הביטוי  F.K.T. הוא ראשי תיבות של Fastest Known Time- הזמן המהיר ביותר על מסלול שטח, ובד”כ זה מתאים ל Trail Running- העניין החם והמעניין של השנים הקרובות בריצה. קולומביה מונטרייל היא חברת נעליים שמתמחה בשטח, נותנת החסות העיקרית של ה-UTMB והטרנס אלפס הם מזוגות נעלי ההארד קור של החברה לריצת שטח.

הכירו את הנעל בנקודות

  • שם הדגם:  Trans Alps™ F.K.T.™ II.
  • היעוד: ריצת שבילים (Trail) תלולה, ורטיקלית וקשוחה.
  • תמיכה: נייטראלית.
  • משקל מוצהר: 319 גרם.
  • דרופ: 8 מ”מ.
  • גובה מעל הקרקע : 18 מ”מ בעקב, 10 מ”מ מלפנים.
  • משווק בישראל: קולומביה, אאוטסיידרס או שבילים.


טרייל ראנינג זה העניין!

אחרי צמיחה גדולה של שנים בטרנדים אחרים כמו איירונמן ומרתון, ישנה הבשלה ורוויה מסוימת מהדיסיפלינות האלה. אנשים שרדפו אחרי תוצאות בשנים האחרונות צריכים שינוי, ועוברים ממיקסום תוצאות למיקסום של חוויות, והטרייל ראנינג הוא הדבר המלהיב ביותר בעולם הריצה ומושך אליו אנשי אנדיוראנס מדיסיפלינות אחרות.

הקוראים הקבועים שלנו יודעים שראנפאנל חזק בעניין של טרייל ראנינג- הטרנד הצומח בעולם הריצה- אנחנו מקדמים ריצה כזו גם למרחקים קצרים יחסית, לכולם בסדרת המסלולים שלנו: “מפרידים בין טרייל ראנינג לאולטרה”.

לא מעט מרצי השטח רצים בעיקר על דרכי 4*4 משעממות יחסית, פשוט כי זה נגיש וזמין יותר, אבל כשאומרים טרייל ראנינג, מתכוונים לסינגלים, לריצה טכנית, ולורטיקל- צבירת גובה מצטבר משמעותי בריצה. האתגרים פה הם אחרים לגמרי- להרגיל את השרירים לטיפוס בעליה, ולזריזות ושליטה במהירות בירידה. הסביבה- קשוחה, עם ענפים, סלעים, דרדרות, והנעליים למשימה הזו צריכות להיות קשוחות יותר מנעליים אחרות- כאלה הן הקולומביה מונטרייל Trans Alps.

טרנס אלפס

קולומביה מונטרייל – עיצוב וסקסאפיל

בעיני מגניב! הדבר החזק בהן הוא הצבעים. לכל רץ יש כמה זוגות נעליים לשימושים שונים. כן, צריך גם את המתונים, שישתלבו עם סביבה רגועה או יום עבודה, אבל צריך גם את הצבעוניים- שמחה, בולטות, אקשן; זה מה שמשדר העיצוב של הנעל הזו!

מרעננת במיוחד היא הסוליה הצהובה שכולה אנרגיה… יש לה נוכחות בולטת עם בליטות לאורכה, והיא כאילו כולה אומרת “Columbia Montrail Is In The House”. בהמשך נתייחס גם לתכונות המעשיות שלה…

גיא חלמיש בחצי מרתון טיולי במדבר (צילום: צפריר ים)

טרנס אלפס – התאמה כללית ומבנה

התחושה שלי היא של נעל צרה יחסית, שמייצרת מעטפת הדוקה ונוסכת בטחון. כשאתם בטרייל, בריצה טכנית, אתם רוצים אפס מרווחים ותנועה בין הנעל לכף הרגל, גם כדי למנוע שפשופים מיותרים, וגם כדי לשפר שליטה. אני בעל כף רגל צרה יחסית, וגם לא גבוהה (בעלת “נפח” קטן)- והטראנס אלפס מחזיקה את כף הרגל שלי הייטב בקטעים טכניים – במיוחד במרכז הנעל סביב שסע השריכה וקשת כף הרגל.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

המעטפת העליונה (גפה)

מה שמאפיין את הנעל הזו הוא ההתאמה לשטח קשה, לעתים לח או רטוב. התכונות העיקריות שהיא מספקת:

הגנות אימפקט ושפשוף- קולומביה מונטרייל הוסיפו לה הגנות משמעותיות יחסית באיזור האצבעות ובעקב, ללא תפרים (Seamless), וגם כל הגפה כולה אינה דקה. היא מרגישה מגנה בהרבה מנעלי קיץ טיפוסיות או מנעלי טרייל תחרותיות קלות יותר – כמו האחות שלהן: ה-CALDORADO™ III (לינק למבחן) – נעל מעולה, קלה יותר ואוורירית.

בד עם תכונת Ripstop – למניעת קרעים: יש לה את ה Mesh המוכר בבסיס הגפה אולם מעליו הוסיפו שכבה מעט אטומה יותר שגם תורמת להגנה ו”שמירת תצורה” או יציבות של הנעל, והחומר ארוג בשיטת ripstop – שמונעת מקרעים להתרחב. לכן גם אם תתקעו בענף שיצור קרע קטן בנעל רמת העמידות שלה היא בסדרי גודל טובה יותר מנעל שלא הותאמה לריצת שטח קשוחה ותוכלו לסיים את הריצה.

מונטרייל

הגנת רטיבות מלפנים- אם תרצו הגנת רטיבות סבירה לימים של אחרי הגשם היא תתן לכם את מבוקשכם- בחלק הקדמי היא אטומה ללחות אולם לא כל הנעל מונעת כניסת רטיבות והיא תשמור על אוורור סביר. לריצה בתנאי רטיבות ממש יש לקולומביה את דגם האטום יותר למים.



בצד החסרונות אמנה פה את תחושת הקיפול של החלק הזה במפגש שלו עם קצה שסע האצבעות- חשתי שכשאני מקפל את הרגל לקראת השחרור מהקרקע, הקפל מייצר לחיצה עדינה על בסיס האצבעות. בריצה בפועל זה לא הפריע לי בכלל אבל בהליכה מעט הורגש (בהליכה ה”גייטינג”- תהליך המעבר בין העקב לשחרור הרגל מהקרקע, איטי יותר ומרגישים את המגע יותר זמן).

f.k.t.

שסע הלשון והשריכה

הלשון – בנויה בצורה מעניינת מחומר רך ונעים בטאצ’ מעט אטום, שוב למניעת חדירת מים קלה מדי פנימה. במרכזה ריפוד משמעותי ובצדדים “כנפיים” שמשמרות את האטימה הזו לצדדים, היות והן מודבקות אל מתחת איזור חורי השרוכים.

אני חייב לאמר שהדבר הזה עבד יפה. באחת הריצות שלי אחרי הגשם, הצליחה להטעות אותי שלולית בוץ באדמת חמרה, שמעל פני השטח נראתה יבשה, אולם כשנחתתי עם רגל אחת לתוכה, היא גילתה שזו אשליה… הבוץ מילא את כל הנעל כולל החלק העליון אולם אל הרגל כמעט ולא נכנסה רטיבות.

השרוכים- מעבר לעובדה שהם בעלי צבע משתנה מכחול לצהוב (!) הם פשוט מעולים. קראתי איזה מבחן לנעל באתר בינ”ל שאמר שהם פשוטים וציין אותם בחסרונות, ובעיני הוא פספס בענק- אלה שרוכים שלא נפתחים בשום מצב. הם רחבים ושטוחים, ולכן במעבר שלהם בחורים הקטנים נוצר קיפול ורמת חיכוך גבוהה, שמונעת לגמרי תזוזה לא רצונית שלהם. אפשר למתוח בדיוק בדיוק על המילימטר, לפי הטעם שלכם בכל נקודה לאורך הנעל.

אזור העקב

העקב מתחיל בהתרוממות קלה של הסוליה התחתונה אל מעטפת שחורה אטומה יותר, שמסתיימת ללא לולאת אחיזה (שבעיני זה בסדר גמור- לא בטוח שכדאי להוסיף לולאה שענפים יכולים להתפס בה בנעל בקטגוריה הזו).

trans alps

כיאה לנעל לריצת טרייל יש פה אחיזת עקב טובה והריפוד בשרני למדי, אולם לא הרגשתי שהיא קיצונית. יש שני חורים עליונים בשריכה שמאפשרים להדק את החלק העליון ולהצמידו הייטב.

טרייל ראנינג

מדרס פנימי

המדרסים של קולומביה מונטרייל הם מהטובים שנתקלתי בהם. נראים יותר מושקעים ופחות “זולים” מאלה שלא לא מעט חברות אחרות. יש להם תמיכה מסוימת בקשת (זו נעל נייטרלית וזה לא מדרס שמיועד להיות מסיבי) והם מייצרים תחושת מגע נעימה.

סוליה מרכזית

טכנולוגית הסוליה המרכזית של Columbia Montrail מצוינת. היא נקראת FluidFoam והיא מספקת חווית ריצה משככת מאוד, ריספונסיבית למדי- הסוליה פה עבה יחסית והדגש הוא על שיכוך, מה שמייצר מעט רכות.

זה עניין של העדפה- האם אתם אוהבים נקודת שחרור קשה יותר שמייצרת שליטה וניתור אתלטיים אולם במחיר של אימפקט מצטבר על הכריות שמרגישים אותו במרחקים הארוכים? או שאתם מעדיפים מעט יותר עובי ורכות מלפנים עם קצת פחות תחרותיות? הנעל הזו היא מהמשפחה השנייה, המעט משככת ורכה מלפנים, ומתאימה למרחקים ארוכים. השם כבר מרמז על הייעוד- לחצות איתה את האלפים ובאמת היא מרגישה כמו נעל שהייתי מביא למשימה כזו- שתשרוד אותה.

המשקל ביחד עם רמת השיכוך הגבוהה, מורידים מעט מהאקטיביות והריספונסיביות של הנעל, ולכן היא מרגישה הרבה יותר סוס עבודה אמין למרחקים ארוכים מאשר סייח ספרינטים עצבני. כל נעל והייעוד שלה.

סוליה תחתונה

TrailShield™ היא הטכנולוגיה של קולומביה לחלק התחתון ואני חייב לציין שפה באה לידי ביטוי הנעל הזו והיתרון שלה, לכל מי שרץ בשטח טכני: 6 מ”מ של בלטים (lugs) שתופסים את הקרקע. מדובר באחת הסוליות היותר אגרסיביות שנתקלתי בהן.

יש שני אזורים עיקריים בחלק התחתון והם מסומנים בצבעים שונים- החלק הקדמי נועד לסייע בדחיפה והניתור, ובטיפוס מעלה בשביל – עם כיווניות אוחזת לכיוון אחור ורכות מסוימת המחזקת את האחיזה – הגריפ פה מצוין! לעומתו החלק האחורי מתחת לעכב מציג בלטים קשיחים יותר הפונים קדימה מעט, ומסייעים בשליטה ועצירה בירידה כנגד משקל הגוף והכבידה.

טרנס אלפס- סיכום ותחושה בריצה

זו נעל מאוד נוחה עם רמת שיכוך גבוהה ומפנקת, אחיזה מצוינת של הקרקע, מערכת שריכה מעולה ממש, ואטימה מסוימת ללחות. התחושה המאפיינת אותה היא אספקת ביטחון והגנה.

הרגל מוחזקת הייטב, וחווית הריצה בה היא של שיכוך גבוה ורך, יכולת דריסה ואמינות גבוהה. אלה באים לצד משקל גבוה יחסית, ומסיביות מסוימת. לכן היא תתאים כנעל אימונים או לתנאי קרקע קשים מאוד, ופחות לריצה תחרותית מהירה כמו אחותה הגמישה, קלה ומאווררת יותר- הקלדורדו. זה גם שם אותה במקום מצוין למטיילים שרוצים נעל שטח קלה להליכה בטיולים של מייטיבי לכת במקום נעל הרים כבדה ומסיבית.

כשמה כן היא – היא בנויה לשבוע של ריצות אלפיניות. לרצים היא מתאימה לשימושי הארד קור של ריצת שטח במסלולים קשוחים, עם ורטיקל משמעותי שמצריך אחיזה ושליטה, והיא אטומה ומאווררת בדיוק במידה לריצות אחרי גשם ולעונות מעבר.