אחרי שבמבחן הקודם דיסקסנו עמוקות את שתי הגישות השונות שהתגלו בין זוגות הגרביים שם – האחד הדוק, אוחז את כף הרגל וגם מונע חיכוך עם הנעל, והשני עוטף בגישה מעט סטנדרטית יותר, אנחנו ממשיכים למבחן שני ראש בראש של שני זוגות גרביים דקיקים: Wrightsock נגד DryMax.

מאת: גיא חלמיש

image2

Wrightsock Coolmesh II – עם השכבה הכפולה

את Wrightsock (“גרב אומן”) מייבאת לואד ברוקמן קציר, מחנות ויבואנית ציוד הריצה  זזה ספורט – חנות תל אביבית (עם אתר מסחר אלקטרוני ומשלוחים) שמתמחה בביגוד ריצה וספורט לנשים בלבד, אבל הגרביים האלה בהחלט גם לגברים. החנות נמצאת בכתובת: הגנים 22, רמת השרון, ליד צומת הפיל בתל אביב.

Wrightsock זו חברה מצפון קרולינה, וותיקה למדי (מ 1948), שיש לה קטע ייחודי בצורה מגניבה ממש: שכבה כפולה של בד בחלק התחתון של הנעל. ה USP הזה (Unique Selling Proposition) מלהיב ומעניין משום שהוא באמת ייחודי. השכבה הכפולה אמורה לשמש כמיסב – משטח מפחית חיכוך בין הרגל לנעל. זו גישה הפוכה לגמרי מזו של הגרב שניצח את המבחן הקודם!

אותי, חובב תכנון מוצרים זה מלהיב: מוסכם כנראה שהשפשוף והלחות הם שיוצרים את השלפוחיות. באים שני מתכנני מוצר ואומרים דבר הגיוני כל אחד בתחומו, עם תוצאה הפוכה במוצר. האחד אומר: “אם נקטין את החיכוך ונייצר החלקה מקסימלית לא יהיה השפשוף הזה”. השני אומר דבר הפוך בדיוק: “אם נמנע את התזוזה, הרי שלא יהיה שפשוף”. מרתק.

image1

בדומה לגרביים אחרים, השכבה הצמודה לעור מתפקדת גם ככלי להרחקת הלחות. וגם פה כמו במקרים אחרים ישנה הבטחה: אחריות שלא יהיו שלפוחיות, אולם פה ההבטחה להעדר שלפוחיות תופסת משמעות חזקה יותר כשהחברה מצהירה על החזר כספי למי שסובל משלפוחיות עם הגרביים שלה. אני מודה שהטענה הזו בעייתית בעיני, כיוון שממה שלמדתי עד היום, לאו דווקא הגרב הוא הגורם העיקרי הקובע זאת אלא עיצוב המדרס והנעל עצמה, אל מול הרגל שלכם, העור ותכונותיו. יש לי נעליים שאני יודע להוציא מהם שלפוחיות, כנראה בכל גרב. תשאלו אולטראיסטים והם יגידו לכם שבסוף – אחרי זמן ארוך וסף לחות מסוימים שלפוחיות יגיעו… אבל תסלחו לי – עם כל הכבוד להקרבה עצמית, אני לא הולך לבדוק את זה במיוחד במבחנים ורצתי איתם עם נעליים שאני יודע שמתאימות לי (המצב המציאותי של הקורא אותו המבחן אמור לדמות, בגבולות כל האזהרות והסייגים הרגילים – ציוד עוטף גוף הוא אישי, כל אחד שונה זה מזה, התנסות עצמית היא הקובעת באמת וכו’). 

image10אין פה ימין ושמאל, וסגירת הגרביים מעל לקרסול נמוכה מאוד, מהז’אנר שרק מציץ מהרגל. רשימת הפיצ’רים היא מהז’אנר המקובל: בדים נושמים, תפירות נעימות, איזורי מתיחה לאזור הקשת, חיתוך מעניין באיזור הסגירה. יש להם עוד ייחוד מסוים באיזור האצבעות – שמקבל גישה שונה גם הוא מרוב הגרביים, כאשר התפרים הסוגרים עוברים קרוב יותר לבסיס האצבעות. אפשר לראות זאת בתמונה, מה שכנראה מיועד למנוע הצקה של התפר בנקודה הקדמית הצפופה יותר בנעל. התחושה הכללית של הבד היא מאוד נעימה ולא הדוקה במיוחד. image7

במימוש הדבר הזה ממש עובד! אלה גרביים מאוד נוחים, אני סומך עליהם בעיניים עצומות לריצות ארוכות, למרות מספר חסרונות – שנובעים מהתכנון הייחודי הזה. החסרון הראשון הוא לטעמי בשיפועי צד: שם עם הגרביים האלה חשתי פחות בטוח עקב החלקלקות בתוך הנעל. היה מקרה שבו היתה החלקה פנימית מהירה בתוך הנעל בכניסה לשפוע כזה, וזה היה על גבול המסוכן (אולי לא רכסתי הכי חזק שאפשר, אבל רכסתי כפי שנוח לי לריצה). זה פחות עניין במסלול כזה קבוע ולאורך זמן אבל בשינויי מצב זה לא אופטימלי ולכן אני מעדיף אותה לריצה על משטחים מתורבתים יחסית – ריצות על כבישים, עפר, אך לא ל Trail.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

החולשה השנייה היא לתחרותיות – התנועה הזו אולי מפחיתה שלפוחיות אבל היא פחות יעילה אנרגטית. באימון אינטרוולים על משטח יעיל וקשה חשתי שעם גרב אוחזת יותר אהיה מהיר יותר כי דחיפה תתורגם לתנועה קדימה ללא שיהוי או ספיגת אנרגיה בין השכבות. המיקרו תנועות הפנימיות האלה מאטות מעט בשליטה על התנועה על הקרקע ומורידות מעט אפקטיביות – אבל לאימונים רגועים יותר: נפלא.
לבסוף – היא קצת יותר חמה מגרב דקה שאין לה שתי שכבות, והחלק העליון הסוגר את הקרסול מהדק חלש לטעמי והייתי מעדיף שם נוכחות חזקה ורחבה יותר.

image3

סיכום – Wrightsock Coolmesh II – ייחודיות וחדשנות!

אני מעריץ גדול של מוצרים ששוברים את הסטנדרט, ומביאים אלטרנטיבה אמיתית ואמיצה. כחלק מהאומץ והחדשנות הזו צריך להבין שהמוצר יכול להיות עדיף, מדהים, אדיר, מושלם בחלק מהמתארים אבל דווקא בשל כך יהיו לו חסרונות גדולים יותר במתארים אחרים: כשם שנעל שטח תהייה איטית יותר בכביש מנעל כביש, אבל עדיפה בכל מובן בשטח…  כך הרגשתי עם ה Wrightsock Coolmesh II: בריצה אהבתי את הגרביים מאוד. הם מתפקדים כמובטח במובן ההחלקה הקטנה הזו שמייצרות שתי השכבות. לא נוצר גירוי או אדמומית גם בריצות ארוכות יחסית באזורים המועדים. מעבר לכך – אני חייב להודות שהפתעתי את עצמי בכך שגם נהנתי מהתחושה, והגרביים האלה יצרו אצלי רמת אמון גבוהה ביכולתם.

לפחות תחושתית ברמת האחיזה וההדיקות – מטבע הדברים כל הגישה פה שונה אז זה מרגיש אחרת לגמרי ולא הדוק, אבל זה לא רופף. מדובר בגרביים נפלאים ממש לאימונים בקצבים קבועים, ריצות ארוכות במיוחד על מתארים טובים יחסית (ללא שיפועים קיצוניים ושינויי מנח תכופים) בין אם בכביש או בעפר.

image6

ה- Drymax מדגם Hyper Thin

את הגרביים האלה מייבאת “ספרטה” והם נמכרים ב-60 שקלים. ניתן לרכוש גם באתר היבואן. מדובר בגרב דק ואלסטי והפעם בלבן (מאחר ונבדק Sample). לאחר מכן הועברו גם גרביים סדרתיים, יפים וצבעוניים יותר. 

לעומת כל הגרביים שנבחנו אי פעם במגזיני האופניים והריצה שלנו, פה היצרן באמת מפציץ באריזה עם המון מלל, ציורים ומידע, וזה דווקא נחמד. גם אתר האינטרנט האמריקאי שלו מאוד מפורט ועשיר עם הסברים, ציורים וסרטים- מקצוענות, והשקעה בתקשורת שיווקית, כראוי. “זו הטכנולוגיה מס’ 1 לשמירת כפות הרגליים יבשות. יש בה נוגד יבלות, התאמה מתקדמת בשלושה מימדים, שליטה אקטיבית בריחות, ועמידות” הם אומרים.

image5

מה זה שלושה מימדים? טענת היצרן היא שההתאמה שלו לכף הרגל היא הטובה ביותר משום שהגרביים מפותחים על דגם של רגל בתלת מימד, שמייצג טוב יותר את מבנה האדם מאשר הדגמים הדו ממדיים המקובלים בתעשייה.
שליטה אקטיבית בריח זו הכנסה של חלקיקי כסף (MicroZap) אנטומיים שלוחמים בצורה אקטיבית בבקטריות הגורמות ריח. כמובן שהבד הרשתי והנושם מסייע לזרימת אוויר והשארת כף הרגל מאווררת.
image9

הציור המושקע על העטיפה מסביר את הפיצ’רים הרבים של הגרב: סימון המידה בחלק הקדמי (עבור כביסות ביתית עם גרביים של עוד בני משפחה יסייע לכם למצוא את הזוג במהירות), תפר שטוח באיזור האצבעות, בד רשת נושם, רצועה מאוווררת באיזור הקשת לקירור וייבוש כף הרגל. עוד אלמנטים הם משהו שהם קוראים לו עקב Y – מעין כפל לשיפור האחיזה בעקב, ושולי גרב גמישים ומונעי החלקה פנימה לתוך הנעל.

אחד הדברים החשובים בהבטחה שתפסו את עיני – הוא הטכנולוגיה שלהם של שכבה כפולה בחלק התחתון של הגרב – דריימקס בפנים שתפקידו לדחות את הלחות החוצה, ושכבה סופחת לחות בחוץ. העניין הזה מקבל הסבר נוסף על העטיפה – שם אומרים שחוקי הפיזיקה הם חד משמעיים: אי אפשר לייצר בד שגם יספח וגם ידחה בו זמנית כמו שלדבריהם חברות אחרות עושות. לשם הבהרה – פה לא מדובר על שתי שכבות בד ממש המחליקות זו על זו, כמו שיש בתחתית ה-Wrightsock במבחן זה, אלא על אריגה משני סוגי חוטים שלכל אחד תכונות אחרות.

image4

אז איך הם היו בריצה?

החלק הטוב ביותר בגרביים האלה של דריימקס, גם ביחס לכל הגרביים האחרים שבדקתי עד היום הוא הסוגר העליון באזור הקרסול – שהוא רחב יותר, עם אלסטיות טובה, ויש לו אזור עבה קל לאחיזה בלבישה, ומונע חיכוך עם הנעל באזור גיד אכילס – “בתנועת הריצה, העקב מתרומם כלפי שריר התאומים (כמו פוינט), והחיכוך באזור הגיד מוגבר. המטרה היא לרפד את האזור ולמנוע חיכוך נוסף תוך כדי מתן הגנה נוספת” מספר לי יניב שוחט מספרטא.

הם אכן מאווררים ביותר ומרגישים רכים וגמישים והשאירו את הרגליים שלי יבשות – אפשר לראות בתמונות את הרגל מבעד לרשת הבד הדקיקה והשקפקפה, מראה שמעיד על התחושה והאוורור המצוינים שלהם. יחד עם זאת, הם מרגישים פחות הדוקים ויותר חלקים בנעל מאשר ה Features שנבחנו במבחן הקודם (כמעט על סף גרבי לחץ אל מול אלה) ואילו ביחס ל WrightSock שבמבחן הזה הם דומים ברמת הלחץ, הנמוכה. עניין של טעם והעדפה אישית.

אין להם ימין ושמאל – וסימון ה L הצבעוני בחלק העליון של הגרב מטעה בהתחלה כי זה לא מציין “Left” אלא “Large” – כדי שיהיה קל יותר למצוא את הזוג השני אחרי הכביסה.  אכן לא היו לי שלפוחיות אבל כאמור – אני לא הייתי מייחס את זה דווקא לגרביים הפעם אלא לזוגות הנעליים והרפידות שאצלי כרגע שמצילים אותי מהעניין. בכל מקרה – נוח ומוצלח לרוץ עם ה DryMax, למרות שאני אישית אוהב מעט יותר לחץ – בעיקר כשאני רוצה ביצועים, אינטרוולים או דיוק ויעילות. את הרכות והאלסטיות הזו אני שומר להליכה ולריצות רגועות וארוכות יותר.image8

לסיכום – שני זוגות גרביים ראויים ומוצלחים

אני נהנה לרוץ איתם. האחד – WrightSock הצהובים מציגים גישה כל כך מיוחדת ומגניבה, שאתם חייבים לנסות! אלה גרביים שאולי לא יתאימו לכל מצב ולכל שימוש, פחות מאווררים ויותר חמים מהגרב הלבנה של DryMax שפה במבחן, אבל באלומת השימושים המומלצים להם – זו יציאה ייחודית, מעניינת ומוצלחת לטעמי. אזהרה קטנה – יש סיכוי שיהיו רצים שיתקשו להתרגל למיקרו החלקה הפנימית הזו, אבל מי שסובל משלפוחיות חייב לתת לזה ניסיון!

הגרביים הלבנים של DryMax מציגים גישה יותר מקובלת לתכנון גרביים אבל יש להם פטנט מעניין בתחום דחיית הלחות עם אריגת שכבה כפולה למשיכה ודחית הלחות מהעור. הם בעלי סוגר מצוין, מושקע ונוח מעל לקרסול ותחושה כללית מאוד נעימה ורכה. הם נתנו את התחושה שאתם רוצים מגרב – שהיא לא שם, אבל שהיא בכל זאת עושה את עבודתה. בהחלט מוצלחים לאימונים ומתאימים לקיץ.

מצטער – אין לי מנצח חד משמעי, מעבר לעובדה שנראה לי שה Drymax זו בחירה שמרנית יותר, כלומר סיכוי טוב יותר שתתאים ליותר אנשים אבל זה לא הופך אותם למנצחי המבחן כי גם ה Wrightsock נכונה ומעניינת.

מאת: גיא חלמיש

 

מנוי חינם למגזין

למגזין האופניים הטוב בישראל פה: https://goo.gl/4tGh4F
למגזין הריצה הטוב בישראל RUNPANEL – פה: https://goo.gl/Auzkl9

הגיבו בתגובות ושתפו את הכתבה!