את ה Hoka Speedgoat – זוג הנעליים הראשון למבחן ב RUNPANEL קיבלנו מהיבואן בחנות Trimax בחולון עליה כתבתי פה. ביצענו בחירה מתוך כמה אפשרויות, ובסופו של דבר שילוב פרמטרים שתואר בכתבה הוביל לבחירה בהן. בין התהליך הזה להיום הכריזה Hoka על השקת דגם חדש של ה Speadgoat ל 2017 עם כמה שינויים, אבל די בטוח שיש עוד מהמלאי של הדגם הזה בחנויות, ואולי אפילו כעת במחירים עדיפים. 

כחלק ממסע החזרה שלי אל הריצה אחזור גם לתחביב הקשור בזה – ציוד ריצה ומבחני ציוד לריצה. בשנים האחרונות פיתחתי ב BIKEPANEL התמחות של ממש בבחינת ציוד ספורט – כשמאחורי מאות מבחנים של פריטים רבים מסוגים מגוונים ועוד מאות מוצרים שאת מבחניהם ערכתי. חשוב לתת הערת אזהרה למבחני נעליים באשר הם – מדובר במוצר חובק גוף וככזה ההתאמה שלו היא אישית מאוד – מוצר שמתאים לרץ אחד אינו בהכרח מתאים לאחר. תמיד חשוב לקחת במבחנים כאלה את השיפוט בפרופורציה ולהשאיר מקום לדעה אישית שלכם מבוססת תחושה עצמאית. בכל מקרה – ציונים, נקודות פלוס ומינוס נמצאים בסוף הכתבה.
עוד הערה: כדי לפרסם מבחן נרוץ לפחות 100 עד 150 ק”מ עם הציוד לפני כתיבה, ובד”כ תוך החלפות בין כמה דגמים כדי לשמור על הרגישות להבדלים ולתחושות.

מאת: גיא חלמיש
מבחן לנעלי Hoka Speedgoat

Hoka One One Speadgoad

Hoka Speedgoat – כרטיס ביקור

  • מותג: Hoka One One
  • דגם: Speedgoat 
  • ייעוד: שבילים (Trail)
  • משקל: 275 גרם (מידה USA9 מוצהר יצרן)
  • דרופ: 5 מ”מ
  • יציבות (Stability): בינונית
  • מחיר: 550 ש”ח
    נעל ריצה של הוקה

היצרן מסביר שזה זוג נעליים בהשראתו של קרל מלצר רץ האולטרה אנדיוראנס האגדי – מי שניצח כמות גדולה של מירוצי 100 מייל בעולם. הוא זה שהביא את Hoka לארה”ב (המותג במקור מצרפת). הנעליים תוכננו בסיועו ובהשראת התנאים הקשים של מירוץ ה Speedgoat 50K ליד סולט לייק סיטי ביוטה ומסלוליו הטכניים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

עם סוליה מרכזית ובה EVA מוזרק, וסוליה תחתונה על בסיס גומי Vibram עם זיזי אחיזה באורך 4 מ”מ, ה- Speedgoat בנויה להתמודד עם קטעים טכניים בקלות. החלק העליון מייצר תמיכה לכל אורך הדרך עד חלקה הקדמי של כף הרגל ובו אזור ללא תפירה ומסגרת ממותגת בשם Speedframe, ואזור האצבעות עטוף בגומי מהחלק התחתון למעלה להגנה.

נעלי ריצת שטח של הוקה

עיצוב ומבנה – הוקה היא עז שונה מהעדר

העיצוב של הנעל הספציפית הזו יפה בעיני. השרוכים האדומים מגניבים על רקע התכלת והצהוב נותן קיק מגניב ובולט לכל (צבעי רדבול – ספונסרים של קרל מלצר…). אני אוהב את הלוגו הגדול מלפנים, אבל יש רבים שלא רוצים להיות שלט פרסום למותג הנעליים שלהם, לפחות כל עוד הם לא נהנים מחלק מהכנסותיו. הסוליה הגבוהה לא אסטתית בעיני אך למרות זאת ובזכות השיכוך המעולה שלה אני אוהב את הנעליים.

המבנה – צר ולכן מתאים לרגליים שלי, אולם זו כנראה לא הבחירה המתאימה לרצים רחבי רגליים. מצד שני הם לא צרים מדי באזור האצבעות. 

במבט אחורי מכיוון העקב ניכר שהנעל מתקנת מעט את מנח הרגל כלפי חוץ: הוא לא יהיה נייטרלי לחלוטין וצידה הפנימי של כף הרגל (צד הקשת) יהיה מוגבה מעט ביחס לצדה החיצוני. זו לא הגבהה קיצונית ולדעתי רבים לא ירגישו אותה, אבל התחושה של הקשת ממולאת מעט – לי זה מצוין. אם יש לכם מדרסים שלקחו בחשבון נעל נייטרלית לגמרי, או שהתיקון הדרוש לכם הוא אחר (נדיר) קחו זאת בחשבון.

התחושה של 275 הגרמים המוצהרים שלהם היא של נעליים מאוד קלות, ברמה מפתיעה ממש בהתחשב בייעוד השבילוני טכני שלהן.

הוקה ספיד גואוטמעטפת עליונה

לאורך כל הנעל, החלק העליון עשוי רשת מאווררת מחומר שנראה עמיד למדי – על הרשת הדבקות חיזוקים ומניעת מתיחה. אין ספק שהנעל הזו תתאים במיוחד לאקלים הישראלי ולריצה בתנאים חמים, ואילו בחורף תעדיף גרב מעט עבה יותר למי שרגיש לקור.

תחושת הרשת רכה ודקה אבל לא הכי רכה שנתקלתי בה. זה הולך בד בבד עם הדקיקות והאוורור. פה לא תמצאו חלקים מאוד קשיחים ומחזקים בחלק העליון של הנעל וכל מה שנמצא בין הסוליה לשרוכים מקבל את צורת הרגל בקלות, עוטף אותו, אך מצד שני לא מייצר אחיזה וקיבוע משמעותיים. יחד עם זאת הרשת עצמה – לא עדינה ולא דומה לאריגים בעלי תחושת המשי הנפרם בקלות יותר שיש בנעליים “כבישוניות” יותר. עושה רושם שהיא בנויה לעמוד באתגרי ענפים או סלעים סוררים.

הלשון שטוחה ומינימליסטית ואני מעדיף את זה על פני הגישה הבשרנית מדי לחלק הזה.

השרוכים – באורך מצוין, לא ארוך מדי כמו שיש ביותר מדי נעליים (ומבאס להחליף כי זה חלק מהעיצוב), והם נאחזים זה בזה מצוין ולא נוטים להיפתח.

image05

הרשת המאווררת במבט מבפנים, ולמטה – השכבה הלבנה שמתחת לרפידות

רפידות

הרפידות הפנימיות מאוד דקות, כמעט סמליות ונראות כאילו הן מיועדות עבור הלוגו בלבד, אולם מערכת השיכוך הכוללת מדהימה. הרפידה פה יכולה להיות דקיקה, משום ש Hoka החליטו להעביר חלק מהתפקוד הבולם שלה אל מתחת לה – שם מגלים עוד שכבת שיכוך פנימית מחוררת וספוגית. הפתעה נוספת מתגלה בתחושות ה”מילוי” של הקשת הפנימית – עבורי הנוחות וההתאמה שמייצרת הרפידה הדקה הזו ומה שמתחתיה היו מפתיעות לטובה. גם מבחינת מילוי חללי כף הרגל – חשתי נוח וטוב בחלק התחתון של הנעל. יתכן שחלק מזה נובע מההטיה שלה כלפי חוץ: כאמור קודם לכן יש זווית קלה בנעליים שצדן הפנימי גבוה מצדן החיצוני (במבט אל העקב מכיוון אחורי הנעל).

image04

אחיזת עקב ואחיזה צדית 

הנעל מרגישה נעל גמישה באופן כללי, ומתאימה לרצים יעילים יחסית שאוהבים חופש תנועה ולא נוטים לנקוע קרסולים. זו לא נעל שאוחזת אתכם בצורה שמפעילה את תבנית התנועה של הרגל בצורה קיצונית, היא רק מייעצת לה בעדינות. מי שצריך תחושה מוחזקת יותר של כף רגל בתוך הנעל, ושל הולכה ברורה יותר, ירגיש שהיא רכה מדי בחלק האחורי.

הנעל אחזה את העקב בצורה סבירה אבל המעטפת של העקב אינה מהז’אנר הנוקשה – כלומר אם אתם אוהבים נעליים עם קיבוע משמעותי – לא פה. הריפוד סביב העקב לא עבה במיוחד אבל מספק. מי שאוהב מעטפת רכה וסומך על תבנית הריצה שלו – יהנה מאוד. יתכן שבשטח גס דווקא – ייעוד הנעל, אפשר היה להעדיף אחיזת עקב צדית חזקה יותר כדי לסתור את מפגעי השביל ולאפשר לרץ את השליטה והבטחון בנחיתה והנחת הרגל על קרקע לא ישרה.

image00

נחיתה, גילגול ושחרור – תנועה לאורך הרגל

במבט צד על הנעל ניכר המבנה הקשתי של הסוליה – כאשר חלקה האחורי וחלקה הקדמי גבוהים ממרכזה. זה מייצר תחושה שונה לגמרי מנעליים מסורתיות והקל עלי את התנועה מהעקב אל האצבעות.

אני נוטה לנחיתת עקב ולתחושתי הזווית הקטנה שיצרו שם לנקודת המפגש הזו בהחלט משפרת את הספיגה בתחילת התנועה. הנוחות הזו ממשיכה גם לאורך התנועה כשהקשת מסייעת לכם להניע את המערכת מהר יותר לכיוון האצבעות ולקראת השלב האחרון של התנועה. לאורך הסוליה התחתונה יש שסעים שמסייעים לה לקבל את הקיפול לפני הדחיפה, כך שהיא מרגישה גמישה ונעימה בתוך התנועה. ההתרוממות בחלק הקדמי (“רוקר”) נעימה מבחינת התחושה ומייצרת זרימה עגולה יחסית, במיוחד בריצה בעליה זה הרגיש לי נכון יותר בשחרור הרגל באמצע עד סוף תהליך התנועה מהעקב אל האצבעות.

אבל יש גם ביקורת: העובי הניכר של הסוליה לא משאיר פידבק ברור במיוחד מהקרקע והשחרור ממש לפני עזיבת הקרקע את הרגל פחות ברור וחד מבנעליים אחרות שאצלי. יש מיסוך וקהות בתחושה שהיא נותנת. רצים שרגילים לספיגה פחותה ירגישו קצת ספוגיות יתר עם הגישה הזו. ככל שרצתי יותר הבנתי שאני באמת אשמור את הנעל הזו למקומות גסים – הייעוד שלה, ובכל פעם שיצאתי לריצה במסלולים מתורבתים וחלקים יותר העדפתי נעל אחרת שתתן לי שליטה ופידבק חד מכפות הרגליים.image09

סוליה ושיכוך

גובה הסוליה הוא 33 מ”מ בעקב, ו 28 מ”מ בחלק הקדמי – כלומר הפרש של 5 מ”מ. זה מאפשר בידוד משמעותי של הקרקע וספיגה. 

השיחה פה מעט מורכבת: יש נימוקים בעד ונגד גישת הפלטפורמה הגבוהה והרכה הזו: כנגדה יהיו כאלה שיאמרו שמי שרץ על משטחים רכים בד”כ, על אדמה נוחה לריצה, זה מיותר. אפשר היה לבחור נעל פחות גבוהה, עם פחות שיכוך שתתן דווקא יותר שליטה ופידבק מהנחיתה והדחיפה, ופחות תחושת מיטת מים. כמובן שאנשי הריצה המינימליסטית מציגים התנגדות משמעותית יותר לגישה שלא נפרט פה, וגם – זה תלוי במרחקים. רצי השטח למרחקים באמת ארוכים, כנראה נהנים מהשיכוך המשמעותי הזה למען הגנה על השלד לאורך זמן. 

בשטח שאינו מושלם (חלק וסופג בעצמו) ההצדקה למזרן הנסיכה הזה הוא שבאמת לא מרגישים את העדשה: רצתי על דרכי כורכר גס, בהן אבנים בגודל גולה ענקית מפוזרים לרוב, וה Hoka גרמה לכל אלה להרגיש כאספלט חלק. גם על האספלט השיכוך מדהים, ומי שמפחד ממשטחים קשים ובורח מהם (כמוני) ימצא פה פתרון מצוין, עם קנס שישלם באיכות הפידבק והדיוק: אתם מעט מנותקים ולא חשים את הקרקע לטוב ולרע. יש חסרון מסוים בריצת שטח גס קיצוני, עם שיפועי צד בהם החזקת הקרסול ואחיזת הנעל ביחד עם הגובה שלה פחות אופטימיליים.

017

האחיזה של סולית ה-Vibram מדהימה, לא פחות! גם על בטון ואספלט והחלק התחתון של הסוליה מרגיש דביק למרות הזיזים הקטנים ושטח המגע הקטן. הזיזים האלה מתוכננים בצורה חכמה במעין צורת V שגורפת את הקרקע. באלה שמלפנים השפיץ פונה קדימה והכנפיים אוחזות טוב יותר כשאתם בעלייה, ואילו אלה שבאזור העקב פונים הפוך – ומסייעים לכם בניהול המהירות בירידה.

בצד החסרונות אציין שאני חש שהדחיפה מאזור האצבעות בסוף התנועה יכולה להיות יותר אפקטיבית עם סוליה שטוחה יותר. הנעל הזו מספקת הטיה לנוחות ופינוק, גם על חשבון דיוק חדות והעברת אנרגיה יעילה בדחיפה. היא כאילו גרמה לי לוותר על החלק האחרון של הצעד שבו בנעל עם סוליה דקה יותר נתתי קפיצונת עם איזור האצבעות, ואילו פה – יש איזה דילוג על השלב הזה בלי דחיפה מהקצה, מה שגורם לי להרגיש פחות חד ומהיר איתה. image06

בהליכה

תשמעו, אני חייב להיות כנה עם הקוראים – הנעליים האלה עד כמה שאני אוהב לרוץ בהן, לא נוחות לי בהליכה. ההקשתה הקיצונית של הסוליה פשוט מפריע לי, והגובה מוגזם. בעוד שאני ממש אוהב אותה בריצה, אני חש צורך במינימליזם גדול יותר בהליכה. הבידוד המוגזם, והתנועה הקשתית הזו לא מרגישות טבעיות. הגובה הרב שלהן במצבים של מודעות נמוכה יותר מבריצה לתנועה יכול שלא לסייע פה לנקיעות קרסול החוזרות שלי, וצריך להיות איתן בתשומת לב.

image02

חלק עליון מבוסס רשת וחיזוקים מודבקים ללא תפרים, ואוורור מעולה!

לסיכום

מדובר בנעל טובה מאוד ומיוחדת מאוד. היא מצטיינת במשקל קל ברמה מפתיעה ביחס לייעוד שלה (Trail), ברכות וגמישות נעימה.

היא מתאימה לבעלי רגליים צרות יחסית ללא נטייה לנקיעת קרסול עקב השיפוע הקל כלפי חוץ שיש למבנה שלה לגובה ולאחיזת העקב. רמת השיכוך מעולה במיוחד, לא ספוגית מדי והאחיזה טובה מאוד, אפילו על אספלט. בצד החסרונות היא לא נעמה לי בהליכה והיא מספקת פידבק מעומעם מהקרקע. מעטפת כף הרגל גמישה למדי ותרגיש רכה למי שצריך אחיזה ברורה ודומיננטית יותר סביב כף הרגל.

בעוד שבמבחנים בעולם מציינים אותה כנעל מאסיבית – אני דווקא לא מצאתי אותה ככזו: היא רכה ונעימה בהרבה ממה שציפיתי מנעל Trail ובעלת טווח רחב יותר של שימושיות – היא ביצעה לא רע בכלל גם בדרכי כורכר כבושות ואפילו על אספלט מזדמן בזכות השיכוך ואחיזת הקרקע המצוינים.

מאת גיא חלמיש

 

הנסיכה והעדשה - מבחן לנעלי Hoka Speedgoat
שיכוךסוליה תחתונהאוורורהפתעה גם על אספלט
תחושת קרקע נוחות בהליכהאחיזת צדית
84%ציון RUNPANEL
עיצוב וסקסאפיל90%
אוורור 95%
אחיזת חלק עליון80%
שיכוך100%
גלגול85%
ניתור 70%
פידבק \ תחושת קרקע60%
סוליה תחתונה \ אחיזת קרקע100%
הליכה60%
תמורה95%