אחרי שלושה קילומטרים של דשדוש בערוצו הרחב של נחל אוביל פארן, ודים מתקשה להתאפק: "שמע, איך אפשר להמליץ על מסלול ריצה כזה… זה משעמם". קילומטר לאחר מכן אחרי טיפוס קשוח על שלוחה תלולה הנוף נפתח וכך גם חיוכו של ודים.
קבלו המלצה למסלול שטח קצר ומגוון בשמורת טבע עשוש כשצוקי פארן משמשים תפאורה מדברית הולמת. היה שווה.
פאן-פאנל: מסורת ארוכת שנים
את המסלול הזה עשינו בתור היום האחרון של הפאן-פאנל: אירוע גיבוש של כותבי שלושת הפנלים – לצד ראנפאנל לריצה, יש גם אתר טיולים ואקסטרים בשם אאוטפאנל ואתר אופניים מקצועי בשם בייקפאנל. המפגש הוא הזדמנות להכיר את הכותבים מאחורי הכתבות, לחשוב על רעיונות חדשים לכתבות וסתם לשמוע סיפורי מסע מסמרי שיער של ההרפתקנים המשוגעים שביננו. השנה המקום הנבחר הוא קיבוץ יהל בערבה הדרומית, שאליו גם הוזמנו ע"י המארחים של "מעיין במדבר" – אירוח כפרי בתוך קיבוץ יהל. להזמנות לינה ביהל לחצו פה
המסלול בנקודות
- אורך: 12.87 ק״מ
- טיפוס מצטבר: 345 מ'
- ירידה מצטברת: 345 מ'
- קושי טכני: בינוני קשה
- סוג: ריצת שטח מעגלי
- עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב (המסלול חשוף ברובו לשמש)
- נקודת התחלה וסיום: WAZE (מצפור צוקי פארן)
- לחצו לקובץ GPX לשעון (הקובץ בתיקיית זיפ, יש להוציאו ממנה להעברה לשעון)
במחשבה תחילה
תכנון מסלול הריצה ליום השלישי והאחרון בחופשת ריצה בקיבוץ יהל שבערבה צריך להתחשב בשלושה גורמים:
- אחרי יומיים של ריצות שטח ארוכות ומאתגרות, רצוי להוריד הילוך ולחפש מסלול קצר יחסית
- כדאי שהמסלול יתחיל צפונית ליהל כדי לקצר את הדרך חזרה הביתה
- רצוי שהנסיעה לנקודת תחילת המסלול תהיה מספיק ארוכה כדי להספיק לעכל ולהקל על הקיבה, אחרי ארוחת הבוקר הדשנה שהוגשה לנו
עמידה בתנאים אלו הובילה אותנו לתכנון מסלול מעגלי קצר בין כ-12 קילומטר המתחיל במצפור צוקי פארן, יורד לנחל פארן ומטפס חזרה דרך נחל אוביל לנקודת ההתחלה.
אל תפסידו כתבות מעולות:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
יוצאים לדרך
40 דקות נסיעה מקיבוץ יהל מובילים אותנו לנקודת ההתחלה מצפור צוקי פארן, אפשר להחנות ולהנות מהנוף הפנורמי או להשאיר זאת לסיום המסלול בעלייה תלולה, כדי להסדיר את הנשימה ולהוריד את הדופק. אנו בחרנו באפשרות השנייה וירדנו לערוץ "קורנישון".
קורנישון הוא ערוץ קצר ותלול היורד לנחל פארן, הירידה קשה מאוד, מחייבת זהירות רבה ושימוש לא מבוטל בכוח ידיים. בדיעבד, רצוי אולי לבצע מסלול זה בכיוון ההפוך (נגד כיוון השעון) ולהתמודד עם קטע זה במגמת עלייה.
נחל פארן
אחרי מאמץ לא מבוטל, אנו מגיעים לקרקע יציבה בערוצו של נחל פארן, מתחברים לדרך 4X4 מסומנת שחור ורצים במגמת עליה קלה מזרחה. הרבה חצץ ו"קוליס" של רכבי שטח.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
בערוץ עצמו – האנרגיה לא מוחזרת מהדריכה על הקרקע. יש שיקראו לזה Junk miles ובעברית תקנית דש דש ויש שיתמקדו בנופים המרשימים התוחמים את הנחל.
תופרים שלוחות
אחרי כ-5 קילומטר אנו עוזבים את נחל פארן ומטפסים בשביל נוח המסומן ירוק ומכונה שביל נחל אוביל. השביל מתחיל בטיפוס תלול שהולך ומתמתן הכולל עוד כמה עליות וירידות ה"תופרות" את הערוצים הנשפכים לנחל אוביל. הקטע הזה צחיח ומשובץ באבני צור רבות המשתלבות בצבען החום כהה בצבע הלבן של אבני גיר.
על הסכין
ממשיכים בטיפוס, חולפים בזהירות על סכין קצרה ומגיעים לנקודה הגבוהה לפני הירידה לנחל אוביל. הנוף מכאן, מרשים מאוד לכל כיוון שנסתכל. מנוחה, צילום וממשיכים הלאה.
אוביל מי?
סוף סוף אנו במגמת ירידה לכיוון הקניון של נחל אוביל. שם יוצא דופן לנחל קצר, קניוני בחלקו, הנשפך לנחל פארן. אוביל היה שר הגמלים הישמעאלי של דוד המלך וכנראה כישוריו היו מספקים כדי שנחל פראי ייקרא על שמו.
הקניון צר ומצוקי, עוקפים או מטפסים על בולדרים, לא, לא בריצה. מקפידים לעקוב אחר הסימון הירוק כדי שלא נגיע ל"דרך ללא מוצא". עם היציאה מהקטע הקניוני מטפסים מהערוץ על סכין צרה שמחזירה אותנו לערוצו הרחב של הנחל.
מצפור צוקי פארן והביתה
אחרי יותר מ 11 קילומטר אנו עוזבים את נחל אוביל ומטפסים בתלילות לעבר המצפור, קו הראיה הפתוח לכיוון הרכב החונה לבדו במצפור, מסיר דאגה מלבנו ובמאמץ ריצה אחרון אנו מגיעים למעלה. עכשיו, אפשר להוריד את הדופק, להאט את הנשימה וליהנות שוב ושוב מהנוף הבראשיתי.
ֿ
הנוף מופרע רק על ידי הפס השחור הצר של כביש 40 והזמזום המונוטוני של קו המתח הגבוה. קצת תשושים, קצת רעבים אנו נכנסים לרכב, הדרך למסעדת Backstage cafe במצפה רמון מעולם לא הייתה נעימה יותר.
כתב וצילם: דב טיבי