ד”ר פרנק מזה, רץ מרתון אמריקאי מוכר, בן 70 התאבד בלוס אנג’לס בקפיצה לנהר, כנראה בעקבות האשמות כי רימה בתחרויות ריצה. 

מאת: מערכת ראנפאנל

הרופא האמריקאי בפנסיה, שהיה פעיל בעולם הריצה האמריקאי, עלה לכותרות סביב פרשות פסילה במרוצים. ע”פ USA Today הוא נפסל לאחרונה (בתחילת יולי) באופן רשמי במרתון לוס אנג’לס שהתקיים במרץ. האיש עצמו הכחיש שרימה. מצלמות הוידאו הראו אותו עוזב את המסלול, אולם הוא טען שעזב את המסלול להפסקת שירותים. התוצאה שלו היתה שיא עולמי לגילו: 2:53:10. המקום השני אחריו הגיע לאחר 4:10:07 שעות.

ההערכה סביב ההתאבדות שהיא נגרמה כתוצאה ממאות תגובות ברשתות החברתיות המוקיעות את המעשה ומכנות אותו רמאי. מזה עצמו העיד לדיויד וורטון כתב הלוס אנג’לס טיימס שהתגובות האלה היו טראומטיות עבורו. באותו מאמר מציינים שהחשדות על תוצאותיו עלו יותר מפעם אחת לפני המרתון האחרון בו נפסל בלוס אנג’לס, ושהוא כבר נפסל בעבר במרתון בסקמנטו, והדברים נחשפו.

האיש אימן רצי תיכון רבים מסופר ב LA Times ובינהם כמה מהרצים המהירים ביותר בקליפורניה. רק בסביבות גיל 60 הוא עבר מריצות 10 ק”מ למרתון, ולאחר שהתוצאות ירדו משלוש שעות, הוא החל להתבלט בקרב קבוצת הגיל, והחשדות החלו לצוף. נוסף על אותו מרתון בסקמנטו בו נפסל, הוא רץ שוב בתוצאה מחשידה ב2015 במרתון לוס אנג’לס אבל לא היו הוכחות כדי לפסול אותו. מנהלי המרוץ הודיעו לו שבשנה הבאה 2016 ירוץ עם משגיח צמוד אליו, אבל הוא לא רץ את המרתון ב2016…

דרק מרפי הוא רץ שהחליט להלחם בתופעת הרמיה. הוא הקים אתר בשם Marathon Investigation והוא חושף בו את החשדות אל מול רצים שגונבים להערכתו פודיומים ומרמים. הוא החל לנתח מרוצים, שברבים מהם יש מצלמות ומדידות ביניים (Splits). ניתוח המקטעים של רצים מובילים יכול להעיד על רמיה, כאשר מתגלות אנומליות- חוסר עקביות קיצונית במהירויות במקטעים מסוימים ויציאה של רצים שניצחו מהמסלול (למשל כדי לעלות על אופניים שהשאירו לצד המסלול לקיצור הזמנים…). הוא בנה תיק משמעותי על ד”ר מזה והאתר שלו עוסק בד”ר המרמה בצורה נרחבת. האתר מציג תמונות רבות המעידות שבאמצע מרוץ ותוצאות שיא לעתים, האיש יוצא מהמסלול או רץ החוצה ונגד הכיוון…

השאלות העולות מהמקרה הזה הן רבות, ועוסקות בתגובות הראויות לרמיה במרוצים, בפומביות הדברים, ובהשפעה שלהם שיכולה להיות טראגית. האם צריך להמנע מלהוקיע רמאים בשל מקרים כאלה משום הסיכון בכך שמבטא המקרה הזה? או שמה המקרים האלה צריכים להיות אור אדום דווקא נגד הרמיה, וסוג של תזכורת ראויה לרמאים: רואים אתכם, מצלמים אתכם… קחו את זה בחשבון ואל תניחו שתצליחו לרמות לעד, גם אם הצליח לכם כמה פעמים.

 


תוכנית האימון האישי של RUNPANEL: התאמנו עם RUNPANEL מביתכם- בזמן ובמקום שנוח לכם. המאמן: גיא חלמיש, עורך הפאנלים, יביא אתכם לתוצאות, עם הנחיה צמודה ומקצועית והורדת סיכון מפציעות. לחצו למידע נוסף!