ביום שישי ה-1 בפברואר, ב”מרתון ארץ ים המלח”, יפתח איזור סגור ואסור לריצה: כביש העפר המהודק שנכנס מזרחה על הסוללה של מפעלי ים המלח לכיוון הגבול עם ירדן. היינו שם בריצת היכרות עם המסלול, וחזרנו עם כמה תובנות, וסרט!

1. בימינו מרוצים חייבים לרגש!

מבט בלוח האירועים של RUNPANEL מגלה צפיפות אדירה. כשכמות המרוצים כל כך גדולה הבינו מפיקי מרוצים רבים שהם צריכים להתאמץ יותר כדי למשוך אליהם רצים, צריך סיפור: איזה חיבור מיוחד שכיף לספר, משהו שנזכור וניקח איתנו. אירוע ריצה הוא לא רק מדידה של מרחק תקני וחולצת משתתף, הוא מוצר שמספק חוויה, וכדי להעצים חוויה, צריך נרטיב. הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר במרוצים המרוחקים מהמרכז.

אז במקרה של מרוץ עין גדי הוותיק שהוא המקור למרתון ים המלח החדש, מצאו את הפתרון לאתגר. התובנה שלנו מריצה על המסלול היא שזה בהחלט חדש ומרגש ויש פה סיפור ייחודי: הריצה על הסוללה של מפעלי ים המלח, שאינה מתאפשרת ביום יום ונפתחה רק עבור המרוץ. הריצה על הסוללה, דרך עפר כבושה, אשר אורכה כמה עשרות קילומטרים ורוחבה כ-30 מטרים היא חוויה מיוחדת, ומרגישה קצת כמו חציית ים.

מרתון ארץ ים המלח

2. המסלול שטוח כמעט לגמרי

האם הולכים להישבר שיאים במרתון ארץ ים המלח?

קשה לדעת: התמיכה בתוצאות טובות באה מגרף הגבהים – מצד אחד, המסלול באמת מישורי כמעט לגמרי ויש פה פוטנציאל לריצה מהירה. מצד שני, מדובר בריצה המשלבת בין כביש לדרך עפר כבושה וייתכן ועל דרך העפר יהיה קשה יותר לפתח מהירויות גבוהות.

עוד טענה שאפשר לשים בסימן שאלה היא אותה טענה של פרופ’ לתורת האימון וספורט יאניס פיצילדיס (Yannis Pitsiladis) אשר ניסה בעבר לגייס כספים לפרויקט ירידה משעתיים במרתון. פיצילדיס גורס שבים המלח בחודשים ינואר-פברואר מתקיימים תנאים אידיאלים לשיאים במרתון: מזג האויר נעים וקריר בשילוב אחוז החמצן בים המלח אשר גבוה בכ-5 אחוזים מזה בגובה פני הים, אמור להוביל לביצועים משופרים. בהערת אגב, יוער שנייקי מימנה פרויקט עם מטרה דומה בשם Breaking2 בשנת 2017. המחסום לא נשבר והתוצאה לא הוכרה כתוצאה רשמי לפי כללי ה-IAAF, ועדיין אליוד קיפצ’ה השיג על המסלול באיטליה תוצאה נהדרת של 2:00:25, מהיר ביותר מדקה מהתוצאה שלו במרתון ברלין בשנה לאחר מכן (2:01:39). אם רק היינו יכולים להביא את קיפצוג’ה לים המלח…

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

4. כורכר מהודק כמעט כמו כביש

כמעט כל המסלול מאוד טוב ומתורבת, עד כדי כך שלדעתנו לא חייבים נעלי שטח למסלול הזה. יש מקומות בהם זה ממש קרוב לאספלט בזכות המשאיות הרבות שעוברות שם באמצע השבוע ומהדקות אותו, ויש נקודות מעט יותר גסות עם כורכר קלאסי ואבנים קטנות. נעלי שטח-כביש עם מעט גריפ אולי יסייעו בכורכר הכבוש למי שחשובות להם תוצאות מהירות יותר.

כאמור זה בכל זאת לא אספלט, ולכן מעט איטי יותר. המארגנים מסרו לנו שיעברו על המסלול לטאטא אותו לפני המרוץ ולשפר אותו כך שיהיה עוד יותר חלק.

מרתון ים המלח

5. נסו ללכת על החצי מרתון ומעלה

המסלול התעדכן מעט- כנסו לאתר התחרות ולמדו את העדכונים האחרונים מבחינת ההתחלה והסיום המדויקים. שימו לב שרק מסלולי החצי מרתון, מרתון והאולטרה נכנסים לסוללה. כדי להנות מהחוויה אנחנו חושבים שמומלץ להירשם לפחות לחצי מרתון.

למי בכל זאת יתאים מקצה ה 10 ק”מ? ריצה לאורך כביש 90, ים המלח, על הטיילת החדשה, וברקע הנופים המדהימים של הבקע הסורי-אפריקני, גם לה יש סיבה טובה: האספלט המהיר, המסלול השטוח כמעט לגמרי והחמצן הדחוס לפי פרופ’ פיצדליס, יעודדו רצים שמעוניינים לבצע שיפורים לשיאים שלהם במקצה ה-10 קילומטר.


קוד ההנחה של RUNPANEL למרוץ: dsm19rnpnl
לכניסה ורישום לחצו פה: מרתון ארץ ים המלח


6. הרוח יכולה להיות פקטור

היבט נוסף הוא היבט הרוח: ביום הביקור שלנו היתה רוח חזקה למדי שירדה מההרים במערב לכיוון ים המלח, כלומר פגשה אותנו בחזור. אם לא תהייה רוח ביום המרוץ יש סיכוי לתוצאות טובות למרות העפר. אם תהייה רוח מערבית כזו, נראה התגבשויות של דבוקות של רצים ומי שידע להיצמד לדבוקה שכזו שתשבור לו את הרוח, יוכל להנות מכך. התובנה שלנו מריצה על המסלול היא שכדאי לבוא מוכנים מנטלית לאפשרות כזו. אבל בד”כ מזג האוויר בים המלח מעולה, כל השנה וגם בחורף. נחזיק אצבעות ליום מושלם בנוף מושלם.

7. שווה לסגור צימר באזור לשני לילות!

המלצה חמה שלנו היא לקחת את האירוע הזה כהזדמנות לחופשה ארוכה יותר. נצלו את הנסיעה לבקר באזור. זה יביא אתכם במצב נוח בהרבה לתחרות עצמה, אחרי שינה מלאה ומוקדמת יחסית, ועם תחושת חיבור חזקה יותר למקום. יש שפע של צימרים ומלונות הן במועצה אזורית תמר, והן בערבה התיכונה שם ביקרנו ועשינו סרט לא מזמן. המקום התפתח, מציע שיפורים לתשתית התיירותית – קחו צימר או מלון, השארו לשבת ותהנו מעוד ריצה יפה במקום!

מאת: גיא חלמיש ותומר רוזנפלד