לחלקנו השם Julbo עושה הרגשה קלה של דה ז'ה וו: אי שם בשנות ה-'90 המאוחרות המשקפיים עם המראה הספורטיבי כיכבו יחד עם שמות כמו Arnett על הפנים של בני הנוער בישראל שרצו להיות מגניבים. מאז המותגים האלו קצת נדחקו החוצה ולשוק הישראלי נכנסו שמות חזקים אחרים כמו Oakley, Rudy Project ואחרים. מתברר שיש עדיין ייבוא סדיר לישראל, הנה כתבה ראשונה עם מבחן לדגם ספורטיבי שלהם.
מאת: אור לין
צילום: גיאחה
הכתבה פורסמה במקור במגזין האופניים: BIKEPANEL
Julbo- נעים להכיר
תרשו לי לקחת אתכם למסע בזמן אי שם לשנת 1888, לצרפת הרחוקה. שם הוקמה החברה על טהרת המשקפיים, כשהיא חורטת על הדגל שלה לייצר משקפיים ועדשות טכניים בעיקר עבור מטפסי הרים וציידים. מאז החברה עברה לא מעט גלגולים עד שבשנות ה- 2000 החלה להתרכז בייצור של משקפי שמש טכניים לריצה ורכיבה עם קווי מוצר נפרדים לטובת ספורטאי השטח שבנינו. כיום בין ספורטאי החסות של החברה ניתן למצוא רצי ורצות שטח, רוכבי אופניים, מטפסי הרים וחיות שטח למיניהם.
פרטים טכניים מעניינים
- שם הדגם: Julbo Aero Lite.
- משקל: 32 גרם.
- מבנה: צר יחסית.
- אפון רך תלת מימדי.
- עדשה: עשויה מפוליקרבונט, בעלת מבנה פנורמי.
- אפשרות להוספת Clip On לבעלי משקפי ראייה.
- מחיר: 550 (עד 1200, תלוי בסוג העדשות)
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מראה
בני אדם קונים קודם כל עם העיניים ובכלל זה גם משקפי שמש. זה על הפנים שלנו וחלק מהמראה, לכן אני לא מזלזל בחשיבות של העיצוב של משקפי השמש. המשקפיים בעלי מראה ספורטיבי ואופנתי, העדשות צרות יחסית ויתאימו גם לבעלי רוחב פנים צרות. המבנה המינימליסטי כמעט ללא פלסטיק באזור העדשות, מבנה העדשות והחיתוכים נותנים למשקף מראה ספורטיבי, נקי וזורם מהסוג שאני באופן אישי מאוד מתחבר אליו.
משקל
אחד הפלוסים הגדולים לפחות מבחינתי ב- Aero Lite, זה המשקל המינימלי שלהם. שימוש כמעט בלעדי בפלסטיק ללא מתכות מביא לכך שהמוצר הסופי שוקל 32 גרם בלבד. התוצאה היא שכאשר המשקפיים יושבים על הפנים אפילו למשך שעות רבות הן כלל לא מורגשות, פשוט להיות עם ולהרגיש בלי.
אחיזה
כמובן שמדובר בנושא מאוד אישי שתלוי בבן אדם ובמבנה הפנים של כל אחד ואחת מאיתנו. נראה לי שאין מישהו שאוהב שכשהוא רץ המשקפיים רוקדים על הפנים, לכן זה אחד הפרמטרים המרכזיים שהיה חשוב לבחון. כשקבלתי את המשקף ישר ניתן היה לראות שהוא מאוד שונה מהמשקפיים שאני מרכיב. במיוחד חסרו לי האפון המתכוונן שמקבל את הצורה של גשר האף או את האפשרות לשחק עם הזוויות של קצה הידיות כדי שהמשקפיים ישבו יותר הדוק על הראש. להפתעתי המשקפיים ישבו לי בצורה מושלמת על הפנים, לא זזו ולו במילימטר בריצות נפח ארוכות, באימוני אינטרוולים מהירים וגם ברכיבות, אם זה בזמן ספרינטים, טיפוסים או סתם רכיבת נג"ש במישור הן פשוט נצמדו לי לפנים ולא זזו.
מבחינת האפון היצרן טוען לאפון תלת מימדי המתאים את עצמו לצורת הפנים. בפועל מדובר באפון מוגבל מאוד אשר עשוי להתאים רק לאנשים בעלי גשר אף רחב, אבל ישב הרבה פחות טוב על אנשים בעלי מבנה אף בינוני וצר.
ידיות האחיזה של המשקף גם הן עשויות מחומר גמיש אשר אמור להתאים למגוון רחב של אנשים. גם כאן המשקף עלול להתאים לפלח שוק צר יחסית- אנשים בעלי פנים רחבות ייתכן וימצאו את המשקפיים לוחצים מדי ולא נוחים. כך שעל אף הצהרות היצרן למשקפיים אשר מתאימים לקשת רחבה מאוד של אנשים, בפועל הם עשויים להתאים לחתך צר באוכלוסייה. כן הייתי מעדיף לקבל משקפיים בעלי גשר אף הניתן לכוונון או לפחות כאלו המגיעים עם מספר אפונים בדרגות רוחב שונות הניתנות להחלפה.
כיסוי והגנה
כיסוי השטח הוא אלמנט מרכזי הגובל בבטיחות, לא הייתי רוצה לקבל משקפיים בעלי אזורים מתים רבים ומשקף זה נותן מענה טוב לאלמנט זה. שטח הכיסוי שלו רחב ביותר, ללא שטחים מתים והעובדה שהעדשה עשויה מחלק אחד רק משפרת זאת.
גם הנושא של ההגנה מפני רוח מבחינתי מהווה עניין בטיחותי. התמודדות עם רכיבה במהירויות גבוהות כשהרוח מכה בעיניים עד שאי אפשר לפתוח אותן היא אחת המטרות החשובות של משקפי שמש ברכיבה. גם כאן ה- Aero lite לא אכזבו, למרות המבנה של העדשות עם החריצים בצדדים, בזמן רכיבה במהירויות גבוהות לא מורגשת כניסה של רוח מצידי העדשה ומתקבלת הגנה מלאה לעיניים לכל משך הרכיבה.
עדשות
המשקפיים מגיעים עם עדשות במגוון אפשרויות, החל מצבע אדמדם שאמור לתת מענה לשעות בין הערביים, עדשות מתכהות, עדשות בצבע כחול ועוד. לצערי בדגם זה לא קיימת האופציה להחליף עדשות, מה שהיה נותן למשקף ורסטיליות בשימוש. רמת ההגנה מפני השמש בדגם שבחנתי מוגדרת כקטגוריה 3, כלומר בעלת כיסוי חזק עם רמת חדירות של 8-18%.
גם כאן לא עשיתי למשקף חיים קלים- הרבה זיעה, הרבה ערפל וערפילים, שמש חזקה, שלג ומה לא. היצרן מבטיח לנו שהמשקף בעל אוורר מלא למניעת אדים על העדשות, ומה יותר טוב מרכיבה בתוך ענן כדי לבחון את ההצהרות הללו.
העדשה הכהה נותנת מענה טוב לימים בהם יש שמש חזקה, או לשעות בהן השמש עולה ונמצאת ישר בפנים. הסינון של קרני השמש טוב ואיכותי ומאפשר להתמודד עם קרני השמש. מצד שני, בשעות שבין ערביים כשמעט חשוך, לא ניתן להבחין היכן אנחנו שמים את הרגל, או להפריד בין עצמים שונים הנמצאים על הכביש.
המשקפיים בנויים עם מרווח מובנה בין העדשה עצמה למסגרת שאמור לתת מענה להצטברות של אדים. באלמנט האוורור ו- Anti Fog משקפיים אלו לא סיפקו מבחינתי את הסחורה. האדים הצטברו יחסית מהר ולקח זמן רב עד אשר העדשה נקייה שוב. מבחינת טיפות זיעה, מבנה העדשה והציפוי שלה שעשוי מחומר הידרופובי גורמים לכך שטיפות הזיעה פשוט מחליקות על פני העדשה ולא משאירות שובל של טיפת הזיעה, אלמנט שחברות רבות בשוק משקפי הספורט נופלות בו.
שורה תחתונה: משקפי Julbo דגם AeroLIte
בסיכומו של עניין מבחינתי הכל זה עניין של Value For Money. ואם זו ההסתכלות, מבחינתי המשקפיים האלה נותנים תמורה טובה למחיר. המראה שלהם הוא ללא ספק ספורטיבי וסקסי כזה שמאפשר ללכת אתו גם ביום יום. האחיזה שלהם תלויה במבנה הגולגולת והפנים – לי התאימה אבל אולי פחות לבעלי מבנה אף צר או פנים רחבות. ראיתי פינוי אדים טוב משלהם אולם העדשות מצד אחד נותנות מענה טוב כנגד סינוור, רוח ונגד זיעה.
מאת: אור לין
צילום: גיאחה