בשורה משמחת לבעלי פנים רחבות מבית היוצר האיטלקי של משקפי השמש של Rudy Project: דגם חדש ושמו Magnus. אלו הם האח הצעיר והרחב של דגם אייקוני ותיק – ריידון. Magnus מכניסים כמה חידושים עיצוביים ומרחיבים, תרתי משמע, את קהל היעד עם רוח מרעננת בניחוח איטלקי וסגנון נקי ומוקפד.
סיפור אישי
לפני שאנחנו ניגשים לסקירה של Magnus אני חייב וידוא אישי קטן. 15 שנים מתוך חיי הסתכלתי על העולם מבעד לעדשות משקפי ראיה. בתור אחד שעסק בספורט חובבני, אחת המגבלות המציקות ביותר הייתה בבחירת משקפי שמש. תמיד הסתכלתי בקנאה על אלה שהרכיבו בגאווה את משקפי רודי פרוג’קט ששלטו אז בסצינת הרכיבה ביד רמה. לפני 17 שנים אספתי אומץ ועברתי ניתוח עיניים לתיקון ראיה. הדבר הראשון שעשיתי בוקר למחרת הניתוח הוא נסיעה לכפר נטר, לחנות היבואן של רודי פרוג’קט. קניתי את זוג משקפי הספורט הייעודיים הראשונים בחיי – דגם ריידון האגדי. תחושת ה”היי” ליוותה אותי במשך מספר חודשים בכל הרכיבות ומפגשי חברים, כשסוף סוף הרגשתי כמו כולם והרגשתי שייך לקליקה המובחרת של בעלי משקפי שמש-ספורט ממותגים ואיכותיים.
מאז שעולם משקפי השמש הרגילים נפתח לפניי, בחיפוש הזוג המושלם עברו דרכי לא מעט זוגות, רובם חיקויים סיניים זולים שלא שרדו אצלי יותר מכמה חודשים. תמיד חיפשתי מסגרת רחבה שתתאים למבנה הפנים הרחב שלי ודי זנחתי את ריידון בגלל המבנה הצר יחסית שלהם. זו הייתה בדיוק הסיבה שמאוד שמחתי כשנודע לי שיצא דגם חדש ורחב יותר, Magnus, שאותו קיבלתי לבחון.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
כרטיס ביקור – Rudy Project Magnus
- משקל: 29 גר’
- צבע מסגרת: Blue Navy Matte
- עדשות: Multilaser Blue, רמת סינון 2 (מסננת 81% מהאור)
- אפשרות להרכבת עדשות ראיה או קליפון אופטי
- אפון וסופיות גמישים וניתנים להתאמה אישית
- מחיר: 1050 ש”ח באתר היבואן הרשמי
עיצוב והתאמה לפנים
דגם המגנוס הוא בעל מסגרת פתוחה והעדשות נכנסות לתוכה בנעילה מלמטה, בדיוק כמו בדגם הריידון. העדשות של ריידון מתאימות למגנוס וגם הסידור ההפוך עובד. למרות שהעדשות של מגנוס יותר גבוהות מאלה של ריידון, המסגרת של ריידון מקבלת אותן בכיף והן לא נוגעות בפנים. מה שזה אומר שבעלי עדשות של ריידון יכולים להשתמש בהן גם במסגרת של מגנוס ולהפך. בתעשייה קוראים לזה תאימות לאחור וזה דבר נהדר בעיניי.
המסגרת של מגנוס אכן קצת יותר רחבה וזה מתבטא בעיקר בחוסר מגע של מוטות המשקפיים ברכות. כמובן שזה מאוד אישי ועלולים להיות אנשים בעלי פנים עוד יותר רחבות משלי וזה עדיין יהיה להם צמוד, אבל בשבילי זה מספיק. זו בדיוק הייתה אחת הבעיות שלי, בעל פנים רחבות עם ריידון: הלחץ שהמוטות יצרו אצלי על הרכות, חוסר אוורור של המקום ובסופו של דבר, גירויים בעור בגלל הצטברות זיעה עד כדי חוסר יכולת להרכיב את המשקפיים במשך כמה ימים. מגנוס פתרו את העניין בכמה היבטים: מעבר לרוחב נדיב יותר שגם המוטות בהן בעלי 2 שיקועים קטנים: האחד באזור הרכות והשני באזור מעל האוזניים. החלק הקדמי של המוט בעל פתח אוורור ותעלת כינוס אוויר קטנה שנמשכת גם בחלקו האחורי והגמיש של המוט.
החלק העליון של המסגרת שלתוכו נכנסות העדשות הוא בעל 8 פתחי אוורור מאוד קטנים, 4 מעל כל עדשה. בזמן ריצה, כאשר תנוחת הראש יותר זקופה, הפתחים האלה פחות אפקטיביים, כי כניסת האוויר אליהם היא מלמעלה. בתנוחת רכיבת XC או כביש, כאשר הראש מוטה חזק קדימה יחד עם הגוף, הפתחים האלה משמשים ככונסי אוויר פנימה. האם מאפשרים אוורור העדשה מבפנים, מה שמקטין את הצטברות האדים, ואוורור הפנים מאחורי העדשות. כל זה קורה כמובן כאשר יש זרימת אוויר מינימלית כתוצאה מתנועה או מרוח נושבת.
החלק האחורי של המוטות הינו גמיש וניתן לכופף אותו כך שלא יפריע לקסדות AM שיורדות נמוך בחלקן האחורי. כך המוטות יחזיקו את המשקפיים על הראש ולא יחליקו קדימה. לוגו קטן של Rudy Project מעטר כל מוט, אבל מה שעושה את העניין למיוחד הוא שהלוגו ניתן להחלפה ע”י פתיחת בורג קטן. בכלל, כל המסגרת היא מודולרית וניתנת לתיקון מאוד פשוט ע”י החלפת חלקים בדידים שהתבלו או ניזוקו. מבחינה הנדסית מדובר בפתרון יותר יקר, כי במקום הדבקת פלסטיקים פשוטה יותר, החברה בחרה בפתרון מסורבל יותר לכאורה, אבל הפתרון הזה בסופו של דבר מיטיב עם הלקוח. כאשר אחד החלקים של המשקפיים ניזוק, לקוחות רודי פרוג’קט יכולים פשוט להחליף את החלק הפגום במחיר משמעותית יותר זול ממשקפיים חדשים. זהו פתרון מאוד פרקטי ושומר על הסביבה מפסולת מיותרת.
עדשות המראה – Multi Laser
העדשות של Magnus עשויות Polycarbonate. זהו חומר פלסטי קשיח על בסיס פחמן אשר מוזרק בלחץ גבוה וע”י כך מעניק לעדשות חדות ואיכות אופטית גבוהה. עדשות ה Multi-Laser בעלות מספר שכבות של צבע, היוצרות את המראה הייחודי והצבעוני של העדשה. נוסף על העדשות הכחולות שקיבלתי למבחן, ישנם עוד מגוון צבעים, כמו לרוב דגמי משקפי השמש של רודי פרוג’קט. הציפוי קיים במגוון צבעים: כתום, אדום, ירוק שקוף ועוד. אלו עדשות דומות לעדשות Laser, אולם עם כמה שכבות של ציפוי מראה המייצר אפקט קוסמטי, כלומר הנראות החיצונית של המראה בולטת וגם לא רואים לאן אתם מביטים.
ההתאמה שלהם היא לתאורה חזקה יותר מעדשות ה- Laser, מאחר וכל תוספת שכבה כזו מורידה עוד קצת מכמות הקרינה המועברת אל העיניים. לפי המפרט של החברה, עדשות ה- Multi Laser הן דרגה 2 בסקאלה מ-0 עד 4, כאשר 4 הן הכי כהות ו-0 הן עדשות שקופות לחלוטין. הן מסננות כ 81% מהאור. לפי הגדרות התקן מדובר בעדשות לשימוש כללי והן בעלי הגנה טובה נגד סנוורי השמש. בתוך קטגוריה 2 הן על הקצה הכי קרוב לקטגוריה 3 הכהה יותר.
שמחתי גם ללמוד שהחברה החלה בפרוייקט Ride to Zero, בו היא עוברת לטכנולוגיות ידידותיות לסביבה. כחלק מתהליך זה רודי החלה להשתמש בחומר הנקרא Rislan המופק משמן צמח הקיקיון כתחליף לשימוש בחומרי פלסטיק ממקורות מזהמים.
בפעולה
במהלך המבחן יצאתי חמוש במשקפי מגנוס לטרקים רב יומיים במדבר שטוף שמש, רכבתי על אופניים, רצתי מרתון שטח וגם ריצות עירוניות. כל זה נתן לי את האפשרות לבחון הן את איכות העדשות בתנאי תאורה שונים והן נוחות המשקפיים לאורך פעילויות מאוד ארוכות. מבחינת התאמה של העדשות לתנאי תאורה שונים, העדשות של מגנוס יתאימו יותר לתאורה משתנה ומעורבת של משחקי אור וצל, כמו סינגלים ביער, יום עם עננות קלה, או ריצה / הליכה אורבנית. העדשות, בעיניי, לא יהיו מספיק כהות ליום קיץ שמשי במדבר, או פעילות ימית כגון שייט, סאפ, קיאק וכו’. הייתי ממליץ במקרים כאלה ללכת לכיוון עדשות דרגה 3. היתרון של מגנוס הוא שניתן להחזיק בבית עדשות מסוגים שונים לכל פעילות ולהחליפן בהתאם. לא צריך להחזיק עוד משקפיים בשביל זה, כי מגנוס סוגרים את כל הפינות.
בפעילויות מהסוג ה”מנענע”, כמו רכיבה מאוד טכנית, או ריצה במסלול טכני וסלעי, אפשר קצת להצר את ההידוק של המוטות סביב הראש. זה יעניק אחיזה הרבה יותר טובה של המשקפיים בראש והם לא יחליקו בקפיצות של גוף ונענועי ראש. רק קחו בחשבון שהצרת המוטות עלולה להביא ליצירת לחץ נקודתי בנקודות המגע מאחורי האוזניים ולאורך זמן להרגשת אי נוחות. צריך למצוא את המצב בו האחיזה לא תהיה אגרסיבית וכך תתאפשר פעילות ממושכת לאורך זמן בלי הרגשת אי נוחות.
עדשות מגנוס די גדולות ונותנות כיסוי יפה למגוון זוויות של שמש. הקימורים המוארכים בקצוות מגנים מכניסת שמש ישירה לתוך העדשה מהצד וכך מונעים השתקפות הקרניים חזרה לעין. במקרים נדירים של זוויות מאוד מסוימות, כשקרני השמש מצליחות לחדור פנימה לתוך העדשה ולהשתקף לעין, ההשתקפות כן מורגשת, אך לא מציקה. קימור העדשה מחזיק את זה מרוכז ולא מפוזר וכך מצמצם את האפקט.
רוח פנים חזקה נחסמת כמעט לגמרי ע”י העדשות ומה שנשאר ממנה לא ממש מפריע ומציק לעיניים. בבקרים קרים ולחים עם רוח אפסית ישנה הצטברות אדים קטנה בצד הפנימי של העדשות כשעומדים במקום ולא זזים, אבל ברגע שמתחילים תנועה יש אוורור יעיל והאדים נעלמים.
סיכום
אפשר לסכם במשפט אחד את כל הסקירה – Oops, they did it again. רודי פרוג’קט היא כמו מכונה לייצור להיטים – כל דבר שיוצא מפסי הייצור שלה מלוטש, מדוגם ורב שימושי. איכות ועמידות החומרים הן מהטובות בענף והשבחים שהמשקפיים קוצרים הם לא בכדי. ורסטיליות של המסגרת ואפשרות החלפת עדשות במגנוס הופכות אותם לאחד הזוגות הנוחים והשימושיים שהיו לי עד כה, והיו לי לא מעט.
בנימה אישית, הסקירה הזו הייתה סוג של סגירת מעגל עם דגם שהרבה יותר מתאים למבנה הפנים הרחב שלי וטכנולוגיה יותר מתקדמת ממה שחוויתי בדגם הוותיק שעדיין ברשותי – ריידון.
מאת: ודים לינצקי
צילום: יוג’ין לויט, משה חקלאי, ודים לינצקי