לפני זמן לא רב ביקר חבר מערכת בייקפאנל בברלין בחנות אופני רטרו ושלח לנו תמונות של משקפי שמש רודי פרוג’קט ישנים משם. פתאום נזכרנו בדגמים מלפני 30 שנה ובעובדה מרתקת: משקפים משנות ה 80 שנראים הכי מעודכנים שיש להיום. באופנה כמו באופנה: עושה רושם שחזרנו לבסיס – והבסיס הזה גדול על הפנים, עם קשתות עליונות ישרות יחסית, וקוליות איטלקית. הנה מסע בזמן אל דגמים משנות ה 80 וה 90 של רודי פרוג’קט, שמראים שהאופנה הזו חוזרת.

הודעה לעתונות מאת: Rudy Project ישראל

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מה שתופס ומה שלא, בינתיים

נכון, האפנה משתנה. אבל בכל זאת אפשר למצוא לאורך השנים עיצובים טובים יותר שיש בהם הרמוניה נכונה יותר מאחרים. כיצד עובדת האסתטיקה הזו? האם יש עיצובים שהם יפים בצורה אבסולוטית ועומדים בפגעי הזמן, ומדוע? מהם המרכיבים שחזרו לאופנה, ומהם אלה שלא?

דרך הדגמים הקלאסיים של רודי פרוג’קט ב 30 השנים האחרונות אפשר לקבל תמונה מרתקת על עיצוב משקפי השמש והאופנות, ולהשוות למה שקורה היום. שלושת הדגמים האלה מהאוסף הישראלי מדגימים יפה שלוש משפחות ושלוש גישות עיצוביות:

משקפי שמש
חלק מהדגמים נראים מיד נכונים ומעודכנים להיום ואחרים פחות: משמאל למעלה המשקפיים השחורים – עם קשת “ישרה” בחלק העליון (כלומר לא בצורת V) ומראה נקי מאוד, וענק. יכול להיות שרודי לא המציאה את המראה הזה, אבל אין ספק שהוא אפיין כמה וכמה מהדגמים שלה בשנות ה 90 והוא הפך להיות מוכר ומוחזר לאופנה. כן אם זה נראה לכם דומה למשקפיים של חברות אחרות עדכניות בשוק אתם צודקים…

רודי פרוג'קט

אסתטיקה נקייה

אחד הדגמים המדהימים ביותר של משקפיים שיש הוא דגם מוקדם מאוד של רודי פרוג’קט- אחד הראשונים, ושמו: Performance משנת  1986, מתוך חוברת של רודי:

rudy project

אי אפשר שלא להבחין במושלמות העיצובית הזו. בנקיון המוחלט, בקווים המעודנים. לגמרי משהו שסטיב ג’ובס היה כנראה אוהב:

ב 1987 הם המשיכו עם הקו הנקי והישר, אולם כבר ניתן לראות חדירה של פיצ’רים ספורטיביים יותר:

די מדהים להיווכח בכך, כשמסתכלים על חלק מדגמי הרטרו האלה. מעל ומתחת לפסקה זו אלה משקפי האקספלורר – explorer carbon fiber שיצאו ב 1987. אפשר בקלות לחשוב שהם עיצוב חדש ומעודכן מצילומי ריגול של המשקפיים שיצאו בקיץ הקרוב לקראת הטור דה פראנס הקרוב.

משקפי שמש

1989 או 2019?

אם מישהו מזהה במשקפיים הבאים, קווים זוויתיים ישרים (ודמיון חריג לדגם מסוים של חברה מסוימת על אלוף מסוים אהוד מאוד), הרי שזה לא בהכרח מקרי. ההיסטוריה חוזרת אל דגם ה Super Evolution של רודי מ 1989 שאולי רק לנו נראה כמו המקור לאחד מהמשקפיים שפיטר סאגן הצטלם איתן, אבל תמיד יתכן ששניהם שאבו מאותם מקורות השראה עיצוביים במקביל.

rudy project

גם דגם ה Mask מ 1994 עושה רושם שחזר במתכונת הייטק חדשה- עם העדשה המשופעת. הוא מזכיר מעט את משקפי שמש ה-everysight, חברת הבת של אלביט שעושה משקפיים המקרינים מידע לרוכב בתוכן, בגלל השיפוע המוגזם של העדשות. המקור נראה קליל ודקיק בהרבה בלי אילוצי האלקטרוניקה.

בוורוד הוא גם אקטואלי מתמיד:  

דגם ה Agressor הוא כבר מדור אחר. פה בטורקיז מהאוסף של רודי פרוג’קט ישראל, מדגים לוק ספורטיבי זוויתי. גם הוא מעודכן אפילו יותר מלא מעט דגמים חדשים יותר בזכות אותה קשת “ישרה”, ושטח משקף גדול יחסית:

משקפי שמש רודי פרוג'קט

אין ספק שהקו הזוויתי הישר והמוזר מאפיין גם הוא חלק מהיצרנים העדכניים- אבל גם הוא כבר היה פה קודם-  החלק התחתון של המשקפיים האלה שונה ממה שהיום היו מייצרים כנראה אבל העדשה האחת השלמה, החלק העליון והידיות נראה רלבנטי יותר מתמיד.

הישר חזר, העגול יצא כבר, האם הזוויתי ייצא?

אבל יש גם סגנונות ועיצובים שרואים עליהם שכבר אינם מחוברים. בצהוב המראה שנעלם יצא וחוסל – העגול בדגם ה NOOSA. כאלה כבר בהחלט לא נראים מעודכנים, אבל זכרו את זה. כמו שהאפנה עובדת, יש סיכוי שזה עוד יחזור.

משקפי שמש

ומה הלאה?

הקיץ, בעוד חודש ועד לטור דה פראנס מתחילה עונת ההשקות. אנחנו נשאר סקרנים לגבי מה תשיק רודי פרוג’קט השנה בתחום. אבל מבטיחים – נעביר את המסר הזה למעצבים שם: אנחנו אוהבים את ההשראה של המורשת והדגמים הראשונים של Rudy Project ונשמח לראות כמה מהדגמים האלה חוזרים, אולי באיזה Special Edition בייצור מודרני.

משפקי שמש רודי פרוג'קט