קיבלנו למבחן את האדיזירו אדיוס פרו 4 מסדרת נעלי העל של אדידס. נעל כביש תחרותית המצוידת במיטב הטכנולוגיות כדי לשבור שיאים בריצה. חובבות מהירות, מכורים לאדרנלין נא להדק חגורות. עמית נבון הגביר מהירות ומביא את כל הפרטים
קטגוריית נעלי העל
ה- Super Shoes שינו את עולם הריצה בשנים האחרונות. קצבים שפעם נחשבו דמיוניים הופכים סטנדרטיים, שיאי העולם נשברים בזה אחר זה. חלק טוענים שיש לכך סיבות פחות לגיטימיות, אבל זה כבר נושא לכתבה נפרדת…
המהפכה של נעלי העל לא נעצרה אצל רצי העילית, גם עבור בני התמותה המחפשים שיאים אישים – נעלי העל איפשרו שיפור עצום. שימוש בפלטות או פסי קרבון המשולבים בחומרים מחזירי אנרגיה וקלי משקל הזניקו מרוץ חימוש בקרב חברות נעלי הריצה. נייקי הייתה הראשונה, אדידס הגיבה עם דגמי ה-ADIZIRO ADIOS PRO ואסיקס הצטרפה עם סדרת ה-Metaspeed. הרווח הוא כולו שלנו הרצים, חווית הריצה הופכת מהנה יותר, משקל הנעלים יורד והמהירות עולה.
אדיזירו אדיוס פרו 4 – המוצר שצריך לנצח
אל תחום נעלי העל אדידס הגיעה מעט באיחור, אבל במקרה של סדרת ה- Adizero Pro נדמה שזה מקרה שמוכיח שכל עכבה לטובה. "הפרו 4" (כך נקרא לה בקיצור) היא נעל על במשקל קליל עם קצף רך וקפיצי המועשר ברצועות קרבון המיועדת לתחרויות וקצבים מהירים על משטחים קשים. לנעל הזו אין הגבלת מרחק, כלומר החל מ-5 קילומטרים ועד למרתון מלא. היא הושקה במטרה שאפתנית – לא רק לשבור שיאי עולם, אלא גם לנצח את נייקי ואסיקס בקטגוריית נעלי העל!
התוצאות הנדרשות כדי להכנס לקטגורייה היוקרתית הן קודם כל שיאי עולם, ולאדיזירו פרו יש כבר כמה כאלו. לדוגמה טיגיסט אספה האתיופית ניפצה איתן שיא העולם במרתון נשים בברלין 2023 עם 2:11:53 ובחצי המרתון היתה זאת גידאי הנפלאה ששרפה את המסלול בוולנסיה ב-2021 וקבעה שיא עולם עם 1:02:52.
למען האמת, ידעתי מראש שהמבחן הזה הולך להיות כייפי במיוחד. מאז רצתי לראשונה בנעלי על, הפכתי אוהד נלהב של הקטגורייה. תכונות הנעלים כלולות שימוש בקרבון, קצף קל משקל בעל יכולת החזר אנרגיה משמעותי בכל צעד ותג מחיר שירים גבה או שתיים לאלו שלא מבינים כמה כיף לרוץ בנעל כזו. התמכרתי למשקל הקל, לקפיציות והרעננות לאורך זמן. אני כותב את חוות הדעת לאחר שהשלמתי מעל 500 קילומטרים עם הנעל בכל סוגי האימונים. אני נאלץ לעשות ספויילר מוקדם, מדובר בלהיט! כדי להבין מה ולמה תדרשו להמשיך לקרוא.
Adizero Adios Pro 4.0 – נעל על לריצת כביש תחרותית
המפרט של ה- Pro 4 הוא בדיוק המתכון לנעל ריצה מושלמת: משקל קליל של 200 גרם מהווה קיזוז של 8% לעומת המודל הקודם בסדרה. 39 מ"מ של קצף ורצועות קרבון המעניקים שיכוך מאוזן והחזר אנרגיה משמעותי. דרופ של 6 מילימטרים ורוקר מדויק המאפשרים זרימה בעת המגע עם הקרקע.
כיאה לנעל תחרותית, אין שום רכיב מיותר שיגרום למשקל לעלות. לפיכך הריפודים מינימליים, תושבת העקב קשיחה במעט משאר הגפה, הסוליה התחתונה כמעט שקופה לגמרי והלשון דקה. הנעל משדרת שצריך לרוץ איתה מהר בלי תירוצים.
- Adios Pro 4 – נעל ניטרלית לריצת כביש מהירה
- סוליה: בגובה 39-33 מ"מ
- דרופ: 6 מ"מ
- משקל: 201 גרם מידה 42 (נתוני יצרן).
- 3 צבעים שונים בדגמי נשים ועוד שלושה באלו של הגברים
- מחיר: 999 ש"ח – לרכישת הנעל באדידס ישראל
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
אל תפסידו מבחני נעליים מעניינים:
טכנולוגיות מרכזיות באדיזירו פרו 4
הקטגוריות של הטכנולוגיות דומות אצל היצרנים השונים אולם החומרים לעתים מיוחדים להם. זה בד"כ בנוי מאופי הקרבון – פה יש ואריאציה מעניינת של פסים במקום לוחית. נמשך אל אופי חומר הסוליה שבנעלי על הוא בשנים האחרונות ואריאציה על PEBA. וכמובן שיש איזשהו מיתוג לגומי התחתון ולרשת הגפה:
- Energyrods 2.0 – פסי קרבון לשימור קשיחות וגלגול צעד מהיר
- Lightstrike Pro – שכבה כפולה של הקצף היעיל אנרגטית וקל המשקל
- Continental™ Rubber outsole בשילוב LightTraxion – לאחיזה ועמידות משופרת
- LightLock – גפה עליונה מחומר ארוג קל במיוחד
התרשמות ראשונה: שילוב מושלם
נעל במשקל נוצה של 200 גרם גורמת לי לחייך עוד לפני שלחצתי על תחילת ריצה בשעון. בנוסף נדרשת טכנולוגיה ברמה גבוהה כדי לאזן בין תחושת רכות נעימה להחזר אנרגיה וקפיציות – כלומר שהרכות לא תהייה מהסוג של חול רך – שבו הרגל שוקעת אבל אין הקפצה שלה החוצה חזק וברור לאחר מכן. אדידס הצליחו לבצע את האיזון הזה בצורה מושלמת.
קבוצת הוואצאפ השקטה של ראנפאנל:
יש נעלים שדורשות מספר ריצות כדי "להיפתח", לגרום לרגל להתרגל לנעל, ולצעד להתגלגל בצורה חלקה. אבל בפרו 4 הקסם מתרחש מהצעד הראשון. אפילו בריצה קלה הרגליים כאילו מאיצות מעצמן בכל צעד וכשהקצב עולה רצועת הקרבון נכנסות לפעולה ומונעות שקיעה מיותרת ומשמרות את היעילות.
מבחינת מידה, הנעל להערכתי מדויקת עד קצרה. התלבטתי אם לבחור במידה גדולה יותר, לבסוף בחרתי במידה הקבועה שלי 45.3. נעל תחרותית צריכה להיות הדוקה ולכן אין המון מרווח בקופסת האצבעות. לרצים בעלי רגל רחבה – יתכן ותאלצו לבחור במידה גדולה יותר כדי לייצר עוד קצת מרווח בחלק האמצעי והקדמי.
סדרה שלמה של דגמים בעיצוב וצביעה דומים
אדידס בחרו קונספט עיצובי מעניין, לכמה סדרות שונות שלהם יש כעת צביעה ועיצוב מאוד דומים. ניתן לרכוש את דגמי הפרו 4, בוסטון 13, ו EVO SL בצבעים זהים – וידרש מבט נוסף כדי לזהות את הדגם והסדרה הספציפית. המכורים לאדידס יכולים לרכוש את הסדרה כולה.
לגבי הפרו 4 שבמבחן, העיצוב מתאים לייעוד של הנעל: מהירות וחדות. הגפה העליונה חלקה כדי להדגיש את 3 הפסים הכהים, הענקיים – שמטרתם לקחת את כל תשומת הלב. ואם במקרה לא הבחנתם בהם, אז אולי הגפה לא מספיקה לכך. ואדידס הגדילו לעשות ולעצב – עם המשך של שלושת הפסים גם אל הסוליה בצד החיצוני גם אל הסוליה. גם בעיצוב של הקצף בגפה התחתונה, חיתוכים, חריצים וזוויות כאילו מדובר במכונית מרוץ. הסוליה התחתונה (הציפוי שפוגש את הקרקע) כמעט שקופה לגמרי כדי לרמוז שבעצם רצים רק על קצף.
גפה עליונה: מינימליזם שעובד והפתעה
נעל תחרותית לא תוכל להרשות לעצמה עודף ריפודים וחומרים קשיחים – שכן אלה הן תוספות כבדות. המפתח לשבירת שיאים הוא משקל נמוך והשקעה בטכנולוגיה שתאפשר יעילות אנרגטית. לכן הגפה עשויה מ-LightLock שהוא אריג חדשני של אדידס שמצליח לספק נוחות במשקל נמוך, אבל מבחינת אוורור יש מקום לשיפור. תחרויות ריצה בדרך כלל רצים במזג אוויר קריר ושם הנעל תצטיין. ביננו, בקיץ הישראלי גם ריצה בסנדלים לא תרגיש נעימה.
קופסת האצבעות אינה זוכה לשפע מקום, אז ביום התחרות יש להקפיד על גרב דקה. תושבת העקב גם היא כצפוי מינימליסטית אך מספיקה. אהבתי שלולאות השרוכים קיבלו חיזוק שמאפשר הידוק נעים, אבל איכות השרוכים עצמם דורשת שדרוג.
הלשון תפורה לצדדים ונשארת מקובעת ולכן גם בלי ריפוד היא נשארת במרכז ומעניקה נוחות לאורך זמן. ההפתעה מתגלה כשמושכים את פיסת הבד המשולשת מעל העקב כדי לסייע בהכנסת הרגל. תפתחו את הקיפול של משולש הבד ומתחתיו תגלו משפט מוטיבציה חבוי שחשוב לשנן בזמן תחרות "This too shall pass" (משפט מהפילוסופיה הפרסית העתיקה!)
חוויית ריצה כיפית ככל שהמהירות עולה
הפרו 4 מיועדת לריצות מהירות. המשקל הקל יחד עם החזר האנרגיה מיצר גלגול צעד מהיר שמודגש עוד יותר בשל צורת הרוקר. קצה הנעל עולה מעט למעלה וכך מסייע לגלגל את הרגל על הקרקע בעת הדחיפה קדימה. כשהנעל איכותית מספיק נוצר שילוב מיוחד בו המגע עם הקרקע רך ונעים, אך בסופו הקצף מקפיץ את הרגל חזרה. ככל שעולה המהירות הרץ יעדיף פחות שקיעה ויותר קשיחות, על הנושא הזה אחראים פסי הקרבון שמשולבים בקצף ומונעים מהרגל לשקוע לתוך הקצף.
נעלי העל נבדלות ביניהן בשילוב כל התכונות יחדיו שלעיתים סותרות אחת את השניה. כשזה מצליח ניתן לרוץ מרחקים ארוכים ולשמור על רעננות ברגליים ושמירה על סגנון ריצה יעיל. אדידס הצליחו לשלב את הטכנולוגיות בצורה מעולה. בעת ריצה בעליות המשקל הנמוך והשיכוך הנדיב והקפיצי בחלק הקדמי מסייעים לשמור על הקצב. אני מקווה שבדגם הבא אדידס ירחיבו במקצת את המקום באזור קופסאת האצבעות שמשמעותי בעיקר בריצות ארוכות של מעל שעה וחצי בהם האצבעות זקוקות ליותר מרחב.
מחפש נעליים מהירות? כדאי שהמאמן שלך ידע לעשות אותך מהיר…
לחצו פה – תוכנית האימון ששוברת שיאים
אתגר היציבות
שפע הקצף של הפרו 4 דורש פשרה מסויימת בנוגע ליציבות. בנוסף, הנעל צרה בחלק האחורי. השילוב יוצר תחושת אי יציבות בעיקר בסיבובים ובקצבים איטיים. הפתרון של יצרני הנעליים טמון בד"כ בשילובי חומרים שמייצרים יציבות. בנעליים פשוטות יותר לא פעם מכניסים רכיב סוליה מחומר PBA קלאסי שהוא מייצב יותר, ובנעלי העל – לוחיות קרבון. פה אגב, זו לא לוחית אלא "צינורות" – אבל לא הרגשתי הבדל בינן ללוחיות שיש בנעליים אחרות.
הפתרון עבורי היה הידוק נוסף של השרוכים וקצת יותר ריכוז בעת המגע עם הכביש. אחרי מספר ריצות כשהקצף נדחס התחושה השתפרה. אין פה טענה למתכננים – בשביל לייצר נעל שתשבור שיאים צריך פשרות שרץ מנוסה יודע להתמודד איתן בקלות.
יש טענות כנגד נעלי הסופרשוס שהן לא מתאימות לריצה איטית כיוון שהן תוכננו למגע מהיר במהירות גבוהה של רץ יעיל עם הקרקע. בזהירות אומר שלטעמי זה מאוד תלוי רץ ספציפי ונעל ספציפי- בסביבתי וגם להעדפתי לא היתה בעיה בכלל להשתמש בנעליים כאלה גם בריצות איטיות יותר. לא כל נעל אינה יציבה במידה דומה, ולא כל דפוס ריצה איטית של כל רץ מייצר דפוסים בעייתיים ופציעות. עבורי, הנעל נהדרת גם לריצות אימון ארוכות בזון 2 ואני פשוט מעדיף את קלילות 200 הגרם האלה והתגובתיות של הסוליה הזו גם בריצות כאלה.
הסוליה התחתונה ואתגר העמידות
שיתוף הפעולה של אדידס עם חברת הצמיגים קונטיננטל מוכיח עצמו בכל הנוגע לאחיזה הקרקע המצויינת שנשמרת גם אחרי 500 קילומטרים עם בלאי מינימלי. השימוש הממושך מפחית את הקפיציות, אבל שאר התכונות נשמרות והריצה נשארת נוחה וכיפיית. לכן גם אין אמת בטענה שנעלי על מיועדות רק לרצים שמחפשים לשבור שיאים. משקל נמוך, קפיציות, תגובתיות וגילגול צעד מהיר מהווים ייתרון עבור כל הרצים. בנוסף הניסיון שלי מלמד שניתן להמשיך ולהנות מריצה בנעלי על גם כשהקצף פחות תגובתי ולכן המחיר פר קילומטר הופך אטרקטיבי למרות מחיר הרכישה היחסית גבוה.
מה לבחור: אדידס אדיוס פרו 4 או נייקי וויפורפליי?
שאלת השאלות שלבוחנים שרצים במקביל עם מספר דגמים ובסוגי אימונים שונים קצת יותר קשה להשיב עליה בנחרצות. כבר כתבתי פה שההמלצה החד משמעית היא להתנסות בכמה שיותר דגמים וחברות. לכל אחת מהחברות היו מודלים יותר מוצלחים וכאלה שקצת פחות, ההבדלים אינם משמעותיים והעדפות ספציפיות יכריעו בנקודת: רוחב, שיכוך לעומת קשיחות, גובה סוליה וכו'. אני אוהב מאד את נעלי העל של נייקי, הוויפורפלי וגם האלפא. אבל מי שהגיע עד כאן כבר מבין שאת דגם האדיוס פרו 4 הכתרתי כנעל השנה שלי. היא כיפית בכל סוגי האימונים והקצבים. אדידס יצרו להיט שכדאי לבדוק.
סיכום: למי מתאימה אדידס פרו 4 ומה היתרונות שלה
אדידס מציבים רף גבוה בקטגוריה היוקרתית של נעלי העל. מבחינתי ה- Adizero Adios Pro 4 היא נעל השנה! בחרתי בה בכל הזדמנות גם לריצות המהירות, גם לריצות הארוכות. קיזוז המשקל לעומת הדגם הקודם, השילוב המאוזן בין הקצף לפסי הקרבון מייצרים הרמוניה של רכות, החזר אנרגיה וקשיחות. הנעל הצטיינה בשימור התכונות גם לאחר 500 קילומטרים ועוד הרגל נטויה. הדגם פחות יתאים לבעלי רגל רחבה, אבל עבור כל השאר תעשו לעצמכם טובה תצטיידו בזוג או שניים לפני שיגמר המלאי.
קבלו ראשונים את הכתבות בערוץ הטלגרם:
יתרונות
- נעל מעולה לריצות מהירות ותחרויות
- שומרת על התכונות גם לאחר שימוש ממושך
- משקל נוצה – 200 גרם
- כיפית לריצה בכל קצב בשל החזר האנרגיה והקפיציות
- אחיזה מצויינת בקרקע
חסרונות
- צריך לרוץ מהר ולשבור שיאים, אין תירוצים
- פחות מתאימה לבעלי רגל רחבה
- רמת האוורור נמוכה יחסית
- שם רשמי ארוך מדי. חזרו על זה: Adidas adizero Adios Pro 4
מאת: עמית נבון
תמונות: דורון שגב, גיא חלמיש