אחיזת קרקע, רכות או רספונסיביות? – קולומביה יצאו עם נעל ריצה חדשה שמנסה לענות לכל הצרכים במעברים בין השטח לכביש. האם הצליחו? – שלחנו את הנסיין שלנו לבחון.

מאת: יגאל רווה
צילום: יגאל רווה, גיא חלמיש

לנעל יש תפקיד לגשר בין רצונות כף הרגל לבין תוואי השטח: ליצור תקשורת טובה בין הגוף לקרקע. כמגשרת היא פותרת בעיות תקשורת וקונפליקטים בין הצדדים – שתוצאתם חוסר נוחות או פציעות. מינימליסטים מבקשים לפטר את המגשרת ולרוץ יחפים ומקסימליסטים רוצים לפטר את הקרקע עצמה ולרוץ בלי להרגיש אותה… איפה נעל המבחן – הקולומביה מונטרייל Variant XSR בתחום? ואיך היא?

מפרט טכני

  • שם הדגם: קולומביה מונטרייל Variant XSR
  • סוג נעל: נייטראלית
  • סוליה: קשיחה עם זיזים 3.5-5 מ”מ
  • ייעוד: ורסטילי – ריצת שטח ומעברים בין כביש לשטח (door-to-trail)
  • גובה סוליה: 15 מ”מ (קידמת כף הרגל) עד 23 מ”מ (עקב)
  • דרופ: 8 מ”מ
  • משקל (ממוצע): 363 גרם
  • מחיר לצרכן: 559 ש”ח לחברי מועדון
  • לקנייה: עמוד המוצר באתר היבואן

מגשר זקוק לקונפליקט, אחרת אין לו הצדקה

במקרה של המגשר שלנו, הנעליים, הקונפליקט הוא בין הגוף (וכף הרגל בעיקר) לתוואי השטח. מכיוון שהגוף מטבעו שואף לאזור הנוחות שלו (שזה לא ריצה בשטח), האתגרים של הנעליים באים לידי ביטוי במרכיבים הבאים:

  1. להרגיש בבית בכל תוואי שטח
  2. להפחית זעזועים שהגוף לא מעוניין בהם
  3. לפנק בתוך הנעל – רכות, איוורור, נוחות וללא שפשופים.
  4. לספק ביטחון ויציבות – להיאחז בקרקע בצורה בטוחה ויציבה
  5. לייצר החזר אנרגיה

מה קולומביה מונטרייל אומרים על הנעל?

זו נעל ריצה וורסטילית, מאפשרת ריצה במגוון משטחים, בעיר ובשטח. זו אחת הנעליים היותר כבישוניות של קולומביה מונטרייל ויש לה שיכוך משמעותי- גם למרחקי מרתון. נעשה פה דגש מיוחד על בלימת זעזועים והחזר אנרגיית הדריכה לכף הרגל. היא נהנית מסוליית ביניים רכה בטכנולוגיית PearlFOAM, עם ספיגת זעזועים FluidFoam Cage – מעטפת מחוזקת לסוליית הביניים שמספקת תמיכה היקפית לכף הרגל, ומעבר חלק בין שלבי הדריכה במהלך הריצה. הגפה עשויה רשתות מאווררות ללא תפרים – Seamless, ומסגרת חיצונית המספקת עמידות ותמיכה.

 

תוואי שטח

הנעל הזו מוגדרת לריצת כביש וריצה במעברים בין כביש לשטח. בעוד שבכביש המרקם אחיד, בריצה בשטח מרקם הקרקע משתנה בין אבנים קטנות, קפלי קרקע, חריצים, עשביה, ועוד. כשרצתי בשטח הנעל היתה מגשרת מופלאה – היא ספגה את השינויים בתוואי הקרקע וגרמה לי להרגיש שיש על מי לסמוך. יש לנעל סוליה עבה עם פטנט ייחודי שמכיל הקצפה (PearlFoam™) שמאפשר הסתגלות לשינויים בתוואי הקרקע. כמו שכבר מצא דרווין ב”מוצא המינים”, השורדים הם לא החזקים אלא הסתגלנים- הקשיחות נדרשת להתמודדות עם אבנים וחריצים ולייצר שליטה לרץ בתנועה, והגמישות הכרחית “להתחבר” לשינויים בקרקע ולייצר נוחות לכף הרגל.

אתם בטח מכירים את זה, בריצות ארוכות מחפשים על מה לחשוב ויכולת הסוליה להיות בו זמנית גמישה וקשיחה גרמה לי לחשוב על אפשרות לכתוב פטנט דומה למציאת בני זוג … גם יציב, גם גמיש, גם קשיח וגם מנסה להשתלב בכל “סצנת קרקע” שמופיע אצל האחר!

חלק עליון ובתוך הנעל

כשבחנתי, הייתי בתשומת לב כבר מרגע הכנסת כף הרגל לנעל. אין צורך לפתוח יותר משורת שרוכים אחת כדי להיות בפנים והתחושה הראשונית היתה של “להיות בבית”. כף הרגל נעטפת מכל הכיוונים (לא יודע למה אבל הרגשתי כמו נהג פורמולה 1 שכל המכונאים סוגרים עליו מכל הכיוונים כדי להכשיר אותו להמשך המרוץ).

נוחות ורכות- הנעליים עומדות בהבטחת הרכות ללא ספק. המושג cushion (רכות) בקשר לנעליים הוא מושג מבורך שהכרתי לאחרונה. אלא שבניסיון עם שני זוגות אחרים מצאתי שהלכו רחוק מדי עם ה”פינוק שברכות” וגרמו לי לחשוב להפסיק לרוץ ופשוט לנעול את הנעליים רק בחופשות. כאן קולומביה באו עם נעליים שגרמו לי לרצות לרוץ יותר, בעיקר בשטח. התחושה הכללית היא רכה ומפנקת. גם בריצה עצמה, כל דריכה על הרגל העניקה פינוק מרגש.

איוורור- לא הרגשתי איוורור מיוחד או נידוף לחות. כיסוי הנעל החיצוני אינו מוגדר “נגד מים”, אבל הוא כן מונע כניסת רטיבות ולחות (לא נוזל).

איזור העקב ואחיזת הקרסול

אחרי מאות ק”מ של ריצות שטח ובדיקת לא מעט סוגי נעליים, שמתי לב שאזור הקרסול והעקב הן נקודות התורפה של יצרני הנעליים, בעיקר של נעלי השטח, וזאת מכמה סיבות: אחיזת קרסול, נוחות בנחיתה, ספיגת האימפקט בנחיתה, ומהירות העברת המשקל למרכז הנעל. כאן היתה תחושה ממשית של “וואו”. ניסיתי לצמצם צעדים, להאריך אותם, לקפוץ מעל סלעים, לרוץ על חול עמוק, כורכר… התחושה בכולם היתה די זהה. אזור הקרסול לא זז ולא משתפשף בגיד, האימפקט על העקב מתפזר די מהר והמעבר לקידמת הרגל גמיש ומיידי. אני חושב שה”וואו” היה שילוב של תחושת הרכות והיציבות שהתלוו לאתגרים בתנאי השטח.

חלק קדמי (“קופסת אצבעות”) – חשוב לציין שיש לנעל הזו “קופסת אצבעות” רחבה במיוחד. יש בעלי רוחב אצבעות צר שאולי זה לא יתאים להם, אבל לי יש צורך במבנה נעל קדמי רחב יותר. יחד עם זאת אני חייב לציין שאפילו עבורי הרוחב היה מוגזם. בזמן הריצה זה הדבר היחידי שהפריע לי – הרגשתי שהחופש המוגזם שניתן לאצבעות פוגם לי בתחושת הריצה ולקח ממני תשומת לב רבה בריצות הראשונות. אח”כ נאלצתי להתרגל. ישנם מותגים בשוק שהרוחב מלפנים הוא המסר העיקרי שלהם- אצל קולומביה מונטרייל אין אידאולוגיה גורפת כזו, והדבר משתנה בהתאם לדגם ולייעוד הנעל.

ביטחון ויציבות

כשאני בוחר לי מגשר אני מצפה ממנו לדאוג ששני הצדדים יהיו מרוצים- לא לחפש פשרה, אלא לחפש מפגש אינטרסים. כשאני רץ אני יודע מהם האינטרסים שלי: קודם כל ביטחון ויציבות.

בריצות שטח יש תחושה שחלק מהאנרגיה הולך לתשומת לב לקפלי קרקע כדי לא לעקם קרסול או למתוח גיד אכילס. תחושת הביטחון לא רק מונעת פציעות אלא גם משחררת את האנרגיה והראש מדאגות.

ואריאנט XSR

הביטחון שהרגשתי בריצה לא הופיע בדייט ראשון. רוחב “קופסת האצבעות” (כפי שהוסבר לעיל) גרם לי לחוש לא מהודק בחלק הקדמי כמו בחלק האחורי. היציבות לעומת זאת מושלמת. כל דריכה, ולא משנה באיזה תוואי שטח, היתה יציבה ללא עיוותים.

סוליה וספיגת זעזועים

רצתי על תוואי שטח שמערב כביש, שטח כורכר ושטח חקלאי. בכולם התחושה היתה דומה, מה שמראה שהנעליים עומדות בהבטחת היצרן להיות “נעל מעברים”. הזעזועים היו פחותים ובעיקר כי יש במרכז כף הרגל תחושה מאוד כייפית של “ספיגת זעזועים” שגורמת לא רק לאותו פינוק מרכך אלא גם לתחושת שיפור היציבה. מקריאה בנתוני יצרן, מסתבר שגם זה הוא פטנט בעל שם (FluidFoam™).

החזר אנרגיה

אם כבר הוצאתם אותי מאזור הנוחות (פשוט כי אני רץ ומתאמץ…), אני זקוק לנעל שתחזיר לי חלק מהאנרגיה שאני מוציא. הנעליים האלו אמנם לא עושות את המאמץ במקומכם אבל כן יש תחושה שהרגל חוזרת בקלות ואין צורך “למשוך” אותה עם השקעת אנרגיה נוספת. שוב חוזר כאן מימד הרכות – יש משהו זורם ומשתלב במעברי הדריכה השונים (ה”תקשורת” עם הקרקע) לא רק בשקיעת כף הרגל על הקרקע, אלא אותה זרימה מתרחשת בניתוק והחזרת הרגל מהקרקע.

ואריאנט

סיכום: קולמביה מונטרייל ואריאנט XSR

השימוש בנעליים הללו מחזיר אותי למטאפורת התקשורת: הנעל כמגשרת יוצרת תקשורת מאוד מסונכרנת בין הגוף (וכף הרגל בפרט) לבין תוואי השטח. תקשורת שמבוססת על הבנת הצרכים של שני הצדדים, הכרה במפגש האינטרסים ביניהם וסתגלנות של ה”מגשר” עצמו להיות מעורב ללא התערבות. היא מצטיינת ברכות גמישות ואחיזת קרסול, ונקודת הביקורת העיקרית שלי עליהן היא סביב הרוחב באיזור האצבעות, אם כי יש אנשים שזה בדיוק מה שהם מחפשים. מדובר בנעל מעולה ונוחה במיוחד, שמתאימה לשימושי כביש וגיווני כורכר, למרחקים ארוכים ושיכוך משמעותי.

על המחבר: יגאל רווה, חוקר ומאמן בתחום ההתנגדות לשינוי. חובב מרתון וקרוספיט, גם אימון וגם כתיבה עליהם מהיבטים מנטליים. בעל חברה שמריצה תכנית ייחודית לשינוי הרגלי תזונה דרך הראש.  yigal.rave@gmail.com

Variant XSR
רכות הסוליה והשיכוךיציבות נוחות
משקל גבוה
88%ציון ראנפאנל
שיכוך100%
אחיזת חלק עליון ועקב90%
אוורור80%
תחושת קרקע85%
החזר אנרגיה (ריספונסיביות)100%
תמורה למחיר90%
עיצוב וסקסאפיל70%