בסוף השבוע הקרוב יזנקו חלק נכבד מהטריאתלטים הבכירים ביבשת לאליפות אירופה בטריאתלון (אולימפי) המתקיימת בגלזגו, סקוטלנד, זאת כחלק מפסטיבל אליפויות אירופה בשלל ענפי ספורט, שכן זוהי הפעם הראשונה שמתקיים פסטיבל מסוג זה. מיהם המועמדים המובילים לתואר האלוף בגברים ובנשים? ומיהם חמשת המתחרים הישראלים?

מאת: רון לוינסון

נשים: 45 מתחרות ביום חמישי

צפויה תחרות מותחת בין אלופה אולימפית, אלופת אירופה מכהנת, אלופת אירופה לשעבר וספורטאיות צעירות מבטיחות.

הטריאתלטית הוותיקה ניקולה ספיריג השוויצרית, כבר בת 36 ואחרי 2 לידות, תנסה להראות למתחרות שהגיל לא משחק אצלה. ספיריג ניצחה במשחקים האולימפיים בלונדון, סיימה שנייה במשחקים האולימפיים בריו וחמש פעמים אלופת אירופה תחפש את התואר השישי שלה. השוויצרית לא מרבה להתחרות בשנים האחרונות, ובשנת 2018 התחרתה רק בסבב העולמי בהמבורג, שבו סיימה במקום הרביעי.

הבריטיות אינדיה לי וג’סיקה לירמונת’ יודעות מה צריך לעשות בשביל לנצח באליפות אירופה. לי ניצחה בשנת 2016, אולם לא רשמה הישג משמעותי מאז, ולירמונת’ ניצחה בשנת 2017, הבריטיות ינסו לשמור על התואר בממלכה בעזרת הקהל המקומי שידחוף אותן למעלה.

ספורטאית צעירה אך מבטיחה היא קסנדרה בוגרנד: הצרפתייה רק בת 21 הספיקה להתחרות במשחקים האולימפיים בריו כצעירת המשתתפות, עשתה את תחרות הפריצה שלה בחודש שעבר עם ניצחון בתחרות הסבב העולמי (WTS) היוקרתי בהמבורג. צעירות נוספות שינסו להתמודד על מקום בפודיום הן לורה לינדמן הגרמנייה, שסיימה באותה תחרות בהמבורג במקום השני ומלאני סנטוס הפורטוגלית, סגנית אלופת העולם עד גיל 23. 

הפרשנות שלנו: למרות הישגיהן המרשימים של הטריאתלטיות הצעירות, הן טרם הוכיחו את עצמן בתחרויות גדולות במרחק האולימפי, שכן אותה תחרות בהמבורג הייתה לחצי המרחק, ולכן אני צופה שהנשים שייקחו את ההובלה הן הותיקות יותר. ספיריג היא ספורטאית של תחרויות גדולות, ועם הניסיון הרב שלה תוכל להביא ניצחון נוסף, ולדעתי הנשים שישלימו את הפודיום יהיו לירמונת’ הבריטית עם ספורטאית צעירה, בוגרנד או לינדמן.

ספיריג עם ידה על העליונה במשחקים האולימפיים בלונדון 2012:

62 גברים יזנקו ביום שישי

בין הגברים, מספר לא מבוטל של ספורטאים מהטופ העולמי שיתמודדו על התואר האירופי. השם הגדול ביותר בתחרות הוא הבריטי אליסטר בראונלי, שיאפשר לנו להיות בטוחים שנזכה לתחרות מרתקת ביותר בעזרת אופי התחרות האגרסיבי שלו. המקומי בעל רזומה מרשים של פעמיים אלוף אולימפי, פעמיים אלוף העולם ושלוש פעמים אלוף אירופה, וינסה כאמור לזכות בזהב האירופי הרביעי שלו בקריירה בעזרת עידוד הקהל המקומי.

בנוסף לכך, בראונלי הוכיח שחרף היכולות הפיזיות שלו, הערכים שלו עדיפים על הניצחון. בשנת 2016, אחיו, ג’ונתן, עמד לפני ניצחון בתחרות גמר הסבב העולמי ובתואר אלוף העולם, אך 400 מטר לסיום התחרות התייבש ואזלו כוחותיו. אליסטר, שהיה שני באותם רגעים, ראה את המתרחש, ובמהלך שריגש את כל העולם, החליט לוותר על המאבק לסיום עם הנרי סקומן הדרום אפריקני שהיה צמוד אליו ולסחוב את אחיו כל הדרך עד לקו הסיום. בעקבות אותם אירועים, מריו מולה הספרדי זכה בתואר אלוף העולם, סקומן ניצח בתחרות וצמד האחים השלימו את הפודיום, אך ללא ספק הבריטים גנבו את ההצגה. אליסטר סיפר בסיום התחרות שמקרה זהה קרה לו בשנת 2010, אולם בתחרות דאז אף אחד מהמתחרים לא העלה על דעתו לעזור לו להגיע לקו הסיום, ומאז הבטיח לעצמו שאם יראה מתחרה במצב דומה, יעשה כל שביכולתו כדי לעזור לו.

מי שינסה למנוע מבראונלי לקחת תואר נוסף הוא הספרדי פרננדו אלרזה, שסיים במקום השלישי בסבב העולמי בשנת 2016, ומדורג כעת במקום החמישי בעולם. אלרזה הוכיח שנמצא בכושר טוב כשסיים במקום הרביעי בתחרות הסבב העולמי (WTS) שהתקיימה באדמונטון, קנדה לפני שבועיים.

גם מארטן ואן ריאל הבלגי ופייר לה קור הצרפתי, המדורגים במקומות השישי והשביעי בהתאמה בעולם, ינסו לחצות את קו הסיום במקום הראשון. ספורטאי נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא ז’ואו סילבה הפורטוגלי, שסיים במקום השלישי באליפות אירופה בשנה שעברה וינסה לחזור הביתה עם מדליה נוספת על צווארו.

הקהל המקומי ינסה לתת דחיפה חזקה למארק אוסטין הסקוטי, שהפתיע רבים באפריל האחרון כשסיים במקום השלישי במשחקי חבר העמים הבריטיים בגולד קוסט. 

הפרשנות שלנו: חושב שתחרות הגברים יכולה להתפתח למספר כיוונים, שכן בראונלי לא התחרה בתחרויות הסבב העולמי מאז יוני 2017, ולמרות ניצחונו באפריל האחרון בתחרות “צ’אלנג'” למרחק חצי איש ברזל בסין, לא ידוע עד כמה מגיע מוכן לתחרות במרחק האולימפי. אף על פי כן, אני לא מספיד את בראונלי, שהוכיח פעמים רבות שהוא ספורטאי שמתעלה על עצמו בתחרויות הגדולות. התרחיש הסביר ביותר הוא שחייה חזקה מאוד על ידי הסלובקי ריצ’רד וארגה, שימשוך אחריו קבוצה קטנה של שחיינים מעולים, בראונלי יהיה שם כדי להכתיב קצב גבוה לאורך מסלול האופניים עד ליציאה לריצה, שבה נראה את בראונלי, לה קור וואן ריאל נאבקים על המקומות בדוכן המנצחים.

תקציר התחרות ההרואית בגמר הסבב העולמי בכיכובם של האחים בראונלי: 

 

הישראלים

לראשונה יזנקו לאליפות אירופה חמישה ישראלים שינסו לצבור ניקוד אולימפי לקראת טוקיו 2020.

הישראלי המוביל ביניהם הוא שחר שגיב. בשנה שעברה שגיב, המדורג במקום 60 בעולם, היה במרחק נגיעה ממדליה היסטורית באליפות העולם עד גיל 23 כשסיים במקום הרביעי, וקבע הישג מדהים נוסף כשסיים את אליפות אירופה בשנה שעברה במקום התשיעי.

הגנים האתלטיים במשפחת שגיב לא פסחו על אחיו הקטן של שחר, רן שגיב, שיזנק לראשונה לאליפות אירופה לבוגרים. שגיב הצעיר רשם מספר הישגים יפים בשנתיים האחרונות, ביניהם מקום עשירי באליפות אירופה עד גיל 23 בשנה שעברה וסיום שלוש פעמים בין 15 הראשונים בתחרויות גביע העולם.

הישראלי השלישי שיזנק הוא רועי זוארץ, שהפתיע באליפות אירופה בשנה שעברה עם סיום במקום 22, וסיים מוקדם יותר העונה בתחרות על הפודיום במקום השני בתחרות הגביע האמריקאי בריצ’מונד, ארצות הברית.

גם לאיתמר אלסטר, אלוף ישראל, יש נסיון בתחרות זו, כשסיים במקום 32 באליפות לפני שנתיים, מוקדם יותר העונה סיים אלסטר במקום 27 בתחרות הסבב העולמי בברמודה ולתחרות הוא מגיע אחרי מחנה גובה בצרפת.

אחרון לזנק הוא אמתי יונה, שסיים בשנה שעברה במקום השביעי באליפות אירופה עד גיל 23, וינסה להוכיח את עצמו באליפות אירופה הראשונה שלו בבוגרים.

מאמן נבחרת ישראל, אורי זילברמן, מדווח מגלזגו: “הרמה באליפות אירופה השנה גבוהה מהרמה באליפויות בשנים האחרונות, ולכך 2 סיבות: הראשונה היא שהתחרות מתקיימת כחלק מפסטיבל אליפויות אירופה, ולכן הסיקור סביב התחרות גדול יותר, והשנייה היא שהמרדף אחר הניקוד האולימפי החל, ותחרות זו מקנה ניקוד קריטי עבור הספורטאים. בעקבות אותה סיבה שלחנו את החמישייה הבכירה שלנו, כל החמישה מכוונים לטוקיו 2020 ושאיפתם היא לעבור את קו הסיום במיקום הגבוה ביותר, ובפער קטן מ-5% מזמן המנצח (תנאי הכרחי לקבלת ניקוד).”

המשלחת הישראלית לתחרות. בתמונה מימין לשמאל: יניב אשכנזי (אחראי על ענף הטריאתלון מטעם היחידה לספורט הישגי), זילברמן, שחר שגיב, זוארץ, מיכאל זיו (יושב ראש איגוד הטריאתלון הישראלי), רן שגיב, אלסטר, יונה, דניאל קסל (פסיכולוג הנבחרת).

התחרות תשודר בשידור ישיר בקישור http://europe.triathlon.org/live. תחרות הנשים תוזנק ביום חמישי בשעה 15:30 שעון ישראל, והגברים יזנקו ביום שישי בשעה 18:00 שעון ישראל.

מאת: רון לוינסון

רון לוינסון – בן 23, היה טריאתלט עלית וחבר נבחרת ישראל בטריאתלון בשנים 2012-2017. ייצג את ישראל באליפויות אירופה ועולם בגילאי הנוער וU23 ובאליפות אירופה לבוגרים. כיום רון מאמן בקבוצת הטריאתלון RoadRunner תחת ניהולו המקצועי של ניר יגודה.