היילה גברסילאסי נולד ב- 18 באפריל 1973 באתיופיה וגדל להיות לאחד מגדולי האתלטים והרצים למרחקים ארוכים בכל הזמנים. זכה בזהב אולימפי פעמיים ברציפות והוכתר כאלוף העולם 4 פעמים ברצף. קבע 27 שיאי עולם בריצות מ-2000 מטר ועד ריצת המרתון.

מאת: גדעון תמר

היילה גברסילאסי – קיסר הריצה האתיופי

הוריו קראו לו על שם קיסר אתיופיה האחרון – היילה סילאסי, ששלט בשנים 1930-1936. הקיסר סלאסי השתייך לשושלת הסולומונית שמתחילה במאה ה-13 ומשם לפי המסורת דרך השושלת האקסומית אל מנליק הראשון, הוא בנם של שלמה המלך ומלכת שבא. אז מי יודע, אולי גם היילה גברסילאסי קשור קשר עתיק יומין לירושלים. מה שבטוח – את ביקורו כאן במסגרת אירועי מרתון ירושלים אנחנו לא נשכח.

כוונות רבות היו בעבר להביא את היילה לביקור בישראל. אך המאמצים הכנים והמשמעותיים זכו להצלחה רבה רק כעת, כפי שנחשון שוחט ידידי, מתאר בסיכום משלו את הביקור כאן. נחשון היה מעורב בארגון המפגש ובניהולו כאן בירושלים, וכנראה שהיינו זקוקים למסירות רבה למשימה זו, כפי שבאה לידי ביטוי אצלו ובעיקר אצל רועי גלעד, איש משרד החוץ, ואנשים נוספים שסייעו בדבר.

האיש וההשראה

גובהו של היילה 1.65 מטר. אך גובה ההשראה שלו מרקיע שחקים. כשהתחלתי לסכם את דבריו בהרצאה שהתקיימה ביום חמישי, ערב המרתון ב-“אולם הירוק” במרכז פיס ארנה בירושלים, המילים הראשונות שכתבתי לעצמי היו: כמה שהאיש הזה נחמד, נעים הליכות, מצחיק, משעשע, וכל כך אוהב את מה שהוא עושה – “לחיות את הריצה ולרוץ את החיים”. היילה נאם ושוחח עם הקהל כשעה יקרה מפז, ולאחר מכן ענה על מספר שאלות שנשאלו ע”י רצים ואורחים מהקהל, לרבות אני.

אז איזה מסר אפשר לקבל מאדם, שהוא עילוי כשרוני ומנהיגותי ממדרגה ראשונה – אשר זכה לנצח כל הישג אפשרי בעולם האתלטיקה והריצה, ובכל זאת נשאר עניו, צנוע ועם חיוך תמידי על פניו? גברסילאסי מותיר כל רגע אפשרי לעוד צילום ועוד אחד לכל דורש ולכל מבקש. בלבו, הוא יודע כמה הדבר גורם לאושר ותורם מנטלית לכל אדם שאוהב לרוץ.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

אחרי שהוצג ברוב כבוד על ידי נחשון שוחט (בליווי תמונות ריצה מרגשות) נתן היילה כמה מתפיסות עולמו העשיר בריצה. בראשית דבריו, ולמען האמת, כמעט לכל אורך עמידתו מול הקהל, הדגיש גבריסילאסי את הפשטות. “צאו לרוץ ותהנו מהריצה, כי היא חלק טבעי מאיתנו”. היילה ציין כי רבים מנסים “להתעסק” בטיפים קטנים, הקשורים בטקטיקה, שתייה, קצבים וכדומה. לא שהדבר אינו חשוב, אך, לדעתו, עיקר השיפור וההישג יבוא באופן טבעי. לא כל דבר צריך לשנות ואין דבר כזה טכניקה מושלמת. בין יתר הדוגמאות, בחר היילה להזכיר את סגנון הריצה המוזר של שיאנית העולם במרתון, פאולה רדקליף (שיא עולם מדהים במרתון לונדון 2003, 2:15:25 שעות), וכמובן, ענה בליווי הומור בריא, לשאלת “צניחת” יד שמאל שלו בריצה, כי אכן הדבר קשור לתקופת לימודיו בבית הספר, עת נהג לרוץ קילומטרים רבים עם ספריו ומחברותיו תחת שכמו השמאלית.  

בוידאו הבא היילה גברסילאסי, רץ עם הענקים – מו פארה וקנניסה בקלה בחצי מרתון הבלתי נשכח בגייטשד, אנגליה ב- 15 בספטמבר 2013. היילה, כמו מחזיק תחת שכמו השמאלית ספרי בית ספר, סיים במירוץ זה במקום השלישי. המנצח, בתום אחד הקרבות הגדולים בתולדות מרוצי הכביש, היה בקלה:

צאו לרוץ

היילה תיאר את הכנותיו לקראת כל תחרות בתום תקופת אימון ארוכה, כאל האימון האחרון בסדרה. כדובדבן. אחרי חודשים של ריצה, השכמה מוקדמת, מזג אוויר מאתגר, כאבים, פציעות וניהול זמן סביב הריצה (No Pain, No Gain) – הוא התייצב בחיוך ובשקט לתחרות, מתוך ידיעה שלאחריה הוא יזכה למנוחה. הוא יפגוש אנשים שלא יכל להקדיש להם זמן בתקופת ההכנות, ויוכל לאכול ביתר חופשיות וליהנות משינה טובה. בגישה הזו, היילה הדגיש כי יכל להפחית את רמת המתח לפני התחרות. מה שיש ברגליים יבוא לידי ביטוי בתחרות. הכנת את עצמך – גש/י לתחרות וקח/י את זה בשקט. ללא פחד.

היילה פרש מריצה מקצוענית בשנים האחרונות והחל להשקיע בעסקים מגוונים ואף בפוליטיקה. “כשהגוף רץ, המחשבה פעילה יותר, נמרצת יותר ואפקטיבית יותר. רוב הרעיונות העסקיים שלי נולדו בריצה”, ציין. היילה הוסיף כי העולם הטכנולוגי ומהפיכת המידע פגעו ברמת הכושר של האדם העממי. מכוניות, מדרגות נעות, אפילו הכיסא המשרדי שמגיע עם גלגלים מניע את העובד מהשולחן לפינת הקפה ללא תנועה.

“הגוף חייב לנוע”, לדברי היילה. “גם כשאתם בדרך לעבודה, חנו את הרכב 2-3 ק”מ לפני כן וצאו בהליכה או ריצה למשרד. הרעיונות והחשיבה שלכם תהיה הרבה יותר דרוכה, פעילה ואפקטיבית”. גבריסילאסי ציין בחיוך, כי הוא נאלץ גם כן לנסוע ברכב, אחרת אם ילך ברגל לא יצליח להגיע לעבודה בזמן. כל שנייה עוצרים אותו אנשים ברחוב לעוד תמונה….. כמו באתיופיה, כך גם בישראל.

 

היילה

בתמונה: גבריסילאסי עם רצי רמת השרון. צילום: גדעון תמר.

תרגילי כח לפני כל ארוחה

כחלק מאתגר הטכנולוגיה והמזון המערבי השופע, המליץ גבריסילאסי לבצע תרגילי כוח לפני כל ארוחה. לפחות כך, תצדיק הארוחה את ההוצאה הקלורית. מיד עלו בי זיכרונות מהשירות הצבאי שלי בצנחנים, כשלפני כל ארוחה ביום נדרשנו לטפס על חבל 6 מטר, לבצע שכיבות שמיכה וכפיפות בטן רבות.

ואם בענייני קשיים וחשיבה מנטלית, כל כך שמחתי לשמוע את היילה אומר: “תפסיקו להתלונן. מזג אוויר, חם, קר, גשם, רוח, קשה לי, כואב לי – רוצו בטבעיות. ולמי שטוען שאין לו זמן – כולנו זכינו ל- 24 שעות ביממה. נצלו את הזמן בתבונה. ולמי שמתקשה – שיקום קצת קודם…”.

בהקשר זה, התייחס גבריסילאסי גם למרתון ירושלים. כמו אתגר התוואי ההררי, כך גם לחץ הדם, ציין. “לחץ הדם במירוץ יעלה וירד. כמו ההרים. זה בטוח עדיף מלחץ דם שנראה כמו קו ישר ואופקי…”, צחק גבריסילאסי.

 

לא אהב את פרוייקט ה- SUB2 של נייקי

לגבי אותו מבצע שכתבנו עליו גם פה ב RUNPANEL, הוא מעדיף שהדבר יקרה באופן טבעי ובמירוץ רשמי. להערכתו הדבר אפשרי ב- 10-12 השנים הקרובות, והוא כמובן חושב שזה יהיה רץ מאתיופיה…

היילה ציין כי הוא מודאג ממצב האוכלוסייה העולמית ומהבדלי רמות החיים בעולם. הוא מודע וכואב את קשייה של אפריקה בכלל ואתיופיה בפרט, בכל הקשור להזדמנויות המעטות הקיימות כיום עבור הצעירים שם. הכסף “משחק” תפקיד מכריע ואכן גם מביא לידי ביטוי ניצול לא נכון ולא ראוי של רצים צעירים, צעירים מדי לטעמו ע”י ספונסרים. בהקשר זה, ציין היילה בפירוט את דאגתו מאותם רצים צעירים בני 18-19 שנדרשו לרוץ מרתונים ברמה הגבוהה ביותר. גם אם קבעו תוצאות מדהימות, הרי שגופם הצעיר לא החזיק מעמד ורבים מהם פשוט “נעלמו” מעולם התחרויות מיידית. כידוע, מבחינה סטטיסטית-מדעית, עצמות גוף האדם מגיעות לבגרות מלאה רק בגיל ממוצע של 26 שנים.

מה יהיה עם מרחקי הביניים?

ניצלתי את ההזדמנות ושאלתי את היילה לגבי מצב ריצות הביניים – 1500 מטר, מייל, 3000 מטר ו- 5000 מטר. טענתי בפניו, כי השיאים מחזיקים מעמד שנים רבות, שהריצות למרחקים אלו הפכו להיות טקטיות, איטיות ומוכרעות רק במטרים האחרונים, ויותר מכך, שאין בכלל ניסיונות אמתיים לשבור את השיאים של הישאם אל גרוז’ (1500), דניאל קומן (3000) או בקלה (5000, 10000). כאן היילה נתן 2 סיבות מרכזיות הקשורות זו לזו: אופנה וכסף. קרי, זה כבר לא באופנה ולא ניתנים פרסים כספיים גבוהים בגין שבירת שיאים אלו. עצוב, אבל זו המציאות.

בעניין הסמים בספורט: היילה בחר להיות מקורי בעניין זה ומעדיף להתמודד עם העבריינים בדרך פשוטה – לנצח אותם. “כך אתם מנצחים גם את הרץ וגם את הרופאים והמדענים שסייעו לו בניגוד לחוק. זה ניצחון גדול עוד יותר. תחשבו על זה”.

מורידים את האפליקציה של ראנפאנל והפאנלים

ואז ממשיכים לרוץ:

הרגעים הגדולים

לסיום, נשאל גבריסילאסי מה היו הרגעים הגדולים ביותר שלו בקריירה. איזו שאלה קשה. למען האמת, גבריסילאסי לא היסס. את ריצת חייו הוא חושב שביצע בגמר האולימפי הבלתי-נשכח באולימפיאדת סידני 2000 במקצה ל- 10,000 מטר. היילה פיגר אחר טרגט הקנייתי בפיניש המדהים שהחל כ- 250 מטר לסיום. רק ב- 4-5 מטרים האחרונים הצליח היילה בשארית כוחותיו לגבור עליו ולהקדימו ב- 9 מאיות בלבד.

צפו: גמר אולימפי – 10000 מ’ בסידני 2000. הניצחון הגדול בחייו של היילה-

את הרגע השני זוקף היילה לשיא העולם שקבע במרתון ברלין 2008, בהיותו האדם הראשון שיורד מ- 2:04 שעות וקובע – 2:03:59 שעות.

את היילה פגשתי אישית לראשונה במחנה אימונים שקיימתי באוקטובר 2015, ב- YaYa Village, שנמצא גם בבעלותו החלקית של גברסילאסי. זכיתי, יחד עם חברי שלומי לאון ורצים נוספים מקבוצת M&M , עימם שהינו במחנה, לרוץ איתו 400 מטרים של השראה, אנרגיה ושמחת ריצה שלא אשכח לעולם. אז כעת מצטרף זיכרון חדש לאוסף רגעי האושר שלי, ולאושר של קהילת הרצים בישראל.

היילה גברסילאסי, קיסר האתלטיקה העולמית – תודה גדולה על מה שהיית עבור האנושות ועל מה שאתה עכשיו. קיסר.

מאת: גדעון תמר

על הכותב, גדעון תמר – מבכירי רצי המאסטרס בארץ, אלוף ישראל החל מ- 2016 במרתון בגילאי 40+, בעל שיא אישי של 2:32:50 במרתון ו- 1:12:44 בחצי מרתון. מאמן ריצה, יועץ ומאמן מנטלי. מרצה ומדריך בסדנאות מנטליות, מוטיבציה והשראה. ליצירת קשר: www.gideontamar.co.il ,gideon@gideontamar.co.il, ובנייד: 0529253275