ה Adidas Ultraboost ATR mid יצאה לראשונה לשוק בסוף אוגוסט השנה והיא מהווה תוספת חדשה לליין ה – Ultraboost הותיק. תזמון הבכורה הסתווית אינו מקרי שכן בשונה מאחותה הנמוכה, ה Ultraboost ATR mid היא נעל ריצה יעודית לעונה הקרה. אך האם גזרתה הגבוהה, גפה דוחה מים ותוספת מפוארת לשם כמו ATR (כל שטח – All Terrain)  אכן הופכות אותה לנעל ריצות חורף אולטימטיבית?

מאת: אריק מון
צילום: גיאחה, יוג’ין לוויט

מעשה באדידס ושלושת הפסים

כנראה שAdidas לא באמת צריכה אינטרודקשן, אבל הנה בכל את כמה עובדות שאולי לא ידעתם עליה:
החברה הגרמנית החלה את דרכה ב-18 לאוגוסט 1949. חילוקי דעות בין האחים רודולף ואדולף דסלר, הובילו לסגירת עסק ההנעלה המשפחתי של השניים ולהקמתם של שני ענקי ספורט חדשים. רודולף “רודי” הבכור  (שבעברו אף הספיק להנעיל את האצן האפרו-אמריקני ג’סי אוונס באולימפיאדת מינכן 1936, למורת רוחה של המפלגה השולטת) פנה להקים את חברת Puma ואילו אדולף “אדי”, לא קפא על שמריו ופתח חברה מתחרה משלו, לה קרא “אדי דסלר”.

Adidas Ultraboost ATR mid נעל חורפית בעלת אריג דוחה מים

Adidas Ultraboost ATR mid נעל חורפית בעלת אריג דוחה מים

ארבע שנים אחר כך, עשה דסלר הצעיר הסטוריה קטנה נוספת כשרכש מחברת Karhu (חברת הנעלה פינית) את הזכויות על שלושת הפסים. המחיר הזעום ששילמה אדידס עבור הלוגו – שני בקבוקי וויסקי וסכום השווה ל1,600 יורו ודאי לא עזר לשיפור המורל של יורשי קארהו, שבמו ידיה ויתרה על אחד הסמלים המוכרים ביותר בעולם.

בחימום דינמי שלפני ריצה בימים קרים, אריג ה Primknit תורם לחימום מהיר של כף הרגל.

השפעתה של Adidas בימינו נוכחת באינספור ענפי ספורט. בין אם מדובר בריצה, סייף, ואפילו קשתות או סקטבורד, החברה תומכת באתלטים המחזירים לה בייצוג הולם. בין הרצים שלה ניתן למנות את שיאני המרתון הקנייתים: מארי קייטני ( 2:17:01, לונדון 2017 ) ו-ווילסון קיפסאנג ( 2:03:23, ברלין 2013 ). אך גם עכשיו שמו של רץ מסוים אחד עדיין קשור חזק לאדידס למרות היותו בגמלאות והכוונה כמובן לאגדת הריצה היילה גברסלאסי.

כרטיס ביקור – Adidas Ultraboost ATR mid

    • דגם: Adidas Ultraboost ATR Mid
    • ייעוד: נעל חורפית לריצה על משטחים שונים
    • דרופ: 10 מ”מ
    • עובי סוליה: 32.2 מ”מ בעקב, 22.2 מלפנים
    • משקל: 340 גרם
    • מחיר: 849 ש”ח

פיצ’רים

  • טכנולוגית boost – זו מתיחסת לתכונות הסוליה האמצעית. לדברי החברה אלפי הקפסולות ממנה מורכבת הסוליה יודעות לשכך ולצבור את האנרגיה הנוצרת בעת נחיתה. אנרגיה זו משמשת לצעד הבא בהרמת הרגל. הבוסט אינו משנה את הרכבו ושומר על תכונותיו גם בהפרשי טמפרטורה גבוהים מאוד.
  • אריג Primeknit – גפה עליונה דוחה מים העוטפת את הרגל כגרב, ועשויה מאריג סרוג.
  • עיצוב עקב Fitcounter – תמיכת פלסטית חצויה באזור העקב המאפשרת תנועה אופטימלית של האכילס.
  • סולית Strechweb – גומי תחתון מבית חברת הצמיגים Continental, הבנוי בתצורת גריד גמיש ובעל אחיזה טובה כשל צמיג מכונית. הסוליה התחתונה אמורה להיות בעלת עמידות גבוהה במיוחד ומתאימה לכל תנאי ותוואי.

עיצוב וסקסאפיל – דומיננטיות האריגה

ז’אנר הנעליים הארוגות כבר מזמן לא לא שמור לרצי העלית והתבססותו כסטנדרט אופנתי ניכרת בכל מקום, מה שמתחבר הייטב לאופנתיות הנוכחית גם של המלאנז’ בבגדי הספורט בשנתיים האחרונות. עמידה אינסופית בתור במשרד הרישוי או שיטוט אקראי בקניון, הבהירו לי עד כמה זה “מה שהולך חזק כרגע”: כפות רגליהם של של אינספור אנשים סביבי היו נתונות בנעלי אריג.

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

 

ה Adidas Ultraboost ATR mid מעוצבת בצורה שמרנית ואלגנטית כשלוגו החברה מופיע בקטן אך ורק על הלשון. אפילו הפסים המפורסמים נטמעים בבד האריג של הגפה העליונה ומופיעים כמעין שלוש בליטות מקבילות בצידי הנעל. ה Ultraboost ATR mid נמכרת נמכרת בארבע צבעים כהים: חאקי, ירוק, אדום ושחור ותוכל להשתלב בקלות עם כל פריט לבוש. למעשה, נראה שכל עיצובה של הנעל מצטרף למגמת טישטוש הגבול בין נעל ספורט ונעל ליומיום ולכן אין לי ספק שה Ultraboost ATR Mid היא נעל שתמצא חן מאוד בעיני רבים. זה גם מגדיל את טווח השימושיות שלה, והופך אותה ליותר אטרקטיבית ליותר מצבים עבור יותר אנשים.

כעת, עיצוב, סטייל וסקסאפיל זה עניין מאוד אישי – גם אם אני פחות מתחבר למראה הזה, בבירור קצר עם כותבים נוספים באתר הוצגה הסכמה די רחבה – היא נראית מעודנת, נקייה, ומשתלבת מצוין בכל מצב כמעט – מאימון, דרך לבוש קז’ואל ועד ביגוד עבודה ויציאה לחובבי הלוק הספורטיבי אלגנטי. אה, ויש לה גם את האפיל שמגיע עם המותג העוצמתי הזה.

חלק עליון מ Primeknit

הגפה העליונה, כאמור עשויה מאריג Primeknit, היא בעלת גזרה גבוהה יותר מדגמי ה- Boost הקיימים. האריג עוטף את הרגל כמו גרב ובניגוד להמלצה הרווחת של “להגדיל” בנעלי ריצה, כי הרגל מתנפחת, פה חשוב לקחת נעל במידה המדויקת. עדיף שהאריג יילחץ מעט אך ייאחוז את הרגל, גמישותו כבר תאפשר לאצבעות כף הרגל לנוע בחופשיות.

המוזר הוא שעל אף הגדרתה כנעל כל שטח, אין ל ATR מגן בהונות קדמי ויש לקחת את זה בחשבון כשנוטשים את האספלט לכיוון שביל מסולע. למעשה, מבנה אזור העקב ו “כלוב” (cage) השרוכים הם האלמנטים הקשיחים היחידים שתמצאו בצדה החיצוני של הגפה. מכאן אתם כבר יכולים להסיק, שכשבאדידס אומרים “נעלי שטח” בנעל הזו הם מתכוונים ל”שטח מתורבת”, או “לא אספלט”, אבל גם לא בדיוק Trail… דרכי עפר סלולות ונוחות או דשא ואדמה מהודקים וישרים הם יותר אזורי ההגדרה של המונח שטח אליבא דאולטרה בוסט ATR.
חידוש נוסף שה-ATR מביאה איתה הוא גימור דוחה מים. אין הכוונה לWater proof אלא ל Water Repellent שאמור לשמור את כפות הרגליים יבשות יותר בזמן טפטוף או שלולית מזדמנים.

תוך הנעל – גרב עם סוליה!

נוחה מהרגע הראשון – מה פלא? הרי ה Adidas Ultraboost ATR mid היא למעשה מעין “גרב טרמית” משובחת עם סוליה רכה. אין צורך לשבור אותה לצורת הגוף (Break In) ולמעשה היא מוכנה לשימוש ישר מהקופסה. תחושת תחתית כף הרגל כנגד פנים הסוליה נוחה מאוד ואין שום תמיכה בולטת בקשת, כמצופה מנעל ניטרלית.
וכן, אל תתנו למראה ולתחושה להטעות, גם בנעל הזו רצים עם גרביים. מי שחושב שבגלל שלא אוכלים פיתה בתוך לאפה אז למה לרוץ עם גרב בתוך גרב עלול לשלם על כך בשלפוחיות כואבות. זו נעל לקור, אז שימו גרביים. חוץ מזה מה זה כאן, טריאתלון?

אזור העקב

העקב נתמך משני צידיו החיצוניים על ידי מבנה פלסטיק קשיח בצורת U הנקרא Fitcounter. מטרת צורת המבנה הזה היא מניעת לחץ על אחורי העקב, או במילים פשוטות: “תמיכה זה סבבה, רק אל תיגע לי באכילס”. כל רץ יודע שהגיד החזק הזה מועד לפורענות ובאדידס מצאו אחלה פתרון לעניין הזה. דבר אחד שכן קצת הפריע לי היה הריפוד מסביב לעקב. משום מה אין בד המפריד בין התפרים הבולטים של הריפוד לצידי כף הרגל. זה לא מורגש במיוחד במיוחד דרך הגרביים, אבל כשטכנולוגיית Seamless (ללא תפרים פנימיים) כבר מזמן הפכה לסטנדרט בנעלי ריצה, קל היה למצוא פתרון פשוט גם כאן.

נעילה ושריכה

אם בנעל קשיחה יש צורך לפעמים לדחוק את הרגל בזמן הנעילה הרי שכאן המצב לא קיים. לולאת עקב (הגיע הזמן שתהיה כזו בכל נעל לא?), לשון ומיפתח נעל גמישים מסייעים לכך שהרגל גולשת פנימה בלי בעיה. השרוכים העגולים חפים מגימיקים ועוברים דרך “כלוב” שהוא שני פסי גומי קשיח מקבילים. נראה שבגלל רכותה של הגפה העליונה, המבנה הזה עדיף על חורים באריג ומאפשר הידוק טוב של הנעל.
בעיה אחת בה כן נתקלתי- היא אחיזת הגפה את הרגל במשטחים משופעים. יש גבול לכמה חזק אפשר לאבטח את הרגל בעזרת השרוכים וגמישות הגפה מתבטאת במעין חוסר איזון “וגליצ’ים”  כשזווית המשטח עליו רצים גדלה משמעותית. כאמור – נעל לכביש ובקטנה שטח תרבותי בלבד.

סוליה

תחת כל החזות האלגנטית של הנעל נמצאת סוליית ה- Boost. לדברי אדידס מדובר בטכנולוגית סוליה אמצעית המספקת שיכוך רך עם החזרת אנרגיה טובה בכל צעד. בא לכם לעשות ניסוי? כנסו באופן רנדומלי לקטגוריית הריצה של שלוש חברות נעליים שונות רוב הסיכויים שתתקלו בשם מפוצץ כזה או אחר המבטיח את בדיוק אותן התכונות כמו ה Boost. במציאות הדברים מעט שונים: עוד לא נתקלתי בנעל רכה המצטיינת גם בהחזרת אנרגיה. או שאתה רך וסופג ואז חלק ניכר מהאנרגיה הולך לאיבוד או שאתה קשיח ופחות סופג אבל אז גם מתגמל בקפיציות מבורכת. אבל, זה לא אומר שה Boost היא לא סוליה מצויינת!

אז בואו נפרק אותה לקטגוריות הרגילות:

שיכוך ותגובתיות

מדובר בסוליה משככת מאוד. היא אמנם מספקת חוויה “חיה” (Lively) מעל המצופה, אבל כאמור, אין כאן החזרת אנרגיה קיצונית. דבר נוסף ומורגש מאוד זה המשקל. הסוליה הזו כבדה וזה גורם לה להרגיש כיישות נפרדת מהחלק העליון- הנעל פשוט לא מרגישה כמקשה אחת. ההרגשה הזו כפי הנראה נגרמת ממשקל הסוליה המושך את הגפה הגמישה כלפי מטה. יכול להיות ששימוש מסיבי יותר בשלושת פסי החיבור בין אזור השרוכים לגפה היה משפראת העניין. כך או כך זו לא נעל לריצות מהירות והיא לא מעודדת קדנס מהיר. אבל למרות חוסר האיזון הנ”ל, אני עדיין מוצא שהנעל הזו מצויינת לריצות התאוששות וזה ללא ספק בזכות שיכוך הסוליה המצוין.  

תחושת קרקע

יחסית לסוליה בגובה 32.2 מילימטר (אמצעי – לא מינימלסטי ולא מקסימליסטי) יש לה תחושת קרקע לא רעה כלל! הדרופ המשמעותי מאבד גובה של עשר מ”מ לכיוון החלק הקדמי והגמיש מאוד. אם אתם נוחתי עקב, אתם כבר תדעו לנצל את הפרש הגבהים לגלגול יעיל של הרגל.
הפרופיל של חזית הסוליה המזדקרת עשוי לבלבל בהתחלה אך ברגע שהרגל דורכת עליה היא נכנעת ללא התנגדות. העובדה הזו מתורגמת לפידבק טוב ללא אילחוש התחושות.

אחיזה

את הגומי שבתחתית הסוליה מייצרת לא אחרת מאשר חברת הצמיגים קונטיננטל. זה בהחלט עשוי להסביר על האחיזה המצויינת שיש ל Boost ATR על מגוון רחב של משטחים. הסוליה התחתונה בנוי בתצורת גריד המעניקה לא מעט גמישות למרות עוביו.
אחיזת הגומי את האספלט מצויינת, אין תלונות בגזרה הזאת,  אבל בעיני המקום שבו הבוסט ATR מרגישה הכי בבית היא על כורכר ושבילים כבושים. יש שם חיבור נכון של אגרסיביות במידה, הגנה מספקת ואחיזה מפתיעה. על אף כובדה הכללי של הנעל הצלחתי לשבור שיא אישי במסלול “הבית” באזור אשתאול. הרגליים אולי התעייפו יותר מבנעליים הקלות האחרות שלי, אבל האחיזה והריפוד נתנו לי אפשרות “לשחרר” בירידות.

מה שכן, לא הייתי ממליץ לקחת אותה למסלולים טכניים מכמה סיבות: הסוליה התחתונה חסרה זיזים משמעותיים ולכן לא נצמדת לסלעים בצורה מיטבית. הוסיפו לכך את חוסר הגנת הבהונות בגפה שהזכרתי קודם ואחיזת אריג-רגל משוחררת מעט על משטחים משופעים ותבינו שעדיף להישאר איתה על שבילים לבנים.

סיכום

האדידס בוסט היא כנראה הדבר הכי שונה שרצתי איתו מהנעליים הסמי-מינימליסטיות בהן אני רץ בדרך כלל והמראה שלהן שונה ממה שהייתי בוחר לעצמי, אבל אני שמח על כל הזדמנות לנסות נעליים שונות ולעמוד על טיבן, וכבוחן מקצועי ב RUNPANEL אני מפריד בין עובדות וניתוח המוצר להעדפה סוביקטיבית.

אז במה האדידס ATR בוסט מצטיינת ולמי היא מתאימה?

כנעל ריצה ייעודית לחורף ה Adidas Ultraboost ATR ממלאת את תפקידה ללא דופי: היא דוחה מים, אוחזת את הכביש והכורכר מצוין ומשרה ביטחון גם בשבילים וגם על אספלט. החימום המהיר והמורגש של הרגל בתוך הנעל מבורך מאוד בטמפרטורות קרות. עובדה זו מזרזת מאוד את החימום הדינמי ההכרחי לרגליים קרות לפני ריצה חורפית. אין פינוק גדול יותר בעיני מאשר לצאת לריצה כשקר בנעל מחממת!
מהתרשמותי מהסביבה נראה שהמראה שלה אמור לקלוע לטעמם של המון רצים. היא גם נוחה מאוד להליכה ותתאים למגוון רב של בגדי ספורט וקז’ואל.
נכון, היא יקרה מאוד, משקלה עשוי למנוע ממנה להיות פרטנרית לטמפו או אינטרוולים, אבל היא גם לא נועדה לכך. תנו לה להיות נעל ריצות הנפח וההתאוששות החורפית שלכם, נעל החימום בדרך לחדר הכושר ונעל הבילוי שלכם ביציאה שאחרי ותראו שהיא לא תאכזב.

מאת: אריק מון
צילום: גיאחה, יוג’ין לוויט

אריק מון – מקעקע בדימוס, חלטוריסט בהווה ועדיין לא החליט מה לעשות כשיהיה גדול. מקיים קשר קבוע, נהנתני ומתגמל עם הריצה ונותן לה להוציא אותו לטיולים מואצים בהרי ירושלים, עמק איילון והמדרכות שליד הבית. חולק את האהבה לריצה עם רכיבה על אופניים, קמפינג בחיק הטבע ואדיקציה לקפה.

 

 

מבחן לנעל החורפית של אדידס - Adidas Ultraboost ATR mid
נוחותשיכוךאחיזה מצויינת לחורףמתאימה כנעל יום יומית
מחירמשקללא לימים חמיםאין מגן בהונותלא נעל דינמית או תחרותית
81%ציון BIKEPANEL
עיצוב וסקסאפיל90%
שיכוך100%
פידבק\תחושת קרקע80%
אחיזת קרקע90%
אחיזת חלק עליון70%
ניתור70%
תמורה70%