ריצת לילה היא אחד הדברים הכייפיים שיש, אבל יש לה סף כניסה ברור: צריך פנס ראש שיאיר את הדרך וישחרר את הידיים והתנועה.

אולטראיסטים של לילות ארוכים או רצי טרייל טכניים מציבים דרישות קשות מהפנס: שיהיה חזק, יאיר הייטב את הסביבה, יהיה אמין וישרוד ברמת התאורה החזקה שעות ארוכות- עבור כאלה בדיוק נוצר הלדלנסר ניאו 10R. קיבלתי אותו למבחן RUNPANEL, אבל הפנס הזה הוא גם כלי מצוין לקוראי OUTPANEL– טיילני טרקים ארוכים ואתגריים שרוצים להאריך את טווח ההליכה אל הבקתה הבאה – גם אל תוך החושך. מחירו: 399 ש”ח. 

מי היא לדלנסר

לד לנסר היא חברה גרמנית איכותית שהוקמה על ידי שני אחים תאומים ב 1994, לבד, אחרי שהבנק סרב לתת להם הלוואה להקמה. לאחר מכן הם נרכשו על ידי לדרמן האמריקאית (האולר-פלייר-כלי שכולם מכירים). את לד לנסר בישראל מיובא ע”י חברת T&I שהיא גם יבואנית לדרמן, Casio, בושנל, זיפו ועוד.

הם האמינו בלדים מוקדם וצמחו עם התפתחות הטכנולוגיה הז ומייצרים פנסים ולא מעט מוצרים שלהם מכוונים לעולמות הצבאיים, חיפוש והצלה, וגם Outdoor, ריצות שטח, ועוד. כמו רוב המוצרים הגרמניים שנתקלתי בהם, תרבות ההנדסה הזו (לצד לא מעט תקינות ומערכת משפטית-צרכנית מאוד מחמירה כלפי יצרנים וספקי שירותים…) מובילה לאיכות גבוהה, הקפדה על פרטים, ואמינות בדרגה גבוהה. בהתאם הם עומדים בהבטחה הזו ומספקים 7 שנות אחריות יצרן בינ”ל. אגב, גם אם אתם בחו”ל (בשביל להנות – דמיינו את עצמכם בדיוק בשאמוני מגלים בעיה יומיים לפני המקצה שלכם), תוכלו להפעיל את האחריות גם בחו”ל במקרה חירום…  כולל אם נשרף הלד. זו אחריות וגיבוי מלא מהיצרן.

אל תפסידו את כתבות הריצה הטובות בישראל- הכניסו מייל פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

פנס ראש לדלנסר NEO10R

  • דגם הקצה של לדלנסר לריצת טרייל 
  • 600 לומנס במצב המקסימלי, 250 לומנס במצב חסכוני, ו10לומנס במצב מינימום.
  • טווח הארה של 150 מטרים במצב מקסימלי, 100 מ’ במצב חסכוני, ו 20 מ’ במינ’.
  • 10 שעות עבודה במצב תאורה חזקה, 20 שעות במצב החסכוני, ו 120שעות במינ’.
  • משקל: 174 גרם.
  • סוללה נטענת ביחידה נפרדת מיחידת העדשה.
  • אפשרות כיוון רוחב האלומה (כיסוי רחב או הצרה לטווח ארוך).
  • הטיה מעלה ומטה של הפנס.
  • אפשרות מעבר בין מצבי עוצמה בכפתור הפעלה אחד.
  • אפשרות בחירה בין כמה סטים של הגדרות תאורה.
  • עמידות לאבק, לכלוך וגשם (IP54).
  • 7 שנות אחריות.
  • מחיר: 399 ש”ח.

ההבטחה הטכנולוגית של פנס ה Led Lenser

כל מי שמשתמש בתאורת לילה יודע שלא תמיד יש קשר ישיר בין מספר הלומנס (העוצמה המוצהרת) של הפנסים לבין עוצמתם בשטח בפועל- תוצר של פערים בעדשות, בפיזור האור ועוד.  לדלנסר טוענים שהשיטה שלהם (“AFS”) לפיה העדשה שלהם שמאחדת גם את תפקיד “מחזיר האור” בפנסים האחרים (אותה “מטריה” כסופה מאחורי הלדים) וגם את תפקיד העדשה, מייצרת פיזור אור אחיד וטוב בהרבה, שמעייף פחות את העיניים.

עוד פטנט שלהם הוא ה Rapid Focus- שמאפשר להצר או להרחיב את האלומה כדי לשלוט בטווח הכיסוי שלה לרוחב ולמרחק הדרך. הם מאפשרים את זה בפעולת משיכה החוצה החזרה ביד אחת, תוך כדי הפעילות.

הגישה שלהם למוצר היא של מודולריות- כלומר אפשרות לתקן חלקים בניגוד ליצרנים אחרים שאם יש בעיה במוצר שלהם הם צריכים להחליף את כל היחידה. זה גם אחד הדברים המאפשרים להם לספק אחריות בינ”ל ברמה גבוהה.

פיזור משקל וכפתור אחד

מייד כשלוקחים את המוצר ששקל אצלי במדידה 174 גרם,  רואים את החלוקה המשמעותית בין גוף התאורה הקדמי (עדשה ולד) לבין הסוללה והתפס שלה מאחור. הדבר הזה משמעותי- ומפזר את המשקל בשתי הנקודות. למעשה, הפיזור אינו מושלם, והמשקל מעט גבוה יותר מאחור. נראה לי שזה הגיוני כי זה גם קרוב יותר למרכז הכובד של הגוף כשאתם רצים והגוף מוטה מעט קדימה.

הסוללה אנכית וברת שליפה מהעריסה שלה- גם זה לא מקרי: שטח המגע האנכי סותר את תנועת הנדנוד של הריצה מעלה מטה טוב בהרבה מהצבה אופקית וזה מסייע להפחית תזוזה. יש גם מחזיר אור ונקודת תאורה אדומה קטנה מאחור.

גישת ההפעלה מאוד פשוטה: כפתור אחד עובר בין מצבי התאורה (על כך בהמשך). הסוללה נטענת באמצעות כבל MicroUSB סטנדרטי.

הדבר שהכי אהבתי פה הוא את מאריך כבל הסוללה-  שמאפשר לשים סוללה כזו בווסט הריצה או בפאוצ’ ולא רק על הראש. כמובן שלתכנון הזה, שבעיני הוא חכם מאוד לריצה, יש חסרונות- דברים שיכולים לצאת ממקומם הם הסוללה הנשלפת, המחבר של הכבל, חוטים יכולים להתפס בדברים כשעוברים בצמחיה סבוכה או אם אתם זוחלים במערה. כל הדברים האלה הם מצבי קצה לאו דווקא לשימושי ריצה (מערנות זה משהו אחר לגמרי) – ולרץ טרייל טיפוסי היתרונות של התכנון הזה גדולים מהחסרונות לטעמי. בצד הביקורתי אפשר לציין, למי שמעדיף את הקיבוע ההרמטי- שאין פה רצועה נוספת שנייה שעוברת בין החלק האחורי לקדמי בקצה הראש כמו בחלק מהדגמים בשוק, אלא רק מצדדיו. 

רצועת חזה- למה זה חשוב?

עוד אופציה להזזת המוצר מהראש הוא ברצועת החזה המצורפת בחבילה, אליה אפשר להתקין את התאורה. לזה יש כמה שימושים. הראשון טריוויאלי- פשוט לשים את התאורה על החזה כי אתם לא אוהבים אותה על הראש. השני- נובע מאופי הפעילות: בתנאים מאוד קשים ומהירים של תנועה בשטח טכני, לפעמים יש צורך גם בתאורת בסיס וגם בתאורת ראש. באופניים לא נדיר לראות רוכבים שמתקינים תאורת בסיס על הכידון ותאורה משנית על הקסדה. שתי תאורות כאלה משפרות מאוד את החוויה-
לטעמי הן משפרות את הראייה התלת מימדית שלכם, שכן תאורה ממקור אחד מייצרת חוויה הדומה יותר לראייה דו מימדית. הן מספקות הארה מושלמת והיקפית של הדרך, כיוון שלעתים המבט זז לעבר עיקול או למשהו שאינו בקו התנועה המיידי ולבסוף 2 פנסים מפחיתים את אפקט מחלת הים שיש לפעמים לריצה עם פנס אחד, כיוון שיש בסיס תאורה קבוע והתנועה של הראש והמבט פחות מורגשת בתאורה. בצד הביקורת אומר שלטעמי זה מעט מסורבל ואיטי לבצע את ההעברה מתצורת המצח לחזה.

איך אתם אוהבים את הסטייק שלכם: חם או מתקרר?

התכונה הבאה של פנסים מזכירה לי התנהלות של סטייקים עבים במיוחד במסעדה איכותית: אתם מזמינים את המדיום שלכם, ומתחילים לעבוד. אחרי 20 דקות הסטיק הלוהט והטעים שלכם נהייה פושר ומבאס. מה עושים? מתעקשים על מדיום קר או מבקשים עוד מכת צליה וחימום שתהפוך אותו ל medium well, אבל לוהט מחדש?  

החברה בלדלנסר ישראל מסבירים לי על תאורות- רוב התאורות, כשהן מבטיחות X שעות ב Y לומנס, לא מספרות לכם שבעצם, התקינה הרגילה לחסכון באנרגיה (תקן ANSIFL1) אכן דורשת X שעות, אבל לא ב Y לומנס קבוע, אלא בעקומה הולכת ונחלשת. זה דומה לאותו סטייק, שהולך ומתקרר… Ledlenser מספק פיצ’ר שנקרא Constant Current (לפעמים הקיצורים הם CC או CL) – הבטחה ללומנס מסוים לאיקס שעות קבוע.

המשמעות היא זו: אתם יכולים לבחור בשליטה בזמן ובעוצמת התאורה. “הסטייק” שלכם לא יתקרר כל זמן השימוש- התאורה תשאר 600 לומנס ולא תדעך, אבל כמובן שזמן השימוש הכולל נמוך ממצב בו הפנס יורד בעוצמה על דעת עצמו (כדי להאריך את השימוש, לפי התקן).

מעבר בין תוכניות תאורה 

את המעבר מהמצב הסטנדרטי ל CC עושים באמצעות לחיצה ארוכה על כפתור ההפעלה של המכשיר. אמנם, כלל אצבע ידוע הוא ש80% מהקונים מוצרים לא טורחים לשנות את ברירת המחדל שלהם, אבל לאלה שכן משקיעים עוד מבט (או קוראים את הכתבה הזו לפני קנית המוצר) יש פה אפשרויות בחירה:

  1. מצב 1- (כך הוא יוצא מהקופסה או לאחר לחיצה של 10 שנ’): מעבר בין 3 מצבי תאורה וכיבוי.
  2. מצב 2- (לחיצה של 13 שנ’ וחיווי 2 הבהובים)- הופך את סדר המעברים בין הלחיצות כך שהכיבוי הוא אחרי התאורה החזקה ביותר וההדלקה היא לתאורה החלשה ביותר.
  3. מצב 3- מעבר לאותו מצב CC שהעוצמה קבועה כל השימוש (עם תאורה חזקה וחסכונית בלבד).
  4. מצב 4- הוא מצב של חירום- לחיצה של 19 שניות תעביר את הפנס ליצירת 4 הבהובי נצנץ מהירים אבל הוא יהיה כבוי בשאר הזמן (שימושי למצבי איתור והצלה)

הם עשו פה משהו יפה- אתם לא צריכים לעמוד עם שעון ומניואל כדי להבין שעברו השניות האלה- לוחצים לחיצה רצופה ובכל פעם שהוא נכנס למצב כלשהו מהארבעה יש חיווי תואם (הבהוב אחד, שניים, שלושה, או ארבעה מהירים). אם תרצו את מצב 3 לחצו עד שהפנס יהבהב 3 פעמים. פשוט!

בצד הביקורת אומר: אין מצב נצנץ קבוע, וחבל- זה מצב שימושי עבור קיום בצדי כבישים, גם ובעיקר ביום, בין אם בריצה ובין אם באופניים.

בשימוש: יוצא עם פרוז’קטור לריצה

אני לא מהיום בהתנסות עם מוצרים, כולל פנסים, כך שאני מעריך את תועלתם של 600 לומנס מיושמים היטב. בשבילי 4*4 השביל מואר לכל רוחבו, מבלי להפסיד את טווח המבט קדימה. התאורה מאוד חזקה ובמצב ברירת המחדל יש שלוש עוצמות שלה. יש אפשרות להחליש אותה מעט, אפשרות שהשתמשתי בה הרבה, לא רק משום הרצון לחסוך סוללה, אלא פשוט משום שלא הרגשתי צורך בעוצמה המקסימלית. הרוחב של התאורה באמת מפחית מאפקט מחלת הים היות והוא מכסה את הסביבה בצורה היקפית. אגב, לדלנסר מייצרים את האלומה כך שתפחית את רמת הסנוור לרצים שבאים מולכם אבל צריך לכוון את הפנס כלפי מטה לשם כך – כי אפשר להגביה את האלומה.

כיוון האלומה

יש לכם שני כיוונונים שאין בעיה לבצע תוך כדי ריצה: זווית הפנס מעלה ומטה, ורוחב האלומה. את זווית הפנס תקבעו בד”כ לפי ההעדפות שלכם ותנאי השטח: ככל שהשביל טכני יותר תתמקדו בחמשת המטרים הקרובים אליכם ותכוונו את הפנס לכיוון הרצפה. הוא מאיר הייטב החל מקצות האצבעות שלכם ועד לכמה מטרים קדימה מה שמאפשר לכם לתכנן את הצעדים ברמה המיידית ולדעת היכן להניח את הרגליים, וגם לעבד במקביל את המסלול בהמשך.

ככל שהשטח טכני פחות תוכלו להעלות את הפנס למעלה ולהנות מטווח מבט רחוק יותר. אם האלומה תהייה מפוזרת תקבלו תאורה סביבתית יותר ואם ממוקדת- תקבלו אור חזק למרחק גדול יותר. אני עושה את זה כשאני רוצה גם להחליש מעט את התאורה וההחזרים מהסביבה, שוב- בתנאים לא טכניים.

את רוחב האלומה מכוונים באמצעות סיבוב חוגה. נקודת ביקורת היא שהחוגה לא רחבה לאחיזה וצריך לדייק בגישה אליה. החיכוך של חוגת הסיבוב הזו די גבוה, מה שמרגיש איכותי ומבטיח שהאלומה לא תשתנה מעצמה מהרוחב שביקשתם, אבל מצריך קצת נחישות. צריך הידוק סביר ומעלה של הרצועה לראש כדי לתת קונטרה ולאפשר שימוש ביד אחת בלי שהפנס כולו זז יותר מדי במקום החוגה. זה לא בעיה על אספלט אבל בסביבה טכנית הדברים האלה מורגשים יותר.

התחושה על הראש

הרצועה הרחבה ונקודות הממשק נוחות. יש ריפוד נעים באיזור הפנס, והחלק האחורי יושב גם הוא ללא תזוזות- הגישה האנכית לסוללה הגיונית. הרצועה עצמה משמשת כמעין סרט זיעה כך שיש פה יתרון נוסף, אבל השטיפה שלה תצריך מעט זהירות עדי לא להרטיב את  יח’ העדשה (זה עמיד מים בשטיפה, ואת הסוללה אין בעיה להפריד, אבל בכל זאת…).

בשימוש עם כל היחידה, כולל הסוללה על הראש, מגלים ש 174 גרם הם לא משקל נוראי, אבל מורגש. רצתי בכיף ולא התעסקתי יותר מדי בתחושה- הפנס נוח, פיצולו לשתי יחידות גאוני, וזה עובד מצוין.

אבל במקביל אומר שלטעמי כל גרם חשוב במוצרים לבישים. בקסדות ארגיש הבדלים של 30 גרם בצורה מיידית, בשעוני ריצה: גם 15 גר’ יורגשו מאוד. כדי להעדיף את המשקל של הדגם הזה במשפחת Ledlenser, תצטרכו לשים דגש על עוצמת התאורה, או על משך השימוש. קהל הלקוחות המתאים: רצי שטח במיוחד במסלולים טכניים וריצת טרייל, או אולטראיסטים שמתכננים לבלות את כל הלילה בריצה. אם אלה לא הדגשים שלכם, וכל המטרה היא לרוץ עד שעתיים בכבישים או דרכי עפר סלולות הייטב, יש לי שתי המלצות עבורכם: או לבחור את אחד המוצרים הקלים יותר של לדלנסר, או להשתמש בכבל המאריך ולשים את הסוללה בווסט.

רלבנטי גם בכביש

בריצת כביש מוקדמת, כשהחשכה עוד שררה אבל מכוניות המקדימים החלו לנוע בכבישים: אני רץ לכיוון צומת טי, ממולי רכב בכביש הישר מתכוון לפנות על מעבר החציה שאני צריך לחצות. מעולם לא עצרו לי כך כשהייתי במרחק כזה ממעבר החציה. הוא בטח רצה לראות מה זה הפרוז’קטור הזה שנע לעברו… אתה ממשיך להבין את העוצמה והתועלת כשתמרורי הדרכים מנצנצים להם לכיוונך גם במרחק של 150 מטר מלפנים. אין ספק שמלפנים- הניראות שלך ולא רק ניראות השביל היא משמעותית, ולכן המוצר הזה רלבנטי גם לרצי כביש בחושך, אם כי, ניתן להסתפק בעוצמה נמוכה יותר תמורת רווח של משקל ומינימליזם כולל נמוכים יותר.

סיכום

מוצר מרשים, איכותי וחזק של לדלנסר, שנותן ביטחון למי שיוצא לטרייל ללילה ארוך עם השועלים. אתה רוצה לדעת שתהייה לך התאורה שאתה צריך כל השעות האלה, ושהיא תהייה אמינה, חזקה ואפקטיבית- ותקבל את זה עם המוצר הזה. הייתי שמח לו התאורה האחורית היתה מעט יותר חזקה ולו היתה אופצית הבהוב קבוע קדמי לשימושי צדי כבישים ביום, אבל זה לא הקייס העיקרי. אהבתי את פיצול המשקל לשני איזורים, את האפשרות להעביר את הסוללה מהראש אל הפאוצ’, את התאמת רוחב האלומה הנוחה, ואת איכות התאורה והמוצר בכלל.


מוצרים דומים באמזון: