האנדורפין פרו של סאקוני היא נעל אימונים קלה לרצים מתקדמים וחלק מקו נעלי הריצה חדשני הכולל את האנדורפין עילית והאנדורפין ספיד. תמיד כיף לבחון נעל ריצה במשקל הזוי של 212 גרם, אבל איך השאר? את זה נגלה בהמשך.
בדקנו לא מעט נעליים של סאקוני והן תמיד הצטיינו. בתקופה האחרונה דגמי האנדורפין ספיד ופרו 2 הם הדגמים המועדפים עליי באימוני הריצה. לא פלא שחיכיתי לבחון את הדור הרביעי של האנדורפין פרו. אגב, רציתי גם לבדוק במקביל את הדגם התחרותי יותר האנדורפין ספיד, אבל הוא פשוט נחטף מהמדפים.
הצטרפו לניוזלטר – פעם בשבוע בלבד עם תכנים מעולים מהפאנל:הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
2024 – מה ההבדל בין דגמי האנדורפין השונים?
קו נעלי הריצה של סאקוני עשיר בדגמים ברמה מבלבלת. מאוד מבלבלת. סדרת ההאנדורפין מכילה 3 דגמי כביש ועוד דגם לשטח. את כולם מאפיין קהל היעד שלהם, רצים מתקדמים. במבחן הפעם בדקתי את האנדורפין פרו, נעל אימונים ותחרות קלה מאוד, בעלת לוחית קרבון פנימית (אבל היא מרגישה נעל אימונים קלילה ורכה). דגם הספיד, ההוא שנחטף, דומה בתכונות ומיועד בהגדרה לאימוני מהירות (אבל לא לתחרות לפי סאקוני, ויש לו לוחית ניילון ולא קרבון), ודגם העילית הקליל והעצבני שמיועד לתחרויות בלבד ואותו נועלים במטרה לשבור את השיא האישי.
הנה דגמי האנדורפין וטבלה מסכמת מאת סאקוני עצמה. הרבה אנשים אינטיליגנטים בדקו את זה, וכולם הצליחו להבין בעיקר למה מיועדת העלית אבל הפרו והספיד קצת מבלבלות אותנו. יניב קסטרו, איש סאקוני מסביר במשפט אחד ברור: "ספיד אימונים, פרו אימונים מהירים ותחרות".
מפרט טכני תיאור יצרן
- שם דגם באנגלית: Endorphin pro 4
- ייעוד: נעל כביש, עד מרחקי מרתון, ניטרלית, קלה לאימונים ותחרויות.
- צבעים: כתום בוהק + לבן (בישראל)
- משקל: 212 גרם (הצהרת יצרן גברים)
- גובה סוליה 39.5 – 31.5 מ"מ
- דרופ: 8 מ"מ
- מחיר: 1099 ש"ח
- טכנולוגיות ייחודיות: לוחית קרבון מלאה, חומר סוליה- PWRRUN HG/PWRRUN PB, תוחם גרב Sockliner: SRS, טכנולוגיית Snappy SPEEDROL
- עמוד מוצר באתר החברה
הצטרפו לניוזלטר – פעם בשבוע בלבד עם תכנים מעולים מהפאנל:הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
עיצוב וסגנון:
הנעל מגיעה בכתום קיצוני זרחני שאי אפשר להסיר ממנו את המבט גם אם רוצים. הוא רודף אחריך, צרוב כמו סינוור שנשאר אחרי שעוצמים את העיניים. כאילו רוצה לומר: אם יש אחריך רץ עם אנדורפין פרו כאלה במרוץ, דע לך שהוא ישיג אותך. שני אלמנטים מעניינים מאפיינים את העיצוב: הראשון הוא לוגו סאקוני הנמתח מהחלק האחורי בעקב ועד לקצות האצבעות לאורך כל הנעל ומעניק לנעל קו עיצובי מהיר. האלמנט הבולט השני הוא הסוליה הגבוהה והמיוחדת בעלת הבליטות החוצה מקו הסוליה.
צבע הנעל חודר במעין התזה הדרגתית אל הלבן של הסוליה ומקטין קצת את הקיצוניות של גובה הסוליה אל מול שאר חלקי הנעל. אני אוהב את הגישה העיצובית, לאחרונה בדגמים רבים נוצר יחס מוזר בין כל הסוליות הגבוהות המתקרבות ל-40 מילימטר, לבין הגפה. התעלול שעשו פה המעצבים עובד מצויין ומצליח לשמר יחס מוכר והרמוני היוצר נעל ריצה קלאסית ויפה.
מידה ורוחב
הנעל מיועדת לרצים ניטרלים – כלומר אינה מכילה חיזוקים כלשהם למניעת פרונציה. הסוליה רחבה יחסית והתחושה יציבה בנחיתה. מבחינת מידה, אורך הנעל היה מדויק "True to size", אבל מבחינת רוחב הנעל רחבה הרבה יותר מהדור הקודם של האנדורפין. תוספת הרוחב הורגשה בגפה העליונה וגם בסוליה. ארחיב על כך בהמשך. להערכתי תוספת הרוחב תשמח רבים מאחר והאנדורפין נחשבו לנעליים צרות וכנראה שסאקוני בחרו לבצע התאמה לקהל שמחפש יותר מקום. אצלי זה יצר טווח הידוק משמעותי של השרוכים עקב הרגל הצרה.
הרשת בגפה העליונה: הכי מאוורר שיש
הגפה העליונה הייתה אהבה ממבט ראשון, עוד טרם הריצה איתה. היא גמישה, רכה ומגיבה למבנה הרגל. ממש כמו גרב שנייה. החלק העליון עשוי מרשת מאווררת מהסוג הכמעט שקוף שכמעט רואים דרכה את הגרביים. לקראת הקיץ שמגיע, גפה כזו היא בדיוק מה שדרוש בארץ. בנוסף החומר עצמו גמיש, רך וחובק בעדינות את כף הרגל. בניגוד לנעליים אחרות שיש בהן מעין קווי מתיחה קשיחים יותר, פחות אלסטים "המחזיקים" את הגפה.
הלשון ומערכת השרוכים
הלשון עשויה חומר אלסטי רך ומאוורר. הגישה של סאקוני היא לחבר את הלשון בתפר אל צידי הנעל, ולא לאפשר לשון חופשית לתזוזה. בנוסף היא בולטת החוצה מעבר לשרוכים שאפשר לקפל מעל לשרוך. אני אוהב את האלסטיות והגמישות של הלשון אבל פחות אוהב את גישת התפירה הזו של הלשון לצדדים משום שהידוק השרוך יוצר כפל בלשון שלא נפרש לצידי הנעל עקב התפירה. בדגם הקודם זה מאוד הציק, הפעם הכפל פחות הורגש, אבל עדיין נדרש שיפור. במדידה ראשונית עלתה השאלה האם הגמישות והרכות הכללית המורגשת מהנעל הזו, תפגע ביכולת בהידוק לכף הרגל "Lock-in" במהלך הריצה? לא הבחנתי בבעיה מיוחדת, למרות הגמישות התאפשר גם הידוק מאוד חזק למי שמעדיף – אבל החומרים עדיין מרגישים נעימים על כף הרגל. תחושת ההידוק מעודנת- יותר עדינה במעטפת, מערסלת ברכות- לא באחיזה חזקה. התחושה הגמישה יחסית נשמרת גם ברכיסה חזקה.
מעטפת העקב
סאקוני אנדורפין פרו היא נעל קלילה וגמישה ומשדרת תחושה של נעל תחרות מינימליסטית בגפה, ממש בקצה הסקאלה בהשוואה לנעל מייצבת או בעלת הגנות ואחיזות. היא מאפשרת תנועה יעילה וחופשית של הרגל ולכן אינה מתאימה למי שצריכים תחושת אחיזה חזקה. רמת הריפוד בצדדים מספיקה לגמרי אך אינו מסיבי ומפנק.
יוצאים לריצה – הרכות והקלילות מדברות!
אין תחליף לקלילות האדירה הזו של ריצה בנעל שבקושי מורגשת על הרגל. אחרי ריצה בנעל של 212 גרם, קשה לרוץ בנעל ששוקלת מעל, נגיד 240 גרם. פשוט נהיים מפונקים ואין סיבה להתפשר על משקל כבד מזה. תחושת היעילות והקלילות של הרגל בכל צעד, ללא משקולת שמפריעה להתקדם בזריזות קדימה אל השיא החדש פשוט ממכרת. מעבר למשקל החוויה מסביב ממשיכה להתאפיין ברכות כללית. הסוליה מאוד רכה, ולמרות שיש בה אלמנט מייצב שהוא לוחית הקרבון, הוא מייצב בלי לייצר נוקשות שמאפיינות לפעמים את התוספת הזו. שילוב חומרי ה PWRRUN HG/PWRRUN PB שהם למעשה השמות של סאקוני לשני מרכיבי Pebax – הפולימר ששינה את עולם נעלי הריצה עם תכונות של רכות והחזר אנרגיה מוגברות. סאקוני מספרים על הפאוור-ראן שהוא 25% קל יותר ונותן החזר אנרגיה של 5% יותר מהחומר הקודם שלהם. החומר השני – PWRRUN-HG יקר יותר, עוד יותר מחזיר אנרגיה ותחרותי, והיה בעבר רק בדגם העלית.
תחושת קרקע
בפעם הראשונה שרצתי על המסילה בחדר הכושר הרגשתי מוזר, כאילו אני רץ על מסילה אחרת. הפידבק שהנעל מייצרת מרגיש כאילו הוסיפו לקרקע מעט חול בנחיתה, אבל עם יציאה קלה יותר ממנו בהתרממות מעלה. זה ללא ספק מגיע מהסוליה, אבל אולי יש גם תרומה לרפידה הפנימית העבה החדשה של סאקוני. הרפידה אגב מודבקת ולא ניתן להוציא אותה (זה מה שאתם רואים שמתארים בעמוד הנעל כ- Sockliner: SRS, אם תהיתם. גם לי זה לא היה כזה ברור בהתחלה). יצאתי גם לריצות ארוכות בחוץ, שכללו מקטעי כורכר ואבנים אך כמעט ולא הרגשתי אותן. סולית הכמעט 40 מ"מ פשוט בולעת הכל.
הספידרול (Snappy SPEEDROL)
"סנאפי ספידרול" הוא השם שנותנת סאקוני לגישה המעודכנת שבה הנעליים אינן שטוחות אלא קמורות כלפי הרצפה, כך שהעקב והאצבעות מורמות מעט מעל לקרקע, ואילו אזור הכריות מקבל את החלק הכי תחתון בקמירות הזו. לכן כאשר נוחתים, הנעל כאילו "מפילה" אתכם קדימה ומסייעת לתנועה מהירה ומעבר של כף הרגל מהעקב לאצבעות. לצורה הזו קוראים גם "רוקר" (קיים גם בגלשנים אגב- מבטא את מידת הקשתיות של הגלשן או הנעל במבט צד). יש אלמנט של רוקר, אבל לטעמי כאשר רוקר משולב בסוליה מאוד גבוהה ורכה, גם אם יש לוחית קרבון בפנים, הוא פחות מורגש בריצה. לא הרגשתי את זה יותר מדי בריצה עצמה. זה יותר מורגש בהליכה משום שכוחות הנחיתה בריצה חזקים מהמבנה הזה ומשטחים אותו. כן מורגש הדרופ הגבוה של ה 8 מ"מ. לאחרונה המון נעליים מגיעות רק עם 4-6 מ"מ ומרענן שוב לרוץ בדרופ גבוה. לי זה מרגיש מצוין- השיפוע קדימה עוזר לכוונן את כל מנח הגוף קדימה.
הערוץ של ראנפאנל בווצאפ – כנסו:
סוליה, שיכוך והחזר אנרגיה
לרכות והשקיעה המפנקת בכל נחיתה יש מחיר בכל הקשור להחזר אנרגיה. למרות הטענות על היכולות המדהימות של ה Pebax – לא סתם מוסיפים לו גם לוחיות. הלוחיות בעלות החומרים הקשיחים כמו פלסטיק, קרבון ושילובים שונים מיועדות לשפר את הקפיציות והחזר האנרגיה. הן מייצבות את הרכות הזו ונותנות להחזר האנרגיה כיווניות קדימה במקום לכל הכיוונים.
בסאקוני אנדורפין פרו 4, השקיעה אל תוך הסוליה מורגשת ולמרות לוחית הקרבון, רמת הקפיציות (או בשפה של מבחני נעליים – רספונסיביות, החזר אנרגיה) לא גבוהה לטעמי. לכן אני חושב שזו לא באמת נעל תחרות אלא נעל אימונים ולא יעזור מה שכולם יגידו לי… זה מה שהרגשתי. היתרון בזה הוא שהיא מאוד נעימה ונכונה כנעל אימונים מהירה לריצות מאוד ארוכות.
בעיני, נעל תחרות יכולה להיות יותר קיצונית ופחות נוחה לריצות סתם מהנעל הזו, שהיא פשוט נהדרת ונעימה. אגב, העובי הזה לא הופך את הסוליה ללא גמישה – היא מאד גמישה ומגיבה לתנועת הרגל. בריצה על העובי המשכך והרך הזה, לא יכולתי שלא לחשוב על המחקר האחרון שהראה שזה דווקא מועיל לרצים כמוני- קלי משקל ולא לכבדים כפי שחשבנו עד היום. אגב, ריצה על החלק הקדמי של כף הרגל לא מייצרת את מקסימום התועלת, כמו ריצה בנחיתה מרכזית דווקא, שבה נהנים מכל גובה הסוליה והחזר האנרגיה שלה.
יציבות ותמיכה
באופן מפתיע לרכות הכללית ולגמישות הסוליה והעובי שלה, הנעל כן מספקת יציבות ותמיכה סבירים ומעלה. בהשוואה לדור הראשון של הנעל הזו שבחנתי בעבר – זו ההתקדמות הכי מורגשת וברורה. הנעל הפכה רחבה יותר. ממש רואים כיצד גם הסוליה קיבלה זווית משופעת המייצרת משטח רחב יותר מרוחב הגפה וכף הרגל. זה משפר את תחושת היציבות בכל נחיתה ומפחית תנועות לא רצוניות.
סוליה תחתונה ואחיזה
החלק התחתון בסוליה עשוי מגומי עמיד שמכסה חלקית את שטח הסוליה, למרות זאת הוא אוחז להפליא. מרתק לראות עד כמה הוא דק, ואין לי תשובה האם יחזיק מעמד גם לאחר 500- 700 קילומטרים. הדקיקות המרשימה שלו מאפשרת לנעל לשמר את הגמישות והתגובה לתנועת הרגל.
סאקוני אנדורפין פרו 4 – Saucony Endorphin Pro
האנדורפין פרו היא נעל מבלבלת, בצורה חיובית. במשקל קליל של בלבד 212 היא מעודדת ריצה חסרת מאמץ. היא מאווררת למקסימום ומושלמת לישראל ולחום. אבל מצד שני היא רכה כמו נעל אימונים לריצות ארוכות והבלבול נובע מהדיסוננס בין התחושה שהן נותנות לעובדה שיש בה לוחית קרבון מלאה, ומשקל תחרותי.
עם הפרו אתם תשאלו את עצמכם- האם יכול להיות שנעלי האימונים שלי יהיו כל כך קלות, מנדפות ונעימות? אז לפי המבחן, התשובה היא כן, אפשר גם וגם. לא צריך יותר להתפשר. איפה תגלו את המגבלות? לטעמי, וזה עניין של טעם אישי זו נעל שהיא יותר מתאימה לאימונים ארוכים בזון 2, למרתונים בדגש על נוחות, אבל פחות לאימוני טמפו, שינויי מהירות ואגרסיות. אלה ידרשו נעל קשה יותר.
לא בדקתי את הספיד עדיין, אבל היצרן מתאר אותה כנעל מתאימה לריצות מהירות ודינמיות כמו אינטרוולים וטמפו חזק. שם נדרשת יותר רספונסיביות וקפיציות ואולי קצת פחות שקיעה. אשמח לדווח במבחן אמיתי בהמשך, כי אני ממש אוהב את משפחת האנדורפין, גנים טובים יש במשפחה הזו.
יתרונות
- משקל מדהים וממכר של 212 גרם
- נידוף מקסימלי
- גפה נעימה במיוחד
- ספיגת סוליה רכה ומפנקת מאוד (למרות הקרבון)
- אחיזת כביש (מניעת החלקה)
- התאמה לריצות אימון ארוכות וארוכות מאוד
חסרונות
- כפל הלשון בעת הידוק חזק
- רכות ביחס לאימונים דינמיים
- מגוון צבעים בארץ: כתום, כתום וגם כתום.
מאת: גיא חלמיש
שתפו את הכתבה, עם הכפתורים פה למטה: