החורף הגיע, ומגיע לכם חופשה חורפית, זולה, כייפית, ועם מסלולים מצוינים לאופניים ריצה או הייקינג! עכשיו הזמן לתפוס את המקום ביעדים המדבריים לפני שהכל ייחסם- אז אנחנו רוצים לתת לכם מתכון שלם ותפור לחופשה בת יומיים וחצי בחאן תמרים שביישוב צוקים בערבה. (את הסרט והכתבה הזו מומלץ לפתוח על מסך מחשב שולחני גדול…)

מאת: גיא חלמיש
צילום: עופר עברי, יוג’ין לויט, גיא חלמיש

אחת לכמה חודשים אנחנו עושים “FUNPANEL”- הכותבים של אאוט-פאנל, ראן-פאנל ובייק – פאנל, מערכת הפאנלים על רוכביה, רציה וטייליה, אל חופשה אקטיבית משותפת במקום חדש שמזמין אותנו. הפעם היו אלו חאן תמרים בישוב צוקים אשר בערבה, המסעדות בסביבה, והמסלולים היפים שיש לערבה התיכונה להציע.

המתכון מתבסס על שני לילות ושניים-שלושה ימים סביבם: מגיעים בערב קודם, נהנים יומיים בשטח, וחוזרים הביתה בערב היום השני בשטח. זה קלאסי ליציאה בחמישי בערב וחזרה במוצ”ש בלי להזדקק לימי חופש. אנחנו הלכנו על אמצע השבוע דווקא- שני ערב, רביעי חמישי (השבוע טס ככה, לא תרגישו שהיו סביב זה גם ימי עבודה!).

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הבאנו לכם פה בכתבה מתכון תפור וסגור לחופשה- לינה, אוכל וריצות במקום ביומיים האלה.

לנו היו חברים מקומיים שמאוד עזרו לנו בתכנון, אבל זה קל: עם תוכנת הניווט בסלולרי Trailze תוכלו למצוא מסלולים להליכה ולרכיבה בקלות רבה בכל מקום שתנחתו בו בארץ. השלמת קצת מידע מהרשת, ואתם מגיעים לפה מוכנים עם לוח זמנים מדוקדק משלכם, או – עם ההמלצות שלנו שפה.

פאנפאנל

הכירו את חאן תמרים ביישוב צוקים

חאן כשמו כן הוא זה מקום שמאפשר לינה זולה יחסית לקבוצות בד”כ. יש פה כמה וכמה מבנים שיש בהם חימום/מיזוג, שטיחים ומזרונים ומגיעים אליהם עם שקי שינה/שמיכות ומצעים כמה חברה וחולקים את החלל.  יש פה גם חלל ענק גדול יותר שמאפשר לארח קבוצות גדולות ממש, או אירועים, סדנאות וכ’. אפילו חתונות ייחודיות עושים פה כשזוגות בוחרים להביא את כל אורחיהם לחוויה אחרת במדבר.

הערבה התיכונה

הקטע של המקום נובע מהזוג שמנהל אותו- אורית ושמחון, בשנות החמישים לחייהם שעברו באמצע החיים לערבה, והקימו את הכל פה מאפס! שמחון בנה פה כל ספסל וכל מבנה בעצמו, במו ידיו במשך שלוש שנים – את המנגלים ריתך, את כל המבנים בנה, את הריהוט ניגר- מדהים! אורית אחראית על כל הקשר עם האורחים והניהול, והרגשנו כולנו אורחים רצויים, ועם לא מעט הערכה לאנשים האלה.

חופשת ריצה

המקום מקסים! התשתית מאוד נוחה, ויש פה מבנה של מטבח ואזורי אכילה נעימים לידו, וגם מבנה נקי ומתוחזק של שירותים ומקלחות, והמים חמים תמיד. מסביב – הכל משובץ בפינות ישיבה מעץ, אזורי מנגל, ערסל ופינות זולה קטנות. גם מי שמגיע ממסע בשטח בראש של קמפינג או בייקפאקינג יכול להציב פה את האוהל שלו, ולהתרענן עם מקלחת נורמלית וארוחות טעימות באורסולה או במעדניה כביש 90- שני המקומות הקרובים (מרחק הליכה) שעליהם נפרט בהמשך.

אוכל

הזמנת מקום ומחירים:

להזמנת מקום תתקשרו לאורית קלומק: 052-866-6077, והנה לינק לדף הפייסבוק.

  • מבני הבקתות ל 10 אורחים: 1200 ש”ח ללילה.
  • ביקתה של 6 אורחים: 720 ש”ח ללילה.
  • המבנה הגדול- עם מקום ל 50 מתאכסנים לקב’ של מינ’ 25 אורחים לפי 120 ש”ח לאדם ללילה.
  • אם מגיעים 4 אנשים נותנים הנחה על בקתה של 6: 600 ש”ח ללילה.
  • קמפינג: 80 ש”ח לאורח ללילה. ואפשר גם לשכור מזרוני שטח (10 ש”ח ללילה).

הערבה והמדבר מזמינים אתכם

אורית מהחאן מספרת לנו: “צוקים הוא יישוב תיירותי קהילתי צעיר מ 2004, אנחנו הבית הראשון על ההר. אנשים שמגיעים אלינו יכולים להנות ממסלולי השטח, מרחק נגיעה משביל ישראל. רוכבי אופניים שמגיעים מטיילים על המסלולים של סובב ערבה, ויש כאן גם את האפשרות לרכבי שטח בנחל עשוש שעושים את ציר המעיינות ונהנים מהנוף של המדבר.

הערבה

…”בנוסף בשנים האחרונות הערבה מאוד התעוררה מבחינה תיירותית ויש כאן אטרקציות, גם בצוקים עצמה. יש כפר אומנים ומדי יום שישי יש כאן הפנינג מאוד גדול של כמה שעות שבו כולם פותחים את המקומות שלהם, ויש סדנאות והפעלות ולפעמים אומן אורח. למשל בשבוע הבא יש לנו פסטיבל שלם לכבוד חנוכה ביום מושקע ונעים. חשוב לציין שיש גם מקומות הסעדה שנפתחו בערבה, ויש אפשרות למטיילים לשכור רכבי שטח ותום קאר. יש פה בחור שמשכיר ומפעיל טיולי אופניים, יש מדריכים.”

אנשים שמגיעים ומתארחים בחאן מקבלים עצות מאורית שתפנה אתכם. “אנחנו עובדים פה עם המון שיתופי פעולה ויש הרבה פרגון הדדי בערבה, ותמיד חוזרים אלי עם שאלות ואני עוזרת ומייעצת עם כל מה שאני יכולה. אפשר גם להתייעץ עם בית ספר שדה ערבה, ויש להם חוברת מסלולים מותאמים גם למשפחות, יש את נחל ברק שהוא מסלול מעט מאתגר אבל מקסים- הגבים בימים אלה מלאים שם, יש את “הורדית” וגם פה מאחורה, אפשר ללכת במרחק נגיעה מהחאן בנחל צופר או נחל עשוש.”

runpanel

2 מסלולים מומלצים לריצה (או הליכה)

כמובן שכל אחד יכול לתכנן פה מגוון של מסלולים בהתאם למרחקי המטרה שלו ולתפור לפי צרכיו. אנחנו בחרנו שני מסלולים שלא יעברו את ה 20 ק”מ, ובהתאם לצורך שלנו הפעם (בניית קילומטרז’ לקראת הדזרט צ’אלנג’ ומרתון ים המלח) – השטוחים יחסית. מסלולי הריצה הם מסלולים יפהפיים גם להליכה וגם לריצה- ומתאימים לטיול יום בהייקינג.

רצינו את היום הראשון רגוע- ויצא לנו כ 15 ק”מ. ביום השני החלטנו לנסוע קצת רחוק יותר, כדי לחוות מסלול שונה באזור הצפוני יותר של הערבה התיכונה וגם הוא כ 17 ק”מ (תלוי מהיכן בדיוק תתחילו לאורך הנחל).

נחל צופר, שביל ישראל ושביל ישראל באופניים

מסלול שטוח למדי (כ 150 מ’ מצטבר) בנחלים יפהפיים שיוצאים ממש מצוקים- זו החצר האחורית של צוקים והסביבה שלה קלה מאוד לניווט. מתחילים בנחל צופר שיוצא מהישוב, וממשיכים איתו עד לנקודת פיצול במסלול הקלאסי של סינגל צוקים היוצא מהיישוב. אבל במקום להמשיך בחלק המזרחי של ההקפה של צוקים פונים ימינה.

במפגש עם שביל ישראל פונים שוב ימינה, וממשיכים איתו עד לעוד פניה ימינה חזרה לצופר. שביל ישראל מזמן מפגשים עם שביליסטים. ראינו בריצה אחת שלושה זוגות כאלה- חברה צעירים שמבלים בשביל כבר יותר מחודש והם כבר מריחים את אילת באופק.

נופי ערבה מדהימים, מצוקים, ציפורים מיוחדות שגרות פה ועצים מדבריים שסיפקו לנו צל. עקבות השטפונות המרובים שהיו בתחילת חוף 2018 ניכרו בשטח והמדבר מכניס לאווירה שקטה ורגועה.

אם תרצו מסלול ארוך יותר, ניתן פשוט להשלים את כל המסלול המעגלי של סינגל צוקים שאורכו כ 25 ק”מ.

הנה המסלול שאנחנו עשינו:

נחל אמציה ונחל אביה

נסענו עם הרכב לא מעט ליישוב עידן, שנמצא כבר בחלק הקרוב לים המלח של הערבה התיכונה. קצת צפונה ממנו נמצא נחל אמציה, והמסלול המומלץ נמצא בצד המזרחי של כביש 90- כלומר בין כביש הערבה לגבול עם ירדן.

טיול

הפעם קיבלנו הקפצה לתחילת המסלול ומסופו- כלומר הלכנו על מתכונת של נקודה לנקודה. בנקודת הסיום יש מקום להשאיר רכב אחד וממנה לדלג אל נקודת ההתחלה וכך לפתור את ענייני הלוגיסטיקה. אם יש לכם ג’יפ, תוכלו גם לשלוט בדיוק במרחק הריצה שלכם. מי שרוצה ריצה ארוכה יכנס לנחל אמציה ממש מכביש 90 ויסיים כמונו בכביש 90 והמפגש שלו עם נחל אביה. מי שרוצה קצר יותר יכול לדלג פנימה בדרך העפר לאורך נחל אמציה, ולבחור נקודת התחלה מזרחית יותר. מי שרוצה ארוך יותר יכול להתחיל מעידן או מהנחל בנקודה מערבית יותר.

ההתחלה בנחל אמציה מביאה אתכם לנוף ערבה מאוד טיפוסי- שטוח וערוץ הנחל אינו עמוק או דרמטי. רצים לאורך דרך 4*4 עם הנחל לכיוון צפון מזרח.

רק לאחר ההתחלה הזו, המקום מתחיל לקבל את המראות בזכותן הרוויח את המוניטין של יעד ראוי: גדול, עם מצוקים דרמטיים בשני צידיו.

ממשיכים פה עד שמגיעים למפגש הנחלים המשולט, ופונים בו שמאלה לנחל אביה הצר והמתפתל יותר. בשניהם יש דשדש במרכז, ולפעמים עדיף לרוץ דווקא בצדדים, תוך שמחפשים נקודות של קרקע הדוקה יותר.

המסלול:

איפה אוכלים?

מי שרוצה להכין בעצמו יש פה מטבח מדוגם שמאפשר את הכל, אבל אנחנו רצינו לחוות את המקומות שיש לסביבה להציע. לקחנו על עצמנו לפרט קצת יותר בכתבה הייעודית שתוכלו לקרוא באאוטפאנל, והנה התקציר:

  • דק בר בעין יהב– אוכל מעולה וטעים במטבח ישראלי עם השפעות שכל משפחה ישראלית אוהבת: מאורז ועוף בסגנון אסיאתי, דרך המבורגר, דגים, תבשילי חצילים מעולים, וחומוס איכותי ממש! הם גם מספקים קייטרינג למטיילי הסביבה, כך שגם אם אתם בחאן כלשהו או באירוע באיזור, אפשר להזמין הכל. עמוד הפייסבוק. יואב: 052-366-6638
  • מעדניה כביש 90 בצוקים- מעדניה בסטייל אורבני מוקפד לגמרי בהובלת שף מנוסה מסצינת המסעדות הכי טובות של ישראל, שמגישה תבשילים וסנדביצ’ים טעימים במיוחד, באמת רמה גבוהה! כל אלה לצד בירה מקומית, ואספקת מצרכים איכותיים, כולל סטיקים ובשר למטיילים באיזור שרוצים לבשל לבד. עמוד הפייסבוק. טלפון: 08-939-8886.
  • “אורסולה” בצוקים- בדרך שנכנסת לצוקים מכביש 90, מייד אחרי תחנת הדלק יש מתחם קטן ובו מסעדה מגניבה עם מקורות גרמניים. בהתאם תמצאו שם נקניקיות מעולות, שפצל’ה (סוג של ניוקי דובר גרמנית טעים אש), ולקינוח שטרודלים (כמובן). אתר האינטרנט. ניצן: 08-6444421.

דק בר

  • ארוחת בוקר של עפרוני במדבר- מביאים את הארוחה אליכם. היו שם סלטים משובחים, יוגורטים עם גרנולה מתוצרת בית, טחינה טעימה, לחם מעולה ולחמניות מתוקות שנאפו במקום- והגיעו חמות. השוס הן עוגיות הגרנולה הממכרות שלהן.
    משק עפרוני גם מספק תמרי מג’הול ותוכלו להזמין מהם את כל אספקת המג’הול לאירוע ובכלל (כולל משלוחים למרכז). להזמנות- שרון עפרוני בטל’ 052-366-5962. עמוד הפייסבוק.
  • ארוחת בוקר בגן ירק במושב צופר- חובה, פשוט חובה להגיע לארוחת בוקר בגן הקסום הזה ולראות כיצד מגדלים הכל בצורה אורגנית ומייצרים את הירקות הכי טעימים שאכלתם. נכנסים פנימה לתוך מתחם עם צמחיה שמקיפה אתכם מכל הכיוונים לגמרי ומקבלים חלום של ארוחת בוקר מוקפת ירוק. להזמנות: רונית אלעזרי 052-366-6819. עמוד הפייסבוק.

גן ירק

סיכום: מקומות יפים ואנשים נחמדים בערבה

פגשנו מקומות יפים מאוד, שקטים ונוסכי שלווה. המדבר מרגיע, ויש משהו באווירה של הערבה התיכונה שהוא מזמין וכייפי. האנשים פה איכותיים מאוד, ומצד שני לא מעופפים כמו במקומות מדבריים אחרים שאנחנו מכירים- הם יצרו תשתית תיירותית עניינית ומקצוענית שממשיכה להתפתח כל הזמן. ללא יוצא מהכלל כל מי שפגשנו היו מקסים וחיובי, וזה עושה חשק גדול לחזור ולפגוש אותם שוב. אנחנו עוד נגיע לכן לחקור הרבה יותר לעומק את הסביבה הזו!