לסיומת RC בשם נעל ריצת השטח של סקוט Supertrac RC 3 משמעות אחת – זו נעל המיועדת למירוצים. האם הנעל המכוונת ל- Sky Running תענה על הצפייה? מבחן ראנפאנל מאת דב טיבי בדק:
חברת SCOTT Sports היא חברה שוויצרית בעלת מסורת ארוכה ומפוארת באופניים וסקי. ערכי SCOTT המרכזיים הם חדשנות ואיכות. ערכים אלו מתבטאים לדברי החברה במוצרים איכותיים ש"יעשו את העבודה" בשעת מבחן, פעם אחר פעם.
אלפים הצטרפו, לחצו גם אתם לערוץ הווטסאפ של ראנפאנל:

תעודת זהות
- דגם: Supertrac RC 3
- ייעוד: ריצות שטח All Terrain Race (דגש על מירוצים)
- תמיכה: ניטרלית
- משקל: 245 גרם (מידה 42.5)
- גובה סוליה: 20 מ"מ – 15.5 מ"מ
- דרופ: 4.5 מ"מ
- צבעים: שחור / צהוב. דגם נשים: שחור / לבן
- מחיר: 899 ש"ח
- הנעל באתר היבואן – קבלו הנחה 20% עם קוד קופון HAIFA25 (גם בחנויות היבואן פרדס חנה ובקיבוץ יפעת)
סקוט Supertrac RC 3 – מאפיינים בולטים וחידושים
סדרת Supertrac RC של סקוט היא הסדרה המיועדת למרוצי שטח קשוחים. הדגם החדש Supertrac RC 3 מאופיין במספר חידושים ביחס לקודמו Supertrac RC 2 שמטרתם שיפור עמידות, נוחות ותגובתיות. המאפיינים העיקריים הם:
- משקל נמוך במיוחד (245 גר' לנעל שטח זה ממש קליל) כתוצאה משילוב חומרים קלים והפחתת עובי הסוליה.
- התאמה הדוקה לרגל.
- עמידות ויכולת אוורור משופרים של הגפה העליונה בזכות טכנולוגית אריג ®MATRYX.
- תגובתיות משופרת בזכות קצף חדש, קל משקל, בסוליית הביניים Kinetic Light Foam.
- הגנה נגד חדירת גרגרים, אבנים קטנות בזכות גרב אלסטית פנימית העוטפת את הרגל.
- רוקר משופר (Evolved Rocker 2) בעל גיאומטריה "המעודדת" נחיתה קדמית ובכך משפרת את יעילות הריצה.
- גיאומטרית בליטות (lugs) רדיאלית ייחודית המבטיחה אחיזה רב-כיוונית גם על משטחים בעלי שיפועי צד, קיים גם בדגם הקודם אך המרווח בין הבליטות הוגדל כדי למנוע הצטברות בוץ.
התרשמות ראשונית: חד משמעית, נעל למירוצים
מתוך המבחר הגדול של הנעליים המוצגות לראווה על קיר החנות, קל להמשך דווקא אליה, Supertrac RC3. הנעל זוהרת בשחור וצהוב, השלט "New Arrival" הצמוד אליה מעורר סקרנות.
אני אוחז בה ומבחין מיידית בשני דברים בולטים: הראשון, הנעל קלה מאוד ביחס לנעלי ריצות שטח להן התרגלתי. השני, בנעל משולבת גרב אלסטית כחלק מהלשונית, האמורה להיצמד לרגל ולמנוע חדירת אבנים קטנות.
אני ממשש באצבעותי את התבנית הרדיאלית של 28 הבליטות בסוליה התחתונה ומדמיין את יכולת האחיזה שלהן. הגובה הנמוך יחסית של הסוליה (20 מ"מ מאחור) מצביע על כך שהשיכוך פחות חשוב מתחושת הקרקע ותפיסת מנח הגוף ביחס אליה, פרופריוספציה. אני נועל את הנעליים במאמץ מסויים בגין הגרב האלסטית הצמודה. לא מקלה העובדה שחסרה גם לשונית משיכה אחורית (חסכון במשקל?). המאפיינים העיקריים מורגשים מיד: יציבות והתאמה מעולה לרגל.
מעל 15,000 כבר נרשמו לפאנלים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
כאן אציין שכדי לקבל התאמה זו מבנה הנעל צר וסביר להניח שאינו מתאים לבעלי רגל רחבה. את תפקוד תבנית הבליטות הרדיאלית והגרב אוכל לבחון רק בשטח. אני עוזב את החנות ומגלגל בראשי אתרי בחינה פוטנציאלים כמו אשדות יגור, העמק הנעלם בגלבוע ואולי אפילו דיונה חולית דרומית לקיסריה.
אל תפסידו כתבות מעולות!
קבלו את הכתבות שלנו ישירות לווצאפ בקבוצה שקטה (רק 3-4 הודעות בשבוע)
מבחן שטח: איך Supertrac RC 3 מתפקדת בריצות אמיתיות
ריצות המבחן אמורות לאפשר התרשמות ולספק מענה לגבי מאפייני הנעל העיקריים: משקל קל, אחיזה ותחושת קרקע, שיכוך, רמת אוורור, הגנה מחלקיקים ונוחות במרחקים ארוכים. כל הריצות, מעל 100 ק"מ במרחקים של 6 ק"מ עד 25 ק"מ בוצעו במגוון שטחים ותוואים טופוגרפיים, מעליות תלולות בואדיות הכרמל, סינגלים מאתגרים בגבעות אלונים, שדות קצורים וחרושים בעמק יזרעאל (בהמשך תבינו למה), דיונות חול בסביבות שדות – ים וגולת הכותרת ריצת SKY RUNNING בהר חבושית.
רוב הריצות היו בשעות הבוקר והצהריים החמות כך שגם יכולת האוורור של הנעל נבחנה. המבחן האולטימטיבי של חרמון צ'אלנג' בן 10 ק"מ עם טיפוס מצטבר של 1000 מטר צפוי להתבצע רק לאחר פרסום כתבה זו, אך לאור תוצאות המבחן אני מעריך שיעבור בהצלחה. התוצאות לפניכם:
סוליה תחתונה ואחיזה
הסוליה התחתונה העשויה כמקשה אחת מ Ethylene Vinyl Acetate/Rubber היא, בעיני, גולת הכותרת של הנעל והמאפיין המרכזי המגדיר אותה כנעל ריצת הרים. אני תמיד אעדיף סוליה תחתונה העשויה מקשה אחת במקום כזו העשויה מאוסף מקטעים מודבקים. כשיש הדבקות הן מתחילות להתנתק בהיקפן עם הזמן. ככל שיש פחות מקטעים עמידות ההדבקה טובה יותר.
החומר עצמו עמיד בשחיקה ובעל מקדם חיכוך גבוה לאחיזה משופרת. הבליטות גדולות ועמוקות כך מובטחת אחיזה טובה. הן גם מרווחות מה שמונע תפיסה של אבנים ביניהן. גיאומטרית הבליטות מעניינת ויוצאת דופן. הבליטות מסודרות באופן רדיאלי סביב נקודת הנחיתה בקדמת הנעל, כך מובטחת אחיזה טובה גם במשטחים בעלי שיפוע צד האופיינים כל כך בריצות Sky Running.
אני רץ במעלה משטח סלעי משופע וחש באחיזה. מקדם החיכוך הגבוה של החומר הבסיסי וגיאומטרית הבליטות מבטיחים זאת. לא חשתי בבעיה של החלקה כשחציתי בריצה מעבר אירי בנחל ציפורי. יחד עם זאת, לא הייתי מסתכן בריצה על משטח ירוקת חלקלק, בלי קשר לנעל כזו או אחרת.
האם גרב פנימית בנעלי ריצה מונעת חדירת אבנים
כולנו מכירים את התחושה המטרידה של אבן בתוך הנעל המחייבת לעצור את שטף הריצה. מאפיין חדש ומסקרן בדגם זה הוא שילוב של גרב אלסטית פנימית העוטפת את הרגל שמטרתה למנוע חדירה כזו.
האם הגרב הפנימית של Supertrac RC3 תמלא את ייעודה? כדי לתת תשובה, יזמתי מבחן השוואתי כמותי. מספר קטעי ריצה באורך מצטבר של כ 6 ק"מ במגוון שטחים: דרך עפר יבשה, שדה חרוש, שדה קצור, סינגל רווי דרדרות ואפילו דיונה קטנה. ברגל ימין נעלתי את נעל המבחן וברגל שמאל נעל ביקורת, נעל ריצת שטח רגילה.
לאחר קטעי הריצה בשדות השוותי בין הנעליים, התוצאה הייתה מובהקת. נעל המבחן נשארה נקייה כמעט לגמרי, נעל הביקורת הכילה כמות נאה של חלקיקים. גם בשאר הריצות (לא מבחן השוואתי), כולל הריצה בדיונה נראה היה שהגרב מבצעת את תפקידה ומגינה מפני חדירת גרגרים. הגרב אינה, אמנם, תחליף לגטר חיצוני בריצות מדבר ארוכות אך היא תוספת מבורכת לרוב ריצות השטח.
גפה עליונה וקופסת בהונות – הגנה ועמידות
ריצה בשטח פראי מלווה בלא מעט אירועים "אלימים". בשטח רווי דרדרת מותזות אבנים הפוגעות לעתים בחלקה העליון של הנעל. שורשים בולטים נוטים לפגוש את קדמת הנעל. זיזי סלע חדים מתחככים באריג הגפה העליונה ולא פעם חודרים פנימה.
לדגם זה בחר המתכנן בגפה עליונה מחומר חדש ®MATRYX. אריג זה, שפותח בחברה צרפתית CHAMATEX, מבוסס על טכנולוגיה ייחודית המשלבת סוגים שונים של חוטים (פוליאסטר, ארמיד וסיבי פחמן) בעלי חוזק ועמידות גבוהה. הסיבים ארוגים כמקשה אחת אך מצופים, כל אחד, בנפרד. טכנולוגיה זו מבטיחה קלות ואווריריות מחד ועמידות גבוהה בשחיקה מאידך. המבנה הצר של קדמת הנעל וקופסת הבהונות מבטיח התאמה מדויקת בין כף הרגל לנעל. התאמה זו היא היוצרת את היציבות ותחושת הקרקע החיוניות כל כך בשטחים מאתגרים.
תכונות אלו נבחנו היטב במסלול ה skyrunning של הר חבושית – טיפוס תלול וקשוח של מעל 3 ק"מ על גושי סלע משוננים ודרדרות אבנים לא יציבות. מנח הרגל לא צפוי ומחייב דיוק וריכוז, תחושת הקרקע חיונית כדי לא לאבד יציבות והנעל מספקת זאת. זיזי הסלע התחככו מדי פעם במגן הבהונות העשוי פוליאוריטן תרמופלסטי (TPU) אך הבהונות לא חשו זאת. את עמידות האריג קשה היה לבחון לעומק אך גם לאחר יותר מ 100 ק"מ של ריצות בשטח לא נראים בו סימני פגיעה.
כמה שיכוך באמת יש ב־Scott Supertrac RC 3?
מקובל לקשר את רמת השיכוך לגובה סוליית העקב:
- 0 עד 5 מ"מ מוגדר "Barefoot"
- 5 מ"מ עד 20 מ"מ מוגדר שיכוך מינימלי
- 20 מ"מ עד 30 מ"מ מוגדר שיכוך בינוני
- 30 מ"מ עד 40 מ"מ מוגדר שיכוך מקסימלי
קשר זה אינו חד ערכי כי גם החומר ממנו עשוייה הסוליה הוא פקטור משמעותי בקביעת רמת השיכוך. גובה סוליית העקב כאן הוא 20 מ"מ התואם רמת שיכוך מינימלית. החומר ממנו בנוייה הסוליה, Kinetic Light Foam, הוא קצף חדש, קל משקל, המבטיח שיכוך סביר מצד אחד אך בעיקר תגובתיות ויציבות בתנאי שטח טכני קשה.
גישת שיכוך מינימליסטית זו, תואמת לנטייתם של רצי שטח רבים, בעיקר אם מדובר במרוצים, המעדיפים לחוש היטב את הקרקע על חשבון שיכוך מוגזם. ואכן כבר מצעדי הריצה הראשונים אני חש בנחיתה את הקרקע מתחתי באופן מדויק. כף הרגל והנעל, חד הם. אני נוחת על סלע משופע, גזע המוטל על השביל או דרדרת אבנים ומרגיש בטוח.
מניסיון קצר של שתי ריצות ארוכות של מעל 25 ק"מ חשתי עייפות מצטברת, לא אופיינית. ייתכן שאחד הגורמים לה הוא השיכוך המינימלי. מכאן, אני מסיק שהנעל אופטימלית לריצות של עד חצי מרתון, בריצות ארוכות יותר, העדפתי האישית היא של שיכוך בינוני.
מערכת שריכה, לשונית וגרב ב סקוט סופרטראק RC 3
השרוכים בעלי פרופיל מסורתי, מלבני, שטוח ודק, אך כבר במבט ראשון הם נראים אחרת. מדידה פשוטה מאמתת זאת, השרוכים דקים וצרים יותר משרוכים אופיינים – עוד דוגמה למינימליזם. המרקם המחוספס של השרוכים תורם להגדלת מקדם החיכוך.
ברוב הריצות ויתרתי על קשר כפול ועדיין השרוכים לא נפרמו ולו פעם אחת. השרוכים עוברים דרך מרכז הלשונית כדי להבטיח הצמדתה. הלשונית עצמה מרופדת היטב כך שהצמדתה לרגל נוחה ונעימה. הגרב האלסטית והלשונית הן בעצם יחידה אינטגרלית אחת כך ששום גרגר הנופל על הלשונית לא יכול לחדור פנימה.
ריפוד, קרסול ורפידה: נוחות בריצות שטח
קופסת הקרסול עשויה מחומר פלסטי קשיח כשמעליו שכבת ריפוד דקה ורכה. כך הקרסול מובטח היטב במקומו ומרגיש נוח. בתוך הנעל רפידה Ortholite Ultra, רפידה זו פותחה במיוחד כדי להקטין משקל מבלי לפגוע בביצועים לאורך זמן.
בניגוד לדגם הקודם (ובכלל למה שמקובל) הרפידה מודבקת לנעל ואינה נשלפת. הסיבה נעוצה, שוב, בהיבט המרכזי של נעל זו: יציבות ותחושת קרקע. הדבקת הרפידה מונעת תנועה יחסית בינה לבין הנעל ומימלא בין הנעל לכף הרגל.
הלשון המרופדת, הגרב האלסטית וקופסת הקרסול עוטפות את הרגל ברכות, ההרגשה הנוחה נשמרת במהלך הריצה. רוב ריצות בוצעו במזג אוויר חם ויכולת האוורור של אריג MATRYX נבחנה והוכחה שוב ושוב. התחושה בכפות הרגלים נשארה נעימה גם בריצה הארוכה ביותר.
סקוט Supertrac RC 3 – נעל מירוץ לסקיי ראנינג
נעל ה־Supertrac RC 3 היא דגם ייעודי לרצי שטח תחרותיים, עם התאמה מיטבית לריצות טכניות וקצרות עד בינוניות. היא מצטיינת במשקל קל, אחיזה יוצאת דופן, תחושת קרקע מדויקת והגנה חכמה מפני חדירת חלקיקים.
השיכוך המינימליסטי הופך אותה לפחות מתאימה לריצות ארוכות במיוחד, אך אידאלית למרוצי Sky Running, אימונים מהירים ומסלולים מאתגרים. היא יציבה, מדויקת, קשוחה ואוורירית. לא מיועדת לבעלי רגל רחבה או לחובבי שיכוך מרובה – כן מיועדת לרצים שיודעים מה הם רוצים מהנעל שלהם.
אלפים רבים כבר הצטרפו:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
יתרונות
- משקל נמוך במיוחד: 245 גר' לנעל שטח
- אחיזה יוצאת דופן בכל סוגי שטח והשיפועים
- יציבות ותחושת קרקע מעולה
- גרב פנימית מונעת חדירת חלקיקים
- גפה עליונה מאווררת ועמידה
- הגנה טובה על כל כף הרגל, כולל מגן אצבעות יעיל
- סוליה תחתונה מיחידה אחת לשיפור העמידות
- רפידה מודבקת לשיפור תחושת יציבות ואחיזה
חסרונות
- מבנה צר – פחות מתאים לבעלי כף רגל רחבה
- הכנסת הרגל אינה קלה במיוחד – עקב הגרב, המבנה הצר והעדר תפס אחורי
- שיכוך מינימליסטי שאינו מיועד לריצות ארוכות במיוחד
- מחיר גבוה יחסית
מאת: דב טיבי
לחצו פה לקבל את הכתבות בטלגרם: