רוב הספורטאיות בגיל הפריון מכירות את השפעתה השלילית של הוסת על כושרן. השחיינית הסינית פו יואנהי, שיצאה מהברכה האולימפית בריו מקופלת לשניים בגלל כאבי הוסת שהגיעה ערב קודם, ודיברה על זה בפתיחות מרשימה היא דוגמה מצוינת לכך.

מאת: מיה בן צבי
צילום: ראנרסקאנר למרתון טבריה

הוסת היא רק חלק אחד, בדרך כלל נעים פחות, ממחזור הפריון הכולל שינויים הורמונליים רבים, שמשפיעים כמעט על כל תחום בחיים. באופן גס, ניתן לחלק את המחזור לארבעה פרקים, שאורכם משתנה מאישה לאישה ולאורך חייה של כל אישה. בהמשך הכתבה אדון בקצרה במאפיינים של כל אחד מהפרקים, בדגש על אלו שרלוונטיים לספורטאיות.
חשוב לציין שהמאזן ההורמונלי של נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון משתנה באופו ניכר, עד כדי כך, שלמעט הווסת עצמה רובן לא יחוו כמעט שום שינוי במהלך מחזור הפריון.

 

פרק ראשון – וסת

הרחם מתנקה מהרקמות הריריות שנוצרו בפרק השלישי של המחזור הקודם, יחד איתן זורם גם דם. יותר ממה שזורם בפציעה קלה, והרבה פחות מבתרומת דם למשל.
תהליך הניקוי מלווה בהתכווצות של הרחם והשרירים הסובבים אותו, ובדלקתיות קלה באזור, מה שגורם לתחושות של כובד, אי נוחות ואף כאב. גם מצב הרוח ורמות האנרגיה הכלליות כבר ידעו ימים יפים יותר.

לרובנו זה לא בדיוק הזמן המתאים לנסות לקבוע שיאים חדשים, גם אם איננו מתרגשות מקצת דם. למה זה כן הזמן? אימונים קלים, בעיקר של התנגדות ומתיחות. לכל אישה, בהתאם למבנה האנטומי שלה יתאימו דגשים אחרים.
ככל ששרירי הליבה יהיו חזקים יותר, התקופה הזו תעבור בקלות יותר, וזאת מאחר והם מחוברים לרחם באופנים רבים. אימונים לשיפור היציבה, כגון עמידה על “פיתה”, עבודה על כדור פיזיו ו”הולה הופ” לאורך החודש מומלצים מאוד לאלו מבינינו שסובלות מכאבי ווסת קשים. לרבות אלו גם יהיו התרגילים האפקטיביים ביותר כדי להקל על כאבי הווסת בזמן אמת.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

פרק שני – הפאזה הפוליקולרית

הווסת מאחורינו, הרחם נקיה, והגוף מתחיל להתכונן לניסיון הבא להיכנס להריון. אחת השחלות תגדל זקיק, שבו יבשילו הביציות, רמות האסטרוגן והורמון הגדילה יהיו גבוהות, ולקראת סוף הפרק רירית הרחם תתחיל להתעבות. זה גם הזמן שבו האינסטינקטים שלנו מכוונים למציאת בן-זוג (או לפחות תורם זרע) אידאלי, כזה שיחד איתו נעמיד צאצאים בריאים.

בפרק הזה אנחנו יפות יותר, בטוחות יותר, נחושות יותר וחדות יותר, בקיצור – בשיאנו.
מבחינת הכושר זהו זמן טוב יחסית – חלקנו יגיבו מעט טוב יותר למאמצים. אימון שהיה קשה לפני שבועיים יהיה יותר נסבל עכשיו, או בקיצור – זה הזמן להתאמץ יותר ואולי כדאי גם להתכוונן פה לתחרויות מטרה.
בכל זאת נסייג מעט: להתאים תחרויות לפי המחזור זה הדובדבן שמעל הקצפת, לרוב האוכלוסיה כנראה שיש אין ספור דברים אחרים, הרבה יותר בסיסיים כמו תזונה, שינה ותוכנית אימונים מותאמת, שישפרו אותם הרבה יותר והכמה שניות שהן אולי ירוויחו במרתון אם יתחרו בשלב אחד ולא אחר של המחזור. 
בסוף הפרק מגיע הביוץ.

וסת משפיעה על תהליך האימון

במרתון טבריה – עדיף להגיע בתקופה מתאימה במחזור (צילום: ראנרסקאנר)

פרק שלישי – הפאזה הלוטאלית

הרחם עוד לא בטוח אם היתה הפריה או לא (בין אם היה סקס או לא) וליתר בטחון מתחיל להתכונן להריון, דהיינו מייצר רקמה רירית שעליה יהיה נוח לביצית המופרית להתיישב. רמות האסטרוגן עדיין גבוהות, ורמות הפרוגסטרון עולות, קצב חילוף החומרים עולה.
בסה”כ השיא כבר מאחורינו, אבל אנחנו עדיין בטוב, ואנחנו עדיין נהנות מהגל של החזרה לכושר (ובתקווה גם שיפורו) . בזכות חילוף החומרים המוגבר, זה זמן מצוין לאימונים – אולי תהייה פה קצת יותר תמיכה בהוצאה אנרגטית, אבל צריך לזכור גם שבמקביל יתכן ותהייה יותר נטייה להשלים אותה באכילה, והשורה התחתונה תלויה בהרבה במה נכנס לגוף (אוכל) וממש לא רק באימונים.

פרק רביעי – רגע לפני הוסת

הרחם מתחיל להפנים שלמרות כל ההכנות, גם הפעם לא יהיה הריון, רמות האסטרוגן והפרוגסטרון צונחות, וכך גם הסרוטונין. יש נשים שאלו סתם לא הימים הכי טובים שלהן, ויש כאלו שממש סובלות, ואף הופכות לבלתי נסבלות.
היכולת הספורטיבית יורדת משמעותית, זה לא הזמן לנסות אתגרים חדשים, הסיכוי להצליח בהם נמוך, והכישלון יגביר את תחושת התסכול הכללית שכבר ככה מאפיינת את הפרק הזה.
לעומת זאת, אימונים קלים, כאלו שיעודדו הפרשת אנדרופינים, יעזור לעבור את התקופה הזו טוב יותר.
בסוף הפרק הזה יתחיל מחזור חדש. למי מאיתנו שנוטה לכאבי וסת, כדאי להתחיל להתכונן לפרק הראשון עם תרגילי היציבה שנידונו בו.

ריצה בזמן המחזור

איך לעקוב?

נשים רבות שמכירות את השפעת מחזור הפוריות על חייהן יכולות לזהות באיזה פרק הן נמצאות על פי פרמטרים רבים כגון אלו שכבר הוזכרו. למי שרוצה ללמוד להכיר את גופה טוב יותר, מומלץ לעשות מעקב שמ”פ – שיטת המודעות לפוריות. אניח לדיון (החשוב כשלעצמו) עד כמה השיטה יעילה למניעת הריון (או השגתו) ובאילו תנאים, ואציין בקצרה כמה מהעקרונות שלה.
כדי לזהות את מחזור הפוריות, יש לעקוב באופן יומיומי אחר כמה פרמטרים: חום השחר – כלומר טמפרטורת הגוף מיד עם היקיצה ועוד לפני היציאה מהמיטה; מאפיינים שונים של ההפרשות; ומבנהו ומיקומו של צוואר הרחם. במקביל כשאי לעקוב אחר סימנים כלליים יותר – תיאבון, מרץ, יוזמה, חשק מיני, כושר, וכו’.

זיהוי השלב בו אנו נמצאות יכול לסייע לנו “לתאם ציפיות” מול הגוף שלנו, לצמצם אכזבות בפרקים שבהם אנחנו בכושר ירוד ולהפוך את בואה של הוסת לפחות מפתיעה. אפשר גם לנצל את המעקב וזיהוי השלב כדי לבחור אימון מתאים יותר. תכנית אימונים שתיקח בחשבון את מחזור הפריון, לא רק שתהייה נוחה וישימה יותר, אלא גם תשיג תוצאות טובות יותר לאורך זמן.

מאת: מיה בן צבי
צילום: ראנרסקאנר למרתון טבריה

מיה – רצה רק בשטחים פתוחים, עדיף משופעים, לוא דווקא על שבילים או עם נעליים, כשיש רוחות מזרחיות בורחת לים. אמא, כותבת ולפעמים גם מציירת. נטורופטית, מטפלת בטווינה, מנחת מדיטציה, ויועצת לקולינריה בריאה. מתאימה לכל מטופל תכנית אישית. לאתר: http://mbenzvi.co.il/. ליצירת קשר: 052-8418416