ביגוד ריצה- יש כמה טיפים שאנחנו בכל זאת רוצים לחלוק עם רצים מתחילים ששואלים את עצמם שאלה בסיסית- אני רוצה להתחיל לרוץ, איזה ביגוד צריך ומה כדאי לדעת לפני שקונים?

התאמה אישית והעדפות שונות 

כשאתם מתחילים לרוץ עולות המון שאלות ומחפשים תשובות. הבעיה עם רוב התשובות שהן לאו דווקא מתאימות לכם אישית. רצים לפעמים שוכחים שהקטע האישי בהרבה דברים בריצה שונה מאוד מאדם לאדם – קשה להמליץ על כל תחום הביגוד וההנעלה כי זה ממשק גוף, והגוף שלנו שונה. גם ההעדפות של רצים בענייני ביגוד שונות זה מזה, אבל בכל זאת יש כמה טיפים סביב הביגוד למי שנכנס לתחום. השונות העיקרית בין רצים שונים נעה על שני צירים עיקריים: טייטס מול מכנסיים, וגופיות מול חולצות, גרביים דקות מול גרביים עבות… אבל יש עוד כמה דברים ששווה לדעת:
* לנכנסים לריצה יש לנו עוד כתבות חשובות: כך מתחילים לרוץ מאפס, וכך תבחרו קבוצת ריצה, תוכנית אימונים ל 20 ד’ ריצה, תוכנית אימונים ל 5 ק”מ ב 8 שבועות

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

ביגוד ריצה “מנדף”

הדבר החשוב בביגוד ריצה הוא אופי הבדים- המונח מוכר כבר לרוב העוסקים בספורט: ביגוד “מנדף”. בטעות קוראים לזה “דרייפיט” שזה המיתוג של נייקי לעניין, אבל לכל החברות יש בדים מנדפים, ולרובן יש גם מיתוגים משל עצמן. אחת החלוצות המובילות בתחום הזה היתה דווקא Craft השבדית. הביגוד הזה מנדף משום שהסיבים שלו בנויים כך שהם מייצרים שטח מגע גדול עם האוויר, ומקלים על הרחקת הלחות מהעור ללא ספיגתה בבד. 

יש רמות שונות של נידוף, מה שמשפיע על עלויות הביגוד. בד”כ חולצות ריצה ברמות גבוהות מכילות יותר מסוג בד אחד, ובעיקר אלמנטים רשתיים יותר באיזורים מועדים להזעה והדבקות- בגב ובבית השחי, ולעיתים גם לאורך צד הגוף כדי לאפשר אוורור טוב יותר.

לא מומלץ: לרוץ עם חולצת כותנה שסופגת את הזיעה ומשאירה אותה ספוגה, כבדה, לחה ולא נעימה. זה גם נראה רע הכתמים האלה… זרקו לפח את חולצות סיום הקורס…

הקבוצה השקטה של ראנפאנל בווטסאפ, רק לחברים:ראנפאנל ווטסאפ

קל גמיש ולא מעיק

הביגוד בריצה צריך להיות קל משקל- גם לאחר שאתם מזיעים, ופה נושא הנידוף בא לידי ביטוי (בד ספוג ברטיבות הוא כבד ומעיק יותר). אבל יש גם הבדלים די משמעותיים במשקל הבדים. את משקל הבדים מודדים ב”משקל למטר מרובע”, וככל שהוא קל יותר, הוא בד”כ ישמש ביגוד מקצועי ויקר יותר. כמובן שיש גם חסרונות להורדה במשקל כגון עמידות הולכת ויורדת, מה שיתבטא באובדן הגזרה לאורך הזמן והכביסות.
לא מעיק – תכונה המושגת באמצעות גמישות וגזרה שמטרתה למנוע מגבלה על התנועה שלכם. לדוגמה אם הטייטס מפריעים לכם להרים את הרגל בצעד זה לא טוב. בגדי ריצה צריכים לאפשר לכם לנוע ללא מגבלות. 

מכנסי ריצה

מכנסי ריצה

כאמור העולם מתחלק למעדיפי הטייטס לעומת מעדיפי המכנסיים. לטייטס יש יתרון עבור אלה שהירכיים שלהם מתחככות זו בזו בריצה והם יכולים לסבול משפשפת, וגם בחורף- אז אורכיהם השונים (עד הברך, 3/4 או ארוך) מאפשרים להתמודד עם הקור.

מכנסי הריצה עשויים מחומרים מנדפים קלים ולא מעיקים. טייטס עשויים מלייקרה (בשילוב חומרים נוספים). הם צריכים להיות כאמור קלים וגמישים ולאפשר את נידוף הזיעה והתנועה החופשית. חשוב שיהיה להם שרוך, וברוב המכנסיים יש גם תחתונים מחוברים אליהם, שגם הם עשויים רשת או בד מנדף (היות והם בד”כ קצת אווריריים מדי ולא “מחזיקים”, רבים רצים עם תחתונים בכל זאת).
ככל שהמכנסיים יקרים יותר יהיו להם יותר פיצ’רים כגון כיסים למפתח וג’ל, הסתרה חלקה של איזור הגומי (שלא ישאיר סימנים על הגוף), מחזירי אור, טייטס פנימי איכותי יותר וכו’.

הריצה היא ספורט מינימליסטי באופיו. נכון שרצי השטח למרחקים ארוכים עוטים תיקים ומים, ופאוצ’ים אבל רצי הכביש למרחקים של עד שעה וחצי יכולים לצאת ללא אחסונים על גופם, וזה הרבה יותר נעים ונוח. אבל דבר אחד כדאי שיהיה אפשר לשאת בכל זאת: את המפתח לרכב או הבית. אנחנו בד”כ מוציאים את המפתח הנדרש מהצרור ושמים רק אותו בכיס קטן ומרוכסן במכנסיים. יש זוגות ללא כיס כלל ויש כאלה שיש להם כיס לא מרוכסן. ההעדפה החד משמעית שלנו היא לכיסים עם רוכסן, שמאפשרים ריצה רגועה בידיעה שהמפתח במקום בטוח.

טריק למי שאין לו כיס: משתמשים בשרוך המכנסיים או הנעליים לקשור את המפתח ולרוץ איתו.

גרבי ריצה

בדקנו כבר לא מעט זוגות גרבי ריצה בראנפאנל (על חלק קטן גם היו כתבות- לחצו פה) ומה שחשוב לדעת על גרביים הוא שכמו כל פריט שהוא ממשק גוף יש פה אלמנט אישי. חשוב שגרביים יהיו מנדפות וישמרו על כפות הרגליים יבשות ככל שניתן (על ידי הרחקת הזיעה אל מחוץ לגרב). לחות היא מתכון לשלפוחיות. הן צריכות לשבת צמוד וטוב ולא להשאיר כפלים (שוב- מתכון לנקודות כואבות), לא לנזול למטה בריצה, ולהתאים לכם. בגדול- יש שתי העדפות עיקריות אצל רצים: אלה שמעדיפים גרביים עבות ואלה שדווקא נשבעים שגרביים דקות מאוד ומאווררות טובות להם יותר. לכן אם אתם נכנסים לריצה אנחנו ממליצים לכם לקנות זוג אחד דק וזוג אחד עבה, ולראות מה מתאים לכם. עוד נציין שההבטחות למניעת שלפוחיות בקרב כל יצרני הגרביים נראות לנו מוגזמות- אם הנעל לא מתאימה ויש לכם נקודה לוחצת אוט משפשפת, הסיכוי שהגרב תמנע את הבעיה הוא אפשרי אולם קטן.

גרבי ריצה

חזיית ריצה איכותית

אתן רוצות להרגיש נוח בריצה, שהכל יישב במקום וייראה טוב. אתן לא רוצות להשאיר מקומות בהם יש שפשופים, הפרעה, גירודים… חזיית ריצה טובה היא חלק חשוב בתחושה הנוחה ביציאה לאימון. האימון מאתגר בפני עצמו ואת כל השאר אנחנו רוצים ורוצות- לייצר כסביבה תומכת. בכתבה הבאה בחנה כותבת ראנפאנל דנית דנית לויטן ורדי שלוש חזיות ריצה, ואת כל מה שיש לאמר על התחום קראו פה.

כובע ריצה

כובע ריצה חשוב בישראל, במיוחד ככל שהריצות מתארכות. מה שמאפיין את כובעי הריצה הוא שהם מאוד קלים ומנדפים בדיוק כמו כל שאר המוצרים המתמחים. רצי שטח מהדרין לעתים עם כובעים בעלי הגנה נוספת על העורף והאזניים, שזה תמיד מומלץ. שימו לב שהכובע נוח לכם, לא מעיק באוזניים, ועובד טוב גם עם משקפי השמש שלכם.

לכתבת ביגוד ריצה של מיזונו כולל כובע לחצו פה.

משקפי שמש

חשוב ומגן על העיניים באור חזק. לא בריא לצאת החוצה בקרינה הים תיכונית שלנו ללא הגנה על העיניים. אם אתם רצים בבוקר או בערב, מומלץ להשתמש בעדשות בעלות צבעים אדמדמים או חומים, שמחזקות קונטרסט, ומסייעות לעיניים להבחין טוב יותר בפגעי המסלול.

עוד ז’אנר ששווה להכיר ולהשקיע בו הוא של עדשות מתכהות ומתבהרות (פוטוכרומטיות)- אלה עדשות שמגיבות לרמות קרינת ה UV סביבכם, כך שאם התחלתם לרוץ בבוקר והאור הולך ומתחזק או בערב הולך ונחלש- הן מגיבות בהתאם.

לקריאת כתבות משקפי השמש שלנו כנסו לפה.

משקפי ריצה

משקפי ספורט של Rudy Project מדגם Tralyx Slim

ביגוד ריצה בחורף

רוב השנה בישראל חם רצח, או חם מספיק בשביל לרוץ עם ביגוד קצר. בעונות מעבר אנחנו רצים לפעמים עם חולצת ריצה דקה בעלת שרוולים ארוכים. ככל שנהייה קר יותר, נכנסים לידי ביטוי פתרונות לריצה בימים קרים כגון טייטס ארוך (בחורף יש יתרון לטייטס על המכנסיים- שגורם גם לחובבי המכנס לעבור אליהם), ומעילי ריצה דקיקים שאפשר להתחיל איתם את הריצה ולהחזיק ביד או לקשור על המותניים לאחר מכן. עוד פריטי חורף טיפוסיים הם כובע או שרוול לאזניים והראש, וכפפות. בכל מקרה חשוב להתלבש טוב עד לאימון ולחזור ולהתלבש טוב לאחריו כדי לשמור על חום הגוף. אל תכנסו להיפותרמיה!

למבחן ביגוד לימים קרירים של סוקוני לחצו פה.

מחזיקים יותר מסט אחד ומכבסים!

בבקשה מכם. נתקלנו בתופעות ריחניות של רצים שמשתמשים פעמיים רצוף באותו ביגוד. לא- הנחה לייבוש לא מספיקה. זרקו לכביסה והשתמשו בריצה הבאה בסט אחר. אגב, ביגוד ספורט איכותי בד”כ מומלץ לכבס בכביסה עדינה ללא מייבש…

לכל כתבות הסטייל והאופנה שלנו כנסו לפה.

מאת: גיא חלמיש
צילום שער: ג’ני גפטרשוסטר. לטיפים על חזיות ריצה כנסו לכתבה של דנית!

תוכנית האימון האישי של RUNPANEL:  המאמן: גיא חלמיש, עורך הפאנלים, יביא אתכם לתוצאות, עם הנחיה צמודה ומקצועית והורדת סיכון מפציעות. לחצו למידע נוסף!