נמאס לנו מהשמועות, מהטענות הלא מבוססות… רצינו לבדוק בעצמנו בראנפאנל: איזה שעון GPS לריצה הכי מדויק בשוק? אז הכנו כלי למדידת מרחק, לקחנו את שלושת שעוני ה GPS למסלול של קילומטר על הסנטימטר. מה מדדו שלושת המותגים המוכרים: גרמין, סונטו ופולאר? מי הכי מדויק? 

כתב: שחר אלוש
צילם: גיא חלמיש

Garmin Suunto Polar, יד אחת.

בד”כ הממליצים מכירים באמת רק שעון אחד!

מדי פעם רואים המלצות חד משמעיות של כל מני אנשים ברשתות החברתיות, אבל ישנה בעיה- רוב האנשים משתמשים בשעון אחד… וגם אם היה להם שעון מחברה אחרת קודם לכן, הוא בד”כ מהדור קודם לזה שכעת יש להם והידע שלהם לא מבוסס על השוואה נכונה. יש גם מרכיבים סוביקטיביים: טעם אישי, קשרי חסות ועוד. 

במרדף אחרי הצורך שלי בתשובות חד משמעיות, החלטתי לבצע מבחן, שיעמיד את השעונים המשוכללים ביותר בשוק אחד נגד השני ולראות: איזה שעון הוא המדויק ביותר במדידת המרחק? 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מי אני ולמה בכלל אני רץ עם 2 שעונים?

אני שחר אלוש, רץ ורוכב חובב (בעיקר נפח). מגיע במקור מעולם הטרקים והמאונטנירינג (עדיין עוסק בזה המון), אוהב ספורט בכללי ואף עובד בתור מורה לחינוך גופני בחטיבת ביניים ותיכון בעמק חפר. כמו שכבר הבנתם, אחרי ההנאה שהיא המטרה העיקרית, ישנה אהבה גדולה לנתונים והשוואה ביניהם. לאחר 10 שנים עם SUUNTO  על היד, וקניית הדגם החדיש ביותר לפני כמעט שנה ( 9 בארו), נתקלתי בהמון דיונים אונליין, ושיחות על “מי יותר טוב?”. המענה של אנשים אונליין ובשיחות בפועל, מסתמך בעיקר על הניסיון שהם צברו עם השעון הספציפי שיש להם, והציק לי שאין לי יכולת לשפוך אור אמיתי על הסוגייה! לכן, לפני כמעט שנה לקחתי החלטה קצת מוזרה, ורכשתי את השעון הטוב ביותר של GARMIN (פניקס 5X). מטרת הרכישה לא הייתה להחליף את הקיים, אלא לענוד אותו על היד השנייה בכל המדידות מעכשיו והלאה. אגב, ביום יום אני הולך רק עם אחד קבוע, מעניין איזה?… 

אני שחר אלוש ואני אוהב לדעת באמת!

אילו שעונים בחרתי למבחן?

את הדגמים המובילים של שלושת השחקנים החשובים בתקופה האחרונה: סונטו – SUUNTO 9 BARO, גרמין – GARMIN FENIX 5X, פולאר – POLAR VANTAGE V. כולם הוגדרו על דגימה מדויקת של אחת למטר. 

בניית גלגל המדידה

לצורך המבחן, שמרחקו יהיה כ1 ק”מ בדיוק, נדרש אמצעי מדידה מדויק במיוחד. מדידה עם רכב, או כל אמצעי ג’י.פי.אס אחר לא באה בחשבון. ולכן, אחרי לקיחת הדיוק, נוחיות תפעול ואמינות בחשבון בניתי גלגל מדידה. היקף הגלגל הוא 161ס”מ, כך שכדי למדוד מרחק מדויק של 1ק”מ, הוא לצריך לעשות 621.11 סיבובים. בעזרת מכשיר מדידה מכני+ ספירה ויזואלית של 2 הבוחנים, נמדד המרחק המדויק של 1000מ’ (ללא סטייה של סנטימטר). המסלול היה ישר וללא סיבובים משמעותיים, המדידה נעשה בצמוד לקו הצהוב של השוליים, כך שלא יהיו זיגזגים מיותרים. 

מודדים את המרחק: בדיוק 1000 מטרים שהם 621.11 סיבובי גלגל

יום המבחן

הרבה זמן רציתי להגיע למדידה הזאת וההתרגשות בשיאה. נפגשנו מוקדם בבוקר בנקודה שנבחרה, חנינו במקום בטוח ויצאנו לדרך, כש3 השעונים האיכותיים איתנו. בתוכנית:

  • מדידה של המרחק המדויק, וסימונו על המסלול הישר שבחרנו.
  • 5 מדידות, עם דגש על התחלה וסיום בדיוק מאותה הנקודה.
  • שלושת השעונים יהיו על אותה היד.
  • לחיצת על כפתור התחלת/סיום הפעילות בטווח של לא יותר משניה מתחילת/סיום המדידה.
  • שמירת כל אימון בנפרד על השעון.
  • השוואה והזנת התוצאות בטבלה.
  • חשוב לציין שלא מדדנו סטייה במרחק העולה על 1ק”מ. 

קו הסיום

התוצאות

והמנצח הוא… היא… הם… גרמין 5X!

גרמין נתן בכל המדידות את הקילומטר בול על המרחק. איך שהגענו לנקודת הסיום נשמע הצפצוף המוכר שלו ללא סטיה כלל בכל חמשת החזרות. מרשים!

סונטו- קרוב מאוד מאוד לגרמין! מדובר ב4 מדידות מדויקות לגמרי ורק אחת, שבה היתה סטייה של 10 מ’, בסה”כ יפה מאוד. נדגיש בנוסף: סטיות עד כ 10 מ’ הן לא משהו ששווה להתייחס אליו יותר מדי כיוון שיש גם ל GPS עצמו ככלי מדידה יש מגבלות דיוק ברורות. אפשר להתעלם מה 10 החד פעמיים האלה ולאמר שהוא מדויק לגמרי. 

אל המקום האחרון במבחן הדיוק שלנו הגיע הפולאר. בכל מדידה הוא היה ליד, ואף פעם לא הצליח לפגוע בול בקילומטר. הפערים היו של 20-30 מ’ לקילומטר. 

חשוב לומר עוד דבר- דיוק זה לא הכל. יש הרבה נתונים, מדדים, פונקציות וכו’ שחשובים בשעון מלבד יכולתו למדוד מרחק בצורה מדויקת, יש משקל, זמן סוללה, מחיר, ידידותיות למשתמש, אפליקציה… ועוד ועוד. אך לטעמי ובשבילי דיוק במדידת המרחק, הינו אחד הנתונים החשובים ביותר.

למבחן המשך להשוואת הדופק בין השעונים

 


רוצים לקבל עידכונים על התוכן הטוב בארץ בריצה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו פה: https://t.me/RUNPANEL