בסוף השבוע הקרוב יגיע הטריאתלון העולמי לתחרות השיא לשנת 2018: אליפות העולם בטריאתלון – גמר הסבב העולמי לנשים ולגברים. בסוף השבוע הזה נדע מי יהיו אלופי העולם בטריאתלון לשנת 2018. הכתבה תתמקד בתחרויות הבוגרים ובכתבת המשך שתעלה ב RUNPANEL בקרוב נספר לכם על הנבחרת הישראלית!

מאת: רון לוינסון
תמונות: ITU, וואגנר ארויו, ג’אנוס שמידט, דלי קאר

הימים והשעות נספרים לאחור עד לשעה שבה כל עולם הטריאתלון ישא עיניו כלפי מחוז קווינסלנד שבאוסטרליה, שבמימיו יחלו תחרויות גמר הסבב  העולמי. בימים האחרונים פורסמו מיקומי התחרות בשנים הבאות: בשנה הבאה תקפוץ קרוב אל העיר לוזאן שבשוויץ, המוגדרת כבירה האולימפית, בשנת 2020 לאחר מכן האליפות תחזור לאדמונטון שבקנדה, אחרי שהתקיימה באותו מקום גם בשנת 2014, בשנת 2021 תביא אותנו אל האי האקזוטי ברמודה, כמחווה לפלורה דאפי המקומית, אלופת העולם בשנתיים האחרונות, שהודיעה כי זו תהיה גם תחרות הפרישה שלה. בשנת 2022 תגיע אל אבו דאבי שבאיחוד האמירויות הערביות, ונקווה לראות עד אז את המשך התהליך שהתחיל יושב ראש איגוד הג’ודו העולמי, מריוס ויזר, שהצליח לגרום למדינה הערבית לאפשר לישראלים להתחרות בתחרות הג’ודו תחת סמלי המדינה.


אל תפסידו את התוכן הטוב בישראל על ריצה וטריאתלון- הכניסו מייל ונעדכן אתכם (אחת לשבוע בלבד!) על כתבות חדשות:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


אליפות העולם בטריאתלון היא תחרות למרחק האולימפי, תחל בשחייה בים טסמן למרחק 1500 מטר, תמשך ברכיבה לאורך 40 קילומטר (אמנם נראה תמים, אך יש רוחות חזקות על המסלול) ותסתיים בריצת 10 קילומטר מהירה. ספורטאי הנוער יעשו מחצית מהמרחק האולימפי.

ניתן לעקוב אחרי שידור ותוצאות בזמן אמת של תחרויות הבוגרים באתר http://www.triathlonlive.tv. מקצה הנערות יתקיים ביום שבת בשעה 4:20 לפנות בוקר שעון ישראל, מקצה הנערים יתקיים ביום שבת בשעה 6:05 בבוקר שעון ישראל, מקצה הנשים יתקיים ביום שבת בשעה 8:00 בבוקר שעון ישראל, מקצה הגברים יתקיים ביום ראשון בשעה 8:00 בבוקר שעון ישראל. תחרויות הנוער משודרות פה: http://triathlonlive.tv/goldcoast

אליפות העולם בטריאתלון

אליפות העולם בטריאתלון נשים: הולנד וזפארס ראש בראש 

56 נשים יזנקו בגולד קוסט לגמר הסבב העולמי לשנת 2018, אך יהיו אלה רק 2 נשים שימשכו את תשומת הלב: קייטי זפארס וויקי הולנד. 34 נקודות בלבד מפרידות בינן בדירוג העולמי ובהפרש גדול מאוד משאר הנשים. אך בזמן שההפרש בין מקום ראשון למקום שני בתחרות הוא 90 נקודות, ההפרש בין השתיים הופך לזניח. כעת אליפות העולם בטריאתלון ומי שתמצא את עצמה עוברת את קו הסיום לפני השנייה, תוכתר לאלופת העולם לשנת 2018.

זפארס האמריקאית המדורגת ראשונה לתחרות, ידועה ביציבות שלה לאורך רצף תחרויות. מתוך 7 תחרויות סבב שאליהן זינקה השנה, עמדה על הפודיום 5 פעמים: פעמיים על מקום שני, ושלוש פעמים על מקום שלישי. זפארס בעלת יכולות מאוד חזקות ויציבות בשלושת הענפים, כך שתמיד מצליחה למצוא את עצמה במרכז העניינים. יחד עם זאת מתוך 16 מדליות שזכתה בהן בתחרויות הסבב, רק אחת צבועה בזהב: כשניצחה בתחרות הסבב העולמי בהמבורג בשנת 2016. בנוסף לכך, זפארס מעולם לא הייתה אלופת העולם באף קטגוריה, ותרצה להוסיף את התואר הזה לרזומה שלה.

הולנד הבריטית הוכיחה בתחרויות האחרונות שהיא בכושר מצוין: היא ניצחה השנה בשלוש תחרויות סבב, וסיימה במקום השני בתחרות בברמודה, כשעקפה את זפארס בפוטו פיניש. בנוסף לכך, להולנד יש כמה מדליות מהבמות הגדולות כגון מדליית ארד מאולימפיאדת ריו, ובצעירותה הייתה גם אלופת העולם לנערות לשנת 2005.

שתי הספורטאיות מגיעות משתי נבחרות הנשים החזקות בעולם כיום- ארצות הברית ובריטניה, ויהיה מעניין לראות אם הטקטיקה הקבוצתית תיכנס גם כן לתחרות. סביר יותר להניח שנראה שיתוף פעולה שכזה בנבחרת האמריקאית בסגנון פועלות ברכיבה, שכן שותפותיה הבכירות של זפארס, קירסטן קספר וטיילור ספייבי, מדורגות במקומות השביעי והשמיני וסיכוייהן לפודיום בדירוג העולמי נמוכים. שיתוף פעולה כזה יהיה מקרה פחות סביר בנבחרת הבריטי מכיוון שצפויה תחרות פנימית בין הבריטיות על המקום השלישי בפודיום.

הבריטיות שמתחרות על המקום השלישי הן ג’ורג’יה טיילור בראון וג’סיקה לירמונת’. טיילור בראון, המובילה ב-222 נקודות על לירמונת’, החלה להתחרות בסבב העולמי בשנת 2017 והשנה חווה את שנת הפריצה שלה בבוגרות. היא סיימה על הפודיום ב-3 תחרויות סבב, ורוצה לסיים את העונה עם מדליה נוספת באליפות העולם, 5 שנים אחרי שסיימה שנייה באליפות העולם לנערות. היא פספסה בשנתיים האחרונות מדליות באליפויות העולם בקטגוריית עד גיל 23 כשסיימה בשתי התחרויות במקום הרביעי.

לירמונת’ מדורגת במקום הרביעי לתחרות. הישגיה המשמעותיים השנה הם מקום שני בסבב העולמי באבו דאבי, מקום שני באליפות חבר העמים הבריטי, שנערך גם כן בגולד קוסט, ומקום שני באליפות אירופה. לירמונת’ בדרך כלל מובילה את השחייה כך שמבחינתה עדיף שתהיה קבוצת בריחה כדי להקדים את טיילור בראון, אבל מצב כזה יכול להוביל גם כן את זפארס לתואר עולמי על חשבון חברתה לנבחרת, זאת בעקבות יכולות השחייה המצוינות של זפארס.

שמות נוספים שיש לקחת בחשבון כשמדברים על המיקומים בתחרות שבלי סיכויים לקבוע תוצאות משמעותיות בדירוג הכללי הם: סגנית אלופת העולם משנה שעברה, אשלי ג’נטל האוסטרלית, ג’ואנה בראון הקנדית, ג’ודי סטימפסון ונון סטנפורד הבריטיות, לורה לינדמן הגרמנייה, רייצ’ל קלאמר ההולנדית ואנדראה יואיט הניו זילנדית.

אליפות העולם בטריאתלון – התחזית שלי לנשים

אני חושב שבשתי הנבחרות יהיו פעולות קבוצתיות. בארצות הברית הפעולה תהיה יותר פשוטה: כולן עושות הכל למען הניצחון של זפארס. בנבחרת הבריטית הדברים יותר מסובכים, לדעתי תהיה החלטה של הצוות המקצועי שאין לעשות פעולות להקטנת סיכויי הולנד לזכייה, כלומר לשמור על התחרותיות בין טיילור בראון ללירמונת’ כסדרה. מבחינת הבריטים אין הבדל מי תהיה בעלת המדליה, אך הם ירצו שלא לפגוע במטרה העיקרית שהיא הזכייה של הולנד בתואר העולמי. הדבר המשמעותי שהחלטה זו תגרום הוא שלירמונת’ וסופי קולדוול לא יעזרו לזפארס לפתוח פער בשחייה ובאופניים על הולנד. במצב כזה אני חושב שהולנד תנצח בתחרות ותזכה בתואר העולמי, זפארס תסיים שנייה וטיילור בראון תזכה לעמוד גם כן על הפודיום במקום השלישי.

אליפות העולם בטריאתלון גברים- מולה בדרך לתואר שלישי 

פעם שלישית גלידה: מריו מולה הספרדי מגיע לאליפות בפער של מעל מ-800 על פני המדורג במקום השני ג’ייקוב בירטוויסל האוסטרלי. המשמעות מבחינתו של מולה היא שהוא צריך לסיים בין 15 המקומות הראשונים בתחרות הגמר של הסבב על מנת להבטיח לעצמו בוודאות את התואר העולמי השלישי ברציפות. במבט חטוף על התוצאות של מולה ניתן לראות שניצח השנה ב-4 תחרויות סבב, סיים שני בעוד שתי תחרויות, ופודיום נורבגי אחד שהשאיר אותו בפעם היחידה ב-2018 מחוץ לפודיום במקום הרביעי. עבור מולה יהיה זה תואר שני בגולד קוסט, הראשון היה אלוף העולם לנוער בשנת 2009.

אליפות העולם בטריאתלוןהקרב על שאר מדרגות הפודיום עדיין פתוח: בירטוויסל המקומי מדורג במקום השני, כ-200 נקודות אחריו נמצא וינסנט לואי הצרפתי, ועוד כמאה נקודות אחריו נמצא ריצ’רד מארי הדרום אפריקאי. בירטוויסל היה אלוף העולם עד גיל 23 בשנת 2015 וזוהי הפעם הראשונה שבה מתמודד על הפודיום בבוגרים. בירטוויסל נמצא בתקופה מצוינת, עמד השנה 3 פעמים על הפודיום, ורוצה לעשות יום חג לאוסטרלים שלא זכו לראות גבר אוסטרלי עומד על הפודיום באליפות העולם מאז המקום השלישי של בראד קולופלד באליפות העולם בשנת 2007. במידה ויצליח לעמוד על הפודיום יבטיח לעצמו את המקום השני בדירוג העולמי ואת התואר סגן אלוף העולם.

נחזור רגע אל אליפות העולם בטריאתלון 2017, אז הפתיע לואי הצרפתי את כל העולם כשהצליח לנצח את תחרות הגמר הגדול שהתקיימה ברוטרדם באחת מהתחרויות היותר מרתקות שהתקיימו בשנים האחרונות. זה היה הניצחון הראשון של לואי בתחרות סבב למרחק האולימפי והניצחון השני בכללי, אחרי שניצח בתחרות בהמבורג בשנת 2015. לואי סיים השנה 3 פעמים על הפודיום, ואם ירצה לעלות למקום השני בדירוג, יצטרך להקדים את בירטוויסל ב-3-4 מקומות לפחות, ולא בטוח שגם זה יספיק לו.

מארי הדרום אפריקאי המדורג במקום הרביעי החל את העונה בתחרויות רעות, עד שנתן קפיצה בתחרות בלידס כשסיים ראשון, והיה ליחיד שהצליח לקבוע תוצאת ריצה מהירה ממולה לאורך כל שנת 2018. מארי זכה לעמוד על הפודיום של תחרויות הסבב העולמי 16 פעמים, אך מעולם לא הצליח לעמוד על הפודיום של הדירוג הכללי, על מנת לעשות זאת הפעם יצטרך להקדים את לואי ב-2 מקומות, או להקדים את בירטוויסל ב-6 מקומות.

האחים אליסטר וג’ונתן בראונלי יתחרו ביחד בתחרות סבב לראשונה מאז לידס 2017, וכששניהם ביחד על המסלול אנחנו צפויים לקבל תחרות אגרסיבית במיוחד, כיאה לאופי של אליסטר. לאליסטר, האח הגדול ובעל 2 מדליות זהב אולימפיות, יש זכרונות טובים מגולד קוסט, שבה זכה בתואר אלוף העולם בשנת 2009 בגיל 21 בלבד. בשנתיים האחרונות מדלג אליסטר בין תחרויות למרחק האולימפי לבין תחרויות למרחק חצי איש ברזל, הוא סיים רביעי באליפות אירופה למרחק האולימפי לפני חודש, ובמקום השני באליפות העולם בחצי איש ברזל לפני שבועיים. לא נראה לי שהוא מסוגל להתמודד בכושר הנוכחי שלו עם המהירות הריצה של מולה, אבל נצפה לתחרות אגרסיבית במיוחד במקטעי השחייה והרכיבה. אחיו ג’ונתן, שמחזיק גם כן ב2 מדליות אולימפיות בצבעים כסף וארד, מתחרה רק בתחרויות של הסבב העולמי אך לא מצליח לקבוע הישגים דומים לאלו שהתרגל אליהם בשנים האחרונות. ג’ונתן מחזיק בשיא מרשים ונדיר במיוחד, סיום על הפודיום בכל התחרויות אליהן זינק מיולי 2010 ועד אפריל 2014.

הנורבגי קריסטיאן בלומנפלט יצר לעצמו מוניטין של ספורטאי אגרסיבי שנותן 110% מהיכולת שלו בתחרות, ובעל היכולת הזאת קבע הישגים מרשימים, ביניהן שלישי בדירוג העולמי בשנת 2017, וסיום במקום השני בתחרות אשתקד. בלומנפלט היה בסיטואציה כמעט וודאית לניצחון בתחרות הסבב האחרונה למונטריאול, כאשר ברח ביחד עם חברו לנבחרת קספר סטורנז במהלך קטע האופניים, ויצא לריצה דקה לפני הרצים המובילים, אך נכנע בקילומטר האחרון ליכולת המדהימה של מולה ומצא את עצמו שוב מסיים במקום השני. בסיום התחרות העלה פוסט “מקום שני במונטריאול, ננסה שוב בגולד קוסט” ומראה עד כמה רצה ניצחון נכסף בתחרות הסבב העולמי.אליפות העולם בטריאתלון באוסטרליה

ספורטאים נוספים שיכולים למצוא את עצמם במקומות הראשונים בתחרות: אלוף אירופה פייר לה קור הצרפתי, מדליסט הארד מאולימפיאדת ריו הנרי סקומן הדרום אפריקאי, פרננדו אלרזה הספרדי, אנדראס שילינג הדני ומרטן ואן ריאל הבלגי.

אליפות העולם בטריאתלון גברים – התחזית שלי

לדעתי הסיכוי היחיד של מולה לא להיות אלוף העולם בסוף היום הוא תקר או התרסקות, אז המלחמה העיקרית תהיה על שאר המקומות. בניגוד לתחרות הסבב שהתקיימה במונטריאול, שהייתה נטולת שחיינים חזקים, על קו הזינוק בגולד קוסט יעמדו שחיינים חזקים שגם רוכבים חזקים. הקבוצה הזו כוללת בין היתר את האחים בראונלי, ואן ריאל, לואי, לה קור, סקומן וריצ’רד וארגה הסלובקי. הקבוצה הזו יכולה לרכב כקבוצה קטנה שתשאיר את הרצים החזקים מאחור כדוגמת מולה, מארי ובירטוויסל מאחור. סיטואציה  כזו תשחק לטובתו של לואי שיוכל להבטיח לעצמו מיקום על הפודיום בדירוג הכללי, ואני חושב שמי שישלים את הפודיום של הדירוג העולמי יהיה בירטוויסל. אני חושב שהפודיום בתחרות עצמה יהיה מורכב גם כן מאותם שלשה (מולה, לואי ובירטוויסל), כאשר בלומנפלט גם יכול לחטוף את אחת המדליות.

 

הכותב, רון לוינסון – בן 23, היה טריאתלט עלית וחבר נבחרת ישראל בטריאתלון בשנים 2012-2017. ייצג את ישראל באליפויות אירופה ועולם בגילאי הנוער ו-U23 ובאליפות אירופה לבוגרים. כיום רון מאמן בקבוצת הטריאתלון RoadRunner תחת ניהולו המקצועי של ניר יגודה.