סלומון השיקה דור שני לנעלי הכביש המייצבות (Stability) שלה מסדרת ה-Bliss. קיבלנו את DRX Bliss 2, למבחן דרכים. נדב בנדל טחן איתו קילומטרים, ואלו התוצאות:
סלומון, החברה המובילה בענף בכל הנוגע לנעליים וביגוד לריצת שטח, הרחיבה בתקופה האחרונה את ההיצע שלה על ידי כניסה לתחום ריצת הכביש הרווי במותגים. בניסיון להוביל גם כאן, סלומון הציגה מגוון סוגי נעליים, מנעלי תחרות מהירות, דרך נעליים מקסימליסטיות ועד נעליים ניטרליות לריצות נפח ארוכות, וכמובן – המייצבות שבמבחן הזה. הדור הראשון של ה-Bliss זכה להצלחה גדולה, וכעת מציגה סלומון את הדור השני והמשופר.השינוי הגדול ביותר מהדגם הקודם הוא החלק העליון עשוי רשת דקה יותר, עם עיצוב אנטומי והתאמה טובה יותר לכף הרגל, תוך שמירה על התכונות האהובות מהדגם הראשון בהקשר היציבות ואחיזת הקרקע.
אלפים כבר הצטרפו ומקבלים את ראנפאנל פעם בשבוע למייל:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
תמחור מצוין
כדי להצליח להתמודד עם צפיפות השוק בתחום ריצת הכביש (ובעוד שבשטח הוא מוביל וחזק)- היבואן הלך על אסטרטגיה מעניינת, כולל תמחור מצוין. לקוראי ראנפאנל יש גם שני קודי הנחה נוספת באתר ובחנויות: 15% לנעלי כביש: Newroad, ו-20% לנעלי שטח: RNP20. את סלומון אפשר למצוא בנמל ת"א בחנות הדגל (ליד גרמין) ובמקומות נוספים.
לא רק בשטח – גם בכביש
לרצי השטח בכלל, וקוראי הפאנל בכלל, סלומון מתקשרת לציוד קצה בכל הקשור לריצת שטח, מתוואי קל ושטוח ועד ריצות הרים בתנאים הכי קשים. מותג הפרימיום נוסד לפני כ-80 שנה בלב האלפים הצרפתיים, באזור הידוע בשטחים מאתגרים ובתנאי מזג אוויר קיצוניים. המחקר והפיתוח בסביבה הזו השפיעה רבות על עיצובי המוצרים שלהם, אשר נבדקים בקפדנות במעבדה במקביל למבחני שטח, כדי להבטיח עמידות וביצועים גם בתנאי קיצון.
החברה חתומה גם על כמה מאפיינים חדשניים בטכנולוגית נעלי הריצה: מערכת Quicklace לשריכה מהירה במשיכה, Chassis System לשיפור האחיזה והיציבות, SensiFit לנוחות ואחיזה של הנעל את כף הרגל ו-Index לשימוש בחומרים הניתנים למחזור. בהקשר הזה מעניין לציין שמעבר לרצון להיות חברה מסחרית שמרוויחה כסף, סלומון משקיעה רבות בשמירה על קיימות: החברה מחויבת לניהול סביבתי דרך תוכנית Play Minded שלהם, שמתמקדת בצמצום טביעת הרגל האקולוגית שלהם, מזעור פסולת ותמיכה בפרקטיקות מחזור. דוגמה לכך היא נעל הריצה Index.01, הנעל הראשונה בעולם הניתנת למחזור מלא (וזמינה רק בצבע לבן, שאותו ניתן למחזר).
נעלי ריצה מייצבות – עבור מי?
נעלי ריצה מייצבות יכולות אומנם לשמש את כל הרצים, אך הן מיועדות בראש ובראשונה לרצי כביש בעלי פרונציית יתר (overpronation) – נטייה של כף הרגל והקרסול להתגלגל פנימה בצורה מוגזמת במהלך העברת המשקל. הנטייה הזו עלולה לגרום לשינוי של הביומכאניקה ולהשפיע את התנועה במעלה הרגל והאגן, ובמידה והיא מוגזמת – להעלות את הסיכון לפציעה. כדי להתמודד עם הבעיה הזו, הנעליים כוללות מרכיב קשיח נוסף בצד הפנימי המתנגד לנטיה של כף הרגל לקרוס, ואמור לעזור בשיפור הביומכאניקה וכך להפחית את הסיכון לפציעות וכאבים.
היתרונות כוללים נוחות משופרת, וככל הנראה גם שיפור תבנית התנועה עם הפחתת הפרונציה ושיפור היעילות. אבל יש גם חסרונות – נעליים מייצבות נוטות להיות כבדות יותר ופחות גמישות (בגלל כמות החומר הרבה והדחיסות הגבוהה שלו בחלק הפנימי) בהשוואה לנעליים ניטרליות. בסלומון נדרשו לנושא הזה, ושילבו תכונות כמו תמיכה דינמית ושימוש בחומרים קלי משקל.
בהשוואה לשאר הדגמים של החברה, ה-Bliss הן הנעליים בעלי רמת התמיכה הגדולה ביותר. סלומון מציעה דגמים של נעלי תחרות כמו S/Lab Phantasm או Sonic, ודגמים מקסימליסטיים כמו ה- Glide Max, אבל ה-Bliss באות לתת מענה לפלח ספציפי של רצים שעד יציאת הדגם הקודם לא קיבלו "נעל משלהם".
סלומון מקטלגים את דגם ה- DRX Bliss כנעליים המכוונות לרצים במשקל בינוני עד גבוה, שמחפשים תחושה של יציבות ורצים בקצבים לא גבוהים מדי, למרחקים בינוניים-ארוכים.
DRX Bliss 2 – תעודת זהות
- יעוד: נעל מייצבת (Stability) לריצות כביש.
- דרופ: 8 מ״מ
- גובה סוליה: 34 – 26 מ"מ.
- משקל: דגם גברים – 266 גרם (מידה 9 אמריקאי). דגם נשים – 221 גרם.
- טכנולוגיות:
- סוליה חיצונית – Road Contagrip – שילוב זיזים שטוחים ורחבים לאחיזה.
- סוליה אמצעית – energyFOAM – קצף EVA קל משקל לנוחות מקסימלית.
- מערכת activeCHASSIS ליציבות מוגברת (מה שמקנה לנעל את התואר "נעל מייצבת").
- מערכת SensFit – תומכת בכף הרגל להתאמה אידיאלית מהצעד הראשון.
- רפידות מבית Ortholite – בדומה לחלק מהנעליים של הוקה, ברוקס, אדידס, מרל ו-Under armor. מספקות נוחות מוגברת והגנה מפני לחות וריחות.
- צבעים: לבן-ירוק-כתום (הדגם הנבחן), ובנוסף: גברים – שחור/לבן/צהוב, כחול/צהוב, נשים – ורוד/כחול/צהוב, כחול/סגול/כתום.
- מחיר: 749 ₪ במחיר רגיל.
- קודי הנחה נוספת באתר ובחנויות: 15% לנעלי כביש: Newroad, ו-20% לנעלי שטח: RNP20.
נעל תחרות באריזה של נעל מייצבת
למזלי, ותודות לטוב הלב של סלומון, הצבע שנחת אצלי הוא הצבע המועדף עלי. לטעמי גם היפה ביותר מבין הצבעים המוצעים לגברים, אם כי הכי פחות פרקטי במובנים של שמירה על ניקיון – לבן עם נגיעות של ירוק וכתום.
בניגוד לנעלי Stability אחרות בשוק בעלות מראה אגרסיבי, לנעל הזו יש שיק של נעלי תחרות עם עיצוב בעל קווים חדים ואסתטיים. על קו הזינוק היא תתפוס את תשומת הלב בוודאות. תוסיפו לזה את הלוגו של Salomon על הצד החיצוני של הנעל, ושם הדגם DRX Bliss בצבע בולט על הלשונית, ותקבלו נעל שניכר שהושקעה בה מחשבה גם לגבי העיצוב, מעבר לפונקציונליות שלה.
החלוקה לצבעים היא פועל יוצא של שימוש במספר חומרים בעלי דחיסות שונה ומטרה שונה: הלבן – הגפה העליונה עשויה רשת שקופה למחצה ונעימה למגע, שעושה רושם שהיא בעלת יכולת אוורור טובה מאוד. הירוק – energyFOAM עשוי EVA מוקצף המהווה את רוב הסוליה ובולט באזור העקב בצורת מלבן מוגבה מעט, רך יחסית ונמשך מהעקב ועד לבהונות. בתוכו יש שילוב של הצבע הכתום, שלדעתי הוא המאפיין העיקרי בנעל שמספק את היציבות הפנימית והחיצונית, והוא הסוליה האמצעית והקשיחה יחסית, ה-activeCHASSIS. בניגוד לסוליה הרכה יותר, השכבה הזו קשיחה ודחוסה יותר ונועדה לתת לנעל את תכונות היציבות שמאפיינות אותה.
בניגוד לנעליים מייצבות מחברות אחרות, שם התיקון נעשה על ידי פלטות פלסטיק קשיחות בצידי הנעל, פה התיקון נעשה בצורה עדינה יותר. החומר האדום בתמונות, הוא בעל קשיחות רבה יותר ביחס לשאר הסוליה אך עדיין רך מספיק כדי לשמור על תחושה נעימה בכל צעד. הסוליה השחורה, Road Contagrip שמוטמעת כחלק מהסוליה הירוקה, נותנת תחושה של יוקרה ועמידות. היא נועדה, כך לפי הפרסומים, לתת אחיזה מוגברת בריצה על כביש ואספלט – ואנחנו כאן לבדוק את זה ולתת לכם תשובה נחרצת בהמשך.
מערכת השרוכים, שבצבע הזה הם לבנים ומשתלבים נפלא בעיצוב הכולל של הנעל, כוללת שרוכים שטוחים ופשוטים יחסית שמשתלבים בגפה העליונה דרך לולאות רחבות ומחוזקות, ובתוך הלשונית במספר נקודות אסטרטגיות לשיפור הנוחות.
רוחב נדיב היא לא התכונה המאפיינת של נעלי סלומון באופן כללי – וגם כאן לא ניתן להשיג את הנעל במידות רוחב כמו D או E2. יחד עם זאת, התחושה היא שתא הבהונות רחב במידה טובה ויספיק לרוב הרצים, למעט כאלו עם כפות רגליים רחבות במיוחד.
מבט לתוך הנעל מגלה את סולית ה-Ortholite המוכרת מחברות נוספות (ראה מעלה), שבמקרה הזה היא רכה, שטוחה לכל אורכה ובלי "כריות" נוספות.
נוחות היישר מהקופסא
אני סובל מפרונציית-יתר, ושנים רבות שילבתי נעליים ניטרליות ונעליים עם יכולות יציבות מסוימות בארסנל שלי. עם השנים סיגלתי לעצמי טכניקת ריצה עם דריכה על אמצע כף הרגל (midfoot strike) שעזר לי מאוד במניעה של כאבים, ואני נוהג לרוץ במקביל עם כמה זוגות בעלי דרגות שונות של רכות ויציבות.
זהו הזוג הראשון שלי מחברת סלומון, ולמרות שקראתי הרבה וחששתי מהפרופיל הצר של הנעליים שלהם, תא הבהונות הקטן יחסית והשימוש בסוליות קשיחות – שמחתי לראות שזה לא המצב כאן. מכיוון שהנעליים מיועדות אך ורק לריצות כביש, הן נבחנו רק כך – במגרש הביתי שלהן, במגוון אימונים שכללו הרבה נפח, אינטרוואלים ואימוני טמפו על כביש ומדרכות, כולל בתנאים יבשים, רטובים וכיסוי חלקי של חול, עלים ואדמה.
קבלו את כתבות ראנפאנל ברגע שהן יוצאות:
לחצו פה לקבוצה השקטה שלנו בווצאפ
לא רק "נוח" – אלא גם מדויק!
הרושם בשימוש הראשוני הוא נוחות מדהימה הישר מהקופסא. כשאני אומר "נוחות" אני לא מתכוון ל"רכות", ויש לשים על כך דגש: רוב הרצים, ובמיוחד אלה שרגילים לנעליים ניטרליות, נוטים לפענח "נוחות" כ"רכות" או "גמישות". אבל אלה לחלוטין לא נעליים רכות. לחילופין, הייתי מגדיר אותן כ"מתאימות" או "מערסלות" את כף הרגל בנעימות בזמן עמידה. החל מהצעד הראשון ניתן כבר להתרשם מהחוזק של סוליית ה-activeCHASSIS שמאופיינת בקשיחות יחסית. הריצה איתן מאופיינת בפחות רכות וגמישות יחסית למה שרובנו רגילים, כיאה לנעליים מייצבות. לכן למרות שהן נוחות מאוד בשימוש הראשון, במידה ולא התנסיתם בסוג נעליים מתקנות קודם לכן – לא הייתי ממליץ על שימוש בהם ישר בריצה ארוכה או תחרות. דרושות מספר ריצות על מנת להתרגל.
ריצות נפח וטמפו
בריצת נפח רגילה, מערכת ה-ActiveChassis מורגשת מאוד ככזו שמסייעת "להנחות" את כף הרגל לריצה יציבה יותר. השילוב של הטכנולוגיה הזו בצורת "מסילות" בשני צידי הנעל באה לידי ביטוי לא מייד, אלא דווקא אחרי שעה או יותר של ריצה, כאשר העייפות מתחילה לשחק תפקיד וטכניקת הריצה (מספר צעדים, אורך צעד ותנוחת הגוף) מתחילה להתרופף. במובן מסוים ה-Bliss נותנות תחושה, אולי מדומה, של יכולת לרוץ בטכניקה טובה לאורך זמן רב יותר. בריצות קצרות או ריצות טמפו, הקשיחות היחסית של הסוליה מתגלה כחוזקה שלה: אמנם היא אינה "נעל תחרות" בהגדרה ולא אמורה להחזיר אנרגיה בכל צעד, אבל יש לה היענות טובה של הסוליה. בשילוב יציבות ומשקל סביר היא מאפשרת קאדנס מהיר באימוני טמפו או תחרויות.
חשוב לציין שהתחושה, לפחות לאחר כ-80-90 ק"מ עבור רץ של כ-70 ק"ג, היא שהתכונות של הסוליה מבחינת יציבות לא משתנות, ואני צופה שהנעל תחזיק מספר ק"מ גדול יחסית.
בשורה התחתונה – ה-Bliss מספקות לי תחושה של ריצה נוחה בשילוב יציבות ושליטה. עם משקל מהנמוכים בקטגוריה (רוב הנעליים המתקנות שוקלות 300 גרם ומעלה במידה 9), ועם stack height ממוצע של כ-30 מ"מ, כבר מהקילומטר הראשון מרגישים שמדובר על נעל עם מטרה אחת: מהירות, אבל תוך מתן תחושת ביטחון.
אחיזה נהדרת בקרקע, גפה מאווררת וגמישה
כאמור, עשרות קילומטרים בנעל הזו בשילוב של מזג אוויר משתנה בשבועות האחרונים אפשרו לי לבחון אותה בטמפרטורות גבוהות באמצע היום, במקביל לימים עם טמפרטורות חד-ספרתיות בשעות בוקר מוקדמות מאוד. בשני המקרים, ואפילו לאחר גשם, אחת התכונות הטובות ביותר של הנעל היא האחיזה הנהדרת שלהן בקרקע כמעט בכל מצב. בין אם מדובר בכביש, אספלט, בטון, נקי או עם שאריות של עלים, אדמה או אבק – אין כמעט מצב להחליק עם הנעליים האלה והן העניקו לי ביטחון בריצה בכל תוואי.
הגפה העליונה וההתאמה לרגל
בצד העליון של הנעל, הגפה המאווררת העשויה רשת תפקדה היטב (למרות שבימים קרים במיוחד הייתי צריך להשתמש בגרביים עבות יחסית) – היא מאווררת, מנדפת ונעימה למגע בצורה יוצאת דופן.היא גם מרגישה עמידה מאוד, ואכן לא נראו בה סימני שחיקה לאורך המבחן, והחיסרון היחיד שאני יכול לחשוב עליו הוא הצורך לנקות אותה כדי לשמור את המראה של "נעליים חדשות" ליום התחרות.
לאלה נוספה מערכת שרוכים טובה, שכוללת שרוכים קלאסיים שטוחים שמושחלים במעין כנפונים שבולטים מהגפה ובלשונית של הנעל שכוללת טקסטורה עדינה ושונה מכל שאר הגפה העליונה. השרוכים הם שטוחים, ומבחינתי זו הצורה המועדפת כדי למנוע פרימה שלהם תוך כדי פעילות. ההידוק שלהם גורם לכל המערכת "להנעל" על כף הרגל מהחלק העליון, ולאו דווקא מהצדדים, ובשילוב עם לחץ עדין מהלשונית הכל מתורגם לתחושת יציבות בתוך הנעל, בלי שפשופים בעקב או בבהונות.
סלומון DRX Bliss 2 – סיכום
סלומון ממשיכים בקו שהתחילו בשנה שעברה וממשיכים לצבור לעצמם שם בתחום נעלי ריצת כביש. זה מותג-על, שעד לאחרונה התמקד בעיקר בשטח, אבל זה כבר דור שני של נעל כביש לאחר דור ראשון שהיה מוצלח מאוד. ה-Bliss הן מסוג הנעליים שמזמינות אותך לנעול אותן ו…פשוט לרוץ. בלי להתעסק בשרוכים, גרביים, או לחשוב על האם הן נוחות או לא – הן עושות את מה שהן אמורות לעשות, ועושות את זה נפלא. תמיכה מדויקת שנכנסת לפעולה בזמן שצריך, גפה מרופדת שאוחזת את כף הרגל, עם יציבות וקשיחות שאני, באופן אישי, אוהב מאוד.
הן לא יתנו לכם חיים קלים עם רכות מוגזמת, אבל זו גם לא המטרה שלהן, ואני גם לא מאמין שזה מאוד בריא לאורך זמן. בנוסף, דווקא התכונה הזו היא גורמת להן להיות עמידות לאורך קילומטרים רבים, ולמעט שפשופים קטנים בסוליה עדיין אין בהן סימנים בולטים לשחיקה. לתחושתי, לא רק רצים כבדים או בעלי פרונציית-יתר יהנו מהנעליים האלה, אלא גם רצים קלים עם צעד ניטרלי שרוצים לרענן את ארסנל הנעליים שלהם עם חווית ריצה שספק אם התנסו בה קודם. לא משנה אם אתם דורכים בצורת heel strike או midfoot strike, אתם תהנו מהנעל הזו כמעט בכל ריצה. סלומון עלו פה על נוסחא מנצחת: מצד אחד נוחות בלתי מתפשרת לאורך זמן, ומצד שני יציבות בשילוב רכות בכמות הנדרשת. נשאר רק לבחור מידה וצבע…
יתרונות
- תחושת יציבות מעולה ולא מוגזמת
- אחיזה מצוינת של כף הרגל
- אחיזה מצוינת של הנעל בקרקע
- משקל נמוך יחסית בקטגוריה
- מתאימות לריצות ארוכות
- צבעים מרהיבים
חסרונות
- יציבות באה על חשבון הרכות (לא לחובבי נעליים מאוד רכות)
- אין מידות רוחב. החלק האמצעי (אזור הקשת) עלול להרגיש צר לבעלי כפות רגליים רחבות.
מאת: נדב בנדל
צילום: הודיה אלחנן
ראנפאנל בטלגרם 3 כתבות בשבוע בלבד
קבלו ראשונים את כתבות הריצה הטובות בארץ – רוצו איתנו בקהילת הריצה של ראנפאנל בטלגרם: