אסיקס היא שחקנית חזקה ומוכרת בעולם הריצה. עם ה-Metaspeed Sky Paris היא שולחת מסר ברור: היא לא רק מתחרה – היא כאן כדי לנצח. איך זה מרגיש בריצה? רון סיטנר מראנפאנל בדק: 

אסיקס (ASICS) היא אחת מיצרניות נעלי הריצה המובילות בעולם, עם מוניטין חזק של מחקר ופיתוח טכנולוגיות חדשניות לנעלי ספורט. היא הוקמה בשם "אוניצוקה" ביפן ב-1949 על ידי קיהאצ'ירו אוניצוקה. במשך השנים אוניצוקה התמזגה עם חברות שונות ובשנת 1971 קמה אסיקס כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. 

סדרת Metaspeed של אסיקס 

נוצרה במיוחד עבור רצים תחרותיים כולל מקצוענים, שמחפשים נעלי תחרות קלילות עם פלטת קרבון. המטרה אחת: לשפר את יעילות הריצה והביצועים במרחקים ארוכים. מאז שהוצג הדגם הראשון בשנת 2021, הסדרה כוללת שני דגמים עיקריים: Metaspeed Sky ו-Metaspeed Edge, כאשר ההבדל המרכזי ביניהם הוא התאמה לשני סגנונות ריצה שונים.

  • Metaspeed Sky – מיועד לרצים שמגבירים מהירות על ידי הארכת הצעד (Stride Runners).
  • Metaspeed Edge – מיועד לרצים שמגדילים את הקצב על ידי תדירות צעדים גבוהה יותר (Cadence Runners).

במהלך השנים הסדרה התפתחה עם מספר גרסאות: הראשונה שאיתה נכנסה אסיקס לתחום נעלי התחרות הייתה ה-Metaspeed, לאחר מכן הגיעה הדור השני של הנעל, Metaspeed+. הדור הנוכחי הוא ה-Metaspeed Paris שמציג שיפורים רבים בעיקר בגזרת המשקל והחזר האנרגיה המטורף, המתקבל מהקצף החדש שאסיקס שילבה בסולייה. בכתבה זו נתמקד בדגם Metaspeed Sky Paris, ונבדוק כיצד השיפורים בו משפיעים על הביצועים ומה הופך אותו לאחד הדגמים המסקרנים של השנה.

קבלו מאיתנו את הכתבות ישר לדלת הכניסה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מפרט טכני

  • METASPEED SKY PARIS
  • ייעוד: נעל תחרות
  • משקל: כ- 183 גרם (הצהרת יצרן, מידה 9 אמריקאי, 42.5 אירופה)
  • גובה סוליה 39.5-34.5 מ"מ (עקב, אצבעות)
  • דרופ: 5 מ"מ 
  • מחיר: 990.9 ש"ח
  • טכנולוגיות ייחודיות: FF TURBO™ PLUS, פלטת קרבון.
  • עמוד מוצר באתר החברה 

אסיקס

עיצוב וסגנון

כאשר מביטים ב-Metaspeed Sky Paris לראשונה, מתקבלת תחושה מעט מבלבלת: מצד אחד, החלק העליון נראה מינימליסטי, כמעט בסיסי, אך מצד שני, הסוליה הבולטת בצבעיה העזים מעניקה לנעל מראה יוצא דופן. החלק העליון עשוי מאריג דק במיוחד בשילוב ניילון, בצבע כחול-אפור בהיר, עם סמל אסיקס המודפס בשחור בקווים נקיים ופשוטים. התחושה היא של פשטות מתוחכמת, כזו שמסתירה מתחתיה טכנולוגיה מתקדמת.

הסוליה, לעומת זאת, מספרת סיפור אחר לחלוטין: היא עבה ומודגשת, עשויה מחומר FF TURBO™ PLUS – הקצף החדשני ביותר של אסיקס. הסוליה הזו מרגישה רכה וקלה במיוחד למגע. הצבעים הבוהקים של הסוליה לא רק מוסיפים נוכחות וייחודיות, אלא גם משדרים את התחושה שהנעל מיועדת למהירויות גבוהות ולביצועים שוברי שיאים.

אני מאוד אוהב את העיצוב של הנעל, שלמרות היותה נעל תחרות מתקדמת, נשאר נאמן לקו מינימליסטי יחסית – במיוחד בהשוואה לדגמי תחרות אחרים בשוק. במבט ראשון, היא כמעט נראית כמו נעל ריצה "רגילה", אך ברגע שמחזיקים אותה ביד, ברור שיש כאן משהו מיוחד. השילוב בין קלילות, עיצוב נקי, וחומרי פרימיום מעניק לה אופי ייחודי – כזה שמדבר אל רצים שמעריכים טכנולוגיה מתחת למעטה של פשטות.

אסיקס

משקל

הדבר הראשון שמרגישים כשמוציאים את הנעל מהקופסה הוא עד כמה היא קלה – באופן קיצוני כמעט. למעשה, היא שוקלת פחות מרוב הטלפונים הסלולריים בשוק. זהו נתון מרשים במיוחד עבור נעל עם סוליה עבה המכילה פלטת קרבון.

לפי הצהרת היצרן, הנעל שוקלת 183 גרם (במידה 9 אמריקאית), ובבדיקה עצמאית שערכתי, היא נמדדה ב-180.2 גרם, לאותה המידה בדיוק. זה מציב אותה כאחת מנעלי התחרות הקלות ביותר כיום – הישג טכנולוגי שמדגיש את השאיפה של אסיקס למקסימום ביצועים במינימום משקל.

רץ

מידה ורוחב

מבחינת התאמה למידה, הנעל תואמת בדיוק למידה הרגילה שלי, 42.5 ולא נתקלתי בבעיות רוחב. הרגל שלי יחסית צרה, ולכן אני ממליץ לבעלי כף רגל רחבה למדוד את הנעל לפני הרכישה כדי לוודא התאמה נוחה. ההפתעה הגדולה מבחינתי הייתה מידת הנוחות של הנעל. בהשוואה לגרסה הקודמת, שבה התחושה הייתה כאילו הרגל מונחת על פלטה קשיחה בלי הרבה תמיכה או תחושת נוחות, הדגם הנוכחי מספק התאמה נעימה יותר. 

יש לה מעטפת שמרגישה כי היא עוטפת את כף הרגל ומתאימה עצמה לרגל. זה שינוי משמעותי לנעלי תחרות, שבדרך כלל נוטות להיות פחות סלחניות מהבחינה הזו. עקב השיפורים בנוחות, הן בגפה והן בסוליה, אני מעריך שהנעל תוכל להתאים למגוון רחב יותר של סוגי רגליים – במיוחד כשמדובר בשימוש העיקרי שלה: יום התחרות ואימוני איכות ספציפיים לקראתו.

נעל אסיקס

גפה – מינימליסטית, מאווררת ויציבה

הגפה של הנעל עשויה מחלק אחד של בד וניילון, שילוב יוצא דופן שאפשר לראות היטב בתמונת התקריב שצילמתי. השילוב הזה מעניק לה כמה יתרונות בולטים: היא קלה במיוחד, מאווררת בצורה יוצאת דופן, ומנדפת זיעה ברמה גבוהה מאוד. את אחת הריצות הראשונות שלי עם הנעל ערכתי בקור של 11- מעלות, ובסיומה הדבר הראשון שאמרתי היה: "ואו, כמה שהייתי רוצה לרוץ איתה בחום הישראלי."

לראשונה בחיי, האצבעות ברגליים פשוט קפאו. זו עדות ישירה לכמה שהגפה הזו פתוחה ואוורירית – תכונה שמרגישה כמו יתרון משמעותי לקיץ הלוהט, אבל יכולה להיות אתגר במזג אוויר קר במיוחד. למרות קלילותה, הגפה מספקת אחיזה בטוחה. הבד אינו נמתח כלל, אך הוא מאפשר הידוק מצוין לכף הרגל ומעניק תחושת יציבות בכל קצב ריצה.בדאבל החלק הכי מעניין בגפה, בעיניי, הוא אזור העקב. אסיקס יצרו כאן מעטפת עקב דקה וקלילה במיוחד, שמצליחה לספק שני דברים מנוגדים לכאורה: מצד אחד, היא שומרת על הנעל קלילה ומינימליסטית, אך מצד שני היא מספקת ריפוד ונוחות אופטימליים לנעל מרוץ, יחד עם יציבות בזכות חיזוקים חכמים ששולבו בעקב. התחושה הכללית היא של שילוב מדויק בין מינימליזם לנוחות – מה שלא מובן מאליו בנעל תחרות.

נעליים

הלשון ומערכת חורים, שריכה והידוק (lock-in)

אם הגפה של הנעל נראית מינימליסטית, הרי שהלשון לוקחת את הקונספט הזה לקיצוניות. מדובר בלשון דקה במיוחד, שאינה מחוברת כלל לגפת הנעל – דבר שאינו מובן מאליו בנעלי ריצה מודרניות. בתחילה חששתי שהיא תחליק הצידה במהלך הריצה, או שאחוש את השרוכים חותכים את גב כף הרגל, אך הופתעתי לטובה. נראה כי אסיקס לקחו כאן סיכון מחושב בניסיון לחסוך עוד כמה גרמים במשקל הנעל – והסיכון הזה השתלם.

מערכת השרוכים מורכבת משישה חורים סטנדרטיים, בתוספת חור נוסף עבור מי שמעוניין להשתמש ב"קשר רצים" להידוק נוסף. עם זאת, בניגוד לרוב הנעליים, לא מצאתי צורך להשתמש בחור הנוסף כדי להשיג אחיזה צמודה ובטוחה. ההידוק האפקטיבי מושג גם בזכות השרוכים הייחודיים שאסיקס שילבו בנעל – שרוכים קלים במיוחד, אך עם גבשושיות קטנות בצדדים, שמונעות מהם להתרופף ומבטיחות שהקשר יישאר בדיוק במקום.

הערוץ של ראנפאנל בווצאפ – כנסו:
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

סוליה, סוליה ושוב פעם – סוליה

עולם הריצה מפולג בכל הנוגע לנעלי הקרבון: יש רצים שמאמצים אותן בהתלהבות, ויש כאלה שטוענים שהן הרסו את הענף. אבל דבר אחד בטוח – הסוליות הקפיציות והרכות הללו, המשלבות פלטת קרבון, כאן כדי להישאר. ב-Metaspeed Sky Paris, אסיקס לקחה את הטכנולוגיה הזו צעד קדימה והשתמשה לראשונה בחומר ה-FF TURBO™ PLUS בנעל מרוץ. זהו החומר בעל החזר האנרגיה הגבוה ביותר שהחברה יצרה עד כה – וזה מורגש בכל צעד וצעד. נרחיב על כך בהמשך.

אסיקסהסוליה מגיעה לגובה של 39.5 מ"מ בעקב (מעט מתחת לרף של 40 מ"מ שקבע איגוד האתלטיקה הבינלאומי) ו-34.5 מ"מ בקדמת כף הרגל, מה שיוצר דרופ של 5 מ"מ. היא בנויה משתי שכבות של FF TURBO™ PLUS – חומר קליל, רספונסיבי ובעל בלימת זעזועים גבוהה – כשביניהן ממוקמת פלטת קרבון קשיחה.

השילוב הזה מספק ריצה מלאת אנרגיה, עם החזר גבוה בכל נחיתה ודחיפה. הנעל אמנם מיועדת בראש ובראשונה למרתונים, אך היא תתאים גם לחצי מרתון, ואפילו במרוצי 10 ק"מ אפשר ליהנות מכל מה שיש לה להציע. אם אתם מחפשים נעל למרוצים קצרים יותר, ייתכן שתרצו לחפש נעל מתאימה יותר מכיוון שבריצה בקצב מרוץ של 5 ק״מ או מהר יותר מצאתי את הנעל מעט רכה מדי ולא חדה ואגרסיבית כמו שהייתי רוצה לנעל למרחקים האלה.

בריצות הראשונות הנעל הרגישה מעט קשיחה, אך לאחר כ-15 ק"מ של שימוש היא התרככה והפכה לנעימה יותר. עם זאת, גם לאחר שהתאקלמה לרגל, היא נותרה יציבה באופן חריג לנעל תחרות, הן בריצה בקו ישר והן בפניות חדות – תכונה שניתן לייחס לפלטת הקרבון הקשיחה. מניסיון עם חומר ה- FF TURBO™ PLUS בנעל הסופר בלאסט 2 שברשותי, אני גם יכול להעריך שהנעל הזו תוכל להגיע איתכם למספר רב של קווי זינוק ותעניק אורך חיים גבוה במיוחד.

נעלי ריצה

הסוליה התחתונה – הדובדבן שבקצפת

כיסוי הגומי של הסוליה. הוא דק במיוחד וכמעט מינימלי, מה שעורר אצלי חשש לגבי עמידות ואחיזה, אך החשש התבדה במהרה. רצתי עם הנעל הזו על מגוון סוגי כבישים – יבשים, רטובים ואפילו על שלג – והיא העניקה אחיזה מצוינת בכל התנאים.

סוליה

יותר מהכל – הריצה בנעל הזו פשוט כיפית!

אסיקס מטה ספיד סקיי פריז העלתה לי חיוך על הפנים גם בקילומטרים האחרונים של המרוץ וגם בחזרות האחרונות של אימוני האינטרוולים.  הדרך הטובה ביותר לתאר את התחושה: כמו נהיגה ברכב עם בקרת שיוט – אתם מגיעים למהירות הרצויה, מפעילים בקרת שיוט – ונותנים לנעל לעשות את העבודה שלשמה היא נוצרה. היא מצטיינת בהגעה לקצב מהיר ולשמירה עליו לאורך קילומטרים ארוכים, גם אם המסלול כולל עליות מתגלגלות.

אסיקס Metaspeed Sky Paris – תרצו לרוץ שוב ושוב

אז איך אפשר לסכם את Metaspeed Sky Paris? בואו נגיד ככה – אל תתפלאו אם תראו אותי על קו הזינוק במרוצים הבאים עם הנעל הזו, ממבחן ראנפאנל, ולא עם נעלי הקרבון האחרות שרכשתי במיטב כספי. מדובר בנעל תחרות שנראית עדינה וקלאסית, אבל ברגע שנשמעת יריית הפתיחה – היא מתעוררת לחיים ומספקת ביצועים שיפתיעו גם אתכם. היא מצטיינת בכל מרחק, אך מבחינתי היא מושלמת למרוצים של 10 ק"מ ועד מרתון מלא.

הנעל מתומחרת בכ-990 ש"ח, מה שנחשב היום למחיר ממוצע לנעל קרבון ייעודית למרוצים. אבל התמורה כאן היא מהגבוהות ביותר שתוכלו לקבל – גם מבחינת ביצועים, וגם מבחינת עמידות, שמסתמנת כטובה מאוד למספר מרוצים ואפילו לאימונים לאחר מכן. בקיצור, אם אתם מחפשים נעל קרבון שמצליחה לשלב קלילות, נוחות וביצועים ברמה הגבוהה ביותר – זו אחת המועמדות החזקות שלכם.

אסיקס

יתרונות:

  • סוליה מתקדמת במיוחד – אחת מהטובות והחדשניות ביותר בשוק כיום.
  • משקל נוצה – קלה בצורה יוצאת דופן, מהקלות ביותר בקטגוריה.
  • אוורור אופטימלי – אידיאלית למזג האוויר הישראלי החם והלח.
  • ורסטיליות – מתאימה למגוון מרחקים, מ-10 ק"מ ועד מרתון מלא.
  • עמידות גבוהה – תלווה אתכם במספר רב של מרוצים ואימוני איכות.
  • נוחות יוצאת דופן – במיוחד ביחס לנעל תחרותית עם פלטת קרבון.
  • חוויית ריצה כיפית – שילוב נהדר של רכות, קפיציות ויציבות.
  • עיצוב קלאסי ואלגנטי – אם אתם מתחברים למראה פחות "צעקני".
  • שיפור ענק ביחס לדור הקודם – לעיתים אנו מקבלים גרסה "משופרת" של דור קודם אך במקרה הזה קיבלנו נעל חדשה לגמרי שעולה על הנעל הישנה בכל פרמטר.

חסרונות

  • אוורור אינטנסיבי – ייתכן שתרגישו קור קיצוני אם תרוצו איתה בטמפרטורות נמוכות מאוד. 
  • רוחב – לא קיימת גרסה לרגל רחבה, אם אתם בעלי רגל רחבה אמליץ למדוד את הנעל בחנות לפני רכישה. 

מאת: רון סיטנר
צילום: רון סיטנר, דביר בסון