הפעם במבחן – נעלי הכביש Ride 10 של סוקוני – הדור העשירי של נעל אימונים קלת משקל יחסית, שמיועדת לרצים נייטראליים, בעלת דרופ של 8מ”מ, ועיצוב מהמם – סוף סוף נעל יפה וממש לטעמי במבחן.

גם פה שיטת המבחן היא שימוש של כ 120 ק”מ עם הנעליים. בתוכם אני משלב ריצות משוות בהן אני מבצע הקפות עם החלפות בין נעליים מקבילות של יצרנים שונים, על אותו מסלול מגוון (עליות, ירידות, עפר, חול…), חש ומתעד בפידבק מיידי את ההבדלים בין נעל לנעל – מאחר והרפרנס מדייק ומשפר מאוד את המבחנים.

מאת: גיא חלמיש

image3כרטיס ביקור

  • חברה: Saucony
  • דגם: Ride 10
  • קטגוריה: כביש, אימונים קלה, ניטראלית
  • דרופ: מוצהר: 8מ”מ (אבל מקורות רשת טוענים 10מ”מ – גובה סוליה מאחור: 33.8מ”מ, ומלפנים: 23.7מ”מ)
  • משקל: 276גר’ (מידה 9 אמריקאי\42.5, מדידת RUNPANEL)
  • מחיר צרכן: 659 ש”ח

סוקוני – מעצמת ריצה בישראל

המקום של סוקוני בשוק הישראלי הוא מקום מיוחד – זו חברה בניהולם של יובל וחמדה בראון, שהניחו יסודות בענף הריצה המודרני בישראל – ובמילה מודרני כוונתי לענף מתמקצע, המשווק דרך רשת חנויות שמבינה ריצה, מחובר לפיתוח ולמוצרים עדכניים, מתמחה ומתפצל לסגמנטים שונים של רצים: שטח, שטח-טרייל, כביש, כביש תחרותי, סוגי נחיתה, וכו’. הראשוניות הזו היא שהפכה את Saucony לאימפריה מקומית ובדרך רכשה גם את ספורט וורהיימר (ביחד עם ניו באלאנס), תמכה בספורטאים, מירוצים וקבוצות רבות וסייעה לבנות ענף. על כך מגיע לסוקוני ישראל הכבוד וההערכה.image1

להתרשמותי סוקוני ישראל גם עובדת עם גישות שיווקיות מעולם האופנה – של השקת קולקציות חדשות במחיר מלא למי שרוצה את כל העדכונים והפיצ’רים האחרונים, ואז הנחות סלקטיביות במבצעים, מחירי קבוצות, וקיר הנחות על דגמי עונות קודמות. כך, וגם בזכות הגודל והפריסה שלה בחנויות הרשת (בנמל ת”א, בשוהם, בנתניה-פולג, ברמת גן ובי”ם) היא משמרת מובילות שוק. אני חושב שסוקוני ישראל היא עוד דוגמה יפה לכך שיבואן מוכשר יכול לקחת מותג מוצלח וליצור בו מובילות גדולה יותר בארץ מאשר המובילות שלו בעולם. בשנים האחרונות גם Saucony העולמית נמצאת בתאוצה ומתחזקת ביחס למותגים וותיקים אחרים. image5

סוקוני האמריקאית – הוקמה במאה ה-19!

החברה נוסדה בפנסילבניה, ארה”ב ב-1898 (עברה מאז לבוסטון) – וזה עושה אותה לאחת מחברות נעלי הספורט הוותיקות בעולם שפועלות היום. לאחר שנרכשה איזה פעמיים, היא היום מותג של חברה ומותג מגפיים ונעליים אמריקאי גדול בשם Wolverine Boots שיש לו עוד כמה מותגים מוכרים ביותר: Merell, Keds, ועוד.

השם סוקוני מקורו במילה סאקונק בשפה מקומית (אינדיאנית) שמשמעותו “המקום בו נפגשים שני נהרות” ויש איזה נחל קטן שזורם באזור המשרדים הראשונים שלהם עם 3 סלעים בתוכו – בקיצור: הלוגו, אם תהיתם מהו – זה ייצוג של אותו נהר זורם ושלושה סלעים בתוכו… ואיך אומרים את זה? ראיתי איפשהו שההגייה הנכונה היא כנראה: “Sock-a-knee”.
לא אסקור 100 שנות פעילות אבל במיוחד ראוי לציין את דגם ה Kinvara שכבר ב-2009 היה מהראשונים להציע דרופ 4 ותחושה טבעית רכה, אבל עם שיכוך…  סוקוני המשיכה להיות ממובילות הדרופ ההולך ויורד עם מה שהיא קראה לו “Geometry of Strong” כשב 2011 הורידה את הדרופים שלה מ 12 ל 8 כדי לעודד נחיתה קלה יותר על מרכז כף הרגל.

image10תאור היצרן: נייטרלית קלה ומשככת

מדובר בנעל נייטרלית, המיועדת לריצת כביש ומסלול (אצטדיון). הגבהת הקשת הפנימית נורמלית – בינונית, והדרופ (שבסוקוני קוראים לו Offset) הוא 8מ”מ. היא קלה יחסית: 276 גרם למידה 9 במדידת RUNPANEL ורכה  עם רמת שיכוך אמצעית לפי דברי החברה. ה-10 מבטא את העובדה שזה דור עשירי של מוצר (כלומר מחליף את ה-9).

רכיבים: חלק עליון מרשת מאווררת, מעטפת עקב “סרוגה” לתמיכה ונעילה של העקב במקומו. רכיב השיכוך נקרא Everun והחלק התחתון של הסוליה נקרא TRI-FLEX ותוכנן להגדיל את שטח המגע עם הקרקע (כדי לפזר את האימפקט בצורה טובה יותר) ולתת גמישות מרבית.
עוד משהו יפה הוא ה- FLEXFILM שזה חומר פלסטי שמוזרק לחלק העליו של הנעל ומחזק את המבנה שלה. במקרה הזה הוא גם מחזיר אור עם צבעים משתנים מגניבים.

image7עיצוב וסקסאפיל- הכי טוב שהיה לי בכביש עד היום!

כבר כתבתי על חשיבותו של העיצוב. אנשים קונים עם העיניים, ויש לא מעט רצים כדי שיראו אותם בטיילת או בפייסבוק (לשפיץ: דקונסטרוקציה – רצי הפוסטר של אילן זיסר)… האופנה, הסטייל והמראה חשובים, וסוף סוף אני רואה נעליים שמעוצבות בצורה שמבינה את זה! יש כמובן דגמים יפים שם בחוץ, אבל אלה שהגיעו אלי לפחות בקטגורית הכביש נראו כאילו מהנדסים עיצבו אותם, ולא אנשים שצריכים להיות מחוברים לאופנה וסטייל (האסיקס עם הכחול והמיזונו עם השחור השמרני).
התמונות פה הם של הדגם עם נגיעת הירוק שהוצע לי בחנות, אבל בסוף לקחתי אפור בלבד, והוא מהמם בעיני עוד יותר מזה עם הירוק- אמנם לא בקטע של הזרקת צבעים, אלא יותר בכיוון של מונוכרומטיות נקייה, מעודנת ומדויקת. האפור מפוספס – הסוואה, עם נגיעות לבנות וצבעים שונים קרובים, וזה נראה מעולה. ה- FLEXFILM שהוזכר בחלק הפיצ’רים הוא יציאה נפלאה שגם מעבירה את מתח הקשירה לרוחב הנעל אל הסוליה, גם בה מוטבע הלוגו והוא מחזיר אור ומייצר השתקפויות צבעים – זה נראה טוב מאוד ומוקפד בלי להיות מוגזם. שאפו לסוקוני בגזרת העיצוב והסטייל!

image13

מידות רוחב והתחושה בגרסה הצרה\רגילה

לסוקוני מידות רוחב שונות, אבל הרגל שלי צרה מאוד והחלפנו בחנות למידת הרוחב הסטנדרטית. זה מעולה שאתם יכולים להגיע לחנות בישראל, ולבחור ממידות הרוחב. רוב הישראלים יצטרכו את גרסת תוספת הרוחב, וזה חלק מהסיבות הנכונות לבחור מותג ויבואן שמתייחס במקצוענות למלאי וההיצע שלו, למרות שזה מסבך לו את החיים, התפעול, הזמן על רצפת המכירה, האחסון והמימון.  ה-Ride 10 בגרסה הצרה היא מאוד צרה. החלק העליון ממש עוטף ונכנס אל תוך הקשת המרכזית ואפילו אני, שיש לי רגליים ממש צרות, חש הדיקות חזקה במרכז הנעל ודי נוכחת גם באצבעות. במידה D הרגילה החלק העליון הקדמי (toe box) הדוק אף הוא, הכי צר שהיה לי בנעליים עד כה.

image4האם הדוק באצבעות זה חסרון? לאו דווקא

הרי שמענו רק לאחרונה את המסר של Altra למשל על חלק קדמי רחב יותר. אז ככה: לא בהכרח – הכל תלוי מטרה והעדפות אישיות. גם להדיקות סיבות טובות משלה – בעיקר מניעת תזוזה מיותרת בתוך הנעל. כשהנעל עוטפת ללא רווחים יש יעילות והעברת כל התנועה מהחלק העליון של הנעל בצורה מיידית ללא השהיות לסוליה. כשיש מקום ותזוזה, ריצה דינמית יותר, ריצה בשיפועי צד, וגישה תחרותית למרחקים קצרים יותר אינן מקבלות את המענה.
מצד שני – לריצות ארוכות במשטחים מאוזנים, חוליים ולאימון (בחול יש פלוסים ומינוסים לרוחב אם להיות מדויקים) הגישה הרחבה מתאימה יותר. מצטער שאין מרשם אחד להכל – החיים מורכבים… בריצה – זה הרגיש הדוק, מחובר היטב לרגל ומקשר בינה לסוליה בצורה מידית – כלומר עונה טוב על הדרישות הדינמיות שלי מהנעל. אני אודה פה שלאורך זמן, ולאחר מעבר לנעליים אחרות חשתי הקלה מסוימת כשחזרתי לתיבת אצבעות רחבה יותר.

image6חלק עליון: רך, גמיש, וצר

הרכות הזו, היא הדבר הדומיננטי והמשמעותי ביותר ב Ride 10, ולא רק בחלק העליון גם בסוליה. מרגישים אותה מיד עוד במדידה בחנות – בשני ממדים:

רכה במעטפת העליונה – רכות הרשת, אחיזת עקב לא דומיננטית, ותחושה נעימה ומפנקת באופן כללי שקשורה גם בעובי הריפודים בעקב ובלשון – שהם מורגשים ונעימים.

רכה בסוליה ובשיכוך – בהחלט מרגיש כמו משהו שאוהב לפנק את מי שידרוך עליו (יש כאלה טיפוסים). 

הסוקוני הזו מקבלת את תנועת הרגל ולא מנסה ל”חנך” אותה – כלומר נייטראלית מאוד (למעט סייג שנדבר עליו בהמשך בזווית הרגל על הסוליה). היא מאוד נעימה והיא ממזרית בכך כיוון שפעמים רבות בחנות זה מרגיש נכון יותר וטבעי אולם בריצה זה לאו דווקא יתאים לכולם. הרכות מתאימה לרצים מאוד יעילים שאינם זקוקים לחיזוקים והם מוליכים את הרגל בדיוק כמו שמודל הריצה האופטימלי מציע. נעל כזו נשענת יותר על התנועה הטבעית שלכם, ולכן מרגישה נוחה מאוד בחנות כשמכניסים אליה את הרגליים.

image8הרכות הזו, יכולה להיות חרב פפיות: משמעותה יכולה להיות שאין מספיק אחיזה לעקב ולכן ההתמודדות פחות טובה עם האימפקט בנחיתה. היא יכולה להיות רכה מדי עבור רצים בעלי שרירים מיצבים חלשים או קריסות קלות גם אם לא כאלה הדורשות תיקון מוצהר ורשמי ויש סיכון שהחלק העליון לא יחזיק את הרגל כמו שצריך מעל הסוליה וכנגד התנועה ללא החיזוקים. אלה הסיבות שדגמים רבים מכילים יותר חיזוקים. כל נעלי הכביש שאצלי מרגישות הרבה יותר “מחזיקות צורה ורגל” מאשר זו. לרצים יעילים, כבר אמרנו…

בהליכה – הרכות של הסוקוני Ride 10 נפלאה. בהליכה אני מגלה מנעל לנעל שאני נהנה יותר ויותר מנעליים פחות מגבילות. אבל, וזה אבל משמעותי: בהליכה יש תפקיד יותר משמעותי לאצבעות – הן משמשות לייצוב בתחילת ההשענות קדימה מה שמצריך פרישת אצבעות, ולאחר מכן יציאה מהקיפול בתנועה דרך הבוהן. כתוצאה מכך אני מעדיף רוחב וחופש גדולים יותר באצבעות ולכן המעטפת ההדוקה והרוחב הצר היוו חסרון וזו לא הנעל שאבחר ליום יום. 

נאמר עוד שהחלק העליון מאוורר היטב, ויש חורי אוורור בולטים באזור האצבעות, שמעוטרים בפסי חיזוק לחלק העליון- מעין “רצועות” שהאריגה בהן צפופה יותר ותפקידן לשמור על הצורה והעברת האנרגיה מהחלק העליון לסוליה (משהו שראינו גם במבחן המיזונו המתחרה).  מעטפת העקב והלשונית רכות וממלאות חללים היטב, וביחד עם המבנה ההדוק של הנעל יש חוויה של מוכנות ערנית לקרב בתוכה: כל תזוזה של כף הרגל תתורגם לתנועה.

image12סוליה – הדרופ מורגש אך לא קיצוני

ה-8 המ”מ המוצהרים (או ה 10מ”מ לפי Runners World) הם בדיוק הורדת הדרופ הנכונה עבור אלה שמאוד רגילים לחוויה המסורתית של 12 מ”מ אבל לא רוצים לבצע שינויים דרסטיים.
לסוקוני יש עומק לא רק במידות הרוחב השונות אלא גם בכך שהיא מספקת בחוכמה שתי רמות דרופ בליין שלה: 8מ”מ ו 4מ”מ, כך מאפשרת הדרגתיות ומענה לקהלים רחבים יותר.
ראנרס וורלד גורסים שגובה הסוליה מאחור: 33.8מ”מ, ומלפנים: 23.7מ”מ – נתון שלא מופיע באתר של סוקוני. התחושה היא של שפע שיכוך, במיוחד מלפנים, ואין פלא: החלק הקדמי פה גבוה יחסית. בכך היא מעט יותר מתאימה לרצים בעלי נחיתה מרכזית או קדמית. image11

הסוליה התחתונה מעוטרת בלא מעט שסעים שמייצרים את אותה הצטיינות גמישות הקיפול, וזו נתמכת בגומי מעט רך יותר מדגם ה Ride 9 היוצא. בעליות ארוכות אני בד”כ אוהב את תחושת הדרופים הגבוהים יותר, אבל באינטרוולים חזקים בעליה קצרה – הרגשתי מעולה כאמור עם נחיתה קדמית בלבד בזכות הספיגה הזו. בריצה ארוכה רגילה יותר, ביחס לנעליים האחרות שאצלי ה Ride9 ייצרה תנועה יותר “עגולה” מהעקב לאצבעות, טיפה פחות מחזירת אנרגיה בניתור אבל סופגת מאוד.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

זווית החוצה

עם Saucony Ride 10 חשתי יותר הסטה של כף הרגל החוצה מאשר בנעליים האחרות שאצלי, כאילו באה לסתור את הקריסה פנימה באמצעות הטית המנח החוצה. בעלי קריסה עדינה לתוך מרכז הגוף \ הקשת ימצאו את המבנה של הסוליה פה מושלם וטיפ טיפה ובעדינות רבה מתקן, אבל מבלי להיות מתקן-קשיח.
רצים שהתנועה שלהם היא באופן בולט דרך הקשת החיצונית של כף הרגל (כמוני) יכולים לחוש שהיא “זורקת” אותם החוצה מעט יותר מדי. שילוב גזרה צרה, גמישות מעטפת עליונה וזווית הסוליה מעודד זאת. במקום להיות ממורכזת בנעל, חשתי את הרגל מוסטת מדי ואת שולי הסוליה החיצוניים באזור הזרת. אפשר לראות את זה בעמידה סטטית בתמונה מטה (והרגל שלי ישרה וצרה) –  עם כוחות הריצה זה מקבל חיזוק מסוים: image9

Saucony Ride 10 – סיכום

מדובר בנעל אימונים קלה ומשככת שתהייה מצוינת גם למירוצים. היא נעימה מאוד בתחושה שלה, כל עוד אתם בעלי רגליים צרות, ואם לא – בקשו מראש בחנות את מידת הרוחב הרחבה יותר, שלשמחתכם יש לסוקוני.
הרכות היא יתרון עבור רצים מסוימים וחסרון עבור אחרים. להתרשמותי- אם אתם אוהבים נעל שאוחזת את הרגל עם מעט דומיננטיות, היא תהייה רכה לכם מדי. אם אתם אוהבים מרווח אצבעות גדול, פידבק חד וסוליות דקות יותר, או הרגל שלכם מעט נוטה החוצה, היא פחות בשבילכם.
למי כן? זו נעל עם סוליה עבה למדי מלפנים, שמקבלת את תנועת הרגל בלי לנסות לחנך אותה – כלומר מתאימה מאוד לרצים יעילים, ניטראליים שיש להם הטיה טבעית של הרגליים לכיוון הקשת הפנימית והם מרגישים שהיא מפריעה להם מעט בנעליים אופקיות לגמרי. על שום העובי והשיכוך המורגשים לפנים היא תתאים לבעלי נחיתה מרכזית-קדמית. 

נעל ריצת כביש של סאקוני - Saucony Ride 10
רכות מפנקתשיכוך משמעותיעיצוב מודרני מהמםמשקל נמוך
אחיזת כף הרגלגלישה הצידההחזר אנרגטי
82%Overall Score
עיצוב וסקסאפיל100%
משקל90%
שיכוך90%
אחיזת חלק עליון60%
גלגול100%
ניתור70%
תחושת קרקע80%
הליכה80%
תמורה למחיר70%