על כנפי הבוסט האדיר של האדרנלין שיש אצלה בגוף אחרי השלמת המרחק המלא, התיישבה הפאנליסטית חן סנטר לסכם את החוויה: מרתון ירושלים 2019. לפי אתר מבט למרוץ, השתתפו 1,495 רצים במרתון המלא, 5,009 בחצי המרתון, 8,811 ב-10 ק”מ ו- 5,854 רצי 5 ק”מ – כלומר סה”כ כ 21,169 רצים.

איך מסכמים חוויה כזו מדהימה?

מרתון ירושלים הוא לא סתם עוד ריצת 42.2 ק”מ, זהו מסלול מיוחד העובר בתוך נופיה הקסומים, המרתקים ושלל אתרים היסטוריים של ירושלים. מסלול זרוע אוויר פסגות טהור, ריחות משכרים, מורשת של אלפי שנים.

למעשה, טומן המסלול בחובו את האתרים היפים והמרתקים ומהווה היכרות של ממש עם העיר: כנסת ישראל, שוק מחנה יהודה, הר הצופים, העיר העתיקה, מגדל דוד, טיילת ארמון הנציב ועוד.

נקודת הזינוק ממוקמת על דרך רופין, בסמיכות לכנסת ישראל, כאשר רגע הזינוק כשלעצמו הוא מרגש מאוד, כבר שם אתה נפגש בשלל רצים מכל העולם, נציגות אסייתית נכבדת, רצים מאיטליה, צרפת, פולין, רומניה. אין ספק שירושלים האהובה במרכז ועל המפה.


לא ממשיכים לפני שמכניסים מייל- ומקבלים אחת לשבוע את הכתבות הטובות בישראל לריצה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


בלגן עצום במתחם

ההתרגשות לעמוד על קו הזינוק בעיר הקודש מחפה על הבלאגן העצום במתחם המרתון. רצי חצי המרתון שהוזנקו כ 15 דק לפני המרתוניסטים, מתערבבים עם רצי המרתון. בסופו של דבר הכל מסתדר, סדרנים מכוונים את רצי החצי להיכנס לתחום הזינוק, ומיד אחריהם אנחנו נכנסים. ההתרגשות בשיא, אנחנו יוצאים לדרך.

סיבוב “הכרות” עם המסלול, סיפתח של עליונת קטנה עם ירידה בקמפוס גבעת רם. רצים מתבדחים בינם לבין עצמם: “איך לא אמרו לנו שיש פה עליות, מה באמת? זה לא מסלול שטוח?”

אז זהו, שלא שטוח

מרתון ירושלים הוא בין המרתונים הקשוחים בארץ ובעולם, 42.2 ק”מ עם כמעט 700 מטר טיפוס מצטבר. מסיבוב הפתיחה בגבעת רם חוזרים לקריית הממשלה וממשיכים כשגן סאקר מצד ימין שלנו, מקיפים אותו, ומפה ממשיכים לדאון-טאון ירושלים ולשלל אתרים היסטוריים מרגשים.

באזור נחלת השבעה נתקל באחת העליות הראשונות במסלול, בסביבות הק”מ ה 8, כן כן, משברון קטן מופיע. אולי זה שילוב של העליות, הקור, האזניות שלי שלא היו איתי כי שכחתי אותן. בנקודה הזו אני לוקחת גל, נשימה עמוקה ממלאת את הריאות בחמצן. הרי לא יכול להיות, הסוס שיוצא לדרכו, תמיד הוא חוזר לאורווה. האורווה היא שער הסיום. אני מרגישה שעברתי משברון קטן, לא נותנת את הדעת, מרימה רגליים, פותחת את הריאות, המבט קדימה למטרה. אין מצב שפה אני לא מסיימת, גם בזחילה אני אסיים.

הטיפוסים של הדסה הר הצופים

מתחם המרכז הרפואי הדסה הר הצופים, בק”מ ה 13 מתחילים הטיפוסים, שמעתי ככה בחצי אוזן שזו אחת העליות, אחת מהן. אני מתרכזת, הנשימה, ההזנה, בסוף כל עליה אני מקפידה לעשות צ’ק אאוט, מה מצבי, מגיעה לק”מ ה 18 לאחר ההקפה של קמפוס האוניברסיטה העברית.  לא זה עוד לא החצי אבל אני קרובה, אני יודעת שברגע שאגיע ל- 21, מבחינתי אני מתגלגלת לסוף.

במרכז: דן קוני- נציג קדמי ממערכת ראנפאנל

אויר הרים צלול כיין

פה באזור הזה ישנן כמה נקודות נוף יפיפיות. במידה ואתם לא רצים אחרי השעון והזמן, שווה בנקודות האלו על רקע הנוף המדהים של ירושלים, לעשות תמונה אחת או שתיים. מק”מ 19 למעשה חוזרים לעיר העתיקה היפיפיה, רצים בתוך היסטוריה, עוברים דרך שער יפו ושער ציון, מגדל דוד, מתחם התחנה.

הירושלמים תומכים

אחד המקומות היפיפיים לרוץ בהם: ססגוניות בתי הקפה והמאפיות ואוירת יום השישי צובעת את העיר בתחושת חג. אין על הירושלמים בצידי הדרך, שעודדו את הרצים בצורה יוצאת מן הכלל! צועקים לעברנו “אריות כל הכבוד!” קבלת פנים חמה ונעימה, שאפו לכם. איזה כיף!


אהבתם? הצטרפו לטלגרם שלנו! פה: https://t.me/OUTPANEL


מרתון ירושלים 2019 – תחנות ותמיכה

תחנות המים היו מתוקתקות כל 3 ק”מ, כמתוכנן. גם איזוטוני חולק החל מהק”מ ה 20. מזל שהבאתי מספיק ג’לים לאספקת אנרגיה- לצערי ולטעמי לא חולקו מספיק, היתה תחנת ג’לים באזור הק”מ ה 20, לאחר מכן לא זכור לי שהיו, פרט לילד נחמד שעמד ממש כ- 2 ק”מ משער הסיום וחילק לרצים גל אנרגיה.

פוקוס על תזונה ושתיה במסלול קשה

בשל אופיו המיוחד והקשוח של מסלול מרתון ירושלים 2019 ידעתי כל העת שאני חייבת להיות מפוקסת, על תזונה (אנרגיה), שתיה וקצב. כך היה. המרתון הזה היה עבורי מרתון מיוחד, מרתון “הפוך” אני קוראת לו, שכן את המשברון הזה שכולם מצפים לו דווקא לקראת ה 10 ק”מ האחרונים, עברתי ממש בהתחלה.

ברגע שהשתחררתי מן הקושי, הראש התחיל לעבוד כמו שבמרתון הוא צריך לעבוד, הכל זז הצידה ורק המטרה לנגד העיניים. “הכל בראש” לחש לי הקול הפנימי, הסוס חוזר לאורווה בסופו של דבר. באזור הק”מ ה 30 אני מבינה שאני בקצב מעולה, הרבה יותר טוב ממה שציפיתי. זה נתן לי בוסט רציני לסוף, כמו הטיפה שחוצבת בסלע לא מכח עוצמתה אלא מכח התמדתה. הרי עכשיו, זה כמו לצאת לעוד ריצה שגרתית של 10 ק”מ בקטנה.

Speedy Beatie!

משמעת עד הסיום

מילת המפתח של במסלול מרתון ירושלים 2019 היא משמעת. האומץ לרוץ קצת יותר לאט, להכיר מה היכולת שלי ולהתאים את עצמי למסלול. פה טמון המפתח. הסיום בירושלים הוא במגמת עליה, כי הפינוק הוא לאורך כל הדרך, ואם אפשר אז למה לא? משם נשפכים לתוך מנהרה וממנה ישירות לשער הסיום בגן סאקר. רגעי הסיום הם מרגשים ביותר אין ספק. בשער הסיום עם ענידת מדליית הסיום, עוטפים אותך בנייר האלומיניום המיוחד לשמירה על חום הגוף.

מרתון ירושלים 2019

אין ספק שירושלים היא לא טבריה השטוחה והמונוטונית למדיי, ירושלים היא גם לא תל אביב התוססת (יפה בפני עצמה, הרי את זה כולם יודעים). מי שרץ בירושלים יספר על אויר הפסגות, על התרגשות עוצמתית מהמעבר בין נקודות המשלבות את העבר וההווה, נוף פסטורלי עוצר נשימה וקבלת פנים חמה מצד התושבים. אין על הקהל הירושלמי החם והמעודד לאורך כל המסלול, בכל הגילאים, ומכל הגוונים.

בסיכומו של דבר, החוויה העוצמתי והמרגשת של ריצה בירושלים מחפה על חווית איסוף הערכות (אופציות מצומצמות ונוקשות לאיסוף ערכות המשתתפים) ועל האנדרלמוסיה ששררה לפני הזינוקים.

ירושלים האהובה, לשנה הבאה!

מאת: חן סנטר
צילום: Sportphotography