בעידן האינסטגרם והסטראבה תמונות הן חלק משמעותי בכל חוויה בחיינו. אבל בריצה כמו בחיים, לא כולם יודעים איך להצטלם כמו אתלטים בפעולה. אז איך אפשר לצאת דוגמנים בריצה? מסתבר שזה ממש לא מסובך, רק הקפידו על הטיפים הבאים ותתחילו להצטלם ולשתף תמונות כמו מקצוענים.

להתראות פרטיות, שלום סטורי

״תוציאו רגע טלפונים. תפתחו ת’סטורי״ אמר עומר אדם בקטע מתוך אחת מהופעותיו שהפך לויראלי, בו הוא מבקש מהקהל להעלות סטורי לאינסטגרם מההופעה ביחד ו״לעשות בלאגן״. 

למה זה כל כך חשוב לנו לצלם ולהנציח רגעים חשובים מהופעות, משחקי ספורט וטיולים? ההסברים מגוונים: כדי לשתף אחרים מסביבתנו הוירטואלית ולהראות כמה החיים שלנו ורודים. אחרים משתמשים בתיעוד הכמעט יומיומי ככלי ליצירת זכרונות אליהם ניתן לחזור אחרי חודש, שנה או עשור ולהיזכר בנוסטלגיה כמה היינו צעירים, יפים ומחוייכים.
לפעמים התיעוד הופך מתוצר לוואי של הפעילות לעיקר ולמטרה שלשמה יצאנו למסעדה או לחופשת הסקי. להראות לעולם שאנחנו מכייפים בזמן שאחרים לא. אני מודה שגם אני חוטא לעיתים בתכנון הפריים המדויק בטיולים משפחתיים עד כדי מיאוס הילדים, וזה חשוב לי לייצר את התמונה כחלק מהחוויה ולא כדרך אגב על הדרך, מה שיוצא אני מרוצה.

לחצו פה להצטרף לערוץ הווטסאפ של RUNPANEL!
קבוצה שקטה עם 2-3 הודעות בשבוע ותוכן מעולה:
הצטרפו לקבוצות ראנפאנל

בעולם הריצה הדברים די דומים, חשוב לרובנו לשדר בסביבתנו הקרובה, אורח חיים בריא וספורטיבי. להראות שאנחנו מתמידים ושוברים שיאים בתחום שלרוב האוכלוסייה אין את היכולת או הרצון לבצע לאורך זמן. התמונות באימונים, מהריצות לכיף ומהמרוצים, משמשות גם להעלאת המוטיבציה האישית, יצירת השראה, שמירה על קשר עם חברים מחו״ל ולעיתים גם מייצרת FOMO אצל החברים שלא נכחו בפעילות. 

אך לא כולם יוצאים מוצלח בתמונות ריצה: הרי אנחנו בפעילות מאומצת, מזיעים, מותשים, לבושים בבגדי ריצה שלעיתים לא הכי מחמיאים. תמונות תוך כדי ריצה עלולות להיות לא בפוקוס, חשוכות בשעות הלילה או הבוקר המוקדמות וחתוכות לא בצורה טובה. ובכל זאת, יש אנשים שתמיד יוצאים כמו דוגמנים בתמונות ריצה. איך הם עושים את זה פעם אחר פעם? אספנו בשבילכם טיפים מנצחים בשביל שגם אתם תצאו דוגמנים בתמונות ריצה.

דוגמנים

מצטלמים אחרי המרוץ

מה לא לעשות

כמו בטיפים ליום המרתון, כך גם בתמונות ריצה – חשוב לדעת מאילו דברים להימנע ברגע האמת בשביל תמונה מוצלחת. הנה אוסף של טעויות קלאסיות שעלולות להרוס לכם תמונה מנצחת:

  • מצמוצי עיניים – נכון, זה קשה להצטלם אחרי או תוך כדי ריצה, אבל תנסו להתרכז ולא למצמץ בשניות הבודדות שמצלמים אתכם. פתרונות נוספים הם לצלם מספר טייקים של אותה תמונה (בתקווה שאחת לפחות תצא נטולת מצמוצים) או פשוט לשים משקפי שמש.
  • הסתרת מספר חזה – טעות קלאסית והרסנית היא להשתתף במרוץ, להצטלם בפוזות אליפות ולגלות שמספר החזה היה מוסתר על ידי פריט ביגוד נוסף או רצים אחרים שנדחפו לפריים. פתרונות אפשריים הם לוודא שאף אחד לא נמצא ביניכם לצלם, למקם את מספר החזה במקום גלוי או לעבור תמונה-תמונה באלבום המלא של המירוץ המכיל מאות תמונות ולנסות לאתר את התמונות שלכם.

  • לזוז בתמונת סטילס – זה קצת קשה לא לזוז תוך כדי ריצה, אך הכוונה כאן היא בתמונות שלפני או אחרי המרוץ. נסו לתפוס עובר אורח שיצלם אתכם או אפילו יותר טוב אחד מצלמי המרוץ לתמונה עם המדליה או לקראת ההזנקה. נסו לשמור על מצב סטטי עם חיוך ועיניים פקוחות כמה שניות ואל תתביישו להדריך את הצלם לצלם כמה תמונות, לאורך או לרוחב והוראות נוספות (רקע, זום, זוית) שיעזרו לו להוציא אתכם דוגמנים.
  • להעיק עם מיליון תמונות – בשלב השיתוף, בחרו כמה תמונות מגוונות מחלקים שונים של הריצה, עם נופים מעניינים ושתפו את המוצלחות ביותר. אני אוהב לסדר אותן בסדר כרונולוגי ולהימנע מרצף של תמונות דומות. במרוצים אפשר לשתף גם תמונות מהאקספו, קבלת מספר החזה, התמונה המסורתית של הציוד מסודר מכף רגל ועד ראש, תמונות נוף של היעד או של מאכלים מקומיים בנוסף לתמונות מהמרוץ עצמו.
בגדי ריצה

תמונת מסדר הציוד לפני מרוץ

איך להצטלם באימוני ריצה

ריצות אימון הן פעילויות שחוזרות על עצמן מדי שבוע – שוב פעם פארטלק / אינטרוולים / עליות בקצב מהיר ועצבני. זה מעודד לדעת שלקראת סוף העליה מחכה המאמן עם הסמארטפון מוכן לצילום. לרגע אחד שמים את הסבל והמאמץ בצד ומנסים לחלץ חיוך מאולץ או סימן חיובי שאתם בעצם נהנים מכל העניין הזה של ריצות אימון. בריצות נפח של סוף השבוע לתמונות יש משמעויות מגוונות: הן יכולות להוות סיבה (תירוץ?) לעצור קצת, להסדיר את הנשימה ולהצטלם על רקע הנוף הפוטוגני. ליצור FOMO אצל מי שבחר לא להגיע ולהישאר מתחת לפוך וכבונוס הן יהיו מזכרת לקראת הפעם הבאה שתצטרכו לכוון שעון מעורר ותנסו להיזכר למה בעצם אתם עושים את זה לעצמכם.

  • לפני / אחרי האימון – במקרים בהם כולם מתכנסים להתחיל ריצת נפח ביחד אך המרחקים שונים בין המתאמנים, כדאי לתפוס את כולם בתחילת הריצה לתמונה משותפת. בנוסף, לפני האימון אנחנו יותר מדוגמים לתמונה מאשר בסוף האימון. לתמונה שאחרי האימון יכולה להתווסף כוס קפה או בירה קרה שמשדרות את העמידה באתגר ותחושת הניצחון. בשאלה של סלפי מול צילום מלא ההעדפה שלי היא צילום שכולל את כל חלקי הגוף, רצוי גם עם הנעלים ואיזו תנועת ניצחון או thumbs up בשביל לקבל את הלוק הספורטיבי.
  • בנקודות עצירה – רצוי לתכנן את נקודות העצירה ליד ברזיה בשביל לתפוס כמה ציפורים במכה: התרעננות קלה של ג׳ל ומים, זוהי גם הזדמנות לחכות לרצים הפחות מהירים שידביקו את הפער אם קיים או בנקודה בה רצים למרחקים קצרים יותר יוכלו להתאחד עם רצים למרחקים ארוכים. המטרה היא לתפוס את כל הרצים בתמונה ללא הבדלי קצב ומרחק. 
  • תוך כדי ריצה – זה כבר יותר קשה אבל אפשרי בהחלט. הצלם יהיה המאמן, המלווה או מי שכבר סיים את הריצה ופנוי למשימת התיעוד. כל מה שאתם צריכים לעשות זה ראש קדימה ותנועות ריצה מודגשות שיוציאו אתכם אתלטים בתמונה. קצת יצירתיות ותזמון בין חברים, יכולים לשפר את החוויה של סוף ריצה ואת הצילום בפרט.

איך להצטלם במרוצים

מעבר לרצון להשיג שיא אישי או לסיים את המרחק בהצלחה במרוצים, אלמנט חשוב לא פחות הוא לצאת עם תמונות שוות מהמרוץ, בהן נוכל להתגאות בסיומו, לשתף עם הקרובים לנו ולשמור כזיכרון מהתחרות יחד עם המדליה. אז מה עושים בשביל להצליח לא רק בריצה אלא גם בתמונות במרוצים? 

  • מיקום הצלמים – נסו לאתר מבעוד מועד את הצלם ולהתכונן למפגש ביניכם. גם אם קשה ואתם נאבקים במהלך המרוץ, כדאי לייצר חיוך מזויף או תנועת ניצחון רק לשם התמונה. למתקדמים אפשר גם לאתר את הצלם לפני או בסיום המרוץ ולבקש תמונה ממתחם הזינוק או הסיום עם המדליה שאחרי.
  • זינוק וסיום – שתי נקודות קריטיות לתמונות מוצלחות. בזינוק כדאי להתמקם בצד הדרך ולא במרכז המסלול מכיון שהצלמים יתמקמו באחד מהצדדים. אם אין לכם את המהירות אל תנסו להידחף לקו הזינוק רק בשביל תמונה טובה, אתם עלולים להפריע לרצים המהירים ואף להיתקל ברצים נלהבים יתר על המידה. לקראת הסיום כדאי להיסגר על תנועת הניצחון שלכם עם חיוך על אף הקושי הפיזי והמנטלי. טעות שכיחה הרלוונטית גם לזינוק וגם לסיום היא התעסקות בשעון או באוזניות כשהמבט כלפי מטה – זה יכול להרוס את התמונות שלכם. אפשר לסדר את האוזניות או להפעיל / לעצור את השעון כמה שניות לפני או אחרי הצלמים ולהרוויח תמונות מיטביות.
סיום ריצה

תנועת הניצחון לקראת קו הסיום

  • פוזות צילום – כדאי לחשוב מראש על כמה תנוחות לצילום: יד אחת באוויר, שתי ידיים באוויר, אגרוף מנצח, בוהן למעלה (thumbs up), שתי ידיים יוצרות לב, יד מצביעה לאופק או יד פרוסה לנפנוף. גם ברגליים כדאי להשתדל להרים את העקבים בתקווה לייצר תמונת ריחוף (שתי רגליים באוויר). למתקדמים אפשר גם לנסות לקפוץ בקו הסיום (רק תכינו את הצלם שעולים גבוה) או אפילו קפיצה עם עקבים נושקים אחד לשני. עם הזמן תהיו כבר מתורגלים ואפילו תאמצו סימן היכר ייחודי לתמונות שלכם ממרוצים.
  • קבלת התמונות – בדרך כלל יקח כמה שעות טובות עד לקבלת התמונות הרשמיות של המרוץ. בינתיים אפשר לשתף תמונות שצולמו ע״י חברים, מלווים או במקרים קיצוניים וחסרי בושה אפשר לבקש טובה מרצים זרים לצלם אתכם עם הנייד שלהם ולשלוח לכם את התמונות (כן כן, גם לשם הגעתי). הרי כולנו אחים לריצה, לא?! 
צילום

תמונת הריחוף החמקמקה

טיפים מנצחים לצלמים 

  • בחירת המיקום – מומלץ לאתר נקודת צילום בה הנוף מיוחד. עם כמה שאנחנו חשובים בתור נושא התמונה, כדאי גם שהרקע יהיה מעניין. בצילום תוך כדי תנועה כדאי לבחור נקודה בה השביל מתעקל או בזוית מסוימת בשביל לקבל כמה ניסיונות של צילום. רצוי לצלם מספר תמונות ברצף (ישנם סמארטפונים שלחיצה ארוכה על כפתור הצילום תייצר מספר תמונות ברצף בקצב גבוה) בשביל לבחור את הטובה מכולן ולמחוק את המטושטשות. אפשר גם לצלם וידאו קצר מהצד או בסלפי, למתקדמים הגו-פרו יעשה יופי של עבודה.
  • אור וחושך – כדאי להימנע ממצבים בהם המצולמים עומדים כשהשמש בגבם או ישירות מול השמש כשהם מסונוורים. נסו למצוא זווית ביניים שתייצר תאורה טובה אך לא מסנוורת מדי. הקפידו שכל הגוף יהיה או באור או בצל, ולא חלק פה וחלק שם. גם הצל של הצלם אמור להישאר מחוץ לפריים, אז מומלץ לשים לב גם לנקודה הזו. 
  • זום מוגזם – אמנם סמארטפונים היום מגיעים עם יכולות זום מרשימות, אבל ככל שמשתמשים בו יותר כך התמונה הופכת לפחות איכותית. הפתרון הוא לנסות להתקרב לאובייקט הצילום כמה שיותר, או לצלם מרחוק ואחר כל בשלב העריכה להשתמש בחיתוך השוליים (crop) כדי להגדיל את התמונה.
  • צילום עצמי – אפשרי בסלפי כמובן או להעמיד את הסמארטפון על משטח יציב ולהפעיל טיימר. בשיטה זו מומלץ לבצע מספר ניסיונות, שכן קשה לאמוד את הפריים המדוייק ורגע הצילום, במיוחד אם אתם עושים זאת תוך כדי ריצה. למתקדמים ישנן חצובות קטנות לסמארטפונים וכמובן גו-פרו ואביזריו ישדרגו את חווית הצילום.

צילום עצמי עם טיימר

עריכה בספרינט

בואו ונודה על האמת – אין לנו זמן מיותר להשקיע בעריכה של חומרי הגלם שצילמנו. למזלנו, היום אפשר בכמה דקות להפוך תמונה בינונית ל Insta-Worthy בעזרת כלים בסיסיים שיש בכל סמארטפון.

באפליקציית התמונות האהובה עליכם באייפון או באנדרואיד תוכלו למצוא אותם:

  • בחירת התמונה – זו כבר אומנות בפני עצמה, פה חשובה יותר האיכות ולא הכמות. לאף אחד אין כוח לדפדף ב-30 תמונות שלכם עם פוזה דומה. כבר בשלב הצילום כדאי לחשוב על תמונות מגוונות שביחד יתחברו לאיזה סיפור מעניין. בשלב העריכה נרצה לבחור בין 3-5 תמונות שאותן נשתף בסדר מסוים. רצוי לעשות מספר ניסיונות לכל תמונה שאתם מצלמים בשביל לבחור את הטובה ביותר מכל מקבץ.
  • Crop & Align – היכולת לחתוך את התמונה ולהשאיר רק את האובייקט המרכזי בלי עוברי אורח או רצים אחרים שמפריעים לנו להיות הכוכבים בתמונה. באותה נשימה רצוי גם ליישר את התמונה כך שהאופק יהיה בקו אופקי ישר ע״י משחק עם סקאלת הזוויות מעלה או שתיים לכיוון הרצוי. הזהרו מחיתוך יתר שכן התמונה החתוכה מוגדלת באופן אוטומטי, דבר שמפחית מאיכותה.
  • Enhance / Auto Editing – עריכה אוטומטית של התמונה, בקליק אחד משפרת את הבהירות ועוצמת הצבעים בתמונה. למתקדמים אפשר ממש לעבור על אופציות העריכה אחת אחת (בהירות, קונטרסט, סטורציה וכו׳) ולשחק עם הערכים עד שמגיעים לתוצאה הרצויה.
  • שיתוף האלבום – גם כאשר מגיע הרגע המיוחל ותמונות המרוץ משותפות, רצוי להפעיל שיקול דעת אילו תמונות מחמיאות לנו ונרצה לשתף לאחר עריכה קלה ועל איזה לוותר. לפעמים קבלת התמונות מותנית בשיתוף כל האלבום בפייסבוק. גם כאן יש פיתרון: ניתן לשתף את האלבום אך לפני שלוחצים על שיתוף, ישנה אפשרות לשנות את פרטיות הפוסט ל-only me וכך האלבום כולו יהיה זמין רק לנו, נוריד את התמונות הרצויות באיכות טובה ונשתף רק מה שמתאים לנו.

ריצה

רצים-צלמים ברמה מקצועית

יש רצים שלקחו את זה לטופ ומייצרים תמונות ריצה מקצועיות. מבחינתי אפשר להשוות אותם לרצי עילית: מצד אחד אני יודע שכנראה לא אגיע לרמתם, אך מצד שני זה מהנה להסתכל על התמונות שהם משתפים ולקבל השראה ורעיונות לזוויות צילום מעניינות. הם גם לא מסתפקים בסמארטפון שיש לכולם אלא מוסיפים גם מצלמות גו-פרו ורחפן לגיוון. 

  • דוד פוגל – רץ שטח למרחקים ארוכים ולאחרונה גם רוכב שטח, מצלם סרטונים ובעיקר תמונות ריצה מרהיבות באמצעות מצלמת גו-פרו ורחפן. 
  • שמואל The Running Tour Guide – יהודי ציוני נלהב מדרום-אפריקה במקור, תוכלו לפגוש אותו כמעט כל מרוץ בארץ כשהוא רץ עם מצלמת הגו-פרו (ללא סטיק, פשוט מחזיק אותה ביד), מראיין רצים שמכיר במהלך הריצה ומשלב סיפורי ארץ ישראל תוך כדי ריצות מרתון. במקרה פגשתי אותו במרתון תל-אביב האחרון וראיתי את תהליך היצירה מתרחש ממש לנגד עיני.
  • לרוץ עם ג׳ין / שווה טיול – ג׳ין לביא לוקח אותנו איתו למרוצים ולריצות טיול בשטח מהצפון ועד לדרום, מהם הוא מעלה סרטונים מקצועיים באמצעות גו-פרו ורחפן.

אם רצים בלי תמונה – זה באמת קרה?

לאחרונה נתקלתי בדוגמה נוספת לצורך שלנו להנציח רגעים משמעותיים, בתמונה הויראלית של לברון ג׳יימס קולע את הסל שהכתיר אותו לשיאן הנקודות של כל הזמנים ב-NBA. בתמונה רואים את כל הקהל מחזיק את הסמארטפונים ומתעדים את הסל המשמעותי חוץ מאדם אחד – פיל נייט, מייסד Nike שישב בשורה הראשונה ורצה לחוות את הרגע ההיסטורי על אמת, שלא דרך מסך הסמארטפון.

אז מה המסקנה? אפשר גם מדי פעם לרוץ ולחוות את הריצה בלי לצלם ולהצטלם לפני, תוך כדי או אחרי. להשאיר את הנייד בצד ולרוץ רק לשם הריצה, הנוף, האוויר, המחשבות והחברה. אתם מוזמנים לנסות גם את הטיפים לצילום וגם ריצה ללא תמונות ולשתף איתנו איך היו החוויות והתוצאות.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

כתב, הצטלם וצילם: אלי ארקוש
אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: