ישנם אנשים שרצים שנים על גבי שנים, למרחקים בלתי מבוטלים, ומעולם לא השתתפו במרוץ. אבל יש המון מרוצים בישראל (לרשימה המלאה לחצו פה), בישובים קטנים כגדולים. רוב המרוצים הם למרחקים “סטנדרטיים” של 5 או 10 קילומטרים, מעט לחצי מרתון, ובראש היוקרה והמרחקים: המרתונים הגדולים של טבריה, ים המלח, ת”א, ירושלים.

כתבה זו הנה באדיבות ובשיתוף פעולה מתוך הספר “לרוץ – המדריך לרץ המתחיל” מאת: שי ראשוני ז”ל ודנה צימרמן.

מתחילים בריצה? הרשמו למרוץ!

כל מי שהמחשבה להירשם למרוץ מעוררת בו חלחלה, עשוי להפיק תועלת מהתבוננות במרוץ לא כמבחן גורלי, אלא כמסע בן שלוש תחנות, או אבני דרך: התחנה הראשונה היא ההתחייבות, כלומר, ההרשמה למרוץ, המלווה כמובן בדיווח על המעשה לחברים, לשותפים לאימונים, למשפחה. זה שלב הצהרתי אמנם, אבל חשוב, מאחר שהוא הופך את הכוונה – למטרה, ומעגן אותה בהתחייבות. התחנה השנייה היא ההכנה למרוץ, תוכנית האימונים, הריצות בדרך למימוש ה”התחייבות”. לבסוף, התחנה השלישית והאחרונה היא כמובן המרוץ, אבל זהו רק “טקס הסיום” של שני השלבים הקודמים.

הצטרפו לקבוצת WhatsApp של RUNPANEL:
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

1. היכן ומתי יש מרוצים?

יש הרבה רשימות חלקיות באינטרנט, אבל מגזין הריצה RUNPANEL  החליט לקחת את העניין לידיים, ומעדכן את רשימת המירוצים אחת לחודש מכל המקורות: לוח המרוצים המלא של ישראל

2. התאמנו בתנאים דומים למרוץ

אחרי שנרשמתם (כל הכבוד!) וסיפרתם לכל העולם, ובהנחה שיש עוד זמן סביר עד למרוץ, כדאי לכם לנסות ולהתאמן בתנאים דומים ככל הניתן לאלה שצפויים להיות במרוץ. אם כל הריצות שלכם עד כה היו בשעות הערב המאוחרות, ומדובר במרוץ בוקר, מומלץ לרוץ כמה פעמים בשעות הבוקר, ואם אפשר, בשעות ובמזג האוויר המשוער הצפוי בתחרות. אם יש לכם אפשרות, כדאי גם לנסוע למקום שבו מתקיים המרוץ, להתרשם מקרוב מהמסלול – ואפילו לרוץ אותו, במלואו או בחלקו. אם מדובר במרוץ הררי והתרגלתם להתאמן רק במישור, כדאי לתרגל ריצה בתוואי הררי. אם כל הריצות שלכם עד כה התבצעו במכון כושר על מסילת ריצה – מומלץ ביותר לצאת מהמכון ולרוץ מספר פעמים בחוץ, כדי להתרגל למאפיינים השונים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

3. השתדלו להגיע למקום הזינוק מוקדם

הגיעו שעה לפני הזינוק לכל הפחות. קחו את מעטפת המשתתף שלכם. במעטפה יהיה מספר משתתף (מספר חזה) שאותו תתבקשו להצמיד לחולצה בסיכות ביטחון, ומאחוריו מוצמד שבב מדידה אלקטרוני.  לעיתים ניתן שבב מדידה אלקטרוני נפרד, שבאמצעותו תימדד לכם תוצאה. במקרה כזה, את השבב יש להצמיד לאחת הנעליים – בין אם להשחילו בשרוכים או באמצעות חיבור באזיקון. אם לא תצמידו אותו קרוב ככל האפשר לנעל, לא תימדד לכם תוצאה – וחבל.

4. לפני הזינוק השתדלו לבקר בשירותים

רוב האנשים בלחץ ממילא, אבל חלק מתאפקים בגלל השירותים הציבוריים הלא אופטימליים או העדרם בשטח המרוץ – אבל מומלץ מאוד לנסות להגיע לשירותים ולהתחיל את המרוץ ללא לחץ תוך בטני.

5. כדאי לעשות חימום קל

אפשר לעשות חימום בריצה, אך ניתן להסתפק גם בצעידה נמרצת של כמה דקות אם אתם חוששים שהחימום יגזול מכם כוחות ויקשה עליכם להשלים את המסלול.

איך לעשות חימום? כנסו לכתבה הבאה

6. דאגו להגיע לקו הזינוק רוויים

אך אין צורך להפריז: על מסלול המרוץ יחלקו מים. 

לכתבה על שתיה וכמויות

7. אל תדחפו קרוב לקו הזינוק והיו אדיבים

ברוב המרוצים שבהם יש מדידת זמנים אלקטרונית תימדד לכם תוצאה אישית – כלומר, לא מרגע הישמע ההזנקה, אלא מהרגע שבו חציתם, אתם, את קו הזינוק. מסיבה זו, אין לכם צורך להידחף לאזור הסמוך לקו הזינוק. תנו לרצים המהירים מכם לזנק משם, במקום לאלץ אותם לעקוף אתכם. במידת האפשר, רוצו בימין, ופנו למהירים מכם את הדרך. היו סובלניים לרצים איטיים מכם, ואדיבים לרצים המהירים מכם. בשל הצפיפות, קשה לרוץ מהר מיד לאחר הזינוק, אך בהמשך המסלול מתרווח. אל תדחפו, והיזהרו לא למעוד.

8. נסו לא להתחיל מהר מדי

למרות האדרנלין וההתרגשות של המרוץ, נסו לא להתחיל בקצב מהיר שלא תוכלו לעמוד בו. השתדלו לשלוט בהתרגשות ולא להגביר בצורה בלתי מבוקרת. עדיף להתחיל בקצב איטי ולהגביר לאורך המרוץ, מאשר לפתוח בקצב בלתי סביר לכם, ולהיחלש עד כדי מעבר להליכה. אל תחששו שתגיעו אחרונים – סביר שזה לא יקרה, וגם אם כן, נרשמתם למרוץ כדי להשתתף, ולא כדי לנצח. הניצחון שלכם הוא בשינוי שעשיתם, בעצם העובדה שנרשמתם ורצתם.

מחקר: מה קורה כשרצים מתחילים מהר מדי?

דנה צימרמן

דנה צימרמן

9. לא לשכוח מתיחות, אוכל ושתיה אחרי המרוץ

סיימתם את המרוץ? כל הכבוד! אל תשכחו לעשות מתיחות, לשתות ולאכול (במידה). עכשיו הזמן להשוויץ במדליה, לספר לכולם סיפורי גבורה, ולחפש את תמונתכם באתרים שבהם התפרסמו תמונות מהמרוץ. אם היתה לכם חוויה חיובית, יש סיכוי שהדבר הראשון שתרצו לעשות אחרי שתירגעו מחוויות המרוץ הוא להירשם למרוץ הבא.

10. לא חייבים להירשם לכל המרוצים בארץ, מייד

למרות ההתלהבות, כדאי לזכור את הכלל שהוזכר כאן קודם: אל תפריזו! לפניכם עוד שנים ארוכות של ריצה, ובישראל מתקיימים מדי שנה מרוצים רבים. אין שום צורך להירשם עכשיו לכל מרוץ 5 או 10 קילומטרים בעתיד הנראה לעין. נוחו. תנו לגוף להתאושש. ואז תתחילו לחשוב על היעד הבא. זכרו שהעלאת מרחקים בלתי מבוקרת – או הגדלת עומס אימונים בלי חשבון – גורמים לפציעה. קחו נשימה עמוקה, ועברו לפרקים הבאים. עכשיו הזמן להתרגל לשגרת אימונים, ללמוד כיצד אוכלים נכון ומתמתחים נכון, איזה ציוד חיוני ואיזה ציוד הוא בגדר המלצה בלבד (במקרה שנחתה עליכם ירושה שמנה במיוחד). מכאן רק השמים הם הגבול.


הטיפ מ-RUNPANEL: לא לשנות כלום שבוע לפני

רצים רבים נכנסים להתרגשות גדולה לפני המרוץ ורוצים לעשות הכל כדי להצליח בו ואז מתחילה סדרת טעויות קשות שנובעות מהרצון לשפר בימים האחרונים לפני המרוץ. אולי אחליף את הנעליים לדגם היקר לפני המרוץ? אולי אקנה שעון ריצה חדש? אולי צריך חגורת ריצה עם בקבוקי שתיה חדשים?
עצרו! כל שינוי שתעשו בשבוע האחרון הוא סיכון. לא משנים שום דבר לפני מרוץ- אם הגעתם עד הלום והצלחתם כבר לרוץ עם הציוד, התזונה, הטקסים וההכנות שלכם לפני אימונים הדומים במרחק שלהם למרחק התחרות, כנראה שזה עובד. כל שינוי הוא איום וסיכון ענק למרוץ שלכם: הנעליים אולי ישפשפו ואתם לא רוצים לגלות את זה דווקא במרוץ. חגורת הריצה החדשה תוסיף לכם משקל שלא התאמנתם איתו בעבר, ואולי היא בכלל לא נוחה לכם, והשינויים בתזונה מסוכנים אף הם- הג’ל שלא ניסיתם בעבר יכול להפעיל אלרגיה שלא הכרתם עד כה… בקיצור: לא לשנות כלום דווקא כעת. שינויים וניסיונות – עושים בשגרה, לא לפני ובמהלך תחרות המטרה שלכם.
בהצלחה!