אם אי פעם רציתם לנעול נעליים שיתאימו גם לכביש וגם לשטח קל, סלומון עשו צעד נוסף בכיוון. ה-DRX DEFY GRVL מבטיחות לרצים בדיוק את זה – חופש בחירה לאן לקחת את הריצה שלכם. נדב בנדל ניסה, בדק, ורץ בין תוואי שונים כדי לענות על השאלה הגדולה: האם נעל אחת באמת יכולה לעשות הכל?
הקוראים הוותיקים של Runpanel כבר יודעים שחברת סלומון היא שם דבר בתחום ציוד הספורט ובמיוחד בתחום נעלי השטח. בכמעט 80 השנים שבהן החברה קיימת היא הקפידה להמציא את עצמה מחדש תוך חשיבה מחוץ לקופסא ומתן מענה לצרכים של אתלטים בתחומים שונים, לאו דווקא בריצות שטח. התנסיתי בנעל הכביש המתקנת החדשה של סלומון, שהיתה מבחינתי הצלחה גדולה, ועכשיו הגיעה תורה של ה-DRX DEFY GRAVL, הנעל הדו-שימושית החדשה המשלבת אלמנטים מכל העולמות.
ריצה בכביש או בשטח? מעכשיו כבר לא צריך לבחור
"הריצה שלך לא עוצרת במקום שבו הכביש נפסק", כך לפי סלומון. בנעל החדשה ביקשו להדגיש את היכולת שלה לכבוש דרכים סלולות כמו גם דרכי עפר ושטח קל. זוהי לא הנעל הראשונה בשוק שעושה את זה, אבל סלומון רוצים להצליח להציע נעל שהיא גם קלת משקל, גם רספונסיבית מחד, אבל גם עמידה ותומכת.
קבלו אותנו למייל אחת לשבוע: הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
כאשר קיבלתי את ה-DRX DEFY GRVL לראשונה, הייתי סקרן לראות כיצד הן יעמדו בהבטחות של סלומון. השאלה שהדהדה ברקע היתה 'האם עדיף להתמקד במשהו אחד מושלם או לפזר את הקסם בין מספר תחומים?' לאחר קילומטרים רבים של שימוש אינטנסיבי שכלל ריצות על אספלט, שבילי חצץ ודרכי עפר, אני חושב שהגעתי למסקנה לגבי האם סלומון עשו בחוכמה כשניסו לשלב מספר תכונות בנעל אחת. התשובה – בהמשך.
סלומון DRX Defy GRVL – תעודת זהות
יעוד: נעל היברידית (דו-שימושית), לריצת כביש בשילוב דרכי עפר או שבילים כבושים
- דרופ: 8 מ״מ
- גובה סוליה: 34 – 26 מ"מ
- זיזים: 1-4 מ"מ
- משקל: דגם גברים – 239 גרם (מידה 9 אמריקאי). דגם נשים – 203 גרם
- טכנולוגיות:
- סוליה חיצונית –Contagrip –זיזים עמוקים לאחיזה רב-כיוונית בתנאי שטח רפויים
- גפה אמצעית – energyFOAM – קצף EVA קל משקל לנוחות מקסימלית
- מערכת activeCHASSIS ליציבות מוגברת (נראה בחלק החיצוני של הנעל, מאפשר "יצוב עדין" בלבד בניגוד לנעל מייצבת)
- מערכת SensFit – תומכת בכף הרגל להתאמה אידיאלית מהצעד הראשון
- רפידות מבית Ortholite – מספקות נוחות מוגברת והגנה מפני לחות וריחות
- צבעים: שחור-כתום-ירוק (הדגם הנבחן), ובנוסף: גברים – ירוק בהיר-ירוק כהה-אפור. נשים – ירוק בהיר-צהוב-ורוד, שחור-כתום-ירוק (זהה לדגם גברים)
- מחירון: 699 ש"ח. קודי הנחה באתר סלומון ובחנויות:
- 15% לנעלי כביש: Newroad
- 20% לנעלי שטח: RNP20
נעליים היברידיות – האם מדובר בפתרון טוב לצורך של רצים רבים?
ה-GRVL מהוות פתרון טוב לרצים המעוניינים לגוון את מסלולי הריצה שלהם מבלי להחליף נעליים. החשיבות שלהן טמונה ביכולת לספק מענה ביניים – הן לא נעלי כביש טהורות ולא נעלי שטח ייעודיות, אלא שילוב המאפשר מעבר נוח בין סוגי התוואי. הן מאפשרות ריצה המשכית ללא הפרעות במעבר מאספלט לשבילי עפר. הסוליה של הנעליים האלה, מספקת אחיזה טובה ברוב תוואי השטח. כך הן עוזרות לחסוך את הצורך ברכישת שני זוגות נעליים שונים.
קבלו את הכתבות ברגע שהן יוצאות:
לחצו פה לקבוצה השקטה שלנו בווצאפ
בהתרשמות הראשונה ניכר כי הסוליה, שכוללת זיזים בולטים וקשיחים, שונה מהסוליות המוכרות בנעליים המיועדות רק לריצת כביש או רק לריצת שטח. מדובר בסוליה אגרסיבית יותר ממה שרגילים למצוא בנעלי כביש, אך בוודאי עדינה יותר יחסית לסוליות האגרסיביות. אין פה זיזים עמוקים, שיש לא פעם בנעלי השטח של סלומון. כאמור, אנחנו נמצאים בתחום שבין לבין. תחשבו על אופני גרבל (וכך בדיוק מתארים זאת גם באתר החברה): לא ממש כביש, אבל גם לא שטח אגרסיבי, איפשהו באמצע. חצי חצי.
DRX DEFY GRVL – הסוליה החיצונית
כאמור, הסוליה כוללת זיזים קשיחים בגובה שנע בין 1-4 מ"מ ובקונפיגורציה שונה בשולי הסוליה ובמרכזה. הסוליה כוללת את טכנולוגיית ContaGrip. סימן ההיכר של מיתוג הסוליה בצורת משולש אדום, מוכר בין השאר מנעלי ההליכה של החברה, ומעידה על היעוד שלהם כנעליים שלא מתפשרות על אחיזת שטח. העיצוב של הזיזים בצורה שונה (גדולים בהיקף וקטנים באזור כרית כף הרגל) ומיקומם באוריינטצייה שונה בחלקים שונים של הסוליה, מאפשר אחיזה רב-כיוונית ומשפר את החיכוך במשטחים רכים כגון בוץ ואדמה רפויה.
הגפה האמצעית
זו הסוליה "העיקרית", העבה שבין כף הרגל לסוליה התחתונה. בולם הזעזועים העיקרי של הנעל. החלק הרך יותר בסוליה שכולל את טכנולוגיית energyFOAM. הסוליה "חורגת" מעט לחלק האחורי ויוצרת מעין מדרגה שבולטת כסנטימטר אחורה מהעקב – ומטרתה להעניק תחושת רכות (במיוחד עבור רצים שפוגעים עם העקב בקרקע בתחילת הצעד – Heel Strikers. האלמנט הזה מעיד על התפקיד שלהם כנעלי כביש. יש פה גם שילוב של רכיב activeCHASSIS שמטרתו לאפשר "יצוב" או "הדרכה" של הצעד (כמו בנעל הכביש המתקנת).
בהכנסת אלמנט הייצוב, סלומון מכוונים את הנעל גם לרצים שזקוקים לרמה מסוימת של יציבות בריצה. החלק המייצב (בתמונה – החלק הכתום) שעשוי מחומר קשיח יותר משאר הסוליה, נמצא רק בחלק החיצוני, תופס חלק קטן יותר בהשוואה לגודל שלו בסוליה של ה-DRX Bliss 2 ומאפשר ייצוב עדין יותר. סלומון מראש הגדירו את הנעל הזו כנעל ניטרלית, ואכן כך היא מרגישה, אבל גם לרצים כמוני (שסובלים מדרגה מסוימת של פרונציה) התחושה היא שעניין היציבות פחות נדרש בריצת שטח מכיוון שהיא מאופיינת בשינוי תכוף במנח כף הרגל, כך שהיציבות מלכתחילה באה פחות לידי ביטוי.
החלק העליון
החלק העליון עשוי בד רשת נושם המאפשר אוורור מצוין, במיוחד בימים חמים. החלק התחתון שלו, מהווה את ההיקף שבין הגפה לבין הבד הוא חלק וקשיח יותר – כדי לספק הגנה בפני שחיקה ומניעה של חדירת אבק ולכלוך דרך חורי הרשת.
מעניין לציין שבניגוד לנעליים אחרות, שם לוגו החברה מוטבע על הבד, כאן הלוגו עבר הטמעה ישירות לתוך הרשת, מה שמוסיף לתחושת היוקרה וגם לעמידות. העקב, למרות שהוא רך מבפנים, מתאפיין בקשיחות יחסית מבחוץ. זה נותן עמידות רבה יותר בתנאים קשים ויציבות מוגברת כאשר התוואי נהיה לא אחיד.
מערכת השרוכים
לבסוף, צריך לציין את מערכת השרוכים המצוינת שכבר מושרשת בדגמים החדשים של סלומון: מערכת ה- sensiFIT כוללת שרוכים קלאסיים שטוחים, מושחלים במעין כנפונים בולטים מהגפה, ובלשונית של הנעל, שכוללת טקסטורה שונה משאר הגפה העליונה. השרוכים הם שטוחים ואינם גמישים, ומבחינתי זו הצורה המועדפת כדי למנוע פרימה שלהם תוך כדי פעילות. ההידוק שלהם גורם לכל המערכת "להינעל" על כף הרגל מהחלק העליון, ולאו דווקא מהצדדים, ובשילוב עם לחץ עדין מהלשונית הכל מתורגם לתחושת יציבות בתוך הנעל, בלי שפשופים בעקב או בבהונות.
נעל אחת שעושה הכל – האם זה מספיק טוב?
ה- DRX DEFY GRVL מיועדות למגוון רחב של רצים, אבל בעיקר לאלו שמחפשים לשדרג את חווית הריצה שלהם ורוצים לצאת מאזור הנוחות (האספלט). היתרון הגדול שלהן הוא שהן לא מגבילות את הרץ לתוואי קבוע מראש בכביש ומאפשרות גיחה לשטח קל מזדמן. עם דרופ של 8 מ"מ, שלעיתים מרגיש אף פחות מכך, התחושה היא שמדובר בנעל שתתאים לרוב ריצות הנפח, כולל אימוני איכות וריצות ארוכות (לטעמי לרוב קשה לרוץ ריצות ארוכות בנעליים עם דרופ נמוך מדי, שמביא ליותר הפעלה של השרירים בשרשרת האחורית).
שימו לב – לא מדובר בנעליים לריצת שטח אגרסיבית, שכן הן עדינות מדי, ולא יאפשרו למצות את החוויה במובן של עמידות ואחיזה. מצד שני, גם לא מדובר בנעלי תחרות קלילות ומינימליסטיות, שכן הן מיועדות לאפשר מידה מסוימת של יציבות ואחיזה בקרקע לא אחידה. בהקשר של אירועים קרובים – הייתי בוחר בה כנעל לריצה במרתון ים המלח (וזו גם התוכנית שלי) שמשלב דרך עפר לא סלולה, מלח, בורות, חריצים ואבנים בשילוב עם קטע קצר של טיילת בסוף המסלול.
יתרון נוסף הוא המשקל: 239 גרם מציבים את ה-GRVL בטווח הנמוך של נעלי שטח, כשלמעשה היא כבדה רק במעט מאחת מנעלי התחרות הקלות ביותר של סלומון (S/LAB PHANTASM 2, במשקל 219 גרם) וקלות הרבה יותר מנעלי השטח האחרות של סלומון (לדוגמא: SPEEDCROSS 6 במשקל 310 גרם).
יצאתי ל"כבישטח"…
כדי להפיק את המירב ולנצל את הנעליים עד תום, השתמשתי בנעליים בדיוק בצורה שאליה הן יועדו – בצורה היברידית. כל הריצות שלי התחילו על אספלט והמשיכו בשבילים בעלי אופי שונה: שבילי חצץ, שבילים כבושים בשדות, חול, דשא, אדמה רפויה ומדי פעם גם בוץ. אומנם חששתי מההמעבר בין משטחים שונים, אך בפועל – המעבר הזה היה חלק לחלוטין. הנעליים עושות בדיוק את מה שהן מתיימרות לעשות: לתת חווית משתמש נהדרת במשטחים שונים תוך שמירה על יציבות ונוחות גם במעברים תכופים בין שבילים כבושים וגם על אדמה.
נעלי סלומון דיפיי גראבל בריצת כביש
סולית ה-ContaGrip מספקת אחיזה מעולה גם על אספלט ומעברי חציה רטובים. הזיזים, הגדולים יחסית למה שמקובל בנעלי כביש, מורגשים בצעדים הראשונים. תרגישו את זה יותר אם אתם רגילים לרוץ עם נעלי כביש בעלות סוליה שטוחה יחסית ונטולת אלמנטים.
שכבת ה-energyFOAM, היא למעשה שכבת EVA מוקצף – שמכסה מהר מאוד על הקשיחות היחסית ומעניקה חוויית ריצה רכה ונעימה, במיוחד ביחס לנעלי שטח אחרות. לראייתי לא מדובר על התפשרות, אלא על שילוב תכונות שמביאות את הנעל לעשות טוב את מה שסלומון התכוונו אליו. מי שרוכש את הנעל הזו מצהיר: אל תגבילו אותי לתוואי מסויים, תנו לי להנות מכל העולמות.
בחיפוש אחר גבולות האחיזה – סינגלים טכניים
אזהיר מראש, ריצה טכנית היא לא הייעוד של הנעל הזו, אבל הסקרנות גברה עלי. כדי לאתגר אותה עוד יותר יצאתי לריצה בסינגלים שאני מכיר היטב מרכיבות אופניים. רצתי פה מאות פעמים בנעלי שטח "רגילות". כאן הנעליים אומנם לא אכזבו, אך קשה לומר שהן הצטיינו: הריצה התאפיינה בשילוב של רכות ויציבות, אבל בקטעים טכניים, כמו ירידות תלולות, או עליות חדות שדורשות מעבר להליכה, תכונת ה"רכות" שלהן הורגשה היטב.
באופן אישי, ואולי מתוך הרגל, בריצות שטח טכניות אני אוהב להישאר קרוב לקרקע ועם סוליה קשה יחסית. כאן דווקא היתרון של הנעליים הופך לחיסרון יחסי, והתכונות שגורמות להן לבלוט בכביש (כמו סוליה רכה שבולטת בחלקה האחורי ודרופ של 8 מ"מ), בעוכריהן. שוב, לא מדובר בנעלי שטח קלאסיות, וכאשר רצים איתן במגרש הביתי שלהן, קרי ריצות כביש עד שטח קל ולא טכני מדי, הן יוצאות מן הכלל. הניסיון שלי, שכלל ריצה למגוון מרחקים עד 20 ק"מ בשטח קל, היה מצוין.
תחושותיי אחרי שימוש אינטנסיבי
אני יכול לומר בביטחון שהדגם של נעלי סלומון, ה-DRX DEFY GRVL עומד בהבטחה: הן נותרו נוחות גם אחרי ריצות של קילומטרים רבים בלי להראות סימני בלאי או שחיקה. למעשה, הן הפכו כמעט מיד לבחירה הראשונה שלי לריצות היום-יומיות שמשלבות כביש ושבילים. אהבתי במיוחד את העמידות של הסוליה, שלא הראתה סימני שחיקה משמעותיים למרות השימוש המגוון. גם החלק העליון נשאר במצב מצוין, והאוורור נשאר טוב במידה ואני מקפיד לנקות אותן מהאבק שהצטבר. שימו לב שבדומה לכמעט כל הנעליים של סלומון – הנעל צרה יחסית, כך שנדרשת מדידה לפני הקניה במידה ויש לכם כפות רגליים רחבות.
סיכום: נעלי סלומון כביש-שטח
בתור רץ שהתנסה בדגמים רבים, כולל דגמי שטח וכביש של סלומון, ה- DRX DEFY GRV עלו על הציפיות שלי. מדובר בנעל ורסטילית שמעניקה חווית ריצה שמצדיקה את הכותרת "היברידית". הן מצטיינות במעבר חלק בין כביש לשטח קל, ומציגות שילוב נדיר של יציבות, נוחות, עמידות – וכל זה באריזה במשקל מהקלילים שניתן למצוא בקטגוריה. לא מדובר בנעליים שיתאימו לשטח טכני מאתגר במיוחד, אבל לרצים שמחפשים גמישות בתוואי הריצה, מדרכים סלולות ועד שבילים, הן מספקות מענה מצוין. סלומון הצליחה לשלב אלמנטים מכל העולמות בנעל אחת מבלי להתפשר על איכות הביצועים, ולשדר לרצים שעם הנעל הזו אין גבול לאן שאפשר להגיע. מצד שני חשוב לזכור שאומנם לא מדובר בנעל שטח טכנית או נעל תחרות מינימליסטית, אך היא בהחלט עושה עבודה טובה בחיבור בין העולמות.
אז לגבי השאלה 'האם עדיף להתמקד במשהו אחד מושלם או לפזר את הקסם בין מספר תחומים'? – מבחינתי התשובה ברורה: סלומון הצליחו להלך בין הטיפות ולהימנע מנפילה למלכודת ה"כמעט טוב". הם יצרו מוצר שלם, בעל ייעוד ספציפי שעושה את מה שהוא נועד לעשות בצורה מעולה. זו נעל שלא מתיימרת להיות מה שהיא לא, אינה מתנצלת ומספקת בדיוק מה שמצופה ממנה: לספק חוויה מצוינת בריצה כמעט בכל מקום ובכל מזג אוויר. לכם נותר רק לבחור את הדרך – כי את הנעל כבר אין צורך לבחור.
יתרונות:
- רב-שימושיות – הנעל מצטיינת במעבר חלק בין כביש לשטח קל, מאפשרת חווית ריצה טובה בשני סוגי התוואי ואינה מגבילה את הרץ למשטח ספציפי
- נוחות – הגפה האמצעית energyFOAM מעניקה תחושה מרופדת ורכה, במיוחד ביחס לנעלי שטח אחרות, ומתאימה גם לריצות ארוכות
- אחיזה מצוינת – סוליית ה-ContaGrip המוכרת מנעלי הליכה מספקת אחיזה טובה על אספלט ועל שבילים, בתנאים יבשים ורטובים
- משקל קל יחסית – משקל נמוך יחסית לנעלי שטח, קרוב למשקל של נעלי כביש קלות, וכל זאת בשילוב של "יצוב עדין"
חסרונות:
- לא מתאימה לשטח טכני – הנעל פחות מתאימה לריצות שטח אגרסיביות עם ירידות תלולות, עליות חדות או שטח טכני מאתגר – הרכות שלה הופכת לחיסרון במצבים האלו
- מורגשים זיזים על אספלט – אמנם מדובר בעניין שולי יחסית, אבל הזיזים בסוליה, שנועדו לאחיזה בשטח, מורגשים בצעדים הראשונים על אספלט, במיוחד למי שרגיל לנעלי כביש עם סוליה חלקה.
- "פשרה" בין כביש לשטח – למרות המיצוב כנעל רב-שימושית, בסוף מדובר בפשרה. היא לא תצטיין כמו נעל כביש ייעודית על אספלט, וגם לא כמו נעל שטח ייעודית בשטח טכני.