבחרו הוא להגיע לאימון ניסיון לראות בפועל איך זה מרגיש, להציב את הצעד הראשון במציאות ולא רק באופן תיאורטי. כי כמו שלאו זדה אמר”גם מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד “. מי יודע אולי בסוף תהיו רצי אולטרה 😉   

    מאת: מריה קוסרב וגיא חלמיש
    מריה היא מאמנת ריצות ארוכות וספורטרפיסטית בוגרת מכון ווינגייט, אולטרה מרתוניסטית, חובבת ריצות מדבר ושטח ולאחרונה גם טריאתלטית שעושה תואר ראשון בגיאולוגיה?
    גיא חלמיש הוא עורך RUNPANEL ומאמן באימון ריצה אישי – לפרטים והצטרפות לחצו כאן

    אולי תתעניינו גם בקישורים הבאים: