נעלי On Cloud או בקיצור און הם ייצור מעניין במיוחד ושונה מאוד מכל האחרים. הסוליה שלהם בנויה ממעין קשתות חלולות שנמעכות וחוזרות לצורתן המקורית תחת הדריכה, וזה מרגיש אחרת לגמרי! בהן בחרתי להשתמש באליפות הארץ בטריאתלון השבוע באילת. מדוע? קראו בכתבה: 

מאת: גיא חלמיש

קיבלתי למבחן את ה Venture Peak- נעל המיועדות לכל מסלול ושטח: גם כביש וגם שטח. זו נעל תחרות קלילה ודקיקה והיא ההזדמנות הראשונה שלנו לדבר על הגישה והייחוד של החברה השוויצרית המעניינת הזו. זה מעניין שבמפגש הראשון שלי עם ה OnCloud לא הרגשתי טוב איתה, אבל זה היה בשלב שונה של הריצה שלי ועם דגם אחר. אם הראש שלכם פתוח ואתם לא מתקבעים – תמיד אפשר לגלות שדברים משתנים: אומר כבר בתחילת המבחן – התחברתי אליה בטירוף, אבל אין ספק שזו לא חוויה שמתאימה לכל אחד. מדוע? על זה בהמשך הכתבה…

און קלאוד - נעל ריצה ורסטילית

און קלאוד – נעל ריצה ורסטילית

On Cloud Venture Peak

בחנות של ING שמייבאת בין השאר את Craft ו On cloud (הנה מידע עליה בכתבת חנות בבייקפאנל – שווה לבקר), אמרו לי שהיא נעל שטח-תחרות שתתאים גם לריצת אספלט מהירה. באתר החברה היא ממוצבת ל Trailואני כבר אתן פה הצצה למבחן: היא מגוונת ומתאימה גם לאצטדיון, גם לעפר וגם לאספלט ולכל מקום שתרוצו איתה.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

On Cloud זו חברה שוויצרית חדשה יחסית שהקים Olivier Bernhard עם עוד שני שותפים ב 2010. הוא היה שלוש פעמים אלוף העולם בדואטלון ומנצח לא מעט איירונמנים. הוא פיתח פילוסופיה חדשה לתכנון הנעל: “נחיתה רכה, ניתור קשה” (cushioned landing, firm take off). הם מתנגדים לגישת “נעליים מתקנות” ושואפים לייצר נעל שמקבלת את התנועה הטבעית של הרגל. לדברי OC – סולית ה- CloudTec® שלהם בנויה כך שבחלק האחורי והמרכזי האלמנטים רכים ומשככים אבל בחלק הקדמי הם קשיחים יותר ומספקים תגובתיות ודיוק ביציאה לניתור.

הדבר השני הייחודי שמאפיין אותם הוא שאין להם “קו גלגול” מוכתב בתכנון – הן אמורות לקבל את תנועת הרגל הטבעית שלכם בגלגול מהעקב לאצבעות. הדבר השלישי בתכנון הנעל הוא עידוד נחיתה מרכזית  (לעומת נחיתת עקב או קדמית). מרגישים את ה” Sweet Spot” לנחיתה במרכז הסוליה.

On Cloud Venture Peak

On Cloud Venture Peak

כרטיס ביקור ופיצ’רים עיקריים:

  • דגם: On Cloud Venture Peak
  • ייעוד: נעל תחרות נייטרלית לריצת שבילים
  • דרופ: 6 מ”מ
  • משקל: 260 גר’.
  • מחיר: 800 ש”ח באתר ING היבואנית

טכנולוגיה:

  • העננים- אותם מעין קשתות גומי שמשמשות לספיגת הנחיתה, אבל גם מהוות אמצעי לשליטה במהירות כיוון שזווית הפגיעה שלהם בשביל בירידות ובעליות היא תמיד אופטימלית: בעליה החלק האחורי שלהם פוגש את הקרקע ומסייע בדחיפה ובירידה השביל פוגש את הקשת הזו בצדה הקדמי ולכן היא משמשת כאמצעי לשליטה במהירות. במישור התחושה היא של ספיגה וגלגול קדימה בזכות המבנה העגול והחלול של “העננים”.
  • Speedboard – החלק האפור, המרכזי בסוליה של און שמייצב את הנעל, ממיר את כוחות הנחיתה לתנועה קדימה, ומפזר את האימקפט לרוחב הסוליה.
  • 2 שכבות עליונות קלות – מדובר בחלק עליון דקיק במיוחד, שתוכנן להתייבש במהירות (אם נכנסים למים או שלג בהר), ואלמנטים מחזקים מוטמעים בתוכה בצורה מוסווית. מלפנים הגנה על האצבעות.
  • חיזוקים בלתי נראים שמוטמעים בחלק העליון וכן הגנות עקב ואצבעות.
  • Grip-rubber – מבט מקרוב מציג את הזיזים הקטנים והמגוונים שיש לסולית האון החיצונית שמטרתם לשפר אחיזה בשביל.

זו לא נעל שהולכת על בטוח, בחיקו החמים של העדר: בדומה לגל של מותגים שאפשר לראות בהם “מאתגרים” של החשיבה המסורתית על נעלי ריצה – On Cloud מביאה פרשנות חדשה ומקורית לעיצוב המוצר הזה (עוד דוגמאות לגישות ייחודיות שקופצות לראשי הן אצל Altra עם דרופ אפס ורוחב קדמי רחב, וזו של ניוטון עם ה”מקפצה” הבולטת הקדמית…)

אישית- התאהבתי! קודם כל הלוק שלה מהמם ברמות – מוחצן, מצהיר “אני פה” וקשה להוריד ממנו את העיניים. מדובר בנעל בעלת גימוור מתוחכם ואיכותי. החומרים שבה מרגישים טוב, ומגוון – תפירות, הדבקות, מרקמים – הכל משדר Tech לספורטאי קצה מצוידים וסטייליסטיים. יש בה איכות ניכרת ודיוק רב בגרפיקה ובעיצוב שנוגע בכל הפרטים הכי קטנים. פדנטיות שוויצרית עיצובית שמגלמת מסורת עתיקה של איכות ייצור וקפדנות. אני חושב שהכיתוב “Swiss Engineering” מופיע שם בזכות, והמסר שהוא מגלם מורגש במוצר עצמו ואינו רק התהדרות לשווא.

המודרניות הזו, שבאה גם לידי ביטוי בלוגו האותיות, בשם המגניב, ובכל הצורה של הנעל הזו מדברת אלי. וכמובן: הצבע… אי אפשר להתעלם מהכתום הבוהק הזה ורק על זה יורדות לי 10 שניות מהמהירות הממוצעת לקילומטר. אלה מחוזקים במחזירי אור ליד העקב ובאותיות ה OC של הלוגו. המבט על הסוליה בכלל מעיף – זה קיצוני ואחר ומגניב.

תחושות ואופי: חלק עליון דקיק

כמו כפפת מנתחים דקה ומדויקת – רוב הנעליים באות עם עובי: יש ריפודים, לפעמים עבים ורכים ממש. יש כאלה שהעובי והנוכחות המשמעותית היא גם האפיון של לשונית הנעל – לא מעט מהן בשרניות. העובי הזה ממשיך בחלק מהדגמים על מעטפת העקב, חיזוקים בצדדים ובאצבעות… נעליים עם נוכחות מורגשת בריפוד ומסיביות של הבדים. זה מרגיש בטוח ונוח למקרים מסוימים – ריצה בין סלעים למשל, או בחורף כשאתם מחפשים את החימום.

הנעל הזו הולכת בכיוון הפוך ב 180 מעלות אל הקו הזה – הכל בה דקיק למקסימום האפשרי. בד הנעל עצמו הוא כמו עור שני, מאוורר, וגמיש, אולם לא אלסטי במיוחד, ועם חיזוקים מעניינים. אפשר להשוות את הנעל הזו לכפפת מנתחים צמודה ודקה שמקבלת את צורת הרגל בדיוק כפי שהיא, ומשאירה ללובש אותה את הרגישות לאחוז ולהרגיש. כזו היא ה On Cloud לא רק בסוליה – אלא גם במעטפת החיצונית.

גזרה צרה – אולי אחד הדברים שגרמו לי אישית להתחבר עד מאוד לחוויה של ה Venture Peak של און קלאוד זו גזרת ה Slim Fit שלה. אל מול הנעל הזו בחנתי במקביל את ה Inov8 Parkclaw 275 – גם היא נעל דו שימושית קלה לאספלט ושטח, שמציגה גזרה רחבה. הפעם – נעל צרה ממש. למרות שהרגל שלי צרה, האון קלאוד הזו עטפה אותה בהדיקות לאורך כל הדרך, וזאת מבלי להעיק על אזור האצבעות או לדחוס אותן. יש בה משהו מדויק להפליא.

תחכום וטקיות – למרות שהיא מרגישה מאווררת ומנדפת לגמרי, הבד העיקרי אינו מסוג רשת שממש רואים בה את החורים אלא אטום למראה עם מרקם של משבצות זעירות שלא ניתן לראות בתמונות – ברור שזה בד טכני ברמה גבוהה. התחכום נראה רק למקרוב – למשל שלושה פסי חיזוק עבור הרכיסה נמתכים מהסוליה אל איזור השרוכים, כשאחד מודבק חיצוני אולם שניים מוחבאים מתחת לשכבת הבד החיצוני. האלמנט העוטף את העקב מאוד קשיח למרות שהוא דקיק גם כן. הריפודים נוחים ומורגשים אולם גם הם לא עבים.

הלשון – שוב ממשיכה את הקו הממש דקיק – אין בה שום ריפוד וכל מטרתה היא לכסות ולהחליק את האזור שמתחת לשרוכים עם מקסימום אוורור. היא עשויה חומר דמוי עור סינטטי דקיק ומחורר בהמון חורי אוורור בחלקה העליון ואריג דקיק ונעים בחלק הפנימי הפונה לרגל. רצתי עם הנעל גם ללא גרביים והיא היתה נעימה מאוד.

איזור השרוכים– מעטפת השסע בנעל אותה סוגרים השרוכים, עשויה מעין חומר פלסטי קשיח יותר שנותן לאורך הנעל את צורתה בחלק העליון כמו מעין שני חוטי שדרה לאורך הפתח. הוא נוקב, נתפר והודבק לבדים סביבו ובתוכו הנקבים לשרוך – שגם הוא דקיק ביותר, ממש דקיק, עד כדי כך שהיה קשה להכניס לחורי הנעל את שרוך הגומי-פטנט שנצרכתי לו עבור הרכיסה המהירה בטריאתלון. היה עדיף לו השרוך לא היה ארוך כל כך – הוא מתנפנף מדי ומגיע כמעט עד הרצפה משני צדי הנעל גם בקשירה שהכי מצמצמת אותו.

שיכוך וסוליה – מינימליזם

התחושה של העננים האלה היא משהו מיוחד ופה מגיעים לקטע הקריטי – שבעקבותיו שמעתי מלא מעט אנשים שהנעל לא מתאימה להם – כולל בנסיון מבחן ראשון שבו הבוחנת פשוט לא יכלה להמשיך. בעיני – היא נעל מופלאה, אבל צריך לכוון אותה למי שיכול להינות מהחוויה הזו: חוויה מינימליסטית.

זה מינימליזם שאינו מקסימלי – כלומר אלה לא נעלי יחפנים ללא שיכוך. העננים המיוחדים של OC בהחלט משככים. אבל זו מעין נעל אימונים-תחרות, ולכן רמת השיכוך שלה נמוכה יחסית, בתמורה למשקל קליל ותגובתיות מדהימה.

לסוליה (ולתחושה הכללית של ה Venture Peak) יש שילוב מדהים של התאמה והצמדות דקה של החלק העליון הדקיק והנצמד ככפפה, עם תגובתיות לתנועה הטבעית בחלק התחתון. אני רץ עם הנעליים האלה ומרגיש יחף ומשוכך בו זמנית! זה באמת מספק את ההבטחה של החברה ללכת עם התנועה הטבעית של הרגל.

החוויה בהליכה היא מדהימה, ובעיני- גם אם לא התחברתם לגישה מינימליסטית בריצה, ואתם רוצים שיכוך משמעותי ומורגש, הרי שפה, בהליכה, החוויה הזו של כף רגל מגיבה ומרגישה, ונעל שלא מגבילה אותה בשום צורה היא חוויה. כמעט הכי לא “מתקן” שיש (אני לא אומר הכי, כי יש את הנעליים המינימליסטיות הטהורות של היחפנים שכל מטרתן הסוליה שלהן היא למנוע חתכים ובעיות ולאפשר עבירות ללא שום שיכוך – זה בהחלט לא הז’אנר של האון, שיש לה שיכוך מורגש כאמור, אך מינימליסטי).

חסרון בולט של הנעליים חשתי במקום אחד בלבד: כשרצתי במירוץ איל קיבלתי הצצה אל החורף, כאשר באיזורי חלוקת המים על האספלט, הנעל פשוט אבדה כל אחיזה. זה קרה לא רק באספלט, גם בשאריות ההשקיה על הרקורטן באצטדיון הריצה של ווינגייט. לא, ריצה על משטח קשה ורטוב זה לא הקטע שלה.

חסרון נוסף שיש ל On Cloud בדגמים אחרים – לא בזה שבחנתי הוא הנטייה של אבנים להתקע ברווחים שבין העננים. אם אתם רוצים לרוץ בשטח – לכו על הגרסה הזו שבמבחן כאן שמתאימה לכך. נעלי הכביש שלהם אינן דו שימושיות. שמעתי תלונות על קריעת העננים, אולם אני לא נתקלתי בכך בתקופת המבחן והנעל שרדה הייטב את כל המשטחים.

השפעה על הסגנון: זזים לנחיתה קדמית

ההשפעה של הריצה עם האון קלאוד האלה, על המשקל הקליל, הדקיקות, ההצמדות כעור שני לרגל, והתחושה המיוחדת והגמישה של הסוליה, היתה ניכרת. היא גרמה לי לחוש שאני רץ טוב יותר ומהר יותר.

הקלילות של ה On Cloud מעודדת ריצה מהירה, תיפוף של קצב רגליים איכותי. השעון מראה לי שקצב הצעדים שלי השתפר איתה, והרבה יותר קל לי לשמור על 180 צעדים לדקה. זה קצב מהיר יותר מאשר יש לי עם נעליים אחרות.

המינימליזם – לא מתאים לכל אחד. הוא עדיף עם הסתגלות לריצה עם נחיתה קדמית יותר. לאורך השנה האחרונה בה התחלתי לרוץ, התקדמתי לא מעט בסגנון וביכולת הריצה שלי. אין ספק שלו הייתי מקבל את הנעל הזו פחות בשל – כשעוד נחתתי על העקב בצורה הרבה יותר חזקה, אולי הייתי סובל ממנה. ככל שנכנסתי יותר לריצה והשתפרתי בה (ויש עוד דרך ארוכה), התקדמתי לנחיתה יותר מרכזית. עם ה On Cloud קיבלתי דחיפה נוספת לנחיתה קדמית – היא ממש מזמינה את זה, וביחד אתה ההטיה העדינה קדימה וכל שינוי נקודת הנחיתה ביחס לגוף. הרגישות והגמישות מאפשרים לחוש אפקטיבי יותר בנחיתה הקדמית. רק זהירות – בפעמים הראשונות שרירי התאומים שלכם יכעסו מעט.

הדיוק הזה מייצר יעילות ואפקטיביות בהולכת התנועה, שאצלי תורגמה למהירות – הנחה מדויקת של כף הרגל והשפעה ברורה של התנועה ליצירת הדחיפה והניתור. אין שום דבר שעמד בין הרצון שלי למימוש שלו – למעט היכולת העצבית לתרגם את הרצון לפעולה, להוליך אותו ולרתום את כח השרירים לבצע.

סיכום

היא מציגה את ה”עננים” – אותן קשתות אווריריות וגם סולית בסיס מתחת להן שמרגישה ייחודית ומשככת באופן שאין הרבה נעליים שמרגישות כך. בצד החסרונות לצד אותה גישה ייחודית צריך להכיר בכך שזה לא מתאים לכולם ויכול ליצור תגובות מקטבות לטוב ולרע. המחיר (800 ש”ח) הוא בקצה העליון של הסקאלה ללא ספק והאחיזה בקטעים חלקים ורטיבות אינה אופטימלית.

המינימליזם שהודגם פה, ה Slim Fit, התחושה הדקיקה והמגיבה, והייעוד החצי תחרותי, כל אלה משדרים: הגיעו אלינו כשאתם רצים מבושלים, יעילים ומתקדמים יחסית, ועדיף עם נחיתה מרכזית או קדמית.

הוייב שלה הוא טקי מעוצב, תופס את העין, מתוחכם ומגניב. היא משדרת לי על הגל של חובבי ה Technical Wear, חנויות ספורט מקצועניות, ציוד Outdoors היקר והאיכותי מהאלפים, סמארטפונים שווים והכי חדשים וחיבה לגאדג’טים… הקלילות, הגמישות, האופן שבו היא מגיבה לכף הרגל שלי, מייצרת רגישות ודיוק, תחושת מעטפת דקיקה שלא מגבילה אותי, גרם לי לרוץ טוב יותר ולחשוב יותר על כף הרגל בריצה. בעיני מדובר בנעל מופלאה, לא פחות.

 

 

מבחן לנעלי און על עננים - On Cloud Venture Peak
משקלעיצובתחושה ייחודיתמושלמת להליכהמתאימה לרגליים צרות
מחירמינימליזם לא לכל אחדאחיזה כשרטוב
87%Overall Score
עיצוב וסקסאפיל100%
שיכוך80%
גלגול100%
ריספונסיביות וניתור85%
פידבק \ תחושת קרקע100%
אחיזה (סוליה תחתונה)70%
אוורור90%
אחיזת חלק עליון90%
תמורה70%