מה יש ל-1,596 נעליים מ-22 מותגים להציע לכם?

לאחר שכתבתי את הכתבה על בחירת נעלי ריצה, הסתקרנתי לדעת עוד על מגוון נעלי הריצה הקיימות בשוק ומאפייניהן. אספתי נתונים* על דגמים רבים של נעליים וסיננתי את החברות המוכרות בארץ כדי לבצע ניתוח של מאפייני הנעליים.

מאת: איגור מינץ

כמה נעליים כל מותג מציע? הגרף הבא מראה איזה חברות מתמקדות בנישה עם ליין מוצרים צר יחסית שמכוון לסוגי שימוש בודדים ואילו הן חברות ענק עם מגוון גדול מאוד של דגמים, לפחות לפי הדטה בייס שנבדק, שהוא כאמור די גדול (כמעט 1600 דגמים):

מותגי נעליים כעת נסתכל על התפלגויות של מחירים, משקלים, ציונים וגובה הסוליה בעקב ובקדמת כף הרגל. המחירים הם בשקלים וכפי שהופיעו באתר בזמן הורדת הנתונים. לא ברור מאין שאבו את המחיר. אני מאמין שבוצעה המרה מהמחיר בדולרים.

המשקלים שנבדקו הם של נעלי הגברים. נעלי הנשים שוקלות בדרך כלל 30-50 גרם פחות (בגלל שהמידה הממוצעת קטנה יותר). רוב הנעליים נמצאות בטווח משקל של 250-300 גרם. לרוב, הנעליים הקלות יהיו מינימליסטיות או מכוונות לתחרויות והכבדות יהיו עם סוליה משמעותית:

נראה שקוראי האתר מפרגנים מאוד לנעליים. לחלק  מהנעליים יש אלפי מדרגים ולאחרות בודדים. בקיצור, לא יודע עד כמה ניתן לסמוך על הציונים הללו.

נראה שלמרות קיומן של נעליים מינימליסטיות הרוב המוחלט של הנעליים הן בעלות סוליה עבה יחסית – 22-30 מ”מ באזור העקב:

ואילו בקדמת הנעל גובה הסוליה 16-20 מ”מ (עם קפיצה קטנה ב 13-12 מ”מ, אולי עקב חברה ספציפית שיש לה סוליה קדמית נפוצה כזו והרבה דגמים).

אילו משתנים קשורים לציון גבוה?

לא נראה שמשתנה מסויים (גובה הסוליה, דרופ, משקל או מחיר) קשור לציון גבוה וזה הגיוני – אנשים שונים יאהבו נעליים שונות:

שטח או כביש?

הנעליים בדרך כלל מיועדות לריצה על משטח מסויים – כביש או שטח (שביל). כמעט כל החברות מייצרות בעיקר נעליים לריצה על כביש. ל-Salomon, Inno-8 ו-Adidas יש מגוון נעלי שטח:

עד כמה המותגים מטמיעים טכנולוגיות שונות לתמיכה בקשת?

הנעליים הנייטרליות הן הנפוצות ביותר, ה”מייצבות” (Stability) קיימות בשוק כבר שנים וה”שולטות בתנועה” (Motion Control) הן המילה האחרונה בתחום. כמובן שאין הדבר אומר שיש לנעל כלשהי עדיפות על האחרת מבחינת נוחות.

כיצד טכנולוגיית התמיכה בקשת קשורה משפיעה על מחיר, משקל וציון?

לפני שנמשיך, תזכורת קצרה לגבי תרשים קופסא. השימוש בתרשים קופסא עוזר לתת מידע על הטווח ופיזורו, וכך מקבלים מידע שלם יותר מאשר אם משתמשים בממוצע בלבד.

ניתן לראות שככל שהתמיכה בקשת משמעותית יותר המחיר החציוני מעט יקר יותר, הציון החציוני מעט טוב יותר והמשקל גבוה יותר (הגיוני גם כי מוסיפים חומרים שונים וגם כי ממתגים כנעל טובה ומתוחכמת יותר):

מה הציונים של המותגים?

לא נראה שמותג מסויים מקבל ציונים גבוהים משמעותית מאחרים. אציין גם שמספר המדרגים שונה בין המותגים השונים. פה ושם, כמעט בכל חברה יש דגמים חריגים שנופלים בציונם.

מה המחירים של המותגים?

נראה שלכל מותג יש נעל\נעלי “פרימיום” היקרות באופן חריג. למשל, קבוצת Ultraboost של Adidas, או ה Wave Prophecy של Mizuno.

האם יש חברה שמכוונת יותר לרצים מינימלסטיים (שמאופיינים, בין היתר, בדרופ קטן)?

כצפוי, Vibram FiveFingers, VivoBarefoot ו-Altra בעלי נעליים עם דרופ אפסי בלבד. הרבה חברות מנסות להציע דגמים לקשת רצים רחבה שאוהבים דרופ שונה.

עזוב שטויות, אני רוצה נעליים זולות

בבקשה:

נעליים זולות

סיכום

קיים מגוון אדיר של נעלי ריצה עם מאפיינים שונים. לפני הקנייה כדאי לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:

  1. האם הנעל הנוכחית שלי טובה לי? אם כן – לחפש נעל עם מאפיינים דומים או לקנות שוב את אותו הדגם.
  2. האם אני נוהג לנחות על העקב או על קדמת כף הרגל? אם על העקב, כדאי למדוד נעליים עם עקב משוכך ודרופ משמעותי יותר. אם על קדמת כף הרגל אז ככל הנראה נעליים עם דרופ נמוך יותר יתאימו.
  3. האם הנעליים מיועדות לריצת שטח או כביש? נעליים לריצת שטח יהיו לרוב בעלות יותר שיכוך (סוליה עבה יותר) וישקלו קצת יותר.
  4. האם אני רץ מקצועי או שזמני הריצה מאוד מאוד חשובים לי? אם כן, אפשר לחפש נעל קלה יחסית.

צריך לזכור שאין יתרון לטכנולוגיות של נעליים (נייטרליות, מייצבות או מתקנות) מבחינת מניעת פציעות ושככל הנראה הנוחות בזמן הריצה היא הגורם הכי חשוב. לקריאה נוספת על בחירת נעליים ניתן לקרוא את הכתבה הקודמת בנושא.

* נתוני הנעליים מאתר runrepeat

אהבתם? תעשו מנוי!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


ואם כל זה בלבל אתכם, הסרט הבא יחזיר אתכם לפרופורציות: