חולמים על יעדי ריצה אקזוטיים? על ריצה בין פסגות? על נופים מדהימים? קשה להודות אבל עבור לא מעט ספורטאים החופשה המשפחתית היא סוג של בעיה… אתם רוצים ריצה במקומות האלה, אבל יש מחויבות למשפחה. קלאב מד בקיץ, בדיוק על החופש הגדול יכול להיות פתרון מעולה.

הוזמנתי עם קבוצת עיתונאים להתרשם מ Club Med Grand Massif באלפים הצרפתיים (שעה מז’נבה), וגיליתי את אופצית ריצת השטח והטרייל האלפינית- שאינה על חשבון פינוק, אוכל טוב, וזמן איכות משפחתי. 

הסרט (אם לא לחצתם Play למעלה) ויש כבר שמונה מועדונים הפועלים בקיץ:

תקציר מנהלים – ריצה בקלאב מד בקיץ

  • קלאב מד מסבה כל מועדון סקי חדש למועדון קיץ בדגש על אופניים, הייקינג וריצת שטח.
  • מדובר ברמה מאוד גבוהה של אירוח במתכונת “הכל כלול” לשבוע קייצי באלפים.
  • יש הדרכות מלאות לכל רמה של פעילות: אתם בריצה שלכם, והמשפחה בהייקינג ודברים אחרים ברמה שלהם. מתכונת טיפוסית: חצי יום בקבוצת הריצה וחצי יום עם המשפחה.
  • המסביב- המקום, האוכל, הבר, האלכוהול… פינוק אמיתי! (4 קילשונים!)

קלאב מד – הקונספט הצרפתי

זו חופשת פרימיום “הכל כלול” שאם לא חוויתם אותו עד היום- מומלץ מאוד לנסות. איך אני יודע שמומלץ? כי יש לי מעל 10 שנות ניסיון כלקוח של הקלאב בסקי בלא מעט מהמלונות שלו באלפים. אין ספק ש Club Med הצליח לפצח את הטעם שלנו הישראלים: ישראל היא המדינה הרביעית בגודלה בקלאב מד ביחס לגודל האוכלוסיה והשלישית שאינה צרפת (ברור שצרפת ראשונה…).  

הקלאב: Grand Massif – אתם וההרים!

רוב התנועה הישראלית היא לחופשות הסקי, אבל הדבר הבא ששווה להכיר הוא את חופשות הקיץ האלפיניות באתרים היפים האלה. הוזמנתי להכיר את המועדון Grand Massif בקיץ: סביב רכיבת אופניים, הייקינג וריצת טרייל בהרים. הכפר בעמק למטה נקרא Samoens.

סיפורה של ריצת בוקר לתחנת הסקי

במועדון עצמו יש מדריכי ריצת טרייל, והרמות משתנות. המתחילים יירדו למטה לעמק וירוצו לאורך נחלים יפהפיים וערוצים מרשימים, אולם ללא גובה מצטבר משמעותי. המתקדמים יוכלו להצטרף לקבוצות רצי טרייל מנוסות למסלולים שיכולים להגיע גם ל 2000 מטרים מצטברים, על פני 20-25 ק”מ ויום שלם של יציאה החוצה מהקלאב. כמובן שבין לבין תמצאו מגוון רמות- כל אחד ומה שנכון עבורו.

חושב לדעת שלא בכל המועדונים יש קבוצות ריצה בהדרכה של הקלאב. השנה תוכלו להתפנק עם קבוצות ריצה במועדוני:

אבל גם כל שאר המועדונים יושבים בנקודות הכי שוות של האלפים עם מסלולי הליכה להייקינג בכל הרמות ועל בסיסם אפשר באופן עצמאי לרוץ ולתכנן את השבוע שלכם. מסלולים לא חסר.

בבוקר הריצה פגשנו שני חברה שנראו רציניים באולטרה מתארגנים- רזים, עם ווסטים, ושיזוף של הרבה שעות אלפיניות… מתברר שהם אורחים במלון שהגיעו מחבל הבסקים בספרד (משרשרת הרים אחרת- הפירנאים). אחד מהם כמה סטריאוטיפי, הוא גם פיזיותרפיסט… הם נסעו לפה 10 שעות עם המשפחות כדי לרוץ באלפים.

הבאסקים

המתכונת של הספרדים פשוט מושלמת: כל יום חצי היום הראשון מוקדש לריצת טרייל רצינית במסלולים בסביבה, וחצי היום השני מוקדש לטיולים משפחתיים, או מנוחה ופינוק בקלאב אם היה בוקר ממש קשה.

יש שתי אפליקציות שקיבלנו עליהן המלצות שם שאיתן הם בוחרים את המסלולים ולומדים מה יש לסביבה להציע: Trail Connect היא האפליקציה שהרצים המנוסים המליצו עליה ואיתה הם עובדים. יש גם את Mhikes שהיא אפליקציה שהומלצה בקלאב עצמו והיא יותר בהטיית הייקינג- כלומר יש בה שפע של מסלולי טיול קצרים יותר שמתאימים לכולם. הבאסקים הגיעו בנסיעה של 10 שעות מהבית ולכן יש להם מכוניות איתם, אבל זה יכול להיות מעט מאתגר להגיע למסלולים האלה מחוץ לקבוצות המאורגנות של הקלאב, אלא אם אתם הולכים על אופצית הרכב השכור במקום ההעברות של ה”הכל כלול”.

כותב הכתבה- מטפס…

אז תפסנו את שני החברה האלה, הם הזמינו אותנו להצטרף אליהם לריצה קצרה של שעה וחצי בערך אל תחנת הסקי הקרובה לקלאב: רק 600 מטרים מעליו. המסלול הפעם לא היה סינגל אלפיני מגניב אלא פשוט ריצה כמעט ורטיקלית ישירה אל התחנה על מסלול הסקי בעיקר.

החוויה של הריצה עם הספרדים היתה אחד ההיילייטים של הביקור. עשינו שם גם אופני הרים בעמק, דאונהיל למתקדמים יותר, אבל מהריצה הכי נהנתי- המקום הזה כל כך מדהים, עם הפסגות האלה, ויש משהו מחבר לכל זה בצורה הכי אופטימלית שיש, כשאתה מתאמץ.

הזוויות היו מפנקות… פה ושם אפשר לרוץ רגיל ואז מגיעים לקיר, פשוט קיר שמחייב עבודה איטית יותר של טיפוס, לפעמים עם תמיכה בברכיים. אתה מחפש את האבן או הנישה בקרקע תחתיך כדי להכניס אליה את קצה הנעל ולתפוס עיגון למדרגה הבאה. אין ספק שבסביבה הזו נעליים עם בלטים, במיוחד בחלק הקדמי, שמסייעים לאחיזה יהיו מתאימים יותר.

אחרי כשעה אדירה של מאמץ בגובה רב, מעט אוויר, אבל נוף מושלם, מגיעים אל תחנת הסקי, וההיילייט של הסביבה מתגלה במלוא הודו: המונט-בלאן מעבר לשרשרת הרים אחת, בהיר, נישא מעל כל הסביבה, וברכס שלו עוד פסגות מדהימות. אין על האלפים. פשוט מהמם.

על רקע המונט-בלן

בדרך חזרה התפצלנו – הבאסקים ירדו באותו מסלול, ואנחנו רצנו במסלולי 4*4 נוחים יותר שעשו סללום מגניב מסביב למסלול הסקי עצמו.

אחד היתרונות של המקום הזה הוא שאתה לא חייב לבדר את הילדים כל הזמן בעצמך- הם עמוסים בפעילות שמוציאה אותם לשטח. גם בני הזוג מוצאים את החלק שלהם בקלות רבה, ואם הם פחות ספורטיביים הם עדיין מאוד נהנים- מהייקינג מתחילים או בילויים שקטים בקלאב ובכפר למטה.

מה המשפחות והילדים יעשו?

בבוקר מתפצלים לשלל פעילויות: טיולים קצרים למפלים יפהפיים, אוכל ופינוקים במלון (ספא, מסאז’, בריכה, בר חופשי, קריאת ספר על הטרסה מול הפסגות?…), הייקינג ברמה יותר אתגרית לאלה שיכולים, וגם כמובן: אופניים – טיולים לכל הרמות או סדנאות רכיבה טכנית במורד (שבילים/אנדורו).

לילדים יש קבוצות ייעודיות עם מדריכים מקצועניים שמחזיקים אותם באנרגיה גבוהה (ומעייפים אותם כמו שצריך) – במקומות המדהימים. זו הזדמנות עבורם להנות מהטבע האלפיני המדהים, וגם מסדנאות מאוד יפות במועדון עצמו- בישול, אומנות ועוד ועוד. כמו קייטנה חוויתית במיוחד. בחלק מהמועדונים יש גם הדרכות בעברית על ידי צוות מקצועי שמגיע במיוחד בתקופות החגים והחופשים.

אני מוכרח להודות שגם בספא לא סבלתי, במנוחה, אחרי המסאז’…

קבוצות לפי רמות

בערב כל יום ניגשים ללוחות המודעות ומגלים מה הפעילויות והקבוצות האפשריות למחר ולפי רמת האנשים שמתייצבת (ונבדקת על ידי המדריך בהתחלה) הוא יכוון את רמת הקושי המתאימה לכל אחד. בדיוק כמו בקונספט הסקי בקלאב- בו יוצאים לחצאי ימים של סקי משולב בהדרכה של בית הספר לסקי של צרפת (ESF), גם פה: יוצאים לרוץ באלפים המדהימים האלה, ומקבלים גם הדרכה שתשפר אתכם. בחלק מהפעילויות יש גם מסעות ליום שלם למי שמוכן לוותר על ארוחת הצהריים בקלאב (מתמכרים לזה, זה קשה!).

חסרונות, אם מתעקשים

הדבר העיקרי מבחינתי, הוא שכשאתם בקלאב, עם העברות, מידת הגמישות לטיולים בסביבה בצורה עצמאית יורדת. הצרפתים והאירופאים מגיעים עם הרכב, אבל רוב הישראלים יגיעו בלעדיו ואני חושב שבשבוע במקום, הייתי רוצה את האפשרות להסתובב קצת גם מחוץ לקבוצות בצורה יותר נוחה. 

לבסוף – אי אפשר לברוח מעניין המחיר: 1600-2500 יורו לאדם, כפול זוג או משפחה עם ילדים זה סכום כבד. אבל מדובר בשבוע שלם, עם טיסות, העברות, ארוחות ברמת מסעדת יוקרה 3 פעמים ביום, הדרכות טכניות כל השבוע, השכרת האופניים, הופעות בערב, אלכוהול חופשי… הכל כלול. אני ממש לא בטוח שקל להגיע להרבה יותר זול מזה באלפים אם מכניסים לבד את כל המשתנים שמקבלים פה.

מה עושה ילדים מאושרים? והורים?

נשיא הקלאב שנאם בפנינו בביקור, הכריז שכל מועדון סקי חדש שהם פותחים יפתח כדו עונתי גם לקיץ. הקיץ מבטא 35% מההוצאה על חופשות, ויעד הקלאב הוא להפוך את האלפים ליעד תיירותי שרבים יעדיפו על האופציה המוכרת של הים התיכון (יש גם יעדים אקזוטיים יותר). המגמה הזו רק תתחזק – יש בזה המון הגיון, ולאופני הרים יש חלק מרכזי בכך!

עיקר הפעילות היא סביב הייקינג ואופני הרים, אבל יש עוד הרבה פעילויות נוספות סביב עוד תחומי Outdoor. יש משהו באוויר הפסגות הנקי, היבש והקריר, בשילוב של שלווה ופינוק עם האקטיביות, ובחיבור בין משפחתיות לכיף האישי, שמייצר חופש בלתי נשכח.

במחקר של Unicef בדקו מה משפיע על האושר של ילדים, ענו כמעט בכל המדינות שהם רוצים להיות יותר עם המשפחה שלהם ולבלות ולשחק בחוץ. צריך לזכור שהחופש שלנו בחוץ- הן כילדים שהיינו והן כמבוגרים שעושים ריצת שטח, אופני הרים, טריאתלון או סקי, הוא משהו שהילדים שלנו כבר לא חווים כמונו. החופשה הזו מאפשרת לתת להם את האושר הזה, וגם לנו במקביל, בצורה מאוד נוחה ומונגשת.

מאת: גיא חלמיש
* הכותב הוזמן על ידי קלאב מד.