סאקוני קינברה פרו היא מוצר מעניין מאוד. הנעל הושקה בארה”ב באוגוסט 2023, כנעל המאפשרת ליהנות מכל העולמות: סוליה עבה ושיכוך מפנק, וגם קרבון. האם שיכוך ומהירות הן שתי מטרות מנוגדות המבטלות זו את זו? או שזו נעל האימונים המושלמת?  

כבר כאן אפשר להגיד שסאקוני עלו על נוסחה מנצחת. הנעל נוחה מאוד, תומכת ויציבה, מבלי להתפשר על מהירות ועל קשיחות. זהו שילוב אידיאלי לנעל אימונים, והיא מתאימה לטווח רחב של ריצות, החל מריצות שחרור ועד מרוצים ארוכים, כולל שטח קל שגם בו הנעל הפתיעה אותי לטובה. לתחושתי הנעל מתאימה לחלק הארי של הרצים כנעל אימונים מגוונת מאוד, שבהחלט יכולה לשמש כנעל יחידה. 

סאקוני קינברה פרו – בתקציר

  • דגם המבחן: Saucony Kinvara Pro
  • ייעוד: כביש, נעל אימונים נייטרלית
  • גובה סוליה:  34מ”מ לפנים, 42 מ”מ בעקב (נתוני יצרן)
  • דרופ: 8 מ”מ
  • משקל: 301 גר’ (מידה 44.5)
  • טבעונית, כוללת חומרים ממוחזרים
  • טכנולוגיות: סוליה תחתונה מ- PWRRUN FOAM לשיכוך ועמידות, סוליית PWRRUN PB להחזר אנרגיה, מבנה Speedroll ולוחית קרבון באורך ¾ מהנעל ל”דחיפה” קדימה, רפידה פנימית PWRRUN+ לשיכוך ונוחות. 
  • מחיר (מחירון): 849 ₪ 
  • שורה תחתונה: נעל אימונים מעולה, ורסטילית מאוד עם שיכוך מעולה ולוחית קרבון, שתומכת במהירות גבוהה יחד עם נוחות רבה. מתאימה לטווח רחב של אימונים, מריצות קלות ועד תחרויות למרחקים ארוכים, ואף לשטח קל.

סדרת סאקוני קינברה (Kinvara)

קינברה (Kinvara) הוא שמו של כפר במערב אירלנד, לחוף האוקיינוס האטלנטי. זו גם שמה של סדרת נעלי ריצה מבית Saucony, שנקראת על שם הכפר כמחווה למקורות האיריים של המעצבים, ומפני שהשם יוצר לטענתם קונוטציה למהירות. באופן מבלבל, ה-kinvara pro אינה הגרסה החדשה ביותר בסדרה זו, אלא נעל אחרת לגמרי. בעוד ש-Kinvara היא נעל קלה ומהירה עם דרופ נמוך, הנעל הנוכחית שונה לגמרי, הן במבנה והן ביעוד. הבחירה של סאקוני להשתמש בשם “קינברה” גם עבור נעל זו מצביעה על המיתוג שלה כנעל מהירה וקלה, ולא כנעל משככת.

הניוזלטר שלנו מומלץ, רק פעם בשבוע- עם תוכן מעניין על ריצה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

עיצוב

עיצוב הגפה די סולידי ודומה לדגמים אחרים של סאקוני. הגפה העליונה, החרטום, אזור העקב, הלשון והשרוכים משלבים גוונים שונים של כחול בהיר לגברים, וכחול כהה יותר עם קונטורים בסגול – לנשים. הרפידה הפנימית היא בכחול כהה לגברים ולבן לנשים. באופן אישי אני אוהב נעלי ריצה פרועות וצבעוניות יותר, והייתי נהנה הרבה יותר אילו הנעליים היו מגיעות בשילוב גוונים משוגע. מצד שני, יתכן שאני במיעוט. כמו כן, הצבעים השמרניים תואמים את הייעוד של הנעל – לא נעל קצה המיועדת למשוגעים לדבר, אלא נעל אימונים המכוונת למכנה משותף רחב יותר.

הבולטות של הנעל מגיעה מהסוליה הגבוהה, ומהקונטרסט בצבעים שבין הגפה לבין הסוליה. ממבט חיצוני, הסוליה מורכבת משתי שכבות. העליונה לבנה ועשויה מחומר רך יותר דמוי קצף, והתחתונה קשיחה, ומופרדת ממנה בצד החיצוני בפס כחול (או סגול, לנשים) ש”נמרח” כלפי מטה. הפס הזה יוצר אפקט מגניב של תנועה, בצורת גל שיורד מהעקב למרכז הנעל, ומשם עולה לכיוון האצבעות. הגל הזה מפריד בין שני חלקי הסוליה ובכך יוצר אשליה אופטית של סוליה דקה יותר מכפי שהיא באמת. תורם לאשליה הזו גם החרטום המתרומם מעלה- חלק מרעיון ה Speedroll, שאחראי על תחושת הגלגול קדימה בזמן הריצה.

סוליה

בין כף הרגל לבין הקרקע מפרידות ארבע שכבות: 

  1. רפידה פנימית (PWRRUN+)
  2. סוליה דמוית קצף (PWRRUN PB) שמטרתה תגובתיות והחזר אנרגיה
  3. לוחית קרבון לאורך ¾ הקדמיים של הנעל
  4. סוליה קשיחה (PWRRUN FOAM) שבאה במגע עם הקרקע, ומקנה לנעל יציבות. בחלקו התחתון של חלק זה ישנו חריץ, באזור מרכז הרגל, שבמרכזו חלונית שדרכה ניתן לראות את לוחית הקרבון. הסוליה נמצאת במגע ישיר עם הקרקע, ללא “תיווך” של ציפוי סוליה תחתונה כמקובל. אבל, נראה שאין בציפוי כזה כל צורך – האחיזה של הנעל מעולה, ולא ראיתי סימני שחיקה גם לאחר ריצת שטח.

רושם ראשוני

המידה של הנעל תואמת דגמים אחרים של סאקוני. קופסת האצבעות רחבה יחסית, והרגשתי שהרגל מונחת בה בטבעיות. אהבתי מאוד את לולאת הגומי בעקב הנעל, המשמשת לצורך הכנסת הרגל. בדגמים אחרים הלולאה מתנפנפת, אך כאן היא עשויה גומי, שמתוח על העקב ומאפשר להכניס אצבע ולמתוח אותו לשם נעילה. זה פתרון עדיף על פני החזקה של העקב עצמו או של רצועת בד שנמשכת ממנו, מפני שהוא מצריך שימוש באצבע אחת בלבד ולא בשתיים. 

השרוכים שטוחים ונשרכים ממש בקצה העליון של הלשון, למי שמשתמש (כמוני) בלולאה העליונה, זו המשמשת להידוק העקב. הלשון נמצאת “במקום הנכון”, לא זזה במהלך הריצה, ולא דורשת סידור מיוחד. הרשת שמעל חלקה הקדמי של הנעל, באזור האצבעות, מרגישה קצת עבה ונוקשה מדי, במיוחד לאחר הידוק השרוכים. כבר בצעדים הראשונים, בהליכה, קשה לפספס את אפקט ה-speedroll – תחושת הדחיפה קדימה, שהנעל יורשת מדגמי סדרת ה-Saucony Endorphin.

את הריצה הראשונה עשיתי לאורך 12 ק”מ, במהירות איטית, ביום חם יחסית. הנעל הרגישה כבדה מעט, ורציתי יותר אוורור בחלק הקדמי שלה. הצורך באוורור נעלם בימים קרירים יותר, כך שנראה שהנעל תתאים יותר לימי הסתיו והחורף אצלנו מאשר לתקופת הקיץ. 

כדי להעניק יציבות לנוכח הסוליה הגבוהה, תחתית הסוליה גם רחבה מאוד, הן באזור העקב והן באזור הקדמי – 10.5 ס”מ באזורים הרחבים ביותר, לעומת 8.5 ס”מ ב-Saucony Endorphin Speed שבהן רצתי קודם. זה דבר שצריך להתרגל אליו. בריצות הראשונות הסוליה הרחבה גרמה לכפות הרגליים שלי להתנגש זו בזו כמה פעמים במהלך ריצה איטית. זה לא קרה במהירות גבוהה יותר, והתופעה נעלמה לחלוטין לאחר 3-4 ריצות. בסיס הנעל הרחב יותר, במיוחד באזור העקב, תרם ליציבות גבוהה של הקרסול, אך לא הורגש שהדבר בא על חשבון מהירות או זריזות בפניות ושינויי כיוון. למרות המשקל המורגש של הנעל, הריצה בה היתה נוחה מאוד ולא מאמצת, והרגל הרגישה בה מעולה.

הצטרפו לרצים בקבוצת ווצאפ שקטה: הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

ריצות המשך

בשבועיים שבהן בחנתי את הנעל רצתי מעל 100 ק”מ בסך הכל, בריצות קלות ובאימוני מהירות ועליות, ואף בחצי מרתון שרצתי באופן עצמאי, במקום להתחרות במרוץ נתיבות שבוטל עקב המלחמה. רוב הריצות היו על כביש ומדרכות, אך כדי לבחון את התנהגות הנעל בשטח קל, רצתי איתה מצומת בית קמה עד לשמורת פורה, מסלול שכולל כביש משובש, דרכי עפר ושבילים חקלאיים. 

בשורה התחתונה, הנעל מצליחה לעמוד בשני היעדים שלה. ראשית, היא נוחה מאוד. בזכות השיכוך המצויין, הרגליים שלי הרגישו רעננות לגמרי אפילו לאחר חצי מרתון (ובקצב מהיר עבורי), דבר שלגמרי אינו מובן מאליו. מצד שני, לא הרגשתי שהשיכוך בא על חשבון מהירות. להיפך, הנעל הרגישה תגובתית ויעילה במהירויות הגבוהות יותר, כולל בעליות ובאינטרוולים. 

תחושת הדחיפה קדימה באה לידי ביטוי בעיקר במהירות בינונית ומעלה, ולא הורגשה ה”שקיעה” שמאפיינת נעליים משככות אחרות. קשה לאמוד עד כמה באמת משפיעה לוחית הקרבון, אך כנראה שהיא זו שנותנת לנעל את הקשיחות הנדרשת ומסייעת בתגובתיות ובדחיפה.

האחיזה של הנעל מעולה, כולל בכביש רטוב. גם בשטח קל היא הפתיעה לטובה ממש. למרות הסוליה הגבוהה לא הרגשתי שאני רץ בטרקטור שמגהץ את השטח. האחיזה בשטח היתה מצויינת, והרגשתי את האבנים הקטנות וקפלי הקרקע, במובן הטוב של המילה. התלונה היחידה שיש לי היא על אבן שנתקעה בחריץ במרכז הסוליה.

סאקוני קינברה פרו – סיכום המבחן

סאקוני הצליחו לשלב בין שיכוך לבין מהירות באופן מרשים מאוד, במוצר שבהחלט יכול לשמש כנעל אימונים (daily trainer) המתאימה לרוב המכריע של הרצים ושל האימונים השונים.  הודות לשיכוך המצויין, הרגליים שלי הרגישו מעולה גם אחרי ריצות ארוכות ואימוני איכות. יחד עם זאת, הנעליים מרגישות מהירות, תגובתיות ודוחפות קדימה, על אף המשקל הלא נמוך שלהן. 

עברתי להשתמש בהן באופן מלא כנעל ריצה יחידה, כולל בשטח קל, והן בהחלט מספקות את הסחורה. מבחינת מקום לשיפור, הייתי שמח לעיצוב ססגוני ופרוע יותר, וליותר אוורור בקדמת הנעל. לסיכום – נעל אימונים מצוינת, שמיועדת לשגרה, לשוטף, בעיקר לריצות ארוכות בקצב קבוע. רצים תחרותיים ירצו לצדה גם נעל קלילה ותחרותית לשבירת שיאים באירועים מיוחדים.

יתרונות

  • נוחות כללית מצוינת
  • שיכוך מצוין
  • יציבות גבוהה
  • תגובתיות טובה ודחיפה קדימה
  • ורסטיליות רבה מאוד

 חסרונות

  • משקל (301 גר’)
  • עיצוב שמרני לטעמי
  • לא מאווררת מספיק

שתפו את זה! כפתורי השיתוף פה: