הרשת החברתית שנוצרה בשביל האתלטים – סטראבה (Strava) קיימת כבר יותר מעשור ומעניקה שירותים משלימים לאפליקציות שעוני הספורט בפן החברתי, התחרותי-הישגי וגם ההרפתקני. אז איך מוציאים את המקסימום משימוש שלכם בסטראבה ומוסיפים קצת פלפל לריצה?
למה צריך את סטראבה בכלל?
לא חסרות אפליקציות לניטור פעילויות הספורט שלנו. ברירת המחדל היא להתקין את האפליקציה שמגיעה עם שעון הספורט: Connect של גרמין לרוב או סונטו, פולאר וקורוס. ישנן גם אפליקציות המתממשקות לשעוני הריצה ושואבות משם את המידע על פעילויות הספורט שלנו: מיטיבי הלכת ודאי זוכרים את אנדומונדו או RunKeeper שהיו טרנדיות לתקופה קצרה, אך בשנים האחרונות סטראבה תפסה מקום מרכזי עם יותר מ-70 מיליון משתמשים ברחבי העולם וכ-5 מיליארד פעילויות שהועלו לאפליקציה נכון ל-2021. נדמה שצוות המוצר פיצח כמה פיצ’רים ממכרים במיוחד שאחראים לפופולריות של סטראבה.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
כל הדרכים מובילות לשריפת הזמן הפנוי שלנו
כמו שלפייסבוק קמו רשתות חברתיות המתחרות על הזמן הפנוי שלנו, זו גם התשובה לשאלה הניצחית “למה אני צריך גם את סטראבה אם כבר יש לי גרמין Connect?”. בבסיס, היכולות של שתי האפליקציות דומות – ניטור, מעקב וניתוח הריצות שלנו לפי פרמטרים מקובלים: מרחק, קצב, דופק, מרווח צעד וכו’. בעוד שגרמין חינמית לחלוטין, לסטראבה יש מודל פרימיום (Freemium): מנוי בסיסי חינמי ומנוי משודרג בעלות שנתית של כ-$60 המאפשר עוד זוויות ניתוח דאטה ופיצ’רים מיוחדים. כמשתמש של שתי האפליקציות מספר שנים, אני מוצא תועלת בשתיהן: גרמין יותר ככלי עבודה לתכנון אימונים וקצבים, סטראבה יותר לצדדים הכיפיים: החברתי, התחרותי-הישגי וההרפתקני. החלק הראשון של הסקירה מוקדש לצד החברתי.
הצד החברתי
אין ספק שהחוויה החברתית בסטראבה הרבה יותר קוסמת לרצים: שיתוף אימונים, תמונות והענקת “קודוס” (לייק) והערות מפרגנות לעמיתים לריצה. המודל של עוקב-נעקב בסטראבה גורם לפעמים לרצים שלא נפגשו בעולם האמיתי לעקוב אחרי רצים אחרים, רק כי נתקלו באימון שלהם באפליקציה, כי רצו באותו סגמנט או בשביל מעקב אחרי רצים מפורסמים מכל העולם. אם חשקה נפשכם בפרופיל סטראבה שימשוך אליו יותר תשומת לב? הנה כמה טיפים לשדרוג המעמד שלכם בסטראבה:
ייחודיות ונראות בפרופיל מותאם אישית
מאז ששמעתי את המשפט: “different is better than better” אימצתי אותו בחום גם בקריירה וגם בתחומים אחרים בחיים: להיות שונה זה לפעמים יותר טוב מלהיות טוב יותר. בסטראבה אפשר ליישם את העיקרון הזה בכמה מקומות בהגדרות הפרופיל האישי בשביל להיות קצת שונה מהשאר:
דגל מדינה ו/או אימוג’י – בשדות של השם, העיר או הקבוצה אפשר להכניס את דגל המדינה או אימוג’י להגדלת הנראות שלכם, נאמנות למולדת והוספת צבעוניות.
שם קבוצה או מועדון בשדה המתאים (Primary Club) – להפגנת אחווה לרצי הקבוצה ופרגון למאמן.
סגנון פונט ייחודי בשם – למהדרין יש אפליקציה בשם Fonts Art שמאפשרת לשנות את סגנון הפונט באפליקציות שונות, כולל בסטראבה (מוזמנים להציץ בפרופיל שלי להתרשם).
שיא אישי + אימוג’י מדליה – טוב זה כבר גובל בהתלהבות יתר, אבל נתקלתי בפרופילים של רצים ששמו את השיא האישי שלהם ואימוג’י של מדליה או גביע באחד משדות הפרופיל האישי.
כתובת פרופיל מותאמת אישית – בשביל שיהיה קל יותר למצוא את הפרופיל שלכם, ניתן להוסיף כתובת פרופיל מותאמת אישית (Vanity URL) בסגנון הבא: https://www.strava.com/athletes/YOUR_NAME.
אימונים, ריצות ותחרויות
כותרת ותיאור – ברירת המחדל של סטראבה היא לתת כותרת של סוג האימון (ריצה / רכיבה / שחיה) ומתי ביצעתם אותו (בוקר / צהריים / ערב). אני אוהב לתת כותרת לכל אימון עם אימוג’י קשור: זה יכול להיות סוג האימון, המרחק או הקצב, משהו שקשור למזג האוויר או המיקום ותוואי השטח שרצתם בו. בשיטוטי בסטראבה ראיתי שרצים אחרים מפרטים בשדה התיאור (Description) מה עבר עליהם במהלך האימון או התחרות, איך הם הרגישו ועוד פרטים מעניינים שיעשירו את עולמם של העוקבים שלכם ויעודדו אותם לפרגן ולהגיב.
תמונות – גם פייסבוק קלטו שתמונות שוות אלף מילים (ומיליארד $ כשקנו את אינסטגרם) ואכן הוספת תמונות לפעילויות בסטראבה מגדילות את הנראות והאינטראקציה של העוקבים שלכם איתכם. בסוף הריצות הארוכות עם חברים בסופ”ש אני נוהג לנדב עובר אורח תמים לצלם אותנו סחוטים אך מרוצים ולהעלות לסטראבה. זה כיף לחזור אחורה בזמן ולהיזכר באימונים מפרכים בעזרת התמונות שצילמנו לפני חודש, שנה ויותר.
שיאים אישיים – בפרופיל האישי יש שני חלקים המוקדשים לשיאים אישיים: האחד שסטראבה מנסה להעריך לפי אימונים שהעלתם (Estimated Best Efforts) והשני הוא שיאים אישיים שאתם הגדרתם (All Time PRs). בהוספת PR יש אפשרות לשייך את פעילות הסטראבה שבה השגתם את השיא האישי ואפילו את הלינק לתוצאה הרשמית במידה ומדובר בתחרות. אחד הדברים הראשונים שאני עושה כשאני נתקל בפרופיל סטראבה חדש של רץ שאינני מכיר הוא לבדוק מרחק ריצה שבועי ושיאים אישיים.
לפרגן, לפרגן, לפרגן
מדיניות קודוס – החלטה שיש לשקול בכובד ראש היא מדיניות נתינת הקודוס שלכם: לתת קודוס לכולם? על כל פעילות? מה לגבי ריצת חימום של קילומטר, או רחמנא ליצלן הליכה עם הכלב שמישהו העלה לסטראבה?! פרגון זה טוב וחשוב, אבל יש גבול. אני נוהג לתת קודוס רק על החלק המרכזי של הריצה, לא חימום, לא שחרור ובטח לא הליכה או אימון משקולות. לעיתים נדירות אתן גם קודוס לרצים שאינני מכיר רק כי רצו איתי בתחרות או בסגמנט מסויים.
הערות מפרגנות – אין כמו לסיים ריצה מצויינת או לשבור שיא אישי בתחרות ולקבל קודוס והערות מעודדות בסטראבה מרצים שמכירים. בתחילת הדרך רצים שאתם מעריכים ושואפים להגיע לרמתם ירימו לכם. אך בשביל לקבל צריך גם לדעת לתת וזה בעיקר חשוב בהמשך הדרך כשאתם כבר התקדמתם ומהווים השראה לרצים מתחילים. אז בשביל לעשות טוב תנו איזו מילה טובה או שתיים, לא יותר מזה (טוב, אולי גם אימוג’י).
שקשוק קודוס לכולם – זהו פיצ’ר סודי שלא הרבה מכירים: כשסטראבה מזהה שרצתם את רוב הריצה עם רצים נוספים, היא משייכת אותם לריצה שלכם והם יופיעו ממש מתחת לנתונים הבסיסיים של הריצה. בצמוד לתמונות הפרופיל המוקטנות של עמיתיכם לריצה יופיע כפתור של Manage Group. לחיצה עליו תוביל למסך Group Activity ואז נסו לשקשק את הנייד ולראות מה קורה.
רחוק מהעין, קרוב ללב
לשמור על קשר עם רצים מכל העולם – כתושב חוזר שחי בניו-יורק ופלורידה כעשור, סטראבה מאפשרת לי לשמור על קשר עם עמיתים לריצה מכל העולם, לראות איך הם התקדמו מאז שרצנו יחד ולהרגיש כאילו לא מפריד בינינו אוקיינוס ומעל 10 שעות טיסה. מי מאיתנו לא מכיר חברים שיצאו לרילוקיישן, עמיתים לעבודה מחו”ל שהם גם חובבי ריצה כמונו, או סתם מכרים שנסעו לחופשה בחו”ל והחליטו לרוץ בשאנז אליזה לפני הקוראסון של ארוחת הבוקר.
להכיר רצים חדשים מאותו סגמנט – סביב פיצ’ר הסגמנטים של סטראבה יש אפשרות לראות מי רץ על אותו סגמנט באותו יום, מי הם הרצים המהירים ביותר לפי מגדר, שנה או בכל הזמנים. בסגמנטים שאני רץ לעיתים קרובות יצר הסקרנות גורם לי לבדוק מי עוד רץ עליהם והאם הם רצים במסלולים אחרים ששווה לי להכיר. בעוונותי אפילו התחלתי לעקוב אחרי רץ כזה ופעם אפילו פגשתי אותו באמצע ריצה לאחר שזיהיתי אותו מהפרופיל בסטראבה.
זהירות, זה ממכר
חשוב לזכור כי המטרה של סטראבה היא למשוך אותנו המשתמשים לבלות כמה שיותר זמן באפליקציה, להעלות פעילויות ולהיות באינטראקציה עם העוקבים והנעקבים שלנו. זה עשוי להיות ממכר לסיים מירוץ או אימון נפח מוצלח, להעלות לסטראבה ולחכות לנוטיפיקציות ולתגובות המחמיאות. מצד שני, כשאנחנו פצועים או בתקופת כושר פחות טובה, החשיפה בסטראבה יכולה להיות מעיקה ורף הציפיות של הסובבים אותנו עלול דווקא לגרום לנזק ולהוריד לנו את המוטיבציה. כמו כל דבר בחיים ההמלצה שלי היא להשתמש בסטראבה ככלי מרים ומעודד ולנסות להתעלם מהצדדים הפחות חיוביים של תחרותיות יתר והצבת ציפיות לא ריאליות מעצמנו בהשוואה לאחרים.