לצלם רצים בוידאו זה קשה! גופרו- ממציאת קטגורית מצלמות האקסטרים, הצליחה להמציא את עצמה מחדש עם ה-GoPro 7 והתכונה האחת, הבולטת, משנת המשחק ופורצת הדרך של ה7 היא ה Hypersmooth Video- מייצב על בסיס תוכנה שמבטל את הצורך בגימבל פיזי! קיבלנו את ה-7 למבחן ארוך טווח, והנה הסרטים והמסקנות הראשונות. בשורה תחתונה: להיט לצילומי ריצה!

מאת: גיא חלמיש

גופרו

GoPro Hero Black 7 – המפרט בתקציר ומה חדש

בתקציר, זה הדור האחרון של גופרו; שנכנס לאותו מארז (מצוין) שהיה לדור החמישי והשישי הקודמים לו, ונהנה ממשפחת מיתקונים ואבזורים אדירה שמאפשרת לחבר את המצלמה לכל דבר ביקום בערך. הוא אטום למים לחלוטין (עד 10מ’), חזק ועמיד, עטוף גומי נעים ונתפס באחיזה בקלות גם ביד, והוא קטנטן ממש!

יש לו מסך מגע מצוין וברור מאחור, אבל אפשר גם לתת לו פקודות קוליות מגוונות (להתחיל ולסיים הקלטה, לצלם סטילס וכו’). מלפנים יש עדשה בזווית רחבה והמצלמה מייצרת תמונות ברזולוציה של 12 מגה פיקסל. בוידאו היא שודרגה ב-4K ל-60 פריימים לשנייה (היו רק 30 בדורות קודמים) מה שמאפשר סלו-מושן חלק יחסית. מי שרוצה ממש חלק יכול לצלם ב 240 פריימים לשנייה (!) ב 1080.

בדור הנוכחי גופרו הוסיפו שיפורים כגון שדרוג איכות הצבעים והצילום, שיפרו את התפריטים, והוסיפו אפשרויות Live Streaming מהגופרו ליוטיוב ופייסבוק דרך הנייד (באיכות נמוכה קצת של 720P), צילום אנכי (לאינסטגרם), צילום וידאו של 15 או 30 שניות מוגדרות מראש (גם זה לאינסטגרם ל Story, עם טיימר על המסך), ושיפרו עם ה”מייצב” גם את צילומי הטיימלאפס (והם קוראים לזה כעת “Timewarp”). בנוסף שידרגו את הקישוריות ל iOS. עוד דבר שימושי מאוד כדי לגוון את הפריימים הוא הוספת זום דיגיטלי.

Gopro

גופרו מול DJI – הרוויחה שנה ואת הכבוד שלה חזרה

גופרו מחזירה לעצמה את הכבוד עם מוצר מנצח, ולא פחות חשוב- היא עלתה לתיקו ואולי אף ליתרון בקרב עם יריבתה המרה בתחום הרחפנים DJI. בסיבוב קודם, הסינית השיקה את  המאביק בצמוד לרחפן ה Karma וניטרלה אותו, ובהמשך גופרו הפסיקה את קו הרחפנים ועזבה את התחום. כעת היא חזרה גופרו בגדול עם ה-7, שהושק דקה לפני שDJI השיקה את המוצר החדש שלה: ה-Osmo Pocket שהוא מצלמה משולבת גימבל פיזי זערורי שהופך להיות מצלמת האקסטרים של DJI. 

GoPro עשתה פה מהלך נכון- היא הבינה שבתחרות על גימבל פיזי עם המומחית לגימבלים מהרחפנים זה קרב אבוד, אז היא ביטלה את הצורך בגימבל הפיזי כמעט לחלוטין באמצעות התוכנה. זו תחרות עסקית ומוצרית מגניבה לגמרי שהצרכנים נהנים ממנה. יהיה מעניין לבחון כיצד שני המוצרים (השונים זה מזה בגישה ובעיצוב, אך לא בייעוד) יתחרו ואיזה גישה תנצח- גישת הגימבל הפיזי או גימבל התוכנה? אני מקווה לבחון את המוצר בהמשך.

גופרו 7

חשיבות הייצוב- קריטית

בשנים האחרונות אני עוסק לא מעט בוידאו. צילמתי וערכתי כבר כ250 סרטים בערוץ היוטיוב של בייק-פאנל ששולבו בכתבות שלנו (תעשו מנוי!) ובאתרים האחים ראן-פאנל ואאוט-פאנל. אני מאוד אוהב את התחום וכמשתמש אינטנסיבי בצילום וידאו פיתחתי לא מעט העדפות בתחום והשקעתי בציוד ספציפי שישפר את הסרטים. את מצלמת הFull Frame שלי מכרתי, ובמיוחד בשביל הוידאו רכשתי מצלמה שיש לה פיצ’ר קריטי ואדיר שהוא… מייצב על הסנסור (ועוד כמה תכונות וידאו ספציפיות).

ברור מאוד שייצוב התמונה הוא קריטי. החוויה של צפייה בסרט מיוצב, במיוחד באקסטרים ורכיבה, ריצה ולייפסטייל אקטיבי, היא אחרת. אבל הייצוב הוא כאב ראש. יש לי גימבל פיזי שאני לא משתמש בו כמעט כי הוא מאט ומסרבל- עוד מזוודה קטנה לקחת איתך, סוללות נוספות לטעון, משקל, ייצוב וכיוון המצלמה עליו לפני ההתחלה.

כשראיתי בהשקת הגופרו 7 חדשה את המסר של ייצוב ללא גימבל פיזי, הייתי סקפטי. לא קניתי את הסיפור שבאמת לא נצטרך את הגימבל יותר. אבל ככל שהחלו הסרטים להגיע, זה חלחל שאולי יש בזה משהו. השורה התחתונה שלי בעניין היא שלרמה ממש מקצוענית וחלקה עדיין צריך גימבל פיזי, אבל מה שעשו פה ב-7 הוא טוב מספיק, במיוחד אם אתם רוצים נוחות ולייצר הרבה סרטים ובקלות. כשאתכנן זמן רב סרט שהוא מאסטרפיס אחד מוקפד לקצוות אשקול ייצוב נוסף, אבל לכל השאר- פשוט אין יותר צורך בזה!

ייצוב ב-Timelaps שהפך ל TimeWarp

גופרו שיפרו דרמטית גם את איכות Timelaps וקוראים לו כעת TimeWarp. קשה לא להסתלבט על כל המיתוגים השיווקיים האלה, אבל אפשר גם להבין אותם ברצון לבדל את הפיצ’ר שלהם מהטיימלאפס הסטנדרטי במצלמות שמתבסס על אוסף תמונות סטילס שמראה אותן כוידאו קצר מזמן צילום ארוך. ה-TimeWarp מייצר מקטע וידאו מיוצב, כלומר מאפשר תנועה חלקה בתוך הסדרה הזו.

איך הם עושים את זה? באמצעות הוספת ג’יגה של RAM למכשיר, ויכולות תוכנה מאוד חזקות שמנסות לחזות את הצילום על בסיס הסנסורים של המצלמה והתמונה ולתקן אותה בהתאם.

Gopro 7

סאונד

אחד הדברים החשובים שמבדלים בין סרטים מקצועיים לחובבניים הוא איכות הסאונד. סאונד זה עולם שלם של מומחיות וציוד, וכשבאים לצלם עם המצלמות הרגילות נכנס המון רעש פנימה ומוריד מאוד את האיכות. בשל כך אני מצלם דיבור רק עם מיקרופון כיווני שנמצא על המצלמה (Rhode) או מיקרופון יד לראיונות, ואני עדיין מחפש להשתפר בתחום. בדורות הקודמים של הגופרו לא טרחתי בכלל להתעסק עם הקלטות הקול שלה. הוא היה כל כך גרוע, עם רעשי רוח שהתמקדתי בצילום האקשן ותמיד הוספתי לו קריינות או מוסיקה. כעת אפשר בתנאים טובים להקליט את עצמכם מדברים אל המצלמה, וזה אפילו יוצא סביר, כמו בפתיחה של הסרט שעשינו על המתכון לחופשה בערבה התיכונה. אגב בסרט הזה כל צילומי הריצה הם עם ה GoPro 7 ללא מייצב. בריצה התנועה הגלית של הגוף אפילו יותר אתגרית מבאופניים לייצוב:

שיפור התפריטים

אני פריק של יוזביליתי- מאוד חשובה לי הנוחות במוצרים והאינטואיטיביות של השימוש בהם. להתרגל לתפריטים חדשים זה לא קל, אבל גופרו הצליחו לפשט עניינים בגישה החדשה שלהם: הם צמצמו לשלוש אופציות בחירה עיקריות: וידאו, סטילס וטיימלאפס. רק אחרי שבוחרים מבין אלה ממשיכים לרמה נוספת של בחירות נוספות (סוג הוידאו, ובחירות אחרות). את הבחירות האלה אפשר לעשות או ב Swipe עם האצבע או באמצעות הכפתור הפיזי של ההדלקה- שמעביר בין 3 מצבי הצילום האלה.

כדי להגיע להגדרות, או לצפות בגלרית ההקלטות שיש כבר, עושים Swipe מהצדדים או מלמעלה ולמטה לכל מני אפשרויות. נוח.

שיפורים לצילום תמונות

ראשית- האיכות. תחת עוד שם שיווקי (SuperPhoto) הם שיפרו את התוכנה שלהם כך שתוציא תמונות טובות יותר, עם טווח דינמי איכותי יותר מבעבר של צבעים וטיפול באור וצל. יש גם HDR.

דבר נוסף חשוב, במיוחד בעידן ה”תראו אותי”- פיצ’ר בסיסי בכל מצלמת פוקט אחרת שמאפשר לנו לצלם את עצמנו נכנס סוף סוף לגופרו (כן, לא ברור למה לא היה בדורות קודמים). לא רק שהטיימר נכנס, אלא שהוא עושה זאת בסטייל עם אופציה של צילום עצמי ב-Burst Mode, שהיא טובה במיוחד ומתאימה לספורט.

טיפ: כדי לצלם את עצמכם ברמה לא רעה בכלל אפשר להשתמש ב 4K בוידאו- הוא הרי מצלם 60 תמונות בשנייה בדור הזה של ה-7, וברזולוציה לא רעה בכלל של 2160 על 3840 פיקסלים. כשאני מצלם את עצמי לכתבות, גם אם אין וידאו, אני מצלם עם הגופרו ב 4K ושולף את הפריים שאני רוצה מהוידאו עם אופציה שיש בנגן הוידאו VLC. זה יוצא יפה וחד- זו תמונה שטופלה במחשב רק מעט, שנשלפה כך מוידאו:

מצלמת אקסטרים

חסרונות- מה לא אהבתי

אחרי שימוש מאוד אינטנסיבי במצלמה אני די מאוהב בה, אבל יש גם ביקורת בכל זאת:

  1. מדי פעם אני נתקל בבעיות כמו קשיים בגישה לכרטיס הזיכרון, שינוי עצמאי של המצלמה את התאריך על דעת עצמה גרם לי לחפש קבצים ולמצוא אותם בקושי, כאלה… זה מסוג הדברים שעדכוני גרסה מתקנים בד”כ בהמשך לאחר גרסת ההשקה, ואני חייב לציין לטובה את המצלמה הזו ביחס לגופרו 5 שהיתה אצלי. ה 7 יותר יציבה.
  2. כברירת מחדל היא לא מצלמת ב 16:9 והמסך מרובע למדי 4:3). זה טוב לסטילס ווידאו במובייל אבל פחות למחשב ומסכים גדולים. ניתן לשנות את זה בהגדרות.
  3. למה היא לא מגיעה עם איזה פאוצ’ קטן? נכון, זה עמיד- אבל לא נעים לי לזרוק את זה בתיק עם מפתחות ועוד כל מני דברים שאני מדמיין אותם שורטים את המסך (הרי אין לו מכסה).
  4. עיבוד תמונות הסטילס במצלמה בזמן אמת לאחר הצילום מאוד איטי. היא נתקעת קצת אחרי כל תמונה בשביל לפנפן אותה שתראה טוב.
  5. בוידאו אני לא אוהב את זה שהמסך נכבה מעצמו אחרי כמה שניות בצילומים ארוכים, למרות שהיא ממשיכה לצלם. נכון שזה טוב לחסכון בסוללה, אבל היי, אל תכבו לי אלא אם הגדרתי את זה כהעדפה.

חשוב לאמר- כל אלה מתגמדים אל מול איכות התמונה, הסאונד והייצוב.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

סיכום- מהפכת הייצוב של GoPro Hero 7 Black

אם שאלתם את עצמכם מדוע לשלם יותר על מוצר אמריקאי כשהסינים נותנים מפרט דומה, הרי שה Hero 7 Black נותנת תשובה חד משמעית- כי הוידאו שלכם יהיה מיוצב כמעט כמו עם גימבל. עדיין חשוב לדעת לספר סיפור כמו שצריך, ויכולת עריכה ידנית טובה היא אתגר ששווה לפצח אותו- אם אתם חזק בעניין של וידאו, אבל עם עליית חשיבות הוידאו והתיעוד גם הציוד משתפר ומשפר את הסרטים של כולנו.

המשמעות של זה עמוקה: GoPro מקרבת אל החובבנים יכולות ההפקה ואיכות שבעבר היו שמורות למקצוענים. עם הדור השביעי של ה GoPro הסרטים והתמונות שלכם יהיו טובים יותר! הם יהיו יציבים בהרבה, הסאונד שלכם מדברים למצלמה יהיה ברור יותר, והצבעים משופרים. הדבר המדהים הוא שכל הטוב הזה, מגיע במוצר קטנטן כל כך ונוח כל כך.

מהפכת הוידאו היא משמעותית: אפילו יכולות העריכה לאחר הצילום משתפרות בצורת אוטומציה של תוכנות עריכה שיודעות לקחת את ההתרחשויות הבולטות בתוך הסרטים ולהצמיד אותן למוסיקה קצבית, ורחפנים שפעם היו רק למקצוענים כבר מאוד נפוצים. זו מהפכה.

אם הייתי מעט מסויג בעבר לגבי ה GoPro, הרי שהדור השביעי שחרר אצלי את כל הצ’אקרות- מוצר מאוד מוצלח ומאוד מומלץ, ובהחלט דור קדימה מהמתחרים הסיניים הזולים שלו- הפרש איכות שיכנס בצורה ברורה ובולטת אל הסרטים שלכם ויעשה אותם טובים בהרבה.


סרט (לאיירונמנים וטריאתלטים)

מאח שלו בייקפאנל– צולם במלואו עם הגופרו 7: