קבלו את כל מה שגיליתי על Wave rider 20 – הנעל שהיא ספינת הדגל של Mizuno לכביש: נעל ורסטילית המתאימה גם לאימונים ארוכים וגם לאימונים מהירים, גם לחובבן וגם לרץ סמי מקצועי לתחרויות של 10 ק”מ ומעלה. היא הושקה לראשונה ב1997 ובכל שנה היא מתקדמת, והיא כעת בדור ה 20 שלה. אחרי כמה מבחני נעליים לשטח שעשיתי, הגיע הזמן לגוון עם דגם כביש ייעודי ולחדד קצת את המהירות שלי.

מאת: גיא חלמיש

image1

מי את Mizuno?

מאחורי מותג הנעליים היפני נמצאת חברת ייבוא ושיווק מוצרי ספורט גדולה מאוד – MGS שהיא יבואנית של מותגים מוכרים רבים כגון Arene, Merell, Diadora, Skechers, ועוד מותגים, וכן רשתות מסחר כגון מגה ספורט, אליטל, ודיוטי פרי ספורט. מיזונו היא חברה יפנית וותיקה. דיברתי עם אביב קולין כדי ללמוד עליה: 

image10

אביב קולין, משמש כמדריך/מאמן להתאמת נעלי ריצה והסבר על מוצרי מיזונו בחנויות הרשת מגה ספורט ואליטל וכן משמש כסוכן למספר חנויות ריצה מקצועיות. הוא מאמן ריצה ובעברו עשה תפקיד דומה באדידס. הוא מספר לנו על Mizuno: “החברה נוסדה ב 1906, כלומר אחת הוותיקות שיש בשוק הריצה בכלל. היא רואה לעצמה כמתחרים את Asics ו Brooks – כלומר מותגים שמדברים לרצים רציניים ומוטי טכנולוגיה, ופחות אל מול מותגי הענק הגלובליים כגון אדידס ונייק. הם מספר אחד בעולם בתחומי משחקי האולם כגון כדור יד וכדור עף, כח עולה חזק בטניס, וחזקים בעוד תחומים. כעת זה מותג הבית של חברת MGS, והוא מופץ מטבע הדברים ברשתות שלה: מגה ספורט ואליטל, וכן בחנויות ספורט נוספות.”
אגב “הלוגו הוא של ציפור רצה, והוא מלווה בשינויים קלים את החברה למן הוסדה בעיר אוסאקה ביפן” הוא מוסיף. 
“יש כמובן רמות מחיר מגוונות לנעליים – החל ב 250 ש”ח ועד 600-700. מעל לקו ה 400 ש”ח הייעוד הוא מקצועני לריצה”.image3

כרטיס ביקור

  • חברה: Mizuno
  • דגם: Wave Rider 20
  • עובי סוליה: 24מ”מ מאחור ו-12 מ”מ מלפנים.
  • דרופ: 12מ”מ.
  • משקל: 284 (מידה 42.5, נעל אחת – מדידת RUNPANEL)
  • מחיר צרכן: 650 ש”ח.

image4

הטכנולוגיה של Mizuno

הדבר המאפיין והבולט ביותר במיזונו היא טכנולוגית ה Cloud Wave – סימן ההיכר של מיזונו- “הגל” שמוסיפים את שמו לכל נעל מקצועית (Wave Ultima או Wave Enigma). המטרה שלו היא לפזר את הזעזוע אל המרכיבים האחרים של הסוליה. מה שמאפיין אותו שהחלק המרכזי שלו הוא מאוד קשיח, ולכן הוא מתפקד כמו אדן זינוק שמשחרר באמצע את הרץ קדימה.
בזכות צורת הגל הוא מסייע להולכה ישרה וממורכזת, ומסייעת לגלגול המעבר מהחלק האחורי לקדמי. זו הסיבה שבנעליים מתקנות ברמה בינונית או קשיחה, יש גל מוקשח בחלק הפנימי באזור הקשת שמונע את הנפילה של הרגל פנימה וממשיך את התנועה של הרגל ישר. ככל שהתיקון מאסיבי יותר יש יותר טווח של פיזור הגלים של ה Wave.

image6

הדרופ ברוב נעלי מיזונו הוא 12מ”מ: בין השאר עקב האילוצים הנוצרים מה Wave שנכנס שם בסוליה. בדגם שפה מאחור יש  24מ”מ של הגבהה ו-12 מ”מ מלפנים. שאלתי את אביב האם הם הולכים לענות על הטרנד של הדרופים הנמוכים? “רק בנעלי תחרות של 150 גרם, שיש בהם שיכוך הרבה פחות משמעותי. מי שרץ ונוחת קדמי פחות מרגיש את אפקט העקב הגבוה”, אומר אביב שהוא בעצמו רץ קדמי (ומהיר…).

החלק התחתון בסוליה – מאופיין בשסעים שיכולים להיות בצורת מניפה או בצורה ישרה (תלוי בדגם). תפקידם לסייע בנתיב הרגל ולייצר ניתור דרך הבוהן. אצל רצים יעילים זה בצורת מניפה ואצל כאלה שצריך לתקן אצלם השסעים בצורה ישרה שמוליכים את התנועה בהתאם לדפוס התיקון. image11

רשת מש Triple Zone – תוכלו לראות גם בתמונות, שהרשת מלווה כמעט את כל החלק העליון של הנעל. בחלק הקדמי של הנעל יש אזורים ארוגים ברמות שונות של צפיפות, לשמירה על המבנה העליון והעברת אנרגיה יעילה מתנועת החלק העליון של כף הרגל העליונה אל הסוליה. הם מתפקדים כרתמות שמונעות גמישות יתר של החלק העליון, וכך הנעל עובדת עם הרגל שהיא מושכת את התנועה. יש פחות תנועה נפרדת, לא יעילה ועצמאית של החלק העליון באופן נפרד מהתחתון.

שני רכיבים נוספים עם שמות קצת דומים הם רכיב ה-U4icX– בולם הזעזוע האחורי, לנחיתה על העקב.  בדור ה 20 כיווננו אותו שיהיה רך יותר ויספק תנועה חלקה יותר. השיכוך שבסוליה (U4icX) הוא ב 33% מגיב יותר ואמין יותר בדור 20 שבמבחן לעומת הדור הקודם. לצדו רכיב ה-U4ic – זה חומר שגם סופג אנרגיה וגם מחזיר אנרגיה לצעד הבא ונמצא לאורך כל הסוליה.

ריפודים עבים – באזור העליון של העקב ריפוד רך יותר מבדגמים קודמים שאוחז את הקרסול ומסייע להפחתת שפשופים.image5

עיצוב וסקסאפיל

Mizuno – מיזונו מיזונו… השם הזה מדליק אותי! אני אוהב את הצליל היפני שלו והשם כשלעצמו כבר נשמע לי מהיר וטקי יותר. אבל במבט ראשון על הנעל רואים המון שחור וזה דווקא מעציב אותי. ראיתי באינטרנט צבעים נוספים מגניבים וצבעוניים (אם כי סופחי כתמים ולכלוך יותר מהשחור) – כתום, צהוב, כחול. לארץ בחרו את הצבעים הסולידיים: שחור וכחול, אומר לי אביב. נתפרע בדגמים אחרים.

שאר העיצוב גם הוא סולידי – הרשת מכסה את רוב הנעל ורק הלוגו בולט מעליה בלבן חלק. לא משהו לזכור במיוחד כשהצבע עצמו אינו בולט. ענייני ושקט, כלומר לא מלהיב, סוער או לטיני במיוחד.
האלמנט המגניב העיקרי בנעל הזו הוא כמובן הגל והסוליה השסועה הזו – וזה אכן מדליק ומסקרן. יש איזה אפקט ממכר ומהפנט בניסיון להציץ עמוק אל תוך החור אשר בצד הסוליה, תוך תהייה האם יבוא שפן קטן וממהר ויקפוץ לתוכו?image9

Wave Rider 20 – איך זה עוטף את הרגל?

מייד כשמכניסים אליה את הרגל, נתקלים ברכיסה מצוינת, המאפשרת דיוק רב במתח אל מול כל שורה בחורי השרוכים. למיזונו “גולש הגלים 20” יש מעטפת עליונה משובחת ואוחזת הייטב – ריפוד העקב העוטף, מפנק ורך – ממש כמו שהצהירה מיזונו לגבי השינויים מהדגם הקודם. אזור העקב אוחז נפלא, ומכין היטב את הקרסול לקבלת האימפקט המלא והחזק בנחיתה. הריפוד העבה מקבל את צורת הרגל והיא מרגישה מצוין שם מאחור. במקביל העובי והרכות הזו הם מעט בעוכרי מהירות התגובה, הדיוק והחדות.

הדבר השני שמרגישים בפנים הוא האזור הנרחב לאצבעות – מדובר בנעל שמתאימה מעט יותר לבעלי רגליים רחבות מלפנים מאשר האסיקס שבחנתי (ומתחרה בנעל הזו בצורה ישירה), ואפשר ממש לפתוח את האצבעות ולחזק עמן את אחיזת הקרקע לפני הזינוק. יש בהן איזון מעולה בין צר לרחב מלפנים – לא זה ולא זה אבל יחסית רחב וחופשי באצבעות.

רמת האוורור של החלק העליון טובה, אבל לא מצטיינת – הרשת צפופה למדי, הריפודים עבים ומורגשים. זו לא נעל קייצית במיוחד. להליכה היא מצוינת בזכות העטיפה המפנקת של הקרסול והרגל בכלל, החופש היחסי באצבעות והמנח המופלא של כף הרגל, השיכוך והתנועה הנעימה איתה. בזמן המבחן טיילתי בניו יורק שבוע וטחנתי קילומטרים בהליכה – היא פשוט רכה ומופלאה, ולא כאבו לי הרגליים בזכותה גם אחרי שעות ארוכות של הליכה.image14

סוליה ושיכוך – תחושה ייחודית

ה Mizuno האלה מספקים חווית שיכוך שמיימית. באמת דחפו שם טרמפולינה קטנה לתוך הנעל, ואפילו השאירו לה אוויר לתנועה – שממש רואים בעין (המערה\חור אל תוך הסוליה). הם מרגישים כמו התחליף המושלם לנעלי שיכוך היתר בסגנון ההוקה – למי שלא אוהב את המראה של פלטפורמות גבוהות, אבל כן רוצה שיכוך אמיתי, מורגש ומפנק. אבל בניגוד לטרמפולינה – ה Mizuno Wave Rider 20 מצטיינת במיוחד בניהול התנועה – הולכת הרגל מהעקב אל האצבעות. יש לה אחיזה עוטפת, דומיננטית ורכה של הרגל בחלק העליון.

באופן מפתיע ומוזר הן מרגישות לי סוביקטיבית מעט כבדות יותר מהאסיקס קומולוס 18, למרות שהן קלות ב 52 גרם תמימים לנעל (336 של האסיקס מול 284 של המיזונו – במדידה עצמית שלי).  

image12

החלק התחתון מייצר בנעליים האלה תחושה שונה לגמרי מכל נעל אחרת שהיתה אצלי. זה לא מפתיע במיוחד כיוון שכל חברה משתמשת בחומרים מעט אחרים ושיטות שונות, ופה – ה Wave הוא משהו ייחודי בהחלט: זה מרגיש כמו טרמפולינה פרטית לכל רגל – קפיצי יותר מנעליים אחרות. תחשבו על הגל הזה כעל קרש גמיש של מקפצה בבריכה שנדרך ומשתחרר – זו בדיוק התחושה בנחיתה ובמיוחד בשחרור מהקיפול לניתור. אביב תאר את זה כאדן זינוק – ולי זה מרגיש שהגל הזה ממש קולט ומשחרר אנרגיה כמו טרמפולינה קטנה, ושיכוך ה  Wave Rider 20 בהחלט מורגש כעבה ומפנק.

בתנאי אספלט יבש כמו שיש עכשיו האחיזה של הסוליה התחתונה היתה טובה, אבל הזדמן לי במקרה מופע של ממטרות לצד הכביש בו עשיתי 8 סטים של עליות – חלקים ניכרים מהאספלט נרטבו, ויכולתי לדמות חורף, ואופס… חלקלק! בתנאים רטובים הייתי מחפש יותר רכות והדבקות ממה שה Wave Rider 20 נתנה לי.
image15

מנח הרגל

זווית עדינה החוצה – אני נוטה לפרונציה קלה ביותר ברגל ימין, לא ברמה שאומרת שאני צריך תיקון. האבחון שלי הוא של רץ נייטרלי יחסית, אבל הזווית הזו של הסוליה שמעט מטה את הרגל החוצה (הצד הפנימי מרגיש מעט גבוה יותר מהחיצוני) יש לה תכונה סותרת פרונציה, וזה לא רע לצלה של כזו אצלי. זה מכשף עלי קסם של תחושה: הולכה נחושה של הרגל לאורך התנועה. ייצוב בלי להיות “נעל מייצבת”. אני מרגיש עם הנעל הזו כאילו השרירים הקטנים והמייצבים של כף הרגל שלי התחזקו. הם לא התחזקו כמובן, אלא שהיא מסיעת לכיווניות התנועה לאורך הגלגול בצורה כיוונית ומנוהלת וכלפי חוץ יתכן שהתנועה שלי נראית טוב יותר.

התרוממות קלה במרכז הנעל – יש איזה גבעה קטנה ועדינה שכאילו פותחת את כף הרגל והאצבעות, ומייצרת תחושת שליטה מאוד נעימה ויציבות. זה מרגיש כמו מעין Foot Massage פרטי שאתם מקבלים מהנעל שלכם ומסייע לכף הרגל להרגיש מעט פחות קפוצה. מיזונו לא מתקשרים את העניין הזה בחומרים שלהם, אבל בעיני, הקימור הפנימי הזה עליו מונחת הרגל הוא הברקה אדירה.
זו הכנה נפלאה לשלב הניתור, וביחד עם השיכוך הכמעט מקפיץ שלה, הרגשתי שאני מנתר חזק יותר מהקרקע מאשר עם האסיקס. זה נתן תחושה מאוד דינמית לריצה (יש “אבל” בהמשך…)image7

שתי יפניות יצאו לריצה

אין כמו מבחן משווה בין נעליים לחוש הבדלים. יצאתי לכמה ריצות בהן החלפתי בין הנעליים לאחר כל הקפה-  פעם בהקפות של שני ק”מ, ופעם באימון עליות כל 5 דקות בערך. ברמת המספרים האוביקטיביים הן כמעט זהות (דרופ 11 מול דרופ 12, 13 מ”מ מלפנים לעומת 12…) אין במספרים שום רמז לתחושות השונות כל כך בין הנעליים.

ב Mizuno Wave Rider 20 החלק התחתון מרגיש עבה יותר ומשכך יותר מאשר באסיקס קומולוס 18, והחלק העליון מרגיש עבה יותר ורך יותר. בקיצור למרות שמקבלים נעל קלה יותר מרגישים שמקבלים “יותר נעל”. מכך ומההבדל בטכנולוגית הסוליה והחומרים נגזרים כל ההבדלים בתחושה שמייצרת כל נעל.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אעביר את התחושה בהתאם למודל סגנון הריצה שסקר אבי דה פילוסוף בכתבתו: “סגנון ריצה, מה לשנות ומה לא לשנות” אצלנו במגזין RUNPANEL.

יותר שיכוך בחלק הראשון של הצעד – מיזונו Wave Rider 20 פשוט מרגישה רכה יותר ומשככת יותר. מי שהנחיתה אצלו היא נחיתת עקב חזקה יאהב את זה. היא ממש מורידה את ה Impact בנחיתה ומשככת אותו. 

ניהול התנועה בגלגול קדימה – היא הרבה יותר מכתיבה את התנועה לאורך שלושת המצבים. כאמור מיזונו זו מרגישה מעט יותר מוטה הצידה (החוצה) ומטפלת בפרונציה קלה, למרות שהיא מוגדרת ניטרלית.

image8

שקיעת החלק הקדמי של הרגל ותחילת הקיפול – יש פה שני חומרים שונים לגמרי- ג’ל לעומת “מקפצה” – שיש להם התנהגות מעט אחרת בקבלת צורת הרגל בשקיעה. לפעמים גם הפרש של מילימטר בחומר השיכוך מלפנים שגורם לתחושות אחרות, כל שכן סוג חומר אחר. כל אלה מביאים לתחושה יותר עבה מלפנים ב Mizuno – יותר משככת, משמשת כמקפצה, אבל מעט ממסכת ופחות רגישה לקרקע.
באסיקס, הקריסה הקטנה פנימה לתוך הכרית שמתחת לבוהן בסוף תנועת הגלגול של הרגל, מאית שנייה לפני הקיפול ובתוכו, מהירה ועמוקה יותר, וזו בדיוק נקודת העיגון של כף הרגל לפני הניתור (אם תלכו יחפים יתכן שתבינו טוב יותר על מה אני מדבר – בהליכה יחפה השימוש כעיגון לדחיפה בנקודה הפנימית הזו בכרית שמתחת לבוהן מודגש יותר). מאחר וב Mizuno כבר אמרנו שיש מעט הטיה החוצה (לכיוון הזרת), הרי שכרץ ניטרלי יחסית חשתי שהעיגון הזה נפגם מעט במיזונו. החיים מורכבים – אם אתם חושבים שזה בהכרח חסרון אתם טועים: למשל אם הייתי עם טיפה יותר פרונציה – זה בדיוק מה שהייתי מחפש… 

הקיפול והניתור – במינוזו הגל מייצר התנגדות מעט חזקה יותר לקיפול – אותה התנגדות היא בדיוק זו שדורכת את הקפיץ כדי שישתחרר בעצמה ויעשה אתכם מהירים יותר כמו ביציאה מאדן זינוק שתאר אביב קולין, אך זה אומר גם ליווי מעט גס יותר של הרגל בקיפול. אולי זה קשור גם לעובדה שהסוליה התחתונה ב Asics מכילה 3 שסעים אופקיים בחלק הקדמי, ואילו ב Wave Rider 20 שניים – כלומר הקיפול של הנעל פחות מלווה את הקיפול של הרגל במיקום מדויק. חשתי שאני מנתר טוב יותר ומדויק יותר עם האסיקס ויותר מפעיל את השרירים הקטנים של ייצוב כף הרגל (האם זה אומר אובדן אנרגיה או חיזוק וניצול הפיזיולוגיה? עניין של גישה…), אבל לאו דווקא מהיר וחזק יותר.image2

בקיצור יש פה טריידאוף קלאסי: ייצוב ושיכוך טובים יותר ב Mizuno Wave Rider – אבל מעט פחות דיוק בפידבק, ושליטה של הרץ במנח הרגל, לעומת גמישות וקבלת התנועה הטבעית יותר של כף הרגל בנעל השנייה שבאה על חשבון ייצוב וניהול תנועה, אבל מאפשרת חישת קרקע, דיוק וניתור נשלטים יותר.image16

סיכום: מיזונו Wave Rider 20 – לפנק לפנק לפנק

הם יודעים לעשות נעליים היפנים האלה! והיו להם כבר 20 איטרציות למודל ה Wave Rider להמשיך ולשפר… וכן, כותרת המשנה מנסה לרמוז (בעדינות, אם לא שמתם לב) שמדובר בנעל מפנקת במיוחד גם בשיכוך למטה וגם למעלה בעטיפה של החלק העליון.

החלק הקדמי נעים מאוד ורחב יותר והאצבעות אוהבות את הסוויטה הנשיאותית שקיבלו פתאום. תחושת השיכוך מאוד מאוד משמעותית. ניהול התנועה שלה מדהים, והרגל מרגישה מעולה על המנח הייחודי הזה שבו יש התרוממות עדינה במרכז הנעל ופתיחה של האצבעות אל חלל רחב יחסית. היא נוחה ורכה בתחושה הכללית שלה, וגם מצוינת בהליכה וכנעל יומיומית.

כל אלה מביאים אותי לתייג את ה Wave Rider 20 כנעליים נפלאות לריצות הארוכות יותר. יתרה מכך – השליטה בתנועה והייצוב שלהן, ביחד עם השיכוך המצוין הזה, מאפשרים לרוץ בלי שום בעיה גם בשטח (מהסוג התרבותי יחסית) וכורכר, והיא מאוד מגוונת.

ה Mizuno Wave Rider 20 ממלאים איזה חור שנוצר אצלי בין הברוקס קלדרה לשטח אמיתי, לבין האסיקס שמרגישה לי מעט יותר חדה ומתאימה לאימוני אצטדיון. לכל מה שבאמצע: שילובי כביש ועפר, ריצות שגרתיות, וגם בניית קילומטרז’ גבוה שדורש שיכוך טוב יותר, כלומר לאימונים ולכל מצב בו אני מבלה הרבה זמן בנעליים, על שום הפינוק והנוחות המפליגים שלה – אבחר ב Mizuno.

מאת: גיא חלמיש

 


נהנית לקרוא? יש עוד הרבה!
מנוי חינם על BIKEPANEL – מגזין האופניים הטוב בישראל – פה: https://goo.gl/4tGh4F
מנוי חינם לRUNPANEL – מגזין הריצה הטוב בישראל – פה: https://goo.gl/Auzkl9


 

ציון RUNPANEL
נוחות וריפודיםשיכוך משמעותיניהול התנועהמקום לאצבעותתחושת מדרס מצוינת
עיצוב שמרנידיוק ותגובה לרץ יעילפידבק מהקרקע
87%Overall Score
עיצוב וסקסאפיל70%
אוורור80%
אחיזת חלק עליון100%
שיכוך100%
גלגול90%
ניתור85%
תחושת קרקע80%
תמורה למחיר90%