בשנים האחרונות יותר ויותר מחקר מראה שהקריטריונים לבחירת נעלי ריצה אינם מבוססים, מה שמשאיר אותנו עם קריטריון אחד – נוחות. האם זה באמת הדבר הכי חשוב?

מאת: איגור מינץ

המחקרים מתיחסים לפציעות

סקר שבוצע ב-2014 בקרב רצים חובבים הראה שרובנו חושבים שנעליים הן גורם סיכון לפציעות ריצה [1]. כשמתעמקים במחקר התמונה שונה – יש ביקורת רבה על הרעיון שנעליים עם שיכוך זעזועים [2] או התאמה לקשת של כף הרגל [3,4,5,6,7] יכולים להפחית פציעות ריצה. יתרה מכך, שלוש סקירות של חוקרים מובילים [8,9,10] מסכמות שאין ראיות לכך שנעליים מרופדות עם שליטה בתנועת הקשת יכולות להפחית סיכון לפציעה. חשוב להדגיש שמדובר בגוף ידע לא קטן, כלומר הטענה “על כל מחקר יש מחקר שטוען הפך” חלשה בהקשר הזה. אז מה נשאר לנו?

לפני שאתם ממשיכים – הצטרפו לקבלת עוד תכנים מעולים מראנפאנל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

נוחות

בנו ניג (Benno Nigg), אחד המדענים שפירסמו הכי הרבה מחקר בנושא נעליים וריצה, מציע שינוי בצורת החשיבה. לאחר שחשף ונחשף לפרטים בפסקה הקודמת הוא הגיע לרעיון שמראש אנחנו בוחרים את נעלי הריצה הכי נוחות לנו וכך מורידים את הסיכון לפציעה. אבל הבעיה היא שלמרות שיעור קומתו של בנו ניג, הוא נשען בעיקר על מחקר אחד בנושא [11] ובו נתנו לקבוצת חיילים בטירונות למדוד 6 סוגים שונים של מדרסים, לדרג את מידת הנוחות שלהם ולקבל את המדרס הכי נוח. קבוצה אחרת של חיילים לא קיבלה מדרסים. לאחר 4 חודשים נראה שהחיילים עם המדרסים הנוחים נפצעו משמעותית פחות מהחיילים ללא המדרסים.

איך מודדים נוחות?

במחקרים בהם ביקשו מהרצים לדרג את נוחות הנעליים השתמשו בשיטות שונות [11]:

  1. סולם בינארי – נוח\לא נוח
  2. סולם נוחות 1-10
  3. דירוג של אזורים שונים מבחינת נוחות (נוחות כללית, ריפוד עקב, ריפוד אצבעות, גובה הקשת, התאמת העקב, רוחב עקב, רוחב אצבעות, אורך הנעל…)

מה הבעיה? מסתבר שאנחנו לא ממש יציבים בתחושת הנוחות שלנו. יום אחד אנחנו מדרגים נעל גבוה, ויום אחר נמוך. אז יש ספק אם בכלל אפשר לסמוך על המדד הזה (למרות שאם לוקחים את הסולם הבינארי אנחנו סבירים).

נוחות נעלי ריצה

האם אין קשר בין נוחות לפציעות?

למרות שנשמע שיש הגיון בבחירת נעליים נוחות לצורך מניעת פציעה, אי אפשר להסתמך על זה בעיניים עצומות. הרי גם בחירה שהייתה מבוססת על שיכוך זעזועים ושליטה בקשת של כף הרגל נשמעה הגיונית עד שכמות גדולה של ראיות הראתה אחרת. בינתיים גוף הידע לגבי הקשר בין נוחות הנעליים לפציעות קטן מאוד.

נוחות כקריטריון

נוחות כקריטריון לבחירת נעליים זה סיפור אחר לגמרי וכנראה שהמוביל. בהעדר עדות שנעליים משפיעות על הפציעות, נותרנו עם נוחות בלבד… כפי שאני רואה את זה, בהיעדר ראיות אחרות, הגיוני לתת משקל משמעותי לנוחות הנעל אבל אסור להניח שזה הגביע הקדוש של הורדת סיכון לפציעות ריצה. למעשה, יתכן שאין גביע קדוש כזה בכלל ונעליים הן רק חתיכה קטנה ואולי לא מאוד משמעותית בפאזל של סיכון לפציעה.

מצד שני, לנוחות בלי קשר לפציעות יש ערך מרכזי בפני עצמה- תרוצו עם מה שנוח לכם כי… זה נוח לכם! ישנם קריטריונים נוספים שכדאי לקחת לצידה- כמו למשל אחיזת קרקע והתאמה למסלול, משקל ומהירות, ועוד, אבל עזבו את שיקול הפציעות- אלה כנראה שאינן קשורות לנעליים.

בהצלחה!

מקורות:

  1. What Do Recreational Runners Think About Risk Factors for Running Injuries? A Descriptive Study of Their Beliefs and Opinions, Saragiotto, 2014
  2. Running shoes and running injuries: mythbusting and a proposal for two new paradigms: ‘preferred movement path’ and ‘comfort filter’, Nigg, 2015
  3. Foot posture as a risk factor for lower limb overuse injury: a systematic review and meta-analysis, Neal, 2014
  4. Association between foot type and lower extremity injuries: systematic literature review with meta-analysis, Tong, 2013
  5. Proximal and distal contributions to lower extremity injury: a review of the literature, Chuter, 2012
  6. Foot pronation is not associated with increased injury risk in novice runners wearing a neutral shoe: a 1-year prospective cohort study, Nielsen, 2014.
  7. Dynamic foot function as a risk factor for lower limb overuse injury: a systematic review, Dowling, 2014
  8. Logical fallacies in the running shoe debate: let the evidence guide prescription, Napier, 2018
  9. Is your prescription of distance running shoes evidence-based? Richards, 2008
  10. Running shoes and running injuries: mythbusting and a proposal for two new paradigms: ‘preferred movement path’ and ‘comfort filter’, Nigg, 2015
  11. Relationship between footwear comfort of shoe inserts and anthropometric and sensory factors, Mundermann, 2001‏
  12. How reliable are subjective footwear comfort assessments?, Hoerzer, 2015

 


תוכנית האימון האישי של RUNPANEL לריצה: רוצים לשפר בצורה דרמטית את המהירות שלכם? לקבל תמיכה מקצועית כדי לא לעשות טעויות? לחצו פה למידע על התוכנית האישית