מרוץ הלילה של קרית גת הוזנק בעונה בה אנחנו מתחננים לקצת קרירות. בחיפוש אחר מרוץ לילה יצא צפריר ים ממגזין האינטרנט RUNPANEL אל המקום לגלות את העיר ולחוות ריצה בערב. 

הקיץ כבר מזמן כאן, הוא מפגין את יכולתו בעוצמה שזקני צפת לא זוכרים כמוה. אולי בגלל גילם, הזיכרון לא משהו ואולי באמת השנה חם מהרגיל. כך או כך, החום מבריח אותנו הרצים, ורובנו עוברים לרוץ בשעות הבוקר המאוד מוקדמות או בשעות הערב. כמונו גם המרוצים: הגדולים, תל אביב וירושלים ממוקמים באביב. כעת זו שעתם של המרוצים הקטנים יותר, חלקם מתקיימים בשעות הבוקר המוקדמות אבל רובם מתקיימים בערב. כזה הוא מרוץ הלילה של קרית גת.

קרית גת-בירת חבל לכיש, עיר מטופחת

הגעתי בשעות אחר הצהריים המאוחרות לפארק פז, פארק נחמד בשדרות לכיש שבקרית גת. המשטרה כמובן חסמה את דרכי הגישה זמן רב לפני תחילת המרוץ (למה אתם עושים את זה?) ואני החנתי את הרכב במרחק של כמה מאות מטרים ממקום האירוע. זו הפעם הראשונה שלי בקרית גת, אז צעדתי ברחוב וניסיתי לחוש מעט את העיר. קרית גת, בירת חבל לכיש, היא עיר מטופחת המונה מעל 60 אלף תושבים. המסעדות ובתי הקפה היו שוקקי חיים, דומה שהמצב הכלכלי בהחלט מסביר פנים לרוב התושבים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אמנם לא היו שלטי הכוונה אל האירוע, אבל קול המוזיקה הקצבית המאפיינת מרוצים בדרך כלל, נשמע למרחוק. צעדתי לכיוון המוזיקה. כשהגעתי למתחם האירוע, היו במקום כמה מאות משתתפים, חלק גדול מהם ילדים שלבשו חולצות צהובות של ספונסרים מקומיים. הילדים עשו חימום קל לפני הריצה בהנחיית המאמנים שלהם. זה נחמד לראות את דור העתיד מתכונן לריצה.

ה-“אקספו” של המרוץ כלל כמה דוכנים צנועים שבחלקם מכרו ציוד ספורט בהנחה, ובחלקם חילקו ערכות לרצים. לאחר כ-10 דקות מיציתי את האקספו ונגשתי אל קו הזינוק.

מדוע צריך לשלם 120 ש”ח למרוץ?

למרוץ הלילה של קרית גת על שם יבגני גלרמן ז”ל ארבעה מיקצים:

  1. 500 מטר לילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחתם.
  2. מקצה עממי של 2 ק”מ.
  3. מקצה תחרותי של 5 ק”מ. כ-220 משתתפים.
  4. מקצה תחרותי של 10 ק”מ. כ-320 משתתפים.

רוב המשתתפים היו במקצים הראשונים. הילדים מאוד נהנו מהמרוץ וקיבלו בסופו ארטיקים שחילקו המארגנים. בעודי מתבונן בקומץ המשתתפים במקצה ה-10 ק”מ מתקבצים על קו הזינוק, אני שואל את עצמי מדוע משתתפים במרוץ הזה כל כך מעט רצים. האם זה בגלל דמי הרישום המוגזמים? מדוע חייל בשרות חובה צריך לשלם בין 60 ל-120 ש”ח בגין השתתפות? האם מרוץ עם רשימת ספונסרים כל כך מכובדת לא יכול להרשות לעצמו לפתוח את המרוץ בחינם לחיילים? במקרים רבים דמי הרישום במרוץ כזה מכסים חלק קטן מאוד מהעלות שלו. בעיני, אםהמרוץ ממומן מכספים ציבוריים עלותו צריכה להיות סמלית- סביב 20-40 ש”ח. אין שום סיבה לגבות סכומים גבוהים כל כך.

עוד אני מהרהר, נשמעת ההזנקה והמרוץ יוצא לדרך.

תנו לאנשים סיבה טובה להגיע, הם יגיעו

חיים קלים

מארגני המרוץ (ריל טיימינג) עשו לעצמם חיים קלים: יצאנו משדרות לכיש בדרך הקצרה ביותר אל מחוץ לעיר. רוב המירוץ התנהל על כביש 3444 שמחוץ לקרית גת. לאחר כשלושה ק”מ נכנסו אל כרמי גת, שכונה שהולכת וניבנת בצפון העיר. גם היא הייתה שוממה. תוך כדי ריצה לאורך המסלול אני מתחיל להבין את מיעוט המשתתפים במקצה זה: המסלול משעמם! השתתפתי וסיקרתי עד היום עשרות מרוצים בארץ, זה המסלול המשעמם ביותר שרצתי בו.

מסלול משעמם

מארגנים יקרים, מדוע אתם לא מכניסים את המרוץ לתוך העיר? הגיע הזמן ללמוד ממרוצים מעט גדולים יותר. בכל הערים הגדולות בעולם מתקיימים כיום מירוצים מספר פעמים בשנה, וכולם עוברים בתוך העיר, והעיר כולה לוקחת חלק במרוץ. חובבי מוזיקה מארגנים תזמורות בקרנות הרחוב. דוכנים מיוחדים של אוכל ושתייה נפתחים במיוחד בשביל המעודדים. ילדים גודשים את הרחובות ושולחים ידים קטנות לכיף נחמד עם הרצים. המשפחות והחברים של הרצים מגיעים לעודד ונהנים מההמולה. כל העיר שוקקת חיים בזכות האירוע. אם תשכילו לשנות את ארגון המרוץ, אני בטוח שמספר המשתתפים יגדל מ-500 ל-5,000 ואולי גם יותר.

ראשי עיר יקרים, אני ממליץ לכם להגיע לירושלים או לתל אביב ביום של מרוץ. אם קשה לכם להגיע לשם, סעו לפריז, או ברלין. אז נכון, קרית גת היא לא ברלין, אבל היא מישורית לא פחות. מזג האוויר בערב מעולה, האוויר יבש ונעים. תנו לאנשים סיבה טובה להגיע, הם יגיעו.

ניצח במקצה ה-10 ק”מ מלקמו ג’מבר בזמן של 30.43 דקות. 10 שניות אחריו הגיע אגז’ גואדי ושלישי גטו אדמסו בזמן של 31.45.

במקצה הנשים ניצחה ביטי דויטש בזמן 35.58 דקות, שנייה אתי איינר עם 38.41, ושלישית ולריה לרמן עם 41.42 דקות.

מאת: צפריר ים