אתם רוצים לרדת למדבר, לא להוציא יותר מדי כסף, ולחוות חוויה ייחודית במקום שקט ונעים? כותבי מערכות הפאנלים הוזמנו ל”חאן ארץ המרדפים” במישור אדומים וממליצים על יומיים של ספורט וטיולים במקום. הנה המתכון.

מאת: ודים לינצקי וגיאחה

למדבר יש קסם משלו. גם אם סתם בא לכם לשתות בירה ולאכול פוייקה עם חברים לאור מדורה וצלילי עץ בוער או להתבודד עם מחשבות ולדבר עם ההוא מלמעלה (למי שיש את מספר הטלפון שלו) – זה יהיה מיוחד ולא דומה לשום דבר אחר שעשיתם. כל חוויה מועצמת ומקבלת שדרוג כשחווים אותה במדבר. גם אנחנו באנו להשתדרג ולצאת משגרת היום יום ליומיים מדבריים קרוב לבית. 

קצת היסטוריה על השם- ארץ המרדפים. זה הכינוי שניתן במהלך מלחמת ההתשה לבקעת הירדן, בה התנהלה בשנים שלאחר מלחמת ששת הימים, מערכה בין המערכות של מרדפים אחר מחבלים שחדרו מירדן לישראל דרך אזורים אלו.

הכירו את חאן ארץ המרדפים ואת דוד

העוגן של החופשה הוא מקום הלינה והפעם זה “חאן ארץ המרדפים” של דוד דוידסון- שהקים את המקום במו ידיו לפני כמה שנים. הוא במקור מירושלים, בן 35, נשוי לנטע (חברתו מהצבא!) + 4 ילדים. הוא מספר לנו: “עבדתי בתיירות בחווה נוספת באזור, למדתי שם את התחום. בגיל 28 החלטתי שאני רוצה להקים את המקום ולצאת להרפתקה הזו. בתור ילד היתי הרבה בסיני, והמקום מושפע מהחוויה הזו. תמיד ידעתי שאני רוצה לארח, אני אוהב לבשל, והחלטתי להרים את זה פה.

לא פשוט להרים כזה מקום: לקח לי לפחות 3 שנים של ביורוקרטיה עוד לפני שעשינו משהו, וזה כולל להתיישב מחוץ לדלת של הפקידים עד שיחתמו… בהתחלה 4 לילות בשבוע ישנתי פה ועשיתי הכל כמעט לבד. היום כבר יש פה 3.5 משרות.”

למרות שהמקום מאוד קרוב לציביליזציה, עדיין הוא מצליח ליצור תחושה של עומק השטח. המקום נגיש לרכב פרטי דרך כביש עפר משובש ובתוך מתחם החאן, שהוא שטח לא קטן בפני עצמו, ההתניידות היא רגלית. ישנם כמה אזורי אוהלים יחסית מרוחקים אחד מהשני ובמידה ולא נפלתם על מסיבת קריוקי עם אנשים בעלי שמיעה לקויה, לא תרגישו את השכנים. יש מים זורמים וחמים כל הזמן ובשעות החשיכה מפעילים גנרטור (עד השעה 23:00) לטובת כמה שעות הטענה של ציוד. במהלך היום המקום נשאר ללא חשמל – קחו זאת בחשבון!

להזמנת מקום התקשרו לדוד: 054-5293439 או מלאו את הטופס ודוד יחזור אליכם!

חאן ארץ המרדפים- החוויה שלנו, והאוכל

לפני שנכנסים לריצה, אנחנו חייבים להמליץ לכם על הקונספט: לוקחים כמה חברים, סוגרים את אוהל השישייה, מביאים פוייקה, מלא בירות, ופשוט מבלים יומיים מעולים במדבר. מומלץ להשאיר את הטלפונים הניידים בתיק בכל המפגשים החברתיים- ולא לסחוב את הבעיה הזו איתכם גם לפה…

מבחינת תזונה- אפשר לרכוש ארוחת בוקר אחת במקום ואת השאר אתם צריכים לארגן בעצמכם. התחלנו עם ארוחת ערב מפנקת בעין כרם- שם היתה נקודת המפגש לכולם בחמישי. משם הגענו באיזור 22:00 לחאן (כחצי שעת נסיעה מעין כרם), והתארגנו לקראת יום המחרת. בשישי בבוקר דויד פינק אותנו בארוחה מעולה וטעימה, ובצהרי שישי הזמנו חומוס מיריחו לכולם… באדיבות נהג הבית המקומי. את ארוחת שישי עשינו על האש והפויקה, ובשבת- יצאנו ישירות מהשטח לארוחת הסיכום באיזור אבו גוש.

הריצות

האזור שבו היינו, צפון מדבר יהודה, נקרא גם “בן שמן של המדבר”. הסיבה לכך די ברורה: האזור נמצא יחסית קרוב למרכז ולא מצריך נסיעה ארוכה והחתמת דרכון. במרחק של כשעה נסיעה מתל אביב מגיעים למקום שההרגשה בו כאילו טסנו לירח. מהגבעות הרבות בו ניתן לראות גם חלק ממעלה אדומים וירושלים מדרום מערב וגם את יריחו וים המלח ממזרח.

אפשרויות הריצה באזור רבות ומפאת הזמן הקצר שעמד לרשותנו החלטנו להתרכז בפניני ואדי קלט. יתרון בולט של כמעט כל מסלול פה הוא שיש הרבה נקודות יציאה לכבישי גישה וישובים, כולל גם חלק מכביש 1 מירושלים לים המלח. זה אומר שגם מסלולים מנקודה לנקודה באים בחשבון ויכולים להיות האופציה המועדפת למי שרוצה טעימות מכמה שיותר נקודות עניין. במידה ואין אפשרות של הקפצה עצמית, יש לא מעט מקפיצנים מקומיים שתמורת כמה עשרות שקלים ישמחו לעזור לכם. אנחנו השתמשנו בשירותיו של מקפיצן וותיק מיריחו שלפי בקשתנו אף פינק אותנו בחומוס מקומי אסלי.

רצינו שני מסלולים שיתנו לנו לחוות את הסביבה באופן המגוון ביותר. יצא שעשינו שני מסלולים שונים מאוד זה מזה- הראשון ארוך עם מעט גובה מצטבר ביום הראשון, והשני קצר, עבה וטכני, עם אירוח מקומי.

כמה טיפים לתכנון המסלולים

נחל פרת הוא שמורת טבע והכניסה אליו באזור עין פרת כרוכה בתשלום. אם לא בא לכם לשלם כדי לרחוץ בבריכת התמר הגדולה והיפה, אפשר לתכנן נקודות כניסה לוואדי קלט ליד הישובים נופי פרת או כפר אדומים. הנקודה הכי דרומית שלא מומלץ לעבור אותה היא מנזר סנט ג’ורג’. אחריו הנחל והוואדי ממשיכים לתוך יריחו, שכאמור לא מומלצת לכניסת ישראלים.

הרוב המוחלט של המסלולים באזור הוא טכני עד מאוד ובעונה רטובה עשוי אף לכלול חציות נחל רטובות ואפשרויות טבילה מרעננות. אל תפספסו את זה בשום תירוץ! קחו אתכם מספיק מים ואוכל לכל הריצה, כי לא יהיו נקודות מילוי על המסלול.

אל מנזר סנט ג’ורג’- המסלול הארוך והיפה

אי אפשר להגיע למקום בלי לראות את סנט ג’ורג’. ודים רקח מסלול מאוד יפה וארוך שרובו במגמת ירידה, אבל היו בו גם כמה עליות חזקות. הוא לא כולו “מתורבת” ואם אתם מתכננים עליו- קחו בחשבון שיש נקודות של ריצה בנאקבים- שבילי גמלים ועזים טבעיים ולא מוסדרים, וצריך להיות מתורגלים בניווט ובמדבר.

מי שרוצה ללכת על כלי קל ונוח לתכנון המסלול שלו באיזור- נמליץ לכם על אפליקצית Trailze, וכמובן שגם דוד ישמח לייעץ לכם על מסלולי הטיול המקובלים באזור. תמיד תוכלו גם לעשות את המסלול התיירותי- לדלג אל נקודת היציאה של כל התיירים לסנט ג’ורג’, ולרוץ הלוך וחזור אליו, ובהמשך ממנו במעלה הואדי על המסלול המסומן- בהתאם למרחק שתרצו- זו תהייה ריצה כייפית, לאורך ואדי קלט ואמת המים היפה שבו וללא קשיי ניווט כלל.

אל החלק העליון של הנחל עם בני שכני- קצר ועבה

היום השני שלנו היה סיפור אחר לגמרי: הפעם קבענו עם בני שכני המקומי שגר ביישוב אלון הצמוד לחאן. היישוב הנמצא ממש בתחילת דרך אלון המפורסמת (ע”ש יגאל אלון ותוכנית אלון- חלק מהתפיסה שביקשה ליצור חיץ בין בקעת הירדן ליהודה ושומרון), ומעל לואדי קלט בחלקו העליון יותר. המסלול שלו הוא מסלול קצר יותר מהיום הקודם אבל מאוד עבה- ומהותו זיגזוג מנקודות התצפית מעל לואדי אל הואדי עצמו שוב ושוב, וכך על כ15ק”מ צוברים גובה מצטבר משמעותי מאוד, ובזוויות מטורפות.

בני שכני- אגדת ריצת טרייל!

בני, בן 46 הוא קצין ספורט ואולטראיסט, והוא חי פה את השבילים והזוויות האלה, ורץ אותם כעז הרים, לא פחות! מי שרוצה הדמיה למרוץ אלפיני וצריך זוויות וגובה מצטבר מוזמן לבחון את רגליו בטירוף הזה – שיפועים תלולים הן בירידה והן בעליה. בחורף אומר בני צריך להיזהר מאוד מסוג הסלע שיש פה שהופך חלק במיוחד.

המסלול הביא אותנו אל חלקים יפים של הואדי, ובתוכם מפל וגב יפהפיים- ודים ובני לא פספסו הזדמנות להתקרר. בהמשך, בדרך חזרה גם טבלנו בעין מבוע הנמצא בתוך ואדי קלט, אבל ממש צמוד לכביש- מקום בו הפלסטינים המקומיים רוחצים ביחד עם הישראליים- נקודת מפגש נדירה.

היה אדיר!

חאן ארץ המרדפים: אפשרויות הלינה והמחירים

לקבוצות גדולות- ניתן להזמין את המקום לכמות של עד 100 איש. בחדר האוכל ובצילייה הם גם מרחבי התכנסות, הרצאות והפעלות של קבוצות. הדרכות לקבוצות אפשר לסדר ממדריכים מקומיים וכמובן ייעוץ למטיילים עצמאיים.

  • אוהל 20 איש: 2000 שח.
  • אוהל 6 אנשים – 600 ש”ח.
  • אוהל זוגי: 400 ש”ח (זוג+2 בלי מצעים)
  • אוהל פאר עם פינה נפרדת, אחד עם מיטה זוגית. למשפחה בקמפינג אקסקלוסיבי רחוק מהשאר: 1000 ש”ח למתחם ובו שני אוהלים, מקלחת נוספת וסוכת זולה.
  • מצעים (שמיכה, כרית, מגבת- כמו מלון). תוספת 40 ש”ח לאורח.
  • ארוחת בוקר: 60 ש”ח לאדם.

להזמנת מקום התקשרו לדוד: 0545-293439 או מלאו את הטופס ודוד יחזור אליכם.

* כותבי מערכת RUNPANEL הוזמנו על ידי המקום עבור הכנת הכתבה


אל תפסידו כתבות וסרטים מעולים:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים