אליפות העולם בטריאתלון ותחרות גמר הסבב העולמי בגולד קוסט סיפקה תחרויות מותחות ומלאות בתהפוכות. מריו מולה בגברים וויקי הולנד בנשים הוכתרו לאלופי העולם בטריאתלון לשנת 2018. הטריאתלט הישראלי שחר שגיב סיים במקום ה-14 בתחרות הגברים וקבע את אחת מתוצאות השיא של הטריאתלון הישראלי בכל הזמנים.

מאת: רון לוינסון
תמונות: אורי זילברמן, ואגנר ארואז’ו, טומי זפרס, דלי קאר

בתום שלושה ימים בהם עקבנו בקוצר רוח אחר המקצים השונים שהתקיימו באוסטרליה במסגרת אליפות העולם בטריאתלון וגמר הסבב העולמי, אפשר להגיד שהתחרות עמדה בציפיות וסיפקה אין-ספור דרמות. במסגרת תחרויות הבוגרים התקיימו 2 תחרויות במקביל: האחת היא אחר הניצחון בתחרות הגמר הגדול שסוגר את תחרויות הסבב העולמי והשנייה היא המאבקים בדירוג אליפות העולם. הדירוג נקבע לאורך שמונת תחרויות הסבב והמתחרה בעל הניקוד הגבוה ביותר בסבב מוכתר לאלוף העולם בטריאתלון.

טריאתלוןסיכום תחרות הגברים

65 גברים, ביניהם שחר שגיב, זינקו לתחרות ביום ראשון בבוקר שעון ישראל. מתחילת השחייה היו אלה  ריצ’רד וארגה הסלובקי ווינסנט לואי הצרפתי שלקחו את ההובלה. הדרמה הראשונה נרשמה כבר במצוף הראשון בשחייה, כאשר האלוף האולימפי אליסטר בראונלי, שבאופן מפתיע היה בין המקומות האחרונים, לא הקיף את המצוף והשיג יתרון לא הוגן, פעולה שגרמה לפסילתו. קצב השחייה היה גבוה מאוד, אך זה לא הפריע לשגיב לצאת מהמים במקום 29, כשהוא מוביל בשנייה אחת על מריו מולה.

בקילומטרים הראשונים של קטע האופניים התפתחה קבוצה קטנה בת 5 ספורטאים שכללה את לואי, חברו לנבחרת פייר לה קור, ג’ונתן בראונלי, הנרי סקומן ומארטן ואן ריאל. הקבוצה השנייה שכללה את שגיב הצליחה לצמצם פערים על הקבוצה המובילה, עד שהיא התפרקה כשלואי החליק בפרסה. לואי התעשת מהר והצליח לחזור אל האופניים רגע לפני שנתפס על ידי הקבוצה השנייה. בשלב זה החליט ואן ריאל לרכב סולו, ולנסות ליצור יתרון לקראת הריצה. בשלב מחצית המרחק הצליח בלומנפלט הנורבגי להצטרף לואן ריאל והשניים הגדילו את הפער על הקבוצה שכללה 24 ספורטאים לכחצי דקה. דיברנו רבות על היכולות של בלומנפלט להביא את עצמו לקצה גבול היכולת ועל רצונותיו לזכות סוף סוף בניצחון בתחרות סבב עולמי, זוהי הייתה הפעם הרביעית העונה שהוא מצליח ליצור פער על המתחרים שלו במהלך קטע האופניים, אך באף מקרה לא הצליח לשמור על ההובלה עד סיום התחרות. דרמה שלישית התרחשה כשואן ריאל נתקל בתקלה טכנית כקילומטר לפני סיום הרכיבה וירד לריצה ביחד עם הקבוצה הגדולה.

אל תפסידו כתבות מעולות- הרשמו לניוזלטר שלנו, אחת לשבוע במייל:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

בקילומטר הראשון לריצה נוצרה קבוצת רודפים אחרי הנורבגי שכללה את מולה, ריצ’רד מארי, לואי, בירטוויסל, בראונלי, לה קור וסקומן. הקצב היה מהיר מ-3 דקות לקילומטר ובשלב חמשת הקילומטרים נתפס בלומנפלט בזמן שבראונלי ובירטוויסל נשרו ונלחמו ביניהם על המקומות השביעי והשמיני. כ-2.5 קילומטר לסיום הריצה לואי עשה את המהלך שלו ופירק את קבוצת ששת המובילים לחתיכות. הצרפתי ניצח את התחרות בזמן 1:44:34 אחרי שרץ את עשרת הקילומטרים בזמן 29:44, מולה הספרדי סיים 14 שניות אחרי לואי והוכתר לאלוף העולם בפעם השלישית ברציפות ולאחר עוד 8 שניות סיים מארי.

 

כאמור, מולה הגיע לתחרות עם פער גדול בדירוג הסבב כך שהמקום השני הספיק לו כדי לזכות בתואר  העולמי השלישי שלו ותואר עולמי שישי ברציפות לספרד בגברים. ערב התחרות היה מדורג לואי במקום השלישי בסבב. הניצחון שלו, עם המקום השביעי של בירטוויסל בתחרות שהיה מדורג במקום השני, נתן ללואי את התואר סגן אלוף העולם והותיר את בירטוויסל במקום השלישי בדירוג הסבב. בירטוויסל זכה לעמוד על הפודיום מול הקהל הביתי, 11 שנה מאז הפעם האחרונה שעמד גבר אוסטרלי על הפודיום, אז זה היה בראד קולופלד שסיים במקום השלישי בשנת 2007.

הפודיום הכללי בגברים מימין לשמאל: בירטוויסל, מולה, לואי

הפודיום הכללי בגברים מימין לשמאל: בירטוויסל, מולה, לואי

שחר שגיב

שגיב היה ממוקם לאורך כל הריצה בקבוצה השנייה שכללה את מקומות 9-14, חצה את קו הסיום במקום ה-14, 1:47 אחרי לואי ורשם את ההישג המשמעותי ביותר שקובע טריאתלט ישראלי בכל הזמנים. הישג זה העלה את שחר למקום 37 בדירוג הסבב העולמי, הקפיץ אותו בדירוג האולימפי וקירב אותו לקראת קו הזינוק בטוקיו 2020.

שגיב על רקע שער הסיום עם יושב ראש האיגוד מיכאל זיו והמאמן הלאומי אורי זילברמן

שגיב על רקע שער הסיום עם יושב ראש האיגוד מיכאל זיו והמאמן הלאומי אורי זילברמן

סיכום תחרות הנשים

הולנד או זפרס, זפרס או הולנד. לא מפתיע שזה מה שעבר במוחנו לאורך כל התחרות, כשפער הנקודות בדירוג הסבב עומד רק על 34 נקודות ואומר שהמנצחת מביניהן בתחרות היא המנצחת בסבב. כל אחת מהן רצתה את התואר העולמי הראשון בקריירה ולא התכוונה לעשות לשנייה חיים קלים.

לתחרות זינקו 57 נשים, והיה נראה שזפרס האמריקאית היא זו שמשתלטת על ההובלה בשחייה. בתום הקפה אחת בשחייה מתוך שתיים ראתה ג’סיקה לירמונת’ הבריטית שחברתה לנבחרת ויקי הולנד צמודה אליה, ידעה כי במידה ותהיה בריחה אז גם הולנד וגם זפרס יהיו בה. בהקפה השנייה החליטה לירמונת’ להשתלט על ההובלה והעלתה את הקצב כדי שג’ורג’יה טיילור בראון, שנלחמת עם לירמונת’ על המקום השלישי בפודיום הכללי, לא תהיה איתן בשלב האופניים.

בקילומטרים הראשונים של הרכיבה נוצרה קבוצת חוד שהוכיחה עד כמה השליטה בטריאתלון הנשים נחלקת בין ארצות הברית ובריטניה. בקבוצה היו 8 רוכבות, ביניהן הבריטיות הולנד, לירמונת, קולדוול וסטימפסון, האמריקאיות זפרס, קספר וספייבי ולוטה מילר הנורבגית שהרסה את השליטה ונקלעה ללב המאבק בין המעצמות. זפרס החליטה לשמור כוחות לריצה ולא להצטרף לעבודה הקבוצתית ברכיבה, שבשלב מחצית המרחק נתפסה על ידי קבוצה של 18 נשים, ביניהן טיילור בראון הבריטית ואשלי ג’נטל האוסטרלית, שקיוותה לרשום הישג משמעותי מול הקהל הביתי, אחרי שבשנת 2017 הייתה סגנית אלופת העולם ובשנת 2018 לא הצליחה להתקרב לתוצאה הזו והייתה מדורגת בסבב במקום התשיעי בלבד.

זפרס מובילה את הירידה מהאופניים

זפרס מובילה את הירידה מהאופניים

ביציאה לריצה הובילו ג’נטל, זפרס והולנד. זפרס, שכאמור שמרה כוחות ברכיבה, פתחה את הקילומטרים הראשונים בקצב אגרסיבי מאוד, ואחרי ארבע קילומטרים איבדה הולנד מגע עם המובילות. בשלב מחצית המרחק היה לזפרס פער בגודל 5 שניות והיה נראה כי האמריקאית תהיה אלופת העולם לשנת 2018. לאחר כקילומטר התרחש מהפך כאשר הולנד הצליחה לחזור אל המובילות, להעלות את קצב הריצה שאיפשר רק לג’נטל להגיב והותיר את זפרס מאחור. ג’נטל והולנד רצו כתף אל כתף עד למאה המטרים האחרונים, שם אמרה האוסטרלית את המילה האחרונה, וניצחה אל מול הקהל הביתי השואג לכבודה בזמן 1:52:00. את הולנד זה פחות עניין, היא סיימה 2 שניות אחרי ג’נטל והוכתרה לאלופת העולם בטריאתלון לשנת 2018. זפרס חצתה את קו הסיום 31 שניות לאחר מכן במקום השלישי ועם התואר סגנית אלופת העולם. טיילור בראון סיימה במקום השמיני, שהשאיר אותה במקום השלישי בדירוג הסבב ובהצהרת כוונות לקראת השנים הבאות.

הפודיום הכללי של הסבב, מימין לשמאל: טיילור בראון, הולנד, זפרס

הפודיום הכללי של הסבב, מימין לשמאל: טיילור בראון, הולנד, זפרס

הגר כהן-כליף סיימה במקום 15 באליפות העולם לנערות

מקצה הנערות עד גיל 19 יצא לדרך ביום שבת בבוקר, 54 מתחרות זינקו בשעות הבוקר באוסטרליה למקצה ספרינט על התואר העולמי, ביניהן שתי הישראליות הגר כהן-כליף ורז פורדוסו. פורדוסו יצאה מהמים במקום 17 וכהן-כליף במקום 24. במהלך הרכיבה שתיהן התמקמו בקבוצה השנייה אחרי תשעת המובילות, כשכהן-כליף מראה גישה אגרסיבית ושומרת על מקומה מקדימה לאורך כל הרכיבה. בסיום ריצת 5 קילומטר שארכו 18:50 דקות, סיימה כהן-כליף במקום 15, 1:19 אחרי המנצחת המקסיקנית ססיליה רמירז אלברז. פורדוסו סיימה את אותה ריצה בתום 20:01 דקות שמיקם אותה במקום 27, 2:34 אחרי המנצחת.

המקום ה-15 של כהן-כליף הוא ההישג הטוב ביותר של ישראלית באליפות העולם לנערות אי פעם, וביחד עם פורדוסו הן מציבות רף חדש לנערות הצעירות שיתחרו באליפויות בשנים הבאות.

 

מימין לשמאל: זילברמן, פורדוסו, כהן-כליף, אביגדור

מימין לשמאל: זילברמן, פורדוסו, כהן-כליף, אביגדור

 

מיד בתום מקצה הנערות יצא לדרך מקצה הנערים עד גיל 19, 67 מתחרים זינקו למסלול שאותו סיימו הנערות זה עתה, וביניהם היה יואב אביגדור. אביגדור, המדורג חמישי באירופה לנוער, לא הצליח להביא לידי ביטוי את יכולותיו בתחרות, רכב עם הקבוצה השלישית וסיים את התחרות במקום ה-37, 2:58 אחרי המנצח צ’ונגור להמן מהונגריה.

אביגדור הוא ספורטאי מבטיח שקבע מספר הישגים מרשימים בגילאי הנוער, כגון הניצחון בסבב האירופאי באוסטריה ומקום תשיעי באליפות אירופה לנוער בשנת 2017. אין לי שום ספק כי יגיע רחוק עם הגישה, הרצינות וההשקעה שלו.

שלושת הנערים לא סיימו את עונתם, הם יתחרו עם עוד כשישה ספורטאים ישראלים באליפות אירופה עד גיל 23 שתיערך באילת בעוד כחודש, במקביל לאליפות ישראל המסורתית.

הכותב, רון לוינסון – בן 23, היה טריאתלט עלית וחבר נבחרת ישראל בטריאתלון בשנים 2012-2017. ייצג את ישראל באליפויות אירופה ועולם בגילאי הנוער ו-U23 ובאליפות אירופה לבוגרים. כיום רון מאמן בקבוצת הטריאתלון RoadRunner תחת ניהולו המקצועי של ניר יגודה.