חברת Newton האמריקאית ידועה בגישתה יוצאת הדופן לעיצוב סוליית נעלי הריצה שלה. אמנם ניתן לומר את אותם דברים על עוד אי אילו חברות נוספות בענף הריצה, אך במקרה של ניוטון ההבדל מורגש ובולט במיוחד – תרתי משמע: יש להם בליטה של ממש – טכנולוגית ה-Action/Reaction, החורגת כלפי הקרקע בחלק הקדמי של הסוליה.

זה מעניין, אז קיבלנו מחנות המותג ברמת החייל (רחוב הנחושת 4, 03-6777883, ואפשר גם באינטרנט: www.newtonrunning.co.il) את דגם הכביש של ניוטון: ה Newton Distance 5 ויצאתי לבדוק – האם זה עובד?

מאת: אריק מון
צילום: גיא חלמיש, אריק מון
נעלי ניוטון כביש Newton Distance 5

Newton Distance 5

מי זו Newton – בעולם ובישראל

כשהיא ממוקמת בבולדר – קולורדו, Newton נמצאת למעשה ב “מכה” אמריקאית של פעילויות Outdoors. מיקומה האסטרטגי מאפשר לה להיות עם יד על הדופק, לבחון את מוצריה ולקבל פידבק מידי מהשטח ומהרצים הרבים שחיים שם. החברה הוקמה בשנת 1996 על ידי דני אבשייר (Danny Abshire) – אצן אולטרה חובבני ויזם בעל רקע בהנעלת ספורט, יחד עם בריאן ראסל (Brian Russell) – אצן חובב אף הוא וממציא גראז’, שעבד באותה תקופה על פיתוחים חדשים לנעליים במחסן ביתו. השניים שאפו לייצר נעל ריצה בעלת טכנולוגיה שונה ומרופדת מספיק כדי להגן על כף הרגל ממשטח קשיח ומודרני כמו אספלט. השראתו של דני אבשייר נבעה בעיקר מהרצים המזרח אפריקאים שגדלים ורצים על משטחים טבעיים ורכים. הוא רצה נעל שתחקה את התנאים האלה ותעודד מנח כף רגל טבעי על פלטפורמה שטוחה. במשך העשור הבא הם המשיכו לעשות ניסויים שונים בנעליים שייצרו כשהם נעזרים בחברים לכיסוי הוצאות ובבני משפחה וילדים כבוחנים.

ישיבות שונות עם חברות כמו נייקי ואדידס לא הגיעו הרבה מעבר לשלב הפגישה הראשונה. לאחר מכן ראסל עזב, לי רכש את מניותיו והפטנטים ביחד עם אחד המשקיעים האחרים וכך החלה למעשה חברת Newton אותה אנחנו מכירים היום.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

Newton החליטו לפנות תחילה לשוק ה-Ironman, תוך שהם נאלצים לשכנע ברצינות כוונותיהם את האתלטים הספקנים שהתייחסו בחשדנות לעיצוב הסוליה המוזר וצבעי הסוכריה של הנעל. Newton הצליחה לחדור במהירות לשוק הטריאתלטים ומשם המשיכו השניים אל שוק חנויות הריצה המתמחות. תוך זמן קצר הגיעה ניוטון למכירות של מאות אלפי זוגות נעליים בשנה. הם מייחסים את הצמיחה האדירה במכירות בראש ובראשונה להתפשטות האינטרנט והרשתות החברתיות, אך גם לגישה החינוכית, חברתית ואקולוגית אותה ניוטון מקדמת עד היום: כחברת נעלי הריצה היחידה המסווגת כ B-Corporation, היא מחוייבת לעמוד בסטנדרטים נוקשים הנוגעים לסביבה, לשקיפות ולפילנטרופיה. חלק מכספי המכירות ומוצרי החברה נתרם לעמותות איתן היא עובדת, בעיקר להנגשת הריצה וציודה לאוכלוסיות חלשות.

באתר החברה ניתן למצוא ערוץ יוטיוב המציע תרגילי חימום, הסברים על ריצה נכונה וסקירת טכנולוגיית הנעליים. בישראל, לניוטון יש חנות מותג ברמת החייל – רחוב הנחושת 4 והיא משווקת גם אצל משווקים נוספים.

נעלי ריצה

טכנולוגית ה-Action/Reaction

הסוליות של נעלי ניוטון נראות אחרת לגמרי מכל מה שאתם מכירים  – יש להן זיזים בולטים (Lugs) הממוקמים על ממברנה קפיצית בקדמת הסוליה שבזמן ריצה אמורים לספק אפקט “טרמפולינה” קפיצי ותגובתי במיוחד. עם טכניקה נכונה נטען על ידי Newton שהפטנט הזה יתורגם לריצה מהירה וחסכנית באנרגיה. הם קוראים לזה Action/Reaction.

ה-Action/Reaction  – מורכב כאמור מאותם Lugs שעובדים כנגד ממברנה גמישה בקדמת הנעל ומוצעים ברמות קשיחות ובולטות שונות, המכונים בפי החברה Point of Power או בקיצור P.O.P. כיתוב על צידה הקדמי-חיצוני של הסוליה מעיד על רמת הקשיחות והבולטות של ה-Lugs כש-P.O.P 3 היא רמת הקשיחות המתונה ביותר ו-+P.O.P1 היא רמה בולטת ותגובתית (Responsine) במיוחד. כיתוב נוסף באזור העקב החיצוני מציין את רמת הדרופ כשכל דגמי החברה מאופיינים בדרופ נמוך הנע בין 2 – 6 מ”מ.

בחנות ניוטון ברמת החיל – בחירת הדגם המתאים

הגעתי לחנות כדי לבחור זוג נעלי כביש. מנהלת החנות, מירית, היתה אדיבה ואינפורמטיבית ושאלה אותי כמה שאלות כלליות לגבי הרגלי הריצה שלי, בזמן שבחנה את כפות רגליי היחפות במעבר מכריעה וישיבה לעמידה. היא גם “קראה” את סוליות נעלי הכביש הישנות מאוד שלי וקיבלה מידע חשוב על צורת הדריכה שלי מסימני השחיקה על הסוליה. מכיוון שמנח כפות הרגליים שלי ניטרלי עם קשת גבוהה וללא קריסה, היתה לי אפשרות לבחור ממגוון רחב יותר של דגמים. הוחלט שמוטב שנתחיל עם דגם מסורתי ומתון יותר  כמו ה-Gravity 5 ונמשיך משם בהתאם להרגשה בנעל ובחינת צורת הריצה שלי על המסילה.

אני רגיל לרוץ בנעליים מינימלסטיות יחסית עם העדפה ברורה לקידמת נעל מרווחת עד כמה שניתן וה-Gravity 5 במידה 43 – מידתי הרגילה – הרגישו לי צפופות, חונקות ומגושמות מעט מהרגע הראשון. ה-Gravity 5  הוצעו לי בעיקר מהסיבה שהן נעלי ריצה “רגילות” יותר, בעלות מבנה סוליה מרופד יותר ו-Lugs פחות בולטים ולכן אמורות להתאים יותר לרצים שזו להם  הפעם הראשונה בנעלי Newton, כמוני. הריצה על המסילה הבהירה שני דברים עיקריים: הראשון – אני אצטרך למדוד מידה גדולה יותר כדי לאפשר מקום לפריסת הבהונות בקדמת הנעל והשני, שאותו כמובן כבר ידעתי – אני נוחת קדומני (Forefoot Striker) וזה מקנה לי מעבר “לשלב הבא”.

צורת הריצה שלי מתאימה לדגמים ה-“קיצוניים” יותר של Newton – בעלי Lugs בולטים במיוחד ודרופ נמוך – בהם נחיתה קדומנית תמקסם את יכולות הנעל בכלל ומערכת ה- Action/Reaction בפרט. כך קיבלתי את אישורה המקצועי של מירית לקחת את ה-Newton Disatnce 5, לא לפני שהזהירה אותי לבל אתחיל לרוץ איתם מהר מדי רחוק מדי ולתת לרגל כמו גם לנעל תקופת הסתגלות של שתיים שלוש ריצות מתונות יותר.

נעלי ניוטוןמי את Newton Distance 5?

תיאור יצרן וסקירה כללית:

“אלה ה-Newton שהתחילו את המהפכה. ה-Distance 5 הם פלטפורמת מירוץ אוניברסלית – מהירה כברק וקלה במיוחד – לרצים ניטרליים. הפלטפורמה הדינמית-רייסרית הזו מציעה מערכת Lugs דחוסה ותגובתית יותר מאשר בדגמי ה-Gravity 5 או ה-Motion 5 להעברת כוח גדולה יותר (Lugs בולטים וקשיחים יותר האוצרים בתוכם יותר אנרגיה פוטנציאלית או + P.O.P 1 בז’רגון החברה). הגפה העליונה החדשה וחסרת התפרים (Seamless) מציעה איוורור גבוה והתאמה טובה יותר לכף הרגל. זיזי ה-“Ice Lugs” החדשים וה-“Full Flex Zone” מאפשרים את פריסת כף הרגל בשלב הדחיפה של מחזור הריצה.

 

  • משקל: 227 גרם למידה 42.5, מידת נעלי המבחן – 44.
  • דרופ: 2 מ”מ (עקב-24 מ”מ, קדמת הנעל-22 מ”מ).
  • תמיכה: ניטרלית.
  • רמת קפיציות: מקסימלית +p.o.p 1 .
  • ייעוד: נעל כביש לאימונים ותחרויות.
  • מחיר: 599 ש”ח במבצע
newton running shoes

נעליים נאות עם נראות מעולה

עיצוב ומבנה

ה-Newton Gravity 5 היא נעל נאה מאוד בעיניי. בשל יעודה כנעל תחרות ואימון ניטרלית היא חפה את המראה המסורבל של נעל כביש מסורתית ונוטה לכיוון המצומצם (reduced) עם קריצה למינימליזם. על על אף היותה עמוסה בזיזים, טרמפולינות ומיני תארים, היא קלה ונראית מצויין על הרגל. מבחינה זו ייתכן שהייתם רוצים לנעול אותה גם מחוץ למסגרת האימונים אך עדיף להשאירה לאימונים, בעיקר בגלל חוסר הנוחות בהליכה על ה-Lugs. נעילת הנעל היתה לי קשה מעט בשל המפתח הצר והייתי צריך לפתוח את השרוכים באופן ניכר ולמשוך בלשון על מנת לדחוק את הרגל פנימה, זה לא deal braker והדבר משתפר עם הזמן ועם התרככות הגפה העליונה. ההרגשה הכללית בתוך הנעל טובה. היא צרה במידה במקומות הנכונים – עקב ומרכז – ומרווחת יחסית באזור הבהונות, אבל… כמו שציינתי מקודם, במידה 43 – מידתי הרגילה, הנעל הרגישה לוחצת מאוד באזור זה ונאלצתי לקחת זוג במידה 44.

אני קלסטרופוב פתולוגי בכל הנוגע ל-Toe Room ואוהב נעליים עם מספיק מקום גם לאורחים, כך שגם במידה הגדולה יותר (למרות שמבחינת אורך יש המון מקום בין הרוקר לבוהן הגדולה) לא הצלחתי לקבל את אותה הרגשת חופש שיש לי בנעליים אחרות שברשותי, בעיקר נעליי שטח מינימליסטיות יחסית הנוטות להיות מרווחות מאוד. בכל אופן, נראה שמדובר בשילוב של מבנה כף הרגל שלי והעדפה אישית אך כיוון שה-Newton Distance 5 היא נעל לריצות מהירות, ההרגשה הצפופה והחובקת מעט היא מבורכת.

כלל אצבע (או בוהן), שמאוד חשוב לציין: תמיד עדיף למדוד את הנעל אותה מתכוונים לקנות ולא להסתמך על טבלת מידות או ביקורות שקראתם. הדברים נכונים לגבי כל מוצר שדורש התאמה אישית, אך ריצה בחולצה או כובע גדולים מדי לא ישפיע כמו במקרה של נעליים לא מתאימות. מידות הן דבר נזיל וקיים שוני בין הדגמים השונים של אותה חברה ואפילו בין דגמים זהים משנתונים אחרים. כפות הרגליים הן א-סימטריות הן מבחינת אורך והן מבחינת רוחב ומנח ותחושות הן דבר סובייקטיבי כך שמה שנחווה כרחב ונוח לרץ אחד ייחווה כצר ומעיק לאחר.

נעליים לריצת כבישמעטפת עליונה

הגפה העליונה עשויה מרשת כפולה קלה ומאווררת. ישנה תוספת של הלחמות למניעת קריסת הרשת באזור הקדמי כמו גם חיזוק הגנה לבהונות ואזור השרוכים. השרוכים עצמם מחורצים ושטוחים למחצה להידוק בטוח וקשה מעט לפתוח אותם אחרי ריצה וזה טוב. לשון הנעל דקה מאוד ומחוברת משני צדדיה אל הגפה למניעת החלקתה פנימה. על אף שימוש החברה בתיאור “Seamless” (חסר תפרים) ישנם תפרים עדינים מאוד בחלקה הפנימי של הגפה אך אלה אינם מורגשים כלל בזמן הריצה. על הרשת ישנם מחזירי אור – שניים מכל צד של הבהונות, צידי הרגל ואחד לאורך העקב – שיחד עם צבעה הכתום הזוהר של הנעל תורמים לנראות מעולה.

אחיזת עקב ואחיזה צידית

איזור העקב צר יחסית, קשיח ומרופד במידה למניעת חיכוך ופציעת חלקה האחורי של הרגל ואזור האכילס. אזור מרכז כף הרגל די מתון ללא הגבהה מורגשת כנגד הקשת, בעיקר בזכות רפידות נייטרליות המשמשות בעיקר לנוחות וריפוד נוסף ולא לתמיכה. קידמת הנעל מרווחת ומאפשרת מספיק פריסה ומקום משחק לבהונות, אך עובדה זו אינה באה על חשבון האחיזה המצויינת של הנעל את הרגל. מעבר להרגשת בטחון כללית, אחיזה זו גם לא מאפשרת לנעל להחליק ולרקוד תחת כף הרגל בירידות בהן נעל חופשית יותר עשויה לגרום ליבלות בכריות כף הרגל.

IMG_5326-001

טכנולוגית ה Action/Reaction – חזית טכנולוגית בחזית הסוליה

תנועה לאורך כף הרגל

כשמסתכלים על הנעל מצידה נראה תחילה כי העקב מוגבה באופן משמעותי מקדמת כף הרגל, דבר הנוגד את תיאור הדרופ הנמוך שלה – 2 מ”מ. בחינה מעמיקה יותר על משטח שטוח ומוגבה, מגלה שהפרש זה מאוזן על ידי גובה ה-Lugs כך שאכן מדובר בפלטפורמה שטוחה כמעט לגמרי.

מחזור תנועת כף הרגל אצל נוחתי מרכז וקדמת כף הרגל (פגישת כריות כף הרגל את הקרקע, ירידת העקב, קריסת הקשת ומתיחת הפאשיה הפלנטרית ודחיפה סופית מהבהונות) הוא כאמור הסגנון המתאים לדגם נעל זה. הנחיתה על כריות כף הרגל חיונית לדחיסתם של ה-Lugs כנגד הממברנה והרווחת הקפיציות והחזרה האנרגיה המובטח. מצד שני, מחזור תנועת כף הרגל – עקב, גלגול למרכז ודחיפה מהבהונות האופייני אצל נוחתי עקב, לא יצור את הלחץ באזור האסטרטגי וקצת יפספס את מה שיש לטכנולוגית הנעל להציע.

newton

זמן אוויר משמעותי ועם פחות מאמץ

סוליה

הסולייה עצמה עצמה עשויה מ-EVA (קיצור של Ethylene-Vinyl Acetate) ומוגנת באזורים המועדים לשחיקה – חלקו החיצוני של העקב, אזור תחתית הבהונות והרוקר – בגומי עמיד במיוחד המכונה s.h.a.r.c (קיצור של super high abrasion rubber compound הבומבסטי). למרות זאת אלו ה-EVA בעקב עדיין חשוף למדי ולדברי מירית, מנהלת החנות, ריצה על כורכר ושטח “לייט” עשויות לפצוע ולגרום לשחיקה מהירה יותר של ה-EVA באזור זה. אלו נעלי כביש ויזרחו אך ורק על אספלט. מה גם שלרווחים בין ה-LUGS יש נטייה לאסוף אבנים קטנות בדרך.

אל קדמת הסוליה מתנקזים מיטב המוחות של Newton: טכנולוגיית ה-Action/Reaction, ה-+P.O.P 1, הטרמפולינה וכל הלונה-פארק הזה הקפיצו את הפרצוף המופתע שלי בכל צעד! כל נסיון להאט הרגיש לי כמו להרוס מסיבה. זה כאילו מישהו שם ב-Newton הבין איפה בדיוק איפה ה-AIR של נייקי היה צריך להיות כל השנים האלה והזיז אותו מהעקב אל מתחת לכריות קדמת כף הרגל.

IMG_5317

הנעל מסרבת לרוץ לאט!

בהנחה והמשתמש כבר סיגל לעצמו סגנון נחיתה מרכזי או קדומני, פעולת הדחיסה של הLugs כנגד הממברנה והפרש הגבהים ביניהם לרוקר (החלק הקדמי) מתורגם לתנועה קפיצית מעלה וקדימה. בעקבות כל אלה העקבים פתאום מתרוממים גבוה יותר ומקצרים את מנוף העברת כף הרגל קדימה בכל צעד. הדבר מאפשר תחלופה מהירה של צעדים וזמן אוויר ארוך יותר משמעותית וללא כל מאמץ.

הסוליה בהחלט מאלחשת את מפגעי האספלט, אך הדבר בשום פנים לא נעשה על חשבון תגובתיות וזו ללא ספק הנעל הטובה ביותר בקטגוריה הזו בה יצא לי לרוץ עד היום. ניסיתי גם להתחיל עם ריצות איטיות בהתחלה, אבל סורי, אבל זה כמעט בלתי אפשרי ובחיי שהשתדלתי.

הנעליים האלה פשוט גורמות לך לרוץ מהר יותר. מה שכן, לוקח זמן להסתגל ולהשתלט על הקפיציות הזאת ומצאתי את עצמי בהתחלה מקפץ יותר מעלה-מטה. זו תנועה לא רצויה בריצה ובזבזנית באנרגיה. אחרי שהתרגלתי לעניין, הריצות המהירות הפכו למהירות יותר (הכל כמובן יחסי) והאינטרוולים על אספלט ומסילה היו מהנים מתמיד. אחיזת הכביש טובה מאוד, אך כמו ברוב נעלי הכביש, יש לשים על מעבר בין משטחים שונים, אספלט, שיש או מדרכות צבועות בימים גשומים כיוון שחלקם חלקים במיוחד.

image03בהליכה

ה-Distance 5 היא חד משמעית לא נעל להליכה יום יומית. נכון שהיא יפה ונראית מתאימה לשיק הבריאותי  א-לה “ספורט אלגנט” אך ה-Lugs יזכירו לכם מיד שמדובר בנעל מיוחדת ואם גם אתם כמוני ולא מאלה שאוהבים ללכת עם חפיסת “כיף כף” מתחת לבהונות, עדיף שתשאירו אותה לריצות.

image01סיכום

ציינתי כבר קודם את העדפתי לנעליים מינימלסטיות עם מרווח בהונות גדול ככל הניתן ואני גם אעדיף לרוב ריצות שטח על פני ריצות כביש. אני אוהב נעליים שלא מתערבות יותר מדי בתנועה הטבעית של כף הרגל. נעלי שטח מינימליסטיות וסמי מינימליסטיות הן בדרך כלל רכות וגמישות, בעלות מרווח בהונות גדול מאוד וסוליה דקה עד מגוכחת שמאפשרת להרגיש (מילה מכובסת ללכאוב) כל חלוק נחל וענף על השביל וזה חלק גדול מההנאה בעיני. אני נוטה להתייחס בחשדנות לטכנולוגיות ופיצ’רים שונים שאמורים לעשות את העבודה בשבילך. את רוב ריצות הכביש אני עושה כשלא מתאפשר לי לרוץ בשטח -כשחשוך מדי, סוער מדי, מפונק מדי. למרות כל אלה, כבר הרבה זמן שאני מעוניין לבחון זוג של Newton ועצם העובדה ששמעתי דברי הלל מרצים ובלוגרים שונים שאת דעתם אני מעריך, רק הגבירה את סקרנותי.

ה-Newton Distance 5 הפתיעו אותי לטובה. כספקן ומבריזן, הן נתנו לי שיעור מזורז בפיסיקה וחוק הפעולה והתגובה של אייזיק ניוטון, שעל שמו קרויה החברה והוכיחו לי שבמקרים מסויימים טכנולוגיה בשרות הסוליה אכן עושה עבודה מצויינת ולא משמשת רק כשטיק שיווקי.

הנעל הזו היא סוג של אוקסימורון משום שיתרונותיה הן גם חסרונותיה. אסביר: הנעל מעודדת ריצה מהירה וככזו לא כל כך תתאים לריצות התאוששות עצלות. מנגנון ה-+ P.O.P 1  גם לא מאפשר לה להיות נעל הליכה נוחה על אף המראה האסתטי שלה והיא גם לא תתאים בגרסה זו לרצים שנוטים לנחות על העקב ועלולה אף לפצוע אותם, בעיקר באזור המטטרסל. לאחרונים מומלץ לנסות את הדגמים המתונים יותר של Newton שהוזכרו בתחילת הכתבה.

המבנה המצומצם שלה (Reduced) יתאים מאוד לרצים מנוסים משני הקצוות: אלה שאוהבים נעליים גדולות ומשככות במיוחד ימצאו בה פרטנר קל משקל לאימוני מהירות ויקבלו הצצה לעולם המינימליזם בלי להתפשר על שיכוך. המינימליסטים יוכלו להנות מקצת יותר נעל שתטשטש מעט את קשיחותו של האספלט על פלטפורמה נמוכה ותתרגם את כל אותן שעות של ריצה ועבודה על טכניקה לריצה מהירה ומהנה במיוחד. ה-Newton Distance 5 היא נעל מכוונת מטרה שתהווה כלי מצויין בארון הנעליים של הרץ המנוסה.

מאת: אריק מון
צילום: גיא חלמיש, אריק מון

אריק מון – מקעקע בדימוס, חלטוריסט בהווה ועדיין לא החליט מה לעשות כשיהיה גדול. מקיים קשר קבוע, נהנתני ומתגמל עם הריצה ונותן לה להוציא אותו לטיולים מואצים בהרי ירושלים, עמק איילון והמדרכות שליד הבית. חולק את האהבה לריצה עם רכיבה על אופניים, קמפינג בחיק הטבע ואדיקציה לקפה.

 

   

 

הבדל מורגש ובולט במיוחד - מבחן נעלי ניוטון כביש Newton Distance 5
נראותסוליהמשקל שרוכים
נוחות בהליכהלנוחתי קדמת \ מרכז כף הרגל בלבד
87%Overall Score
עיצוב וסקסאפיל90%
איוורור95%
אחיזת חלק עליון95%
שיכוך95%
תגובתיות100%
פידבק \ תחושת קרקע70%
משקל95%
הליכה50%
תמורה90%