אתם מושקעים בריצה, אוהבים אותה, חולמים עליה, רוצים רק לחיות את התחום. האפשרות להתפרנס ולעסוק בתחום שאתם אוהבים קרובה מתמיד בזכות קורסי המאמנים שיש בישראל. צפריר ים, שליח RUNPANEL יצא להתנסות ולסקר עבורכם את קורס מאמני ריצה של בית הספר למקצועות הספורט. הקורס נפרש על פני 21 מפגשים, כ-160 שעות לימוד בכיתה ובשטח ומחירו כארבעת אלפים ש"ח.

כתב וצילם: צפריר ים

שמי צפריר ואני חובב ריצות ארוכות. אני עוסק בריצה כבר מספר שנים. בתחילת הדרך קבלתי הכוונה על ידי מספר מאמני ריצה מעולים וצברתי ידע לא מבוטל. אבל תמיד יש שאיפה להרחיב את השליטה בתחום, ולכן שמחתי מאוד על ההזדמנות להצטרף לקורס מאמני ריצות ארוכות בבית הספר למקצועות הספורט כשליח של Runpanel. לבית הספר שלושה סניפים, בעפולה, באשקלון ובתל אביב, שם עברתי אני את הקורס.

מאמני ריצה

הייעודי, העיוני והרפואי

הקורס בנוי משלושה חלקים עיקריים. כל חלק מחייב מפגש שבועי בהתאם להיקפו. ניתן לקחת כל חלק בזמן הנוח לכם.

  1. החלק "הייעודי": נפגשנו בימי שישי בשעה שמונה בבוקר, כל פעם בפארק אחר בתל אביב. השעתיים הראשונות הוקדשו לאימוני ריצה מגוונים. תחילה הועברו האימונים על ידי  וילם לאוקס (עוד נדבר עליו בהמשך) ועם התקדמות הקורס השרביט הועבר אלינו החניכים, ואנו העברנו את האימונים כתרגול. את הזמן שנותר עד לשעה שתיים בצהריים בילינו בכיתה שם למדנו את תורת אימון הריצה. מטרת החלק הייעודי היא לספק ללומדים את הבסיס הדרוש לאימון ריצה, כאשר בסופו של שלב זה כל אחד מאיתנו כתב תוכנית ריצה.
  2. החלק העיוני – חלק זה נערך במקביל ליעודי. בית הספר למקצועות הספורט מאחד תלמידים ממספר תחומים דומים כמו מאמני שחייה, ריצה, רכיבה על אופניים או חדר כושר. כולם לומדים יחד את התחומים העיוניים ברמה ובהיקף הנדרשים לתחומם. אנחנו למדנו אנטומיה של גוף האדם בהקשר שלנו ולאחר מכן את הפיזיולוגיה הרלוונטית לנו. בסוף כל פרק יש מבחן עיוני. תנאי לקבלת התעודה הוא מעבר בהצלחה של כל המבחנים.
  3. החלק הרפואי- כל מאמן בתחום הספורט חייב להחזיק בתעודת מגיש עזרה ראשונה. שלב זה מתחיל בלימוד עצמי מתוקשב ולסיום פגישה בכיתה לתרגול, חידוד ומבחן מעשי.

ריצה

הכירו את וילם לאוקס – מוביל הקורס בביה"ס למקצועות הספורט

וילם עוסק בהדרכת מאמני ריצה שנים רבות. היה פעיל במכון וינגייט כ-20 שנה, שם גם ייסד את קורס מאמני ריצות ארוכות הראשון בארץ. לפני כחמש שנים עבר לבית הספר למקצועות הספורט וכאן המשיך להוביל את אותו קורס. וילם הוא איש רב פעלים: הוא המאמן הלאומי של נבחרת האתלטיקה בתחום הפרא-אולימפי, מאמן כושר בקבוצות כדורגל ועוד.

הקורס התחיל בתרגילים לשיפור טכניקת הריצה, נושא שלעיתים מוזנח אצל רצים חובבים וחבל שכך. טכניקה נכונה יכולה להפחית פציעות, להגדיל את מהירות הריצה וחשוב מכך, לתרום להנאה. לוילם, שהגיע מתחום ריצות המסלול, יש ניסיון רב בנושא. הוא מלמד טכניקת ריצה הן בקורס המאמנים והן בסדנאות מיוחדות שהוא עורך לקהל הרחב. וילם החדיר בנו ידע רב בטכניקה ובמתודיקה של שיפור סגנון הריצה.

בנוסף לטכניקות ריצה למדנו ותרגלנו גם אימוני עליות, פרטלק, אינטרוולים מסוגים שונים, ריצות נפח, ריצות שטח, ריצות שחרור, חימום מפרקים ואפילו הליכה נורדית.  

החלק השני של היום הוקדש כאמור ללימודים הקשורים ישירות באימון ריצה. הדובדבן שבקצפת היה כמובן פרויקט הסיום – כתיבת תוכנית ריצה. נחלקנו לזוגות, כל זוג קבל משימה אחרת, לדוגמא הכנת רץ למרוץ 5 ק"מ ראשון, או הכנת רץ וותיק לחצי מרתון תוך שיפור משמעותי בזמן הריצה. בת הזוג שלי ואני נדרשנו להכין תכנית למרתון ראשון. בחרנו במרתון טבריה הקרוב ובנינו תוכנית של 35 שבועות אשר שילבה בתוכה מספר מרוצי ביניים. הכנת התכנית חייבה אותנו לשאול שאלות שלא התייחסנו אליהן קודם, ועבורי הייתה זו חוויה מעניינת במיוחד.

קורס

 

ביקור במדיקס

במסגרת הקורס ביקרנו במדיקס, מרכז רפואת ספורט גדול ומתקדם. המרכז מעניק טיפול במגוון תחומים כגון אורתופדיה, פיזיותרפיה, עיסוי ספורטאים וכדומה.   פגשנו שם את ד"ר יוני ירום, מנהל מדיקס, שהסביר לנו על מגוון הבדיקות הניתנות במרכז הרפואי, ביניהן בדיקת סף חומצות חלב אותה אף חווינו. היה מעניין לחבר בין התוצאות שראינו על צג המחשב של יוני לאחר הבדיקה לבין החומר העיוני, אותו למדנו עם איתי הר ניר המרצה לפיזיולוגיה, שלימד אותנו על הקשר בין פעילות אירובית לאנאירובית וייצור הלקטט המכונה בשפת העם "חומצת חלב". פתאום התאוריה הופכת למציאות.

היום כשאני רץ, אני מבין טוב יותר מה מתחולל בגופי, מה קורה ברגע זה ומה עתיד לקרות בהמשך הריצה. חשוב מזה, אני מבין מה קורה לבחור שרץ לידי. למדתי לקרוא את הסימפטומים ולהפוך אותם לאבחנה.

במדיקס התנסינו במכשיר האנטי גרוויטי, מכשיר משוכלל המאפשר לרוץ תוך הפחתת המשקל. למעשה המכשיר נושא חלק ממשקל גופו של הרץ באזור המותניים כך שעל הרגליים פועל עומס מופחת. לדוגמה, אדם השוקל 100 ק"ג יכול לרוץ עם עומס של 20 ק"ג על הרגליים. השרירים מתחזקים אבל אין פגיעה במפרקים כתוצאה מעומס יתר. המכשיר מדויק ומאפשר להעלות את העומס על הרגליים בהתאם להתקדמות הריפוי.

בדרך זו ניתן להמשיך לרוץ גם כאשר סובלים משברי מאמץ או כשיקום לאחר ניתוח או דלקת חריפה. טוב שיש מכשיר כזה בארגז הכלים שלך כמאמן.

קורס מאמני ריצה

חידושים והמצאות

וילם הקפיד לחשוף אותנו לכל החידושים וההמצאות בתחום אימון הריצה. ממנו למדנו עד כמה חשוב לגוון את האימונים ולהשתמש באביזרים שונים כדי להכניס עניין והנאה.

באחד השיעורים פגשנו את אביב רייכמן ויחד איתו התנסנו ב-K-feat , ערכה שמאפשרת לגוון את האימון בשטח, להכניס עניין, לעבוד על שרירים שאנחנו לא מפעילים מספיק ובעיקר להנות. כפי שניתן לראות הערכה סיפקה לנו הנאה רבה.

קורס

מה לצפות ומה לא לצפות

הדרכת אנשים בכל תחום זו אחריות גדולה מאוד. תחום הריצה החובבנית מורכב מאוד. למאמן טוב יש תפקיד חשוב מאוד בחיי המתאמן. אין קורס בודד כלשהו שמכשיר אותך לזה.

נכון, לא כל אחד שיוצא מהקורס הזה יכול להפוך מייד למאמן ריצה ולפתוח קבוצת ריצה. צריך עדיין להשתפשף בעבודה יחד עם מדריכים מנוסים. חלק מהמשתתפים בקורס הגיעו לאחר שנות ניסיון רבות, חלקם עוסקים בפועל כמאמני ריצה או מאמנים בתחומים קרובים. אחרים הגיעו חסרי ניסיון כלל. במקרה הזה, הדרך עד לעבודה ארוכה, אבל הקורס נתן להם את האפשרות לדעת האם התחום בכלל מתאים להם. לפעמים שלילת כיוון בתחילת הדרך חוסכת מאיתנו הוצאות רבות ומיותרות.

הקורס שעברתי כאן לימד חלקים חשובים מאוד אבל חייבים לזכור שבסוף המטען האישי של המאמן וניסיון החיים שלו חשובים לא פחות ולפעמים אף יותר מהיכולת לבנות תוכנית ריצה. לכן, לפני שאתם נרשמים לקורס כזה, תשאלו את עצמכם האם אתם בשלים להנהיג אנשים אחרים, אם כן, הקורס יכול להתאים לכם, אחרת, זה יהיה קורס העשרה מבחינתכם.


קבלו עידכונים מראנפאנל-

הניוזלטר השבועי של RUNPANEL

אל תתן לפייסבוק לקבוע מה אתה יודע. הצטרף אלינו:


מאשר משלוח פרסום, דיוורים ועידכונים


קורס מאמני ריצה- דברי סיכום

לסיכום, מאוד נהניתי בקורס מאמני ריצה של בית הספר למקצועות הספורט בהנחיית וילם. הקורס העמיק את הידע שלי, חשף אותי לתכנים שבדרך אחרת לא הייתי מגיע אליהם. היום אני מבין טוב יותר את נושא הריצה, את התהליכים שמתרחשים בגופי במהלך הריצה, וגם כמובן לאחריה. אני בהחלט ממליץ לכל מי שעוסק ברצינות בתחום הריצה לעבור קורס כזה, אשר ללא ספק יכול לשפר משמעותית את השליטה בתחום.

להתראות בכתבה הבאה, צפריר ים.