סדרת ה Ambit של Suunto היא סדרת שעוני GPS חשובה ומשפיעה. דגם ה Peak הוא עתיר סטייל וסגנון, מותאם לאנשי שטח מה Hardcore עם זמני פעולה ארוכים, וכמות פיצ’רים מכאן ועד להודעה חדשה. הוא כבר לא חדש (ולכן יש להשוותו לדור קודם גם אצל מתחרים), אבל נחשב למכונה מוכחת ואמינה ולפעמים דווקא יציאת דגמים חדשים היא הזדמנות עם ירידת מחירי הדגמים הוותיקים.  

  • מוצר: Suunto Ambit 3 Peak
  • מחיר: 2600 ש”ח
  • משווק: דוגית. 

שעון ריצה סונטו אמביט 3 - משווק על ידי דוגית

גישת המבחן לשעון של Suunto

התלבטתי איך להגיש את הסקירה הזו. שעוני GPS מייצרים הרבה אמוציות אצל רצים, והדרכים לבחון ולכתוב עליהם הן אינסופיות – החל מסקירה חפפנית של 500 מילים קצרות על המוצר ועד לסדרת כתבות שלמה של 5000 מילים כל אחת וסרט וידאו על כל פיצ’ר ופיצ’ר מהטבלה. אז בואו נתאם צפיות: את העובדות ורשימת הפיצ’רים אפשר לגלות מהר בטבלאות באתר היצרן – לא צריך את Runpanel בשביל זה. לטעמי מבחנים טובים צריכים קודם כל לספר את הסיפור של המוצר ולהיות מעניינים ומנומקים בשכבת הפרשנות והניתוח. הם צריכים לגעת בנושאים החשובים במוצר לרוב הרצים והקורא צריך להבין מהם למי המוצר מיועד, במה הוא מצטיין ובמה פחות. בסוף הכתבה – קופסת תוכן ובה ציון Runpanel – הפלוסים והמינוסים, ציונים לפי פרמטרים עיקריים, וציון כולל (שאני ממליץ לא לקחת אותו כבד מדי – המספר אינו קדוש ובאופן מסוים אפילו מטעה מאחר והוא ממוצע פשוט בזמן שלכל משתמש יש ממוצע משוכלל ביחס לתכונות החשובות לו באופן אישי).

אל תפספסו את המבחנים של RUNPANEL לציוד ריצה – הכניסו אימייל וקבלו מנוי חינם:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כרטיס ביקור ותקציר התכונות

מדובר במוצר קשיח ועמיד. אפשר לקסטם בו מסכים (לשנות את שדות התצוגה) לכל ספורט כמעט. זהירות: רשימת סוגי הספורט המלאה שם יכולה לגרום לכם לצער על כך שאתם לא בפנסיה מגיל 30, ועוסקים ב Outdoors 360 יום בשנה מביתכם שבאלפים האיטלקיים.

באפליקציה ובאתר Suunto אפשר לקסטם את התצוגה (לקבוע איזה מסכים ושדות יוצגו), וגם לייצר קישוריות זמן אמת מהשעון להתראות בהודעות ושיחות אל השעון ושימושי ניווט – כגון תכנון, יצירה, ושיתוף מסלולים.

זמן סוללה בהפעלת GPS הוא בין 20 ל 50 שעות – אפשר לשנות את רמת הדיוק שמשפיעה על זמן הסוללה או לכבות את ה GPS לגמרי כשמשתמשים כשעון, או יוצאים לפעילות ארוכה במיוחד שבתוכה רוצים למדוד רק סגמנטים מסוימים. זה שימושי במיוחד במירוצים רב יומיים – גם במצב המדויק תוכלו לרוץ או לרכוב שלושה ימים של 6 שעות ללא טעינה נוספת.

יש לו כל כך הרבה פיצ’רים שלא נמנה את כולם, אבל ביניהם: אינדיקציות על מזג אוויר ולחץ ברומטרי (אני ראיתי כבר דני רופ אתמול, אבל היי – אולי אתם שם חוצים את האוקיאנוס, ללא דטה, בלב ים, בדיוק חייבים לדעת עם סערה מתקרבת), מד גובה מדויק על בסיס אלטימטר (שזה בהחלט מועיל – לא רק על בסיס GPS), הערכת זמן התאוששות עד לאימון הבא, ועוד ועוד ועוד.

כמובן שיש גם את אתר Movescount ואליו מעלים את ההקלטות ומנתחים אותן, ואפשר גם להפיק סרטי הקלטת מסלול בתלת מימד לשיתוף “תראו איפה רצתי” (או “תראו אני רץ המון”, או  “איזה גיבור אני”, “אני תותח אני ענק, “אני אלוהים” וכו’ – כל אחד ומשתפי הז’אנר והנוסח הפרטי שלו…) מהאפליקציה. הוא בעל קישוריות ל Bluetooth אולם לא ל Ant+.

אפשרויות נוספות






 

סקסאפיל (Form Factor, עיצוב וחומרה)

שעון הוא פריט סטייל ואופנה וכשאני אומר “סטייל ואופנה” אני מתכוון למשהו עמוק בהרבה מאסתטיקה, שגם היא חשובה – יש פה משמעויות אמוציונליות לצד פונקציונליות. לסונטו יש סטייל מאוד ספציפי והוא מקרין על האנשים שלובשים אותו.

מה עולה לך בראש כשנזרק שם המותג הזה? האסוציאציות שלי הן: outdoors, אלפיניזם, אקסטרים אנדיוראנס, שטח, גבריות…  כשאתה עם סונטו, אתה מעיד על עצמך שאתה איש\ה outdoors אמיתי, או לפחות wannabe כזה. זה די שונה מ”אתלט”, “רץ של סאב 3 שעות במרתון”, “היטקיסט”, ויותר בכיוון של “אולטרהאיסט טרייל”. וגם… כן, יש פה איזה הטיה ג’נדרית גברית, לטעמי לפחות.

שאפו ל Suunto: הם יצרו הובלה עיצובית. הדיוק ושיווי המשקל העיצובי שלהם הוא פשוט מצוין, כי מה יכול להיות יותר מושלם מעיגול גיאומטרי נקי? יש עליו איפוק סקנדינבי מינימליסטי עיצובי ודיוק באיקונוגרפיה – על המסך, בכיתובים… אין עומס בעיניים, אין קישוטים מיותרים, רק שיווי משקל מדויק.

עוד ב form factor נגיעה מוצלחת נוספת: ממשק הטעינה והקישוריות למחשב שהוא עמיד למים, אם כי זה מחייב לשמור היטב על הכבל הלא סטנדרטי שמעין צבת הלוכד את השעון עם נקודות מגע בקצהו.

שעון ספורט Suunto Ambit 3

המסך – מצוין בהיר, ונותן קונטרסט טוב, ואפשר להפוך אותו ממצב רקע לבן כיתוב שחור, לכיתוב לבן על רקע שחור בהתאם להעדפתכם. רצועת הדופק נוחה יותר משל גרמין – ההתקן עצמו עגול (כמובן) וקטן יותר – והיא פחות מעיקה מזו של גרמין שאצלי אבל, וזה אבל גדול – התגלו בעיות בהקלטת הדופק שלי. על כך בהמשך.

בצד הביקורת אציין את המשקל והעובי: 89 גרם מוצהרים באתר היצרן – אבל זה רק פונקציה של גודל הסוללה. פה הפיזיקה מכריעה, ומדובר במוצר שמיועד לפעילויות ארוכות ולכן צריך סוללה גדולה וכבדה. מי שרגיש למשקל ועובי – שיוותר על ההתנשאות האולטראיסטית ויש לסונטו אלטרנטיבות קלות יותר. כיוון שאני דוחה כרגע את ריצת 100 המייל הבאה שלי (לפחות עד אחרי שישרפו את גופתי ויפזרו את עפרה בגינה) הגעתי למסקנה שבריצה חשובה לי הקלילות יותר מאשר זמן סוללה ארוך (אגב, באופניים דווקא ההעדפה שלי הפוכה). אם אתם בקטע של פעילויות של מעל ל 20 שעות בלי טעינה – ברור שזה אחד הראשונים לחשוב עליו.

היות והוא לא מהדור האחרון של המכשירים התצוגה עדיין בשחור לבן ללא מסך מגע, אין קריאת דופק ללא רצועה, וגם יש גם פער די גדול בין שטח המסך לשטח הפנים הכולל. לבסוף אנטנת ה GPS מפריעה קצת ברצועה – בשעונים החדשים הכניסו אותה פנימה וזה שיפר את הרצועות.

Suunto Ambit 3 Peak running watch

מגוון אדיר של סוגי ספורט ומדידות ייעודיות לכל אחד מהם

Setup, שימוש בזמן הריצה, ולאחריה בשעון עצמו

זהירות – שעון חכם!

ההתקנה אינה מסובכת. אם התקנתם את האפליקציה שלו לסמארטפון שלכם (movescount) תגלו מהר שזה שעון חכם שגם יסנכרן ל Web את הריצות שלכם בלי הכבל. הוא גם יודע לקבל אפליקציות צד ג’ שיותקנו עליו מ”חנות האפליקציות” של Suunto.

אוי לא – הוא גם מחווה מהנייד את כל המסרונים והטלפונים לתצוגה בשעון! גם ככה אני מתקשה להתנתק מהנייד, ועכשיו גם השעון דורש את תשומת הלב שלו עם צפצופים? לא הצלחתי לבטל את הצפצופים בלי מניואל – אופן קבלת האינפוט לאחר שבצעתם בחירה כלשהי ב Settings דרש לחיצה כפולה כלשהי שלא ניחשתי בעצמי, אבל אחרי הדגמה קצרה של “השפה” של הממשק- זה זרם בהמשך.

Suunto Ambit 3

קיסטום מסכים

זה אחד הדברים הכי חשובים לי בחווית המשתמש – מה שאני רואה באימון על המסך, כמה שדות, האם הסדר והמיקום שלהם נוח לי ואני שולט בו? האם תהליך הקיסטום נוח?

בהתחלה מכניסים את כל העניינים הטריוויאליים – גיל, משקל, דופק מנוחה ומקסימלי וכו’ ולאחר מכן מקסטמים את התצוגה, ואפשר להתקדם גם להתקנת האפליקציות. ראשית בוחרים את סוגי הספורט שתשאירו בשעון, ולאחר מכן תוכלו לקסטם תצוגה פר סוג ספורט (ריצה, אופניים וכו’). אגב, למרות שבד”כ קיסטום מסכים נוח יותר ב Web – פה דווקא אפליקצית הנייד בנויה טוב בהרבה כדי לבחור את המידע שיוצג לכם על המסך.

בכללי סונטו מציגים גישה מצוינת לעניין – הם נותנים למשתמש להחליט עבור עצמו איזה מסכים ושדות יהיו לו. יוזרים שונים הם בעלי העדפות שונות וצריך לתת לכל אחד אפשרות לקבוע לעצמו – חלק ירצו מלא מסכים עם מעט נתונים בכל מסך, ואחרים ירצו מעט מסכים, עם יותר נתונים בכל מסך.

חולשות בתחום הזה בשעון הן שיש 3 שדות נתונים במסך אחד, והייתי רוצה יותר. כדי להגיע לנתונים הבאים צריך לעבור למסך הבא. כמו כן לטעמי השדה העיקרי גדול מדי על חשבון שני השדות העליון והתחתון ולבסוף – חייבים את האפליקציה בנייד או האתר כדי לקסטם מסכים (אי אפשר מהשעון).

image05

באתר Movescount ובאפליקציה ניתן לקבוע כמה מסכים יוצגו ואילו שדות מידע יהיו בכל אחד מהם

לפני האימון – שימוש בשגרה כשעון

טוב, נתחיל בזה שאני מאוד נהנה להיראות עם האמביט 3 השחור. הוא נראה טוב, יש לו את האפיל המתאים: Cool וגברי. בשגרה, הוא משמש כשעון רגיל והוא החזיק זמן ארוך בהחלט (ימים רבים) ללא טעינה. המסך והתצוגה ממש מצוינים כשעון. השעה ברורה וגדולה ושני השדות הנוספים גם הם ברורים כשלא רצים, למרות שהם קטנים יותר. אפשר לשנות בקלות את התצוגה בשדה התחתון או בעיקרי ותאורת הלילה שלו חזקה מאוד וברורה ביותר.

לא אפרט פה בטקסט את המסכים העיקריים – כי בשביל זה יש סרט (אם לא לחצתם על ה Play למעלה):

 

יש אפשרות לנעול תצוגה על תצוגת השעון – וזה חשוב, כי מצאתי את עצמי עובר בין מסכים בצורה לא רצונית במהלך היום כשלא עשיתי את זה.

בפינת הפיצ’ר המגניב מחוץ לאימון אציין את מצב בדיקת הדופק בשינה: כל מי שמתאמן ומנטר את ההתאוששות שלו, במיוחד בתוכניות אימונים קשות, צריך לדעת מה דופק המנוחה שלו – הדופק הנמוך ביותר הנמדד. הבעיה שזה קורה בשינה בד”כ. הפעלה של השעון הרבה שעות וחיפוש הדופק הנמוך ביותר בגרף זה פרימיטיבי, אז סונטו פתרו את זה עם פיצ’ר שפשוט אומר לכם מה הדופק הנמוך ביותר שנמדד בשינה שלכם. ניסיתי אותו – יצא 40 פעימות לדקה – מעניין! (תמיד חשבתי שאני על 44 בערך, אבל כשיש פיצ’ר כזה, לא צריך לנחש).

עוד בפינת הפיצ’ר המגניב – זה המתאר לכם כמה זמן נדרש לכם עד לאימון האיכותי הבא שלכם. השעון מכיר אתכם, את משקלכם, את הדופק המינימלי והמקסימלי, ואת אזורי הדופק שלכם בעומסים שונים, ובאמצעות שילוב של אלה עם ידע סטטיסטי הוא מאפשר ניתוח של אפקט האימון וזמן ההתאוששות. הנה סרט שמסביר קצת יותר על העניין הזה:

 

מבחן הקלות ביציאה לריצה

טוב, יש המון אפשרויות, תפריטים, אפליקציה, אתר אינטרנט… אבל בסוף, מדובר בשעון שאני יוצא איתו לאימונים: ריצות, רכיבות, ואולי גם שחייה במים פתוחים פה ושם. אז אחד הדברים החשובים בשימושיות של מוצרי הקטגוריה הזו היא – איך התהליך של התחלת אימון וסיומו? נשמע טריוויאלי נכון? מסתבר שלכל שעון, תהליך אחר, ויש הבדלים גדולים מאוד בפעולה האחת, העיקרית והחוזרת הזו בין מוצר למוצר.

את זה גם הצגתי בסרט מעלה, ולכן נוסיף את המשמעות: מאחר והשעון תומך בהמון סוגי ספורט, מאפשר לכבות ידנית חיפוש אחר GPS ודופק בכל אימון, נוצרו 6 שלבים (שבתוכם שניים מתבצעים ללא לחיצות) בדרך לתחילת ההקלטה. זה הרבה יותר מדי בשבילי ובהתחלה טעיתי לחשוב שהשימושיות פה פשוט לא מוצלחת, אבל פה Suunto באו עם אופציה מבריקה: אפשרות להגדיר את כפתור ה View כקיצור דרך – אם ריצה היא הספורט העיקרי שלכם אתם יכולים לדלג ישר אל חיפוש ה GPS והדופק באימון ריצה, ולהתחיל אימון בשתי לחיצות בלבד.

image00

מדידת גרף גובה מדויקת עם אלטימטר (ויש גם מצפן, מד לחץ ברומטרי ועוד ענייני outdoors)

אחרי האימון – אתר האינטרנט: Movescount – עושר מדהים של כלים

אתר האינטרנט של שעון או מחשבון ספורט הוא חלק חשוב בשירות ובמוצר. עבור ספורטאים רבים הוא המקום העיקרי אליו מתכנס כל המידע על האימונים שלהם, אליו וממנו מעלים ומורידים מסלולים, וממנו משתפים.

האתר של Suunto עשיר ומגוון במיוחד ויש בו שפע אדיר של מידע וכלי ניתוח שמציגים לכם – כמה זמן הייתם באיזה טווח דופק, ריכוז סטטיסטיקות מהריצה בגרפים, וכו’.

סנכרון

את ה-Sync לאתר עושים באמצעות תוכנת ה Moveslink שאפשר להוריד ל PC או באמצעות האפליקציה מהנייד. ה Moveslink בבר הניווט העליון תחת “Me” והיא זו שתעלה גם את האימונים שלכם ותאפשר להוריד חזרה לשעון הגדרות. הסנכרון אחת שחיברתם נפלא: התוכנה מזהה לבד את השעון ולא צריך לעשות כלום חוץ מלחבר אותו. אין כפתור “סנכרן כעת” וכך זה צריך להיות! (מאוד שונה משני מוצרים אחרים שאצלי כעת).

image01

Movescount של Suunto

הוא אחד האתרים הכי עשירים שנתקלתי בהם מקרב יצרני השעונים לניתוח והוצאת תובנות מהמידע. הוא מאפשר לראות על גרף הריצה הרבה מאוד נתונים. יש קיצורים מהירים מהתפריט למבט מסכם של אימון אחרון, חודש אחרון, מה עשיתם מתחילת השנה הקלנדרית, וגם סיכום כולל. יש איזור שיאים אישיים מגניב שמציג לכם את השיא שלכם במרחקים שונים.

במיוחד אהבתי את האפשרות לסמן מקטע מסויים (zoom in) על הגרף ולקבל את הממוצעים שלו בנפרד – למשל: אתם יכולים לנתח בקלות רבה את החצי הראשון של הריצה לעומת החצי השני בכל הפרמטרים ולראות איך היה ה Split שלכם: נגטיב או פוזיטיב? או לסמן את העלייה שעשיתם עליה אימון פארטלק ארוך, ולהשוות את המחזורים זה לזה. מעולה!

עוד יש שם חלוקה יפה של מאמצים לכל ריצה – כמה מתוכה באיזה טווח דופק בזמן ובמרחק, יש אפשרויות של ניתוח מתקדמות המציגות את עומס האימונים שלכם ועוד ועוד – שווה להתעמק באזור הזה, והוא נותן תועלת רבה.

image04

תצוגה עשירה עם המון מידע (ה RPM קצת מבלבל: צריך להכפיל ב 2…)

גם בשעון עצמו, גם באפליקציה – יש תצוגה טובה מאוד של לוג האימונים:

לוחצים על כפתור “Start/Stop”, בתוכו בוחרים ב Logbook, ומקבלים את רשימת האימונים שלכם לפי תאריכים. בוחרים תאריך ואז עוברים עם כפתור ה Next על כל נתוני האימון. גם האפליקציה מרשימה, נוחה מאוד לשימוש, ומציגה את כל הנתונים בצורה ברורה. אחד הלהיטים הוא האפשרות להוציא סרט ולשתף משפחה וחברים באנימצית תלת מימד מהריצה שראיתם בוידאו של כתבה זו.

מה הייתי רוצה לשפר באתרים ובאפליקציה? המבנה של האתר לא ברור מייד למשתמש, אבל הם הצליחו לשפר את זה באמצעות התפריט המהיר שמוביל אתכם מהר להקלטה האחרונה ולסטטיסטיקות תקופתיות. הרקע שלו שחור, שזה משהו מאוד דומיננטי שלא כל אחד אוהב. פה ושם היה קשה לי עם הידידותיות למשתמש – למצוא הגדרות שונות ולבצע פעולות שונות… זה אוסף של הרבה דברים קטנים שאין טעם למנות אותם, שאינם זורמים בשימושיות, אבל אחרי שמכירים את האתר לומדים איפה כל דבר נמצא.

Suunto Ambit 3 Peak – סיכום

לא לחינם הפך האמביט לשעון אייקוני: שעון שמתאים לאנשים שממש צריכים זמן עבודה ארוך ורוצים באמת לשכוח מהתעסקות בשעון בין טעינה לטעינה. הוא מכיל שדות ייעודיים לאינספור סוגי ספורט (ושלושת מקצועות הטרי כמובן), עתיר פיצ’רים וכמה מהם ממש מגניבים – כמו אפשרות לרוץ ולנווט על מסלול שהורדתם מהרשת או בניתם בעצמכם על המפה, זמני התאוששות לאימון הבא, מדידת דופק מנוחה בלילה, שיתוף סרטים מהאימון בתלת מימד, והיבטי חומרה כמו אלטימטר, חיישני טמפרטורה ולחץ ברומטרי ועוד.

הוא בעל אפשרות להרחבה של פונקציונאליות עם חנות אפליקציות משלו, והוא נחשב מאוד אמין ואיכותי. אם סבלתם בעבר מנסיעות חוזרות למעבדה, או אורך חיים מוגבל של השעונים שלכם ונמאס לכם מזה- יש פה מוצר מוכח. הוא מדויק, עובד טוב וגם – נראה פצצה.

בצד החסרונות – המשקל גבוה, מספר שדות הנתונים במסך מועט מדי לטעמי (אם כי ניתן לעבור בין כמה מסכים שרוצים כמעט), וכרוכב אופניים חסר לי ה Ant+. כל נושא הידידותיות למשתמש דורש בילוי של כמה שבועות ואז הכל מתחיל לזרום. 

זה מוצר מוכח ומוצלח שאינו מהדור האחרון והכי חדש שיצא. יש לזה גם יתרונות- תוכנה יציבה, המוצר עובד ומוכח, והרבה פעמים המחירים גם יורדים מעט כשמושק דור חדש. לפעמים הלהיטות של ה”מאמצים המוקדמים” (early adopters) אחרי החידושים, הופך ליתרון לאלה שמוכנים לחכות דור אחד של מוצרים או לאסוף אותם ממש בזול ביד השנייה תמורת כמה פערים מהפיתוח האחרון. 

תקציר מנהלים
אמינות , איכות ועמידותמולטי ספורט אמיתיעושר פיצ'רים זמן סוללה ארוךסקסאפיל ועיצובאתר האינטרנט של Movescount
משקל ועובי3 שדות תצוגה במסךאין Ant+ידידותיות למשתמש
77%ציון RUNPANEL
סקסאפיל ועיצוב90%
שדות ותצוגה60%
עושר פיצ'רים90%
זמן סוללה90%
משקל ונוחות60%
ידידותיות למשתמש70%
אתר אינטרנט ואפליקציה80%