אדידס השיקה את ה-Adizero Boston 12 בעיצוב ייחודי למרתון ת"א, והפאנליסט עמית נבון קיבל את הנעליים למבחן: אדידס בוסטון 12 – דגם קלאסי המיועד לאימוני מהירות.
כשחברה בינלאומית בוחרות להשיק נעליים בעיצוב מיוחד למרוץ בישראל מדובר בהצהרת כוונות. מרתון תל-אביב הינו אירוע הריצה הגדול בישראל ומצליח למשוך עשרות אלפי רצים להשתתף במקצים השונים החל מ-5ק"מ ועד למרתון מלא. לכבודו, השיקה אדידס את דגם ה-Adizero Boston 12 בצבעי העיר "הלבנה" ומציבה רף גבוה.
חולצת מרוץ זה נחמד, אבל המטרה של אדידס היא שדגם ייחודי ינעל ע"י רבים ממשתתפי מרתון תל-אביב במהלך האימונים והתחרות. בוסטון 12 הוא דגם נעליים ניטרלי בעל שיכוך בינוני המיועד לאימוני מהירות בעל תג מחיר שיכול להתאים לרצים חובבים המסמנים את אירוע הריצה הגדול כהזדמנות לחזור לכושר ולהתחרות במרחקים המגוונים.
אל תפסידו מבחני נעליים מעניינים:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
אדידס רוצה לחזור להוביל
אדידס היא אחת מענקיות ההנעלה וההלבשה הספורטיבית בעולם ובעלת מורשת עשירה בתחום הריצה. בעשור הקודם הרצים שלה שברו את שיאי העולם במרתון בנעליים עם טכנולוגיית ה-Boost. עם זאת, בשנים האחרונות נדחקה מעט אדידס הצידה בזירת הריצה המקצועית. מותגים אחרים הצליחו לייצר יותר באזז ואדידס התקשתה לשמור על הובלה בזירה שבה החידושים הטכנולוגיים הפכו למרכיב מכריע. לאחרונה אדידס עושה קאמבק משמעותי: סדרת Adizero Pro מתחרה ישירות מול נעלי הקצה של נייקי עם שימוש בפלטות קרבון, חומרים מוקצפים קלי משקל, ותג מחיר של 500$ לנעל העל היוקרתית שלהם. בנוסף, דגמים כמו ה-Boston ממשיכים לזכות בהכרה בקרב הרצים. החברה משקיעה יותר בחסויות לאירועי ריצה גדולים ובאתלטים בולטים כדי לשדרג את מעמדה כמובילת שוק.
קבוצת הוואצאפ השקטה של ראנפאנל:
יש רק בוסטון אחת
אי אפשר לסקר את דגם הבוסטון בלי להתייחס למשמעות הרחבה יותר עבור קהילת הרצים סביב מרתון בוסטון הידוע עם מסורת החל משנת 1897. הביטוי הידוע "There's only one Boston" מדגיש את הייחודיות של העיר המארחת את המרתון הוותיק והיוקרתי בעולם.
מדובר במרתון עם קריטריונים קשוחים להשתתפות: בניגוד למרתונים גדולים אחרים כמו ניו יורק או ברלין שפתוחים להגרלות, כדי להכנס לבוסטון הרצים נדרשים לקבוע תוצאה מהירה במרתון רשמי אחר בשנה שלפני על מנת להתקבל. גבר מתחת לגיל 40 ידרש לרדת מ-3 שעות במרתון בעונה קודמת על מנת להתקבל למירוץ, אישה באותו גיל תדרש לרדת מ-3:30 שעות!
בוסטון וריצת נשים: אבן דרך היסטורית
המרתון הוא חלק מההיסטוריה של שילוב שוויוני של נשים בספורט: ב-1967 סיימה אותו בפעם הראשונה אישה, קתרין סוויצר ב-1967 שהסתננה למרוץ תחת השם "K.V. Switzer" מאחר ונשים לא הורשו להשתתף. במהלך הריצה ניסו המארגנים להוציאה בכוח, אבל היא התעקשה והמשיכה. האירוע היה ציון דרך חשוב בשוויון מגדרי בריצה.
אירוע היסטורי נוסף היה הפיגוע הטראגי ב-2013 סמוך לקו הסיום, בו נהרגו שלושה אנשים ונפצעו מאות. ב-2018 המרתון הוזנק בתנאי מזג אוויר קיצוני. סופה פקדה את האזור ואילצה את הרצים להתמודד בטמפרטורות סביב האפס, שלג ברד ורוחות פנים עזות. המארגנים לא היססו וטענו שאת מרתון בוסטון לא מבטלים משום שהוא סמל לנחישות ולניצחון הרוח. אדידס, משמשת כנותנת החסות למרתון בוסטון ומייצרת את דגמי ה-Boston על שם העיר, כסמל של ריצה איכותית ויוקרתית.
הכירו את בוסטון אדיזירו 12
במשך השנים דגמי הבוסטון נשארו אהובים בקרב רצים המחפשים נעלי אימונים מהירה לריצות ארוכות. רצים המעדיפים את הבוסטון הם אלו שרוצים להרגיש את הקרקע, ולא מחפשים את השיכוך המקסימלי שהפך מאד מקובל לאחרונה. אישית אני אוהב לגוון ולהנות מכל האפשרויות. באדיזירו 12 אדידס משמרת את המאפיינים הקלאסיים ומוסיפה מספר טכנולוגיות חדשות: הסוליה החיצונית למשל היא בשיתוף עם חברת הצמיגים Continental. התנסתי כבר בסוליית קונטיננטל בנעלי הריצה של סקצ'רס. מדובר בשיתוף פעולה מוצלח ביותר – סוליה עמידה בעלת אחיזה נהדרת. ובמקום לוחיות קרבון יקרות נעשה שימוש ב Eenergyrods 2.0, פסי פייברגלאס לשמר גלגול מהיר.
- Adidas Adiziro Boston 12 – לריצת כביש נייטרלית לאימוני מהירות
- סוליה: בגובה 38 -31 מ"מ
- דרופ: 7 מ"מ
- משקל: 260 גרם מידה 42 (נתוני יצרן).
- צבעים ייחודים עבור מרתון תל-אביב בצבעי חול וים
- מחיר: 699 ש"ח.
- קישור לאתר החברה
הטכנולוגיות העיקריות של ה- ADIZERO 12
- Energyrods 2.0 – פסי פייברגלאס לגלגול מהיר בסוליה כאלטרנטיבה ללוחיות הקרבון
- Lightstrike Pro + Lightstrike 2.0 – סוליה אמצעית בעלת שילוב של סוגי קצף דינמיים
- Continental™ Rubber outsole – לאחיזה ועמידות משופרת
- קיימות – גפה עליונה עשויה מ 50% חומרים ממוחזרים
התרשמות ראשונית – בוסטון אין ספק
יש לי ניסיון רב עם מספר דגמי בוסטון בעבר, וגם באדיזרו 12 אדידס משמרת את הקו הוותיק: השיכוך בינוני בצורה שתאפשר להרגיש את הקרקע כשהמהירות תעלה. הנעל שוקלת 260 גרם (נתוני יצרן) למידה 42. במידה שלי, 45.3, התווספו עוד כמה גרמים. עם כניסת החומרים החדשים בסוליות (Pbax ודומיהם) זה נחשב כיום משקל בגבול העליון עבור אימוני מהירות.
מבחינת מידה, הנעל הרגישה קצת גדולה עד כדי התלבטות האם לנסות מידה אחת פחות. תנסו גם מידה אחת פחות לשם השוואה. לבסוף בחרתי להישאר עם ה 45.3 וזו הייתה בחירה נכונה עבורי, בריצה ארוכה הרגל זקוקה למקום. הרגל שלי סטנדרטית ויש פה רוחב מורגש בקופסת האצבעות ולהערכתי תתאים גם לרצים עם כף רגל רחבה. בעלי רגל צרה עלולים להרגיש קצת חופש.
העיצוב: בוסטון קלאסי בצבעים של תל-אביב
הדגם המיוחד למרתון תל-אביב מגיע בצבעי "העיר הלבנה" והים. הגפה בשילוב גוונים של צהוב בהיר ולבן המסמלים את צבעי חוף הים, ושלושת הפסים של אדידס נצבעו בכחול. לוגו המרתון ושם הדגם מוטבעים בצידי העקב.
שילוב הצבעים נשמר גם לאורכה של הגפה והחיבור לסוליה. הלוגו ושם הדגם מוטבע גם על הלשון. לטעמי העיצוב ייחודי ומוצלח: מצד אחד אי אפשר לטעות שמדובר בדגם הבוסטון הקלאסי, אבל הצבעים התל-אביבים שולבו היטב. הגוון הבהיר ידרוש מכם להימנע מריצות מבוצבצות לקראת התחרות. פחות אהבתי את השרוכים הפשוטים. הם אמנם נשזרים בחורים יעדויים שמייצרים אחיזה הדוקה, אך נוטים להיפרם בקלות. אדידס סיפקה סט שרוכים נוסף בצבע כחול לאלו המעדיפים את צבעי הים על פני צבעי החוף.
הגפה העליונה – מתאימה לקיץ
הופתעתי לטובה מרמת האוורור בגפה העליונה. מאחר ואין ממש חורף בישראל, מדובר ביתרון בולט שיהפוך קריטי כשהטמפרטורות יעלו.
הריפוד באזור העקב והלשון מינימלי (אין עיבוי כמעט שממלא חללים סביב גיד האכילס), בהתאם למצופה מדגם לאימוני "לתת בראש" ומהירות. כשהעלתי קצב עצרתי רגע להידוק נוסף של השרוכים כדי שהעקב לא יזוז והנעל תגיב בצורה מלאה יחד עם הרגל. בקצה העקב אדידס השאירו תוספת בד משולש שתאפשר משיכה בעת הכנסת ההרגל ולאחר מכן ניתן לקפל אותו חזרה לקו העקב. חידוש נחמד, שהופך למאפיין עיצובי בולט וייחודי כתחליף ללולאת עזר בחברות אחרות.
משני צידי מרכז כף הרגל אדידס הוסיפו שכבת ריפוד נוספת שיחד עם הלשון יוצרים שרוול שאמור לשמור את כף הרגל מהודקת ומחובקת בצורה שווה. התוצאה בהחלט טובה, אבל אולי בדגם הבא אדידס כבר תאמץ את הטרנד המעולה של לשון תפורה שלטעמי הוא הטוב ביותר כיום.
בוסטון 12 מיועדת לכף רגל ניטרלית ללא תיקון. המגע עם הקרקע יציב תודות לרוחב הנדיב בקדמת כף הרגל. הקצף בסוליה האמצעית משכך בצורה בינונית ומאפשר להרגיש את הקרקע בכל צעד.
בוסטון 12 במהלך הריצה
בריצות הראשונות תחושת המגע עם הקרקע הייתה קשיחה ויציבה. ביצעתי ריצה ראשונה של 15 ק"מ קלים שהסתיימה ללא כל הרגשת אי נוחות, שפשופים או לחץ. הדרופ הבינוני (7מ"מ) התאים באימוני מהירות בהם נדרש יותר איזון בצעד, אדידס שומרת על 6-7 מ"מ דרופ ברוב דגמי האדיזירו. דרופ גבוה יותר יופיע לרוב בדגמי ריצות היום יום מסדרת סופרנובה ואולטרא בוסט.
כאמור אני מכיר את הבוסטון – הן תמיד מוכנות למשימה מרגע הזינוק וגם באימון הבא שהיה ארוך יותר וכלל טמפו של 5 ק"מ משולב בתוכו, הרגליים צריכות לעבוד. הבוסטון מתפקדת במקטעי הטמפו באופן המאפשר תגובתיות מהקרקע ללא שקיעה ואובדן אנרגיה. בהמשך הריצות הקצף התרכך מעט והנעל קצת "נפתחה" והרגשתי יותר רכות. ההבדל לא היה דרמטי והורגש בעיקר בריצות היותר קלות ובזמן הליכה. הביצועים מבחינת תגובתיות נשמרו גם אחרי עשרות קילומטרים ובריצות הארוכות.
יש טכנולוגיות מורגשות ויש כאלה שפחות
אהבתי מאוד את האווריריות של הגפה העליונה, אדידס הצליחו לייצר גפה מנדפת ובישראל זה חשוב. גם שיתוף הפעולה עם קונטיננטל עבור הסוליה התחתונה מצויין, היא מעניקה אחיזה טובה בקרקע ומניסוני גם עמידות.
הסוליה העיקרית המרכזית בנויה משני חלקים המונחים זה על זה כסנדביץ' טעים: החלק העליון הוא ה Lightstrike Pro – המתקדם יותר שמיועד לספק שיכוך במשקל קל והחזר אנרגיה גבוה, מה שתורם לתחושת דינמיות במהלך הריצה. החלק התחתון הוא מ Lightstrike 2.0 (שלהערכתנו הוא EVA מעט יותר סטנדרטי) שנועד כדי לספק איזון לחלק הרך העליון עם יציבות ועמידות. אדידס לא חושפת בפומבי את ההרכב הכימי המדויק של קצפים אלו, ולכן לא ניתן לאשר בוודאות אם הם מבוססים על EVA (אתילן-ויניל-אצטט) או על פולימרים אחרים.
לגבי השימוש בפסי הפיברגלאס Energyrods 2.0 – לא הבחנתי במשהו מיוחד במהלך אימוני המהירות. שילוב סוגי הקצף בסוליה של ה Lightstrike Pro + Lightstrike 2.0 הרגיש כסוליה רגילה שעושה את עבודתה. הוא מייצר שיכוך בינוני ואת התחושה המוכרת מדגמי בוסטון קודמים, קשיחה, יציבה ומתאימה לאימוני מהירות עבור רצים למרחקים ארוכים.
אדידס Adizero Boston 12 לסיכום
ה- Adizero Boston12 היא דגם נעלי אימונים מוצלח בעיצוב מיוחד. הנעליים יתחרו בזום פליי של נייקי בעלת הנתונים ותג מחיר דומים ובמג'יק ספיד של אסיקס שמספקת חוויה דומה במשקל נמוך יותר. כיאה לדגם בוסטון קלאסי, אין פינוקים – האדיזירו 12 "באו לעבוד": השיכוך בינוני, המשקל קל מספיק והרגליים צריכות לדבר.
הבוסטון 12 יתאימו לרצי המקצים השונים באירועי המרתון שמחפשים דגם שילווה אותם בבטחה באימוני האינטרוולים והטמפו לקראת האירוע. בתחרות עצמה היא תוכל לשרת היטב גם את המשתתפים במרחקים של עד חצי המרתון שאין להם צורך בנעלי על במחיר גבוה כדי לנפץ שיאים. לרצי המרתון המלא אמליץ על נעליים בעלות שיכוך גבוה יותר.
קבלו ראשונים את הכתבות בערוץ הטלגרם:
יתרונות
- עיצוב נהדר וייחודי
- עמידות בהשוואה לנעלי התחרות
- תמורה טובה לכסף
חסרונות
- משקל מעט גבוה בהשוואה למתחרים
- שרוכים שנוטים להפתח
מאת: עמית נבון
תמונות: גיא חלמיש, טלי גודוביץ