השנים האחרונות לא היו קלות עבור פולאר. החברה הפינית המצוינת, שבימיה הטובים ביותר כמעט שהיתה המקבילה של פריג’ידר בעולם שעוני הספורט והדופק (לא מבחינת הסקסיות – אלא כשם מוצר גנרי…), חוותה תחרות קשה מצד מתחרים שביססו את מוצריהם על יכולות GPS. בעוד פולאר דרשה מהלקוח לרכוש ולכייל חיישן מהירות (לריצה ולרכיבה) על מנת למדוד את מהירות הרכיבה או הריצה, הגיעו שעוני ה GPS (של גארמין למשל) ואפליקציות לטלפונים חכמים ויצרו תחרות משמעותית. מהנדסי פולאר הגיבו מאוחר ולאט וקצת איבדו את זוהרם מול המתחרים החדשים והמעודכנים. לקח הרבה זמן והרבה פיתוח עד שפולאר הצליחו להכניס את חיישן ה GPS החיצוני, שעונדים על הזרוע (פתרון שהיה חלש למדי ביחס לשעוני הריצה והרכיבה מבוססי GPS של המתחרים),  שמתקשר עם השעון במהלך האימון. לאחרונה צעדו פולאר צעד נוסף קדימה וסוף סוף הציגו את שעון המולטיספורט החדש שלהם RC3 GPS – קטן וקומפקטי, עולה נכון להיום 1249 ש”ח. לשימחתנו קיבלנו מאגנטק, היבואנית של פולר בישראל, מוצר כזה למבחן, בדקנו אותו באופניים וריצה והנה רשמינו.

שעון מולטיספורט GPS מדגם פולאר RC3

מה בקופסא?

ה RC3 GPS מגיע בקופסא המסודרת והמסורתית של פולאר. בעבור 1249 השקלים שלכם תקבלו את השעון, כבל העברת נתונים וטעינה, הוראות הפעלה וטופס אחריות. מד דופק יעלה לכם 250 שקלים נוספים ומד הקדנס ידרוש השקעה נוספת של 316 שקלים, כלומר המחיר עם כל האופציות הוא 1815.

מראה ותחושה

הפולאר RC3 GPS הוא למעשה הפעם הראשונה שפולאר מגיעה לשוק שעוני ה GPS עם מוצר שמבחינת גודל ופונקציונליות נמצא בחזית שעוני המולטיספורט מבוססי ה GPS. סוף סוף שעון GPS שנראה כמו שעון ומרגיש כמו שעון – ובעיקר, לא מרגיש כמו משקולת בומבילה על פרק כף היד. אפשר לגמרי לשכוח שהוא שם – וזה מאפיין שאי אפשר להתעלם ממנו, במיוחד אם אתם אנשים שרצים הרבה. אישית, שעון הריצה הקבוע שלי (לא משנה מאיזו עדה) כל כך בומביל, שבתקופת הריצות הארוכות בהכנה למרתון פיתחתי חבלה בפרק כף היד כתוצאה מהטלטלות בריצה איתו, שאילצה אותי לענוד את השעון הפוך (ע”ע עם מסך השעון פונה מטה והרצועה מעלה) כי אחרת כאב לי מדי. עם הפולאר זה לא היה קורה. הוא באמת נוח וקליל.

שעון ריצה POLAR RC3

חיווי דופק מדויק

אם בעולם ה GPS לקח לפולאר זמן להביא את הפתרון הקומפקטי הנוכחי, מעבר למראה ולמשקל, מאפיין נוסף של הפולאר שלא יכולתי שלא להעריך באימוני הריצה והרכיבה הוא רצועת דופק קלה ומאד נוחה שמאפשרת מדידת דופק מדויקת ועקבית. מכירים את זה שאתם רצים לכם לתומכם בפארק, minding your own business, ופתאום שעון הדופק שלכם מחליט שאתם בדופק 193? או מגדיל לעשות וקובע שאתם רצים בדופק 213? או לחילופין, קובע שאתם גווייה עם דופק 23? במהלך הריצות שערכתי עם הפולאר לא היו מקרים כאלה בכלל. מדידת הדופק היתה קבועה (בלי סטיות הזויות) ובעיקר מאוד הגיונית. מה שהרגיש כמו קצב אירובי היה באמת קצב אירובי, ומה שהרגיש כמו סף אנאירובי היה באמת כזה. והדובדבן שבקצפת, בתום האימון, כשביקשתי להתבונן בנתוני הריצה, קיבלתי גם תצוגה חביבה שהראתה לי פילוח של תחומי האימון על פי דופק. זאת, כמובן, בהתבסס על תחומי הדופק שהגדרתי לשעון מראש בלשונית ההגדרות של השעון. לרצים שמתאמנים על פי דופק, המעוניינים בתצוגה גראפית ונוחה שתמחיש להם את מאפייני האימון, מדובר בפיצ’ר חביב למדי.

ההתראות

השעון שעימו אני רצה ביומיום הרגיל אותי שהוא מצייץ בעליצות (ואף רוטט נמרצות) כל אימת שאני משלימה עוד קילומטר. הלכתי וקבעתי לי, שמחה וטובת לב, התראה קולית מדי קילומטר גם ב-RC3. אבל קולה החרישי עד בלתי-נשמע של ההתראה הזכיר לי את שירו של יהודה אטלס: “כשאמא ישנה\ ואני רוצה להגיד לה משהו\אני מעיר אותה בשקט-בשקט\כדי שהיא לא תתעורר”. ההתראה הקולית (שבאופן מחוצף נקראת “loud alert”) היא חרישית להפליא. אם אתם רצים עם אוזניות, אין לכם כל סיכוי לשמוע אותה — אבל למרבה הצער, אי אפשר להאשים רק את האוזניות: גם בלעדיהן לא שמעתי אותה בכלל. יש כמובן סיכוי שאני מתחרשת, אבל יש סיכוי סביר לא פחות שמדובר בצפצוף חלש במיוחד. ועל רטט אין בכלל מה לדבר. חבל.

תצוגת הנתונים

מעבר המסכים, 8 במספר, במהלך הפעילות נוח ופשוט והכפתורים נוחים ועושים עבודתם נאמנה. הספרות ברורות וקריאות אך למה לעזאזל החליטו מהנדסי פולאר להציג את מספר המסך, כמסך מקדים ומעצבן, לפני המסך עצמו, בכל פעם שעוברים אליו, שעוברים אליו, שעוברים אליו, שעוברים אליו… הבנתם את העקרון.

סוגיית שדות הנתונים שווה התיחסות מיוחדת. אמנם כאשר מחברים את השעון למחשב ניתן לבחור בין עשרות פרמטרים (קצב, מהירות, זמן כולל, שעה ביום, דופק, דופק מירבי, קלוריות, ועוד הזרוע נטויה…), אבל מה יעזרו לי עשרות פרמטרים כאשר בכל מסך ניתן להכניס רק שלושה שדות נתונים לכל היותר? בשעון הקבוע שלי, אני אוהבת לעקוב סימולטנית אחרי הקצב, הקילומטרז’, הדופק והזמן. פה נאלצתי להסתפק רק בשלושה מתוך הארבעה. נשמע קטנוני? אולי, אבל אלה דברים קטנים שבסופו של דבר הופכים שעון ספורט שכזה לנוח — או לא נוח. ייתכן שיצרני השעון כביכול ניסו לחפות על המגבלה הזאת באמצעות “הצפה” של שמונה מסכי נתונים שעומדים לרשות המשתמש (וכאמור ממוספרים…). אבל זה בבחינת כל המוסיף – גורע. אין לי עניין ביותר משני מסכים, אבל תנו לי לפחות להכניס בהם ארבעה שדות נתונים.

ה RC3 כשעון אופניים

עבור רוכבים מדובר בשעון לא גדול, עם תצוגה ברורה וקריאה שניתן להתקין על מתקן הכידון הסטנדרטי של פולאר לאופניים, בתנאי שאתם מסוגלים לנתב את הרצועות דרך מעבירי הכבלים של הבלמים וההילוכים ועדיין למצוא את הלשונית על מנת להדק את השעון למקומו. זה פחות נוח ממחשבוני רכיבה ייעודיים המוברגים לתוך מתקן יעודי על הסטם או בהמשכו, אבל די דומה להתקנים של שעוני GPS אחרים המיועדים יותר לטריאתלון וגם לריצה.

שעון ריצה ומחשבון רכיבה POLAR RC3 MULTISPORT

ה RC3 הוא מחשב אופניים כמעט מלא הכולל מדידת זמן, מהירות ומרחק כללים ועבור הקפות (המרחק נמדד או באמצעות ה GPS או על ידי חיישן מהירות נפרד המקושר בטכנולוגיית ה W.I.N.D של פולאר – שהיא דומה ל Ant+ של גארמין), קאדנס (סיבבובי רגליים, דורש רכישה של חיישן יעודי), גובה וגובה מצטבר. השעון מראה גם גרף של הדפקים בהם הייתם במהלך האימון ומכיל גם מסך המוקדש לחץ שמצביע לכיוון ממנו יצאתם ומציין את המרחק האווירי לנקודת ההתחלה. חמוד אך מעט מיותר בעידן בו לכל רוכב יש מפות שלמות בטלפון החכם.

שוב כרוכבים, יש לו כמה חסרונות משמעותיים: מד אחוזי שיפוע ומד הספק אינם בנמצא. יש איזה סאגה קטנה בעולם התחרותי שבו נמצאות פולר וגארמין, מתחרות מרות: פרוטוקול ה Ant+ אליו התיישרו רוב יצרני מדי הוואטים, המקשר בין מכשירים שונים ומאפשר להציג Data ממדי וואטים לא רק על המחשבונים המסופקים איתם במקור, נרכש על ידי גראמין. אנחנו לא יודעים האם פולר חסומה מלהשתמש ב Ant+ או שבחרה מיוזמתה לפתח טכנולוגיה דומה ומקבילה (ה W.I.N.D), אבל מה שבטוח: אם יש לכם מד וואטים המבוסס על Ant+ לא תוכלו להשתמש בפולר ככלי החיווי שלכם. מאחר ורוב התעשייה התיישרה על ה Ant+ לפולר יש חסרון משמעותי בהקשר לפתיחות לאקו-סיסטם של ציוד היקפי, ומי שבוחר בפולר, בוחר למעשה באקו סיסטם שלה בלבד.

זאת פרסומת לכל דבר, אבל הי, פולר פירגנו לרכיבת אופניים סדרה מוגבלת בצהוב טור-דה-פראנס וגם את הקליפ הייעודי בוונטו, אז אנחנו נפרגן גם להם חשיפה:

החיבור לעולם

Joan Armatrading הגדולה שרה פעם על אני, עצמי ואנוכי (או איך שלעזאזל מתרגמים את Me myself I) ונראה שפולאר אימצו את הרעיון. זו למעשה ביקורת כללית יותר הנוגעת לגישה הסוליפסיסטית של פולאר במוצריה, בהשאלה מהזרם האמור בפילוסופיה המכיר רק בממשותו של האני. גם כאן, השעון מסוגל “לתקשר” רק עם רצועת הדופק שלו, מד ההספק שלו (מתי כבר נקבל לבחון את הפדלים המודדים הספק?)  ועם תוכנת המחשב שלו, וכל הנסיונות להפוך אותו ל”חברותי” יותר עם אביזרים אחרים, או אתרים המשלבים בין רשת חברתית לספורט כדוגמת Strava או SportsTracker, עלו בתוהו. ייתכן שהעדר החברותיות של פולאר נובע גם מהעובדה שרק לאחרונה נכנסה החברה הפינית לתחום שעוני ה GPS. ימים יגידו אם המצב הזה עתיד להשתנות.

למרות חוסר הפתיחות פולאר תמיד עשו ממשק משתמש נוח,והמוצרים הנוכחים בהחלט עונים לסטנדרטים להם הורגלנו מהפינים. המוצרים מתחברים מצוין עם תוכנה מבוססת WEB שנותנת כל מה שצריך ובאיכות גבוהה. אם תצליחו לגדל ציפורניים על מנת לחבר את כבל המיני USB לשקע המוסווה בתחתית המכשיר… יסתנכרן המכשיר מהר, יעלה את נתוני האימון לאתר האינטרנט של פולאר (www.polarpersonaltrainer.com), ושם ניתו להנות מכל מה שיש לאינטרנט להציע.

PPT_Home

מסך הבית עם סקירת האימונים האחרונים וקצת סטטיסטיקה.

אתר האימונים של פולאר נוח ומהיר. הוא מציע תמונה מלאה של האימונים שבוצעו (כלוח שנה), תוכניות אימון, השוואה בין תוכניות וביצוע ואף נותן חיזוקים חיוביים אחרי כל אימון – משהו בסגנון של – This training increased your anaerobic tolerance, and improved your maximal oxygen uptake (VO2max) and efficiency. גם יחסית לתחרות מצד Garmin Connect, עושה רושם שאתר האימונים של פולאר עומד בשורה הראשונה.

PPT_Exercise

מסך האימון שכולל את נתוני הדופק, המסלול וכל מה שהמכשיק מקליט במהלך האימון.

החיבור עם תשתית המפות של גוגל מצוין וניתן אף ליצא קובצי gpx המאפשרים צפיה בגוגל Earth. מכיוון ששום רכיבה או ריצה לא נחשבת אם לא דיווחתם עליה לעולם הוירטואלי אז כך יראה הפיד שלכם בספר הפרצופים ובמחסן הציוצים

Teitter Post
Facebook Post

סיכום

פולאר נכנסו חזק לשוק שעוני הספורט מבוססי GPS. למרות האיחור, המוצר הנוכחי והדומים לו הם מהקטנים והנוחים שיש כיום ואם אתם רצים הרבה זה יתרון משמעותי. מדידת הדופק והרצועה מצוינים כמו שפולאר יודעים. כמחשב רכיבה השעון פחות נוח ולא עומד בקנה אחד עם שעוני הרכיבה המובילים מבחינת נוחות ותפעול שוטף בעיקר עקב העדר האפשרות לשנות את המסכים והאופן המסורבל בו השעון מותקן על האופניים.

לרצים, מחיר של 1500 ש”ח עבור שעון ומד דופק יקנו את כל הפונקציונליות האפשרית בנוחות מעולה ויחד עם תוכנה עשירה ומגוונת ישלימו חבילה איכותית. מכיוון שהשעון הינו שעון מולטיספורט, עושה רושם שאת הפשרות עשו אנשי פולאר בתחום הרכיבה. למרות שרוב המידע נמצא, לא תוכלו לראות אותו בדרך הנוחה לכם ויש דרכים נוחות יותר להתקין ולהסיר מחשב רכיבה מהאופניים. למי שבעיקר רוכב, לא בטוח שזו ההשקעה הכי טובה שתוכלו לעשות.

מאת: דנה צימרמן ודני אסקרוב

דנה- אשת תקשורת ואקטיביסטית, רצה מאז 1997, טריאתלטית מאז 2005. מאחוריה איירונמן (אוסטריה 2013), כעשר תחרויות חצי איש ברזל, עשרות חצאי מרתון, מרתון ומירוצים למרחקים שונים, ביבשה ובים.