ה MilestonePod הוא מכשיר קטנטן, שיושב על שרוך הנעל, ומודד לך את המרחקים, הזמנים, קצב הצעדים ומספק נתונים מעניינים רבים נוספים. הוא מחולק מתנה לכל נרשמי המרתון המלא והחצי בירושלים ואפשר גם לרכוש אותו ב 159 ש”ח. מה זה עושה, למי ולמה זה מתאים, ומה המשמעות של הנתונים שמכשיר אוסף ומציג? 

על ה Milestone Pod שמעתי לראשונה מצח גורן ממייסדי החברה ברכיבה משותפת. את Milestone ייסדו הוא ומאיר מכלין ומנהל אותה ירון גרמזי. צח שהיה בעבר ממייסדי רשת Time Trial (שנסגרה) נתקל בשני צרכים של לקוחות שחזרו על עצמם: חיפוש אחר מד דופק ללא רצועה, ומענה כיצד לדעת מתי יש להחליף נעליים (או מתי הם עשו את ה 600-700 ק”מ) – ובתקופה ההיא לא היו מכשירים ייעודיים לתת לכך מענה. לאחרונה כבר הושקו מכשירים שקוראים דופק מרצועת השעון, ואת המענה למדידת הקילומטרז’ של הנעליים (ועוד) נותנת החברה עם ה Milestone Pod.

מבחן MilestonePod - פוד הריצה של הסטארט אפ הישראלי

כרטיס ביקור: Milestone Pod

  • מוצר: Milestone Pod.
  • מחיר: 159 ש”ח.
  • מפיץ ראשי: Newton Running – הנחושת 4 רמת החייל (לרכישה באתר www.milestonepod.co.il  וברשימת חנויות המופיעה באתר).

מהו ה Milestone Pod?

הדור הראשון של המוצר היתה באינדיגוגו כפדומטר פשוט עם איזה תוספת זיהוי של רץ למקרי חירום. מאז, החליטו במיילסטון פוד להתמקד בשתי מטרות: נוחות משתמש, ומחיר נמוך. הגדירו מראש שאין בכוונתם להתחרות בגרמינים והסואונטואים וכו’ אלא לתת ערך מוסף מוסף למוצרים שלהם.

מדובר בהתקן קטנטן שמעבירים דרכו את השרוכים. הוא שוקל כלום פחות או יותר (13 גרם), ויש בתוכו סנסורים אקסלרומטר (זה מה שמסייע לטלפון שלכם להבחין האם הוא במצב אופקי או אנכי ולאפליקציות להגיב), זיכרון עבור סנכרון של 20 שעות פעילות (ריצה או הליכה), רכיב Bluetooth וסוללה. באמצעותם הוא מבחין מתי התחלתם לנוע ונדלק, והוא חש את מיקום והאצת הפוד וצובר את הנתונים. לא צריך להטעין בחשמל: סוללת 2032 שאמורה להחזיק לכ 600 ק”מ – מקביל בערך לאורך חיי נעל.

אין כפתור On/Off. לאחר הריצה אתם פותחים את האפליקציה ומסנכרנים את הפוד. התוכנה באפליקציה מקבלת את הנתונים האלה ומחשבת את כל הפרמטרים שהוא מציג לאחר מכן לרץ: מספר צעדים לדקה, אורך משוער של הצעד, זמן על הקרקע וכו’. נחפור ביתר דיוק על המידע עצמו בהמשך.

הזיכרון מציג את 20 שעות הריצה האחרונות שלכם במכשיר, אולם ניתן לייצא חלק מהנתונים באופן שוטף.

running pod

בקרוב נראה הרבה פודים כאלה. שיין בר רצה עם ה-Milestone Pod

מהפכת הסנסורים רק בתחילתה

העובדה שאת ההתקן מקבלים כל מי שנרשמו למרתון ירושלים (חצי ומלא) חינם, מסמנת את העתיד: בספורט ובכל תחום אחר – סנסורים המחוברים לאפליקציה ומוצרים יהיו סביבנו בכל מקום על כל דבר כמעט, ישדרו נתונים ויטביעו אותנו במידע. פה זה בפוד, אצל אחרים זה משולב ברצועת הדופק, משולב בתוך הנעל עצמה ועוד. המגמה תהייה ליותר שילוב של הסנסורים האלה בביגוד וההנעלה, כך שלא נצטרך לרכוש אותם בנפרד. כבר היום יש המון מוצרי סנסורים לריצה (רשימה חלקית: Runscribe, Garmin Running Dynamics , Wahoo Ticker Run, Lumo, tgforce, Stryd… כל אחד מהם מתמקם במקומות אחרים וחלקם מגיע עם שעונים).

תהליך ההתקנה

הפוד מגיע בקופסת קרטון קטנה ודף הנחיות התקנה בעברית (שלא היה אצלי במוצר הדמו). שימו לב: לא לזרוק את הקופסא! יש עליה מדבקה עם מספר שתצטרכו אח”כ בצימוד (pairing) הפוד לאפליקציה. המספר הזה מופיע גם על הפוד עצמו מתחת לסוללה, כלומר אם זרקתם – תצטרכו לפתוח אותו, להוציא את הסוללה, להעתיק את המספר, לסגור חזרה ואז שוב להפעיל את האפליקציה.

הפוד הקטן עשוי שני חלקים עיקריים – הפוד עצמו, ומכסה המוברג אליו שתופס את השרוכים. כדי לפתוח אותו אוחזים בו ומסובבים את החלק העליון, ואז מתגלה גם פתח הסוללה למטה.

מורידים את האפליקציה, ממלאים שם, אימייל, גובה ומשקל, ואז צריך לעשות Scan ולמצוא את המכשיר – אחרי שהלכתם או קפצתם כדי מה שיעיר את הפוד, והוא יאותת לכם עם נורה ירוקה. אם האור אדום זה אומר שהנעל לקראת סוף חייה.

בתהליך תכניסו את המספר של הפוד לאפליקציה, תכניסו את דגם הנעל (במידה והנעל לא חדשה מומלץ להכניס את הקילומטרז’ שעשתה עד היום). זהו, אתם מוכנים לצאת לריצה.

האפליקציה. משמאל - הדשבורד (מסך ראשי באפליקציה), התפריט, ורשימת ריצות

האפליקציה. משמאל – הדשבורד (מסך ראשי באפליקציה), התפריט, ורשימת ריצות

הנתונים שמציג ה Milestone Pod

ה Milestone Pod מקפיץ מדרגה את רמת ניטור הריצה שלכם לרמה שלא התאפשרה לכם קודם לכן עם שעונים בלבד (בוודאי הבסיסיים שבהם חסרי הסנסורים). הוא מאפשר לכם לקבל שורה של נתונים מרתקים ממש:

מרחקים וזמנים – אין פה GPS אלא שיערוך של אורך הצעד וספירת צעדים עם רמת סטייה מסוימת (גם ב GPS יש סטייה). זה מאוד נוח: ללא צורך בשעון או אפליקציית מדידת ריצה וסלולרי בריצה. לא צריך לזכור להפעיל שום דבר, לא צריך טעינה (הסוללה מספיקה לתקופה ארוכה של חודשים, ויש חיווי סטטוס שלה אם כי לא באחוזים כמו בסלולרי) – האפליקציה יודעת לבד מתי החל האימון ומתי הסתיים. איך היא עושה את זה? האמת די פשוט: מתחילה למדוד זמנים רק בקצב של 100 צעדים לדקה ומעלה למשך 6 דקות – כלומר כשנכנסים לריצה. אם עצרתם לפחות מ 6 דקות – הפוד יוריד את העצירה הזו מזמן הריצה בצורה אוטומטית. כאשר חזרתם ללכת בקצב של פחות מ 100 למעל 6 דקות – מדידת האימון הזה תסתיים. לאחר שהסתיים, אם אתם יודעים את המרחק ממקורות נוספים ניתן להכניס לאימון את המרחק הידוע ואז משפרים את הדיוק של המדידה בהמשך. זה עבד יפה וזיהה את השינוי מההליכה שאחרי ולפני לתוך סשן ריצה.

שיין בר רצה עם הפוד עד לכתיבת הכתבה הזו כ 200 ק”מ, במהלכן סנכרנה את המרחקים לאפליקציה כ 5 פעמים. לא נמצאה עקביות בטווח הסטייה בין ריצה לריצה, וזו נעה בין כ-5% ל- ל 12%. ברמת מעקב אחר הנעל – הפוד הנמצא קבוע על הנעל שלכם וייתן לכם מידע כמה הנעל עשתה. פה הפוד כן מודד גם את ההליכה (בניגוד למדידת האימונים והריצות). המדידה הזו אפקטיבית יותר מהערכת האימונים שלכם כיוון שהנעל מתיישנת גם כשאתם עומדים עליה, הולכים ומשתמשים בה ברמה היומיומית – תדעו כמה קילומטרים עשתה הנעל הזו בשילוב ההליכות והריצות שלכם.

במחיר הנמוך יחסית של המיילסטון פוד זה לא סיפור להשקיע בפוד פר נעל אם יש לכם שני זוגות (נגיד זוג השטח וזוג הכביש). נגזרת חשובה של הנתון הזה מוצגת אף היא לאחר כל ריצה: קצב לק”מ (הקצב לק”מ לא כולל את קטעי ההליכה).

סנסור לנעלי ריצה

גיא חלמיש כותב המבחן בריצה עם הפוד

תבנית נחיתה: עקב \ אמצע \ קדמי – נושא חם בעולם הריצה עם ויכוחים לרוב האם צריך לגעת בו בכלל. יש טענות שצריך להעדיף נחיתה אמצעית, המינימליסטיים מקדמים את הקדמית, ויש גישות שמתנגדות בצורה חזקה לכל ניסיון לשנות בצורה מלאכותית אצל מבוגרים את תבנית הנחיתה שלהם היות וזה יגרום יותר נזק מתועלת. אבל ה Milestone Pod נותן לכם אינדיקציה על העניין הזה, ותוכלו לאורך זמן לבדוק בעצמכם האם שינויים שיפרו אתכם או הרעו. המוצר יודע לנקות מהנתונים של  תבנית הנחיתה  את חלקי ההליכה ומשאיר בהם רק את הריצה.

באתר החברה לא מתייחסים לכך בצורה פשטנית ואומרים שמה שחשוב הוא הנחיתה הזו ביחס למיקום הגוף, ולא רק המיקום במנותק. יש רצים שנוחתים לכאורה עם העקב, אבל למעשה בדיקה מדוקדקת יותר שלהם תגלה שהם מעמיסים את העומס על מרכז הרגל לאחר מכן. החישוב מתבצע כל ידי כמות הנחיתות בדקה באופן שבו אם 49% מהדקה הזו נחתתם על העקב, ו 51% מהנחיתות על המרכז, הדקה תחושב כמרכז. לדיוק במיקום הפוד כך שימדוד את תבנית הנחיתה בצורה טובה – יש לקשר את מיקומו לדרופ הנעל: בדרופ 8 ומעלה הוא אמור להיות אחרי שני חורי שרוך (בספירה מכיוון האצבעות), ואם הדרופ פחות מ 8 – אחרי 3 זוגות חורים.

קצב צעדים (cadence) – נתון מעניין הוא קצב הצעדים לדקה. כלל האצבע הוא שקצב גבוה טוב יותר מקצב נמוך, והאפליקציה משווה את כולם לקצב הידוע של מקצוענים – כ 180 צעדים בדקה. מתחת 160 אומרים במיילסטון פוד זה נחשב איטי ומאופין אצל רצים בעלי צעדים ארוכים מדי. בריצות הראשונות שלי קצב הצעדים היה סביב 150 ולאחר שהתחלתי לראות את הנתונים באפליקציה זה גרם לי להגביר ועליתי לאזור ה 170.

מסכים

כשנכנסים לריצה ספציפית בלוג – מקבלים סיכום נתונים

מגע עם הקרקע – הזמן הממוצע שהרגל מבלה על הקרקע במילי-שניות. זו אינדיקציה לריצה מהירה – בערך… בהינתן אורך צעד קבוע – ככל שזו מהירה יותר הזמן על הקרקע פוחת. האימייל שנשלח מהמערכת של Milestone Pod מקשר את זה לעבודת מהירות, וממליץ לשלב אימונים ייעודיים לשם כך (בין 400 למייל עם שתי דקות מנוחה בין אינטרוול לאינטרוול). הם מציינים שמקצוענים יורדים מ 200 בד”כ. מטבע הדברים גם פה הבחנתי בירידה משמעותית של זמן המגע עם הקרקע כשהגברתי את קצב הצעדים.

רמת האימפקט – המיילסטון פוד מציג את הנתון הזה באחוזים המתחלקים בין 3 רמות: עצמה גבוהה, בינונית ונמוכה, כאשר השאיפה היא להגיע לאחוז גבוה של rate of impact נמוך. זה אינדיקציה לשני דברים: לסגנון הריצה של הרץ, ולמצב הנעל. העצמה יכולה להעיד על רמת הסיכון לפציעות, אומרים ב Milestone Pod. החיבור לייעוד המקורי של הפוד נמצא פה בכך שהחברה אומרת שהיא מבחינה בעלייה ב rate of impact כאשר הנעל מגיעה ל-110% מחיי השימוש שלה. מה שמשפיע על העצמה הוא גם קצב הצעדים בדקה – כשהוא גבוה העצמה יורדת. (לא בחנו נעל לאורך כל מחזור השימוש שלה עם הפוד ומעבר לו כדי לבדוק את זה).

אורך הצעד – אורך הצעד הוא מה שזה נשמע. ב Milestone Pod מסבירים שככל שהצעד ארוך יותר הריצה מהירה יותר, אולם אחת הטעויות הנפוצות של רצים חדשים היא לרוץ בצעדים ארוכים מדי, ושהאורך הנכון עבורכם הוא מה שמרגיש לכם נוח.

הרמת קרסול – בסוף הצעד – עד כמה מתקרב הקרסול אל העכוז. לפי אתר Milestone Pod גבוה יותר זה טוב יותר, כיוון ששומרים על תנועה קרובה יותר למרכז הכובד של הגוף, מה שלדברי החברה נחשב יעיל יותר וגורר פחות אובדן אנרגיה. הם מוסיפים שקשה לשמר את זה לאורך ריצה ארוכה, וממליצים לשלב בעיטות עכוז כאלה למשך 10-15 שניות בתוך האימונים. (המוצר יודע לנקות מהנתונים של הרמת הקרסול את חלקי ההליכה ומשאיר בהם רק את הריצה).

ציון Runficiency – מדד מחושב לסיכוי של הרץ להפצע. זהו מספר המחושב מהפער בין הנתונים של זמן הקרקע, הקאדנס ואורך הצעד. הציון הגבוה ביותר הוא 100. הממוצע העולמי הוא 73.  

גרפים לניתוח ריצה בודדת

גרפים לניתוח ריצה בודדת

חווית השימוש

חווית השימוש טובה: אני מאוד נהנה מהעובדה שהפוד עושה הכל בעצמו. העובדה שהוא מזהה את קטעי הריצה, מנקה מהם את קטעי ההליכה, מפעיל ומכבה את עצמו היא להיט. זה מייצר לאורך זמן את המעקב על הריצה שלי – אין מצב שבו שוכחים שעון ויוצאים בלעדיו (או שנגמרה לו הסוללה והוא הושאר בטעינה), אין תלות בהפעלה אקטיבית של אפליקצית מדידה כזו או אחרת בסלולרי, ואפשר פשוט לצאת “ערומים” לריצה: ללא שעון וללא סלולרי, ולשים את ה OCD סביב הנתונים בזמן אמת בצד רגע… הכל בסדר, הכל נמדד – צא לטבע, שחרר את המסכים לזמן איכות, תתרכז בטבע סביבך ותהנה.

האפליקציה עצמה גם היא מיוחדת – מעוצבת בצורה מקורית (בסגנון מצויר), ואחרי שמתרגלים אליה ואל מה נמצא היכן, היא גם נוחה למדי. ברמת חווית משתמש הגישה הציורית הזו מעט מקשה על הבנה מהו כפתור, מהו לינק ומהו סתם ציור. יהיו משתמשים שיפספסו דברים אז המלצה: לחצו שם על כל דבר שיש במסך עד שתכירו את השימושיות היטב. כמו בכל אפליקציה יש ענייני שימושיות שהם ברי שיפור פה ושם והדבר העיקרי שהייתי רוצה לראות משודרג בה הוא המהירות במעבר בין מסכים, בעיקר בין פריטי התפריט הראשי.

MilestonePod

MilestonePod – מותקן על שרוכי הנעל ומודד

הדבר העיקרי לגבי החוויה שהתגלה הוא אנושי – וקשור בתאום צפיות אל מה יכול הפוד לעשות ומה לא לצפות ממנו. התגלו הבדלי גישות די משמעותיים ביני ובין שיין שבחנה את הפוד לצדי, שמקורם בגישה עקרונית בעניין הדיוק: עד כתיבת הכתבה רצנו עם הפוד כ 250 ק”מ, במהלכן סונכרנו המרחקים לאפליקציה כ 5 פעמים. לא נמצאה עקביות בטווח הסטייה בין ריצה לריצה. מרווח הטעות המוצהר של החברה הוא 7% ובבדיקות שלנו הוא נע בין כ-5% ל-12%. כיצד מקבלים את אחוזי הסטייה האלה – האם הם סבירים בעינכם או לא, זה שונה בין אדם לאדם וזה תלוי בגישה שלך ובצפיות שלך מהאימונים ומהפוד.

אם הרץ אינו נמצא בתכנית אימונים מאוד מדויקת, אלא רוצה בעיקר לדעת מתי (בערך) להחליף את הנעל, וכמה הוא רץ תוך שהוא יכול לחיות עם הסטייה הזו – זה מוצר נפלא עבורו. אנשים שהדיוק מאוד חשוב להם – עבורם נמשיך להמליץ לרוץ עם שעון הריצה. אגב שעוני ריצה – בקרוב המוצר ידע להתממשק עם שעונים בעלי Bluetooth4 ולהציג את הנתונים בזמן אמת (שדרוג תוכנה בלבד – לא צריך לקנות פוד חדש אחרי מרתון ירושלים…) והנה לכם עוד סיבה לשדרג שעון בקרוב.

MilestonePod

גרפים המשווים בין כמה ריצות

לאן זה רץ? המגמה מלהיבה

אני נלהב רק מלהתחיל ולחשוב על האפשרויות החדשות שנפתחות עם התקדמות הפודים האלה. על קצה המזלג נאמר: הפדומטרים הראשונים שיצאו לעולם לפני שעוני ה GPS היו כבדים ומסורבלים, אבל היום הם חוזרים לנעליים – בצורת פודים קטנטנים, חסרי משקל כמעט ובעלי יכולות מגוונות רבות.

באמצעות הפוד ניתן למדוד ריצה ומרחקים גם על המסילה. וכך עולם שלם של ריצות, מירוצים, ואירועים חצי וירטואליים נפתח עם אפליקציות כגון Zwift ואחרות. אלה יקבלו בקרוב שכבה של משקפי מציאות מדומה ורבודה, ונוכל לרוץ בתוך כל מסלול שנבחר בעולם, שצולם במצלמת 360, להסתכל סביב, להגביר או להאט קצבים, בעודנו על המסילה (אנחנו צופים שסרטי נפילות ממסילה יחליפו את סרטי החתולים ב Youtube…).

כאמור ממשק לשעון חכם או לאפליקציה עם אוזניות וחיווי קולי, שיעדכנו אתכם בזמן אמת לגבי הקאנדס, אורך הצעד, ופרמטרים נוספים, יכול להכניס מימדים חדשים לאימוני הריצה – בהם תעבדו בצורה מדויקת על ההיבטים האלה תוך קבלת פידבק בזמן אמת על איכות הביצוע. פה אוסיף מילה על השעונים של גרמין, סואונטו ופולר שאתם קונים במחירים לא מבוטלים – אלה יגלו תחרות חדשה שקשה להתמודד עמה: שעוני האנדרואיד והאפל יכילו את ה-GPS, ואת אפליקציות הריצה שלכם מספקי צד ג’ רבים, מה שישפר מאוד את חווית השימוש ב Milestone Pod ודומיו – כיוון שכל הפרמטרים יהיו פרושים לפניכם בזמן אמת באפליקציה לשעון.

אפשר להניח שבעתיד יהיו גם מערכות מרובות סנסורים שמזרימות הכל לאפליקציה אחת (מהמדרסים לבדיקת פיזור עומסים ודיוק באבחון הנחיתה והגלגול, בפוד חיצוני, על המותניים להוספת מידע על תנועת הגוף ולא רק הרגליים, בשעונים…). רוב המוצרים בתחום הזה יקרים בהרבה מה Milestone Pod, אבל המחירים הולכים ויורדים במהירות והתחרות גוברת.

לצד ריבוי ההתקנים והאופציות האלה נראה בעתיד גם יותר מודלים עסקיים מעניינים בהם הם יגיעו אלינו. כבר כעת כל מי שנרשם למרתון ירושלים יקבל פוד כזה בערכה. בתוך זמן קצר זה יהיה חלק מהציוד שקבוצות ומאמני ריצה מפיצים למאומנים שלהם (ויהיו להם ממשקי מאמן לרץ וגם השוואתיים לכל מתאמני הקבוצה, ולקטגוריה ברמה הארצית, העולמית וכו’), תחרויות ישתמשו בזה גם למדידת זמנים וחיבור לתמונות, ועוד.

במחירים האלה – זה הולך להיות בכל מקום והתחרות בין ספקי הפודים תעבור אל אמצעי ההפצה, הידידותיות של האפליקציה, דיוק הנתונים, והקישוריות לאפליקציות ומוצרים אחרים (כמו Zwift, סטראוה ועוד).  

גם בתחום הצגת וניתוח המידע – זו התחלה בלבד. עם יכולת איסוף המידע בצורה מגוונת כל כך מכל אוכלוסיית הרצים, העתיד של תחום האימון צפוי לשדרוג מרתק. תידרש תשתית נתונים, תשתית מחקרית, ופריצות דרך נוספות ברמת ההבנה של הקשר בין הפרמטרים השונים פה לביצועים, ונגישות לבסיס נתונים של מאות אם לא מליוני רצים – הוא קפיצת מדרגה קיצונית בתשתית למחקר האקדמי בעניין.

DCIM100GOPROG0110265.JPG

אתגר המידע: דיוק, רלבנטיות, הנגשה

גוגל כבר לימדה את כולם מה שווי ערך המידע. כעת לאחר שמשתמש מתחבר לאפליקציה של ה Milestone Pod, היא אוספת את נתוניו, מכירה אותו, יודעת עם איזה נעליים הוא רץ, כמה ולמה, וכעת יכולה לתקשר איתו. האתגרים סביב המידע שהמוצר הזה ודומיו נותנים הם גדולים, ובקצרה מתחלקים לכמה:

דיוק המידע – שאורך צעד לדוגמא יהיה אמיתי, ושזמן על הקרקע יהיה מדויק. אם תקחו היום כמה פודים כאלה תגלו שכל אחד נותן לכם מידע שונה על אותו אלמנט נמדד (מרחק צעד, זמן על הקרקע וכו’). נכון לכתיבת המאמר למיטב ידיעתי אין שום מחקר תוקף שפורסם בנושא, לכן רמת הדיוק בהשוואה למתקני מעבדה כמו פלטות כוח, מכשירי פילוג לחצים ווייקון עדיין לא אושרה. (** לאחר כתיבת כתבה זו הועברו אלינו מחקרים שבוצעו במעבדות ריצה מקצועיות בארה”ב לגבי דיוק הפוד – ואנו נבדוק אותם ונעדכן בהמשך. ג.ח.)

רלבנטיות המידע – יש שאלות לגבי מהימנות ותקפות המידע: מתי הוא רלוונטי וכיצד להשתמש בו?
אחרי שנתלהב מעצם האפשרות למדוד וככל שנעסוק בזה יותר, איכות המידע, הרלוונטיות והאפקטיביות של הצגתו תהפוך להיות יותר ויותר חשובה בשיחה. הנחת העבודה שגם אם לא תמיד נאמרת בגלוי במוצר, היא שאם תתמקדו באימון לפי הנתונים תייצרו לעצמכם תועלות כגון: חסכון אנרגיה, תוספת מהירות, הפחתת פציעות וכו’. אבל לשם כך צריך מחקר אקדמי, ומתודולוגיה אימונית שמוכיחה את זה, ומבנה את זה לשיטה עבודה המתאימה לרצים שונים. אני עוד לא מכיר הרבה מאמנים שיודעים לקחת רצים, להסתכל על הפרמטרים שלהם ולדעת – אצל X צריך להגדיל אורך צעד ב 5% וכך ישופר השיא, ואצל Y נתמקד בזמן על הקרקע…

זאת ועוד: האפליקציה משווה אתכם לביצועי מקצוענים כלליים, אבל העדר החיבור למרחקי ריצה, עצימויות ודופק הוא נקודת חולשה דרמטית בגישה הזו: לדוגמה – יתכן שאתה רץ עבור יעדי 10 ק”מ – אבל משווים אותך לרץ מרתון? למי בעצם? ומה עם קבוצות הגיל- משווים אותי בן ה 45 החובבן לקנייתים ואתיופים מקצוענים או לרצים העלית הטובים בעולם מקטגורית הגיל שלי? מתישהו אני מקווה שהם יגיעו לפיתוח של ממשק Web עם אפשרויות חיתוך וקסטומיזציה של המידע לפי פרופילי רצים, מרחקים, ואופי האימון על סקאלת מאמצים ביחס לדופק.

הצגת המידע, ניתוחו והשימוש בו – הרבה מידע מייצר אתגר להנגיש אותו ולאפשר למשתמש, למאמן שלו, ולחברה עצמה לעשות בו שימוש בר משמעות. ה”דשבורד” – אותו ריכוז נתונים בסיסי הוא רק ההתחלה.

פריקים של ניתוח נתונים יקבלו אורגזמות יומיומיות משטף העובדות שיוזרם אליהם, יחפרו לעומק, ואחרים ינסו לדוג את התובנות העיקריות – וזה האתגר האמיתי בתחום הזה: כיצד לדוג תובנות רלוונטיות ועיקריות. כיצד צריך להציג את המידע למשתמש, באילו חיתוכים, ואיזה רמת מעורבות יש לתת לו בכך. כרגע הממשק הוא באפליקציה בלבד ואין ממשק ווב נוח ומשוכלל, עם אפשרויות חיתוך ומשחק עם המידע.

כבר בהתחלת השימוש האפליקציה מתחילה לשלוח לרץ אימיילים מעניינים עם הנתונים שלו, משוב על שיפור בפרמטרים מסוימים וטיפים. כאשר יתפתח מודל ההפצה של ה Milestone Pod הנתונים האלה ישמשו את המפיצים – המשווקים של הנעליים, יצרנים או מאמנים, לבנות את בסיס המשתמשים שלהם, ולהזמין את הלקוח לרכוש נעליים חדשות כ 100 ק”מ לפני שאלה נגמרות…

למרות הפער בין האתגר למציאות היום, הפוטנציאל גדול: לא מדובר רק בך, רץ בודד שבודק את האפליקציה של עצמך – זו רק רמה ראשונה (וגם בתוכה נפצל בין שימוש בזמן אמת לעומת ניתוח בדיעבד), אלא גם באופן שהמאמנים יקבלו את המידע הזה, האופן שבו החברות היצרניות או צדדים שלישיים ישתמשו במידע, המוצרים והשירותים החדשים שיווצרו כתוצאה מכך (כבר היום Zwift השיקה אפליקציה לריצה קבוצתית על מסילות באמצעות ממשק לפוד, אפשר יהיה לעשות בזה שימוש כ”צ’יפ” למדידה במירוצים וקבלת תוצאה ומיקום מיידית לאפליקציה, ועוד…). גם תרומה לחקר הריצה באוכלוסיה תהייה: תחשבו על מחקרים שיעשו על בסיסי נתונים של כולנו, ולא רק על 25 רצים באוניברסיטה – בקיצור, יהיה מעניין מאוד בעולם הזה!

010

לא הכל מושלם

הביקורת העיקרית היא על הקטגוריה של המוצרים האלה ומה אפשר לעשות עם המידע בהם – כפי שפרטתי מעלה, ולאו דווקא על Milestone Pod. בנוסף יש כמה דברים ספציפיים שהייתי רוצה שישתפרו במוצר הזה, אבל קודם – חייבים לקרוא את הפרק הזה תוך מודעות חזקה לכך שמדובר בסטארט אפ קטן שמרים את כל העסק הזה עם משאבים מצומצמים למדי: מספר עובדים שנכנס לחדר אחד על הטיילת בת”א, והרבה כישרון וידע. הם יודעים היטב מה צריך לשפר, אבל אל מול מאות (או אלפי) המשימות שאפשר להכניס לתכנית העבודה בזמן נתון יש אפשרות לבצע רק מספר מצומצם מתוכן… אלה הם חיי ניהול המוצר בהייטק: סוג של פשרה מתמשכת בין החלומות למשאבים ומשחק אינסופי של תעדוף. 

הפוד בנוי בצורה נוחה כך שהוא מקושר לנעל אחת בלבד. אם תרצו מוד עבודה חסכוני של הורדת הפוד מנעל אחת ומתן אינדיקציה לאפליקציה למדוד את הנעל השנייה, זה אפשרי אבל לא נוח. כנראה שהנחת העבודה של מתכנני המוצר היא שיהיו לכם שניים או שלושה פודים (ואז עושים סווייפ בחלק העליון של האפליקציה לעבור בינהם).

כאמור, חסרה לי רצועת דופק שיכולה להתממשק לפוד ולהציג לי את הנתונים המגניבים האלה ביחד עם הדופק באפליקציה.

חסר לי מוד עבודה השוואתי בין רגל ימין לשמאל. פה בעיני טמון המון מהפוטנציאל המעשי-אימוני של הפוד, כיוון שהדיוק פחות רלבנטי (בהנחה שהסטייה בממוצע ולאורך זמן דומה בשניהם) – גילוי חולשות משמעותיות ברגל אחת ביחס לשנייה יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי לייעול ריצה מאשר נסיון לשפר את הפרמטרים הכלליים מרגל אחת.

אחד הדברים שאהבתי הם האימיילים מהמערכת לאחר כל ריצה – זה דווקא נחמד לקבל תובנות אישיות וספציפיות אלי, עם ניתוח ביחס לאוכלוסיה כולה או לריצות קודמות שלי, אבל משום מה האפליקציה מבקשת מהמשתמש לבחור רק נתון אחד משלושה עליהם הוא רוצה לקבל תובנות: קצב צעדים לדקה, אורך הצעד, או זמן מגע עם הקרקע. הייתי מעדיף לקבל אימייל שמרכז תובנות מכל הפרמטרים ללא צמצום לאחד בלבד (או אימיילים שכל אחד נוגע בנקודה אחת, אבל הם מכסים את כל הפרמטרים לאורך זמן). 

למיטב ידיעתי אין עדיין ממשק מאמנים, אין גישה לנתונים מהווב, אבל יש אפשרות export באקסל לאימייל של המידע ברמת מתאמן או ברמה קבוצתית למאמנים. כמו כן יש יותר מדי דגמי שעונים (בינתיים) שלא יודעים להתממשק איתו – מה שילך וישתנה בעתיד.

איפה עוד תקבלו מבחנים מושקעים כאלה בעברית? הכנס\י מייל למנוי חינם על RUNPANEL!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

סיכום

ה Milestone Pod עשיר בתועלות ופיצ’רים והוא מוצר עם פוטנציאל לא רק מגניב – אלא משמעותי! אם הייתי יכול להשקיע בסטראט-אפ הזה, הייתי עושה את זה עכשיו. לרצים תחרותיים שמתאמנים כירורגית עם מאמן, בעלי נטיות לדרוש דיוק מקסימלי ביחס למידע (ואם נודה על האמת יש כאלה לא מעט ספורטאים מהסוג התחרותי) זה יתאים בעיקר עבור הערכת זמן התפוגה של הנעל, ספירת צעדים וקצב לדקה (בטווח הטעות).

לרצים זורמים (כייפיים ונחמדים הייתי מוסיף…) שלא חייבים דיוק על המטר הוא יכול לשמש כתחליף לשעון ה GPS היקר. הייתי מעדיף לו היה לו גם GPS שם בפנים וגם קישוריות לרצועת הדופק, אבל בואו נזכור משהו חשוב – בקצת יותר מ 100 ש”ח למוצר כזה – אפשר לגלות סובלנות ל5%-12% סטייה.

האם אפשר באמת להשתפר בריצה באמצעות הנתונים האלה? זה קצת יותר טריקי… בהחלט יכול להיות מצב בו תנסו “לשפר” פרמטר כלשהו שהפוד מודד, אבל תגלו שהביצוע שלכם בזמן, או היכולת להתמיד במהירות מסוימת למרחק נתון דווקא התקלקל. אני חושש שזה דורש קצת יותר מחקר שילמד אותנו מהן שיטות האימון שהוכחו כאפקטיביות עם שימוש במידע הזה.

התועלת לגבי הנעליים וזמן ההחלפה שלהם היא תועלת ברורה ופשוטה. המוצר הזה או דומים לו אחרים (עם וואטים למשל) יגיעו לנעליים של לא מעט מאיתנו בשנים הקרובות. בעיני זה מוצר מלהיב שיש לו פוטנציאל ענק להמשיך ולהשתפר עם גרסאות עתידיות ושיפורי תוכנה, ולתת לרצים ולסביבה שלהם (מאמנים, תחרויות, משווקים) לא מעט תועלת. יחד עם זאת- לאורך זמן, הוא לא שרד על הנעל שלי. ההתעסקות עם האפליקציה, ההחלפה מנעל אחת לאחרת, והעדפה של שעון הריצה היו בעוכריו.

מאת: גיא חלמיש.
תודה לשיין בר, אבי דה פילוסוף, ואשד לין על הסיוע בהכנת הכתבה.

* לאחר כתיבת הכתבה נמכרה MilestonePod לחברת Zwift ותשתלב במאמציה לחדור לעולם הטריינרים בריצה (מסילות ריצה).