אז אחרי שהיה אצלי סונטו אמביט 3 פיק, קיבלתי את הסונטו ספרטן WHR ספורט – עם מדידת דופק מהיד בטכנולוגיה של Valencell. האם הטכנולוגיה הזו עובדת? ואיך המכשיר החדש הזה עם מסך המגע הצבעוני? יצאתי לבדוק.

מאת: גיא חלמיש

image7

סונטו ספרטן HR – כרטיס ביקור

Suunto Spartan Sport WHR הוא שעון מולטי-ספורט GPS מתקדם עם מד דופק מפרק כף היד ומסך מגע צבעוני. מדידת הדופק מפרק כף היד ישירות מהשעון מתאפשרת בזכות החיישן של חברת Valencell – שלדברי סונטו הוכיח יתרון בדיוק על פני מתחרים. השעון עמיד למים עד 100 מטר, ויחזיק 8 שעות מדידה מדויקת או 12-16 שעות במצב אימון מעט פחות מדויק.
השעון מאפשר מעקב וניתוח דופק – כולל גרף דופק של 12 שעות אחרונות ושריפת קלוריות יומית.

  • דגם: Spartan Sport Wrist HR
  • משקל: 70 גרם (מדידה עצמית, לעומת 74 מוצהר של היצרן…)
  • זמן סוללה מוצהר: עד 8 שעות בהקלטה מדויקת. 12-16 שעות עבודה בהקלטה עם פחות דגימות.
  • מחיר: 2350 ש”ח – לעמוד המוצר באתר דוגית

אם לא לחצתם על כפתור ה PLAY למעלה, לחצו פה:

סונטו ספרטן HR – תקציר מנהלים

בשורה תחתונה – אין ספק שיש במכשיר הזה ביטוי לקפיצות מדרגה לעומת דורות קודמים, שצריכה לעורר אתכם לחשוב האם לא הגיע הזמן לשדרג, ואני שם אותם פה לפי סדר החשיבות הסובייקטיבי שלי:

  1. עד 7 שדות במסך – אחד הריג’קטים העיקריים שהיו לי משני השעונים הקודמים שבחנתי (אמביט 3 ו- Lezyne) ובעיני יותר מעניין מדידת הדופק או כל דבר אחר – זה השיפור הכי חשוב במכשיר!
  2. קריאת הדופק מהיד – בהחלט קטע אדיר שכל עולם השעונים עובר אליו. אני אגב לא מהסובלים מרצועת הדופק, וגם יודע לא רע בדיוק באיזה Zone אימון אני מהתחושה והמדד הנשימתי, אולם אני בהחלט חושב שזה קטע חיובי מאוד ושימושי. אפרט עוד בהמשך.
  3. משקל – אחד הדברים החשובים לי, ופה מדידה עצמית הראתה: 70 גרם. לכך אוסיף גם את הרצועה ללא אנטנת ה GPS של הדור הקודם.
  4. מסך מגע צבעוני וידידותיות למשתמש – בהחלט שיפור והשילוב של המגע עם גישת התפריטים הנוכחית עושה את הכל יותר אינטואיטיבי. הוא משודרג משמעותית מהאמביט שבדקתי עם גודל גדול יותר ביחס למעטפת, ובנוסף למגע הוא נשלט גם באמצעות הכפתורים הפיזיים, והוא צבעוני.

image11

סקסאפיל ועיצוב Form factor

העגול השלם והנקי של Suunto ממשיך כמובן, וכך צריך להיות, אולם לעומת האמביט 3 פיק – חיית השטח הגברית והחסונה, לי נראה שספרטן HR הוא כבישוני, או עירוני יותר. משהו בעיצוב שלו משדר נקיון ואתסטיקה עדינה. הרבה יותר יוניסקס שיתאים לכל אחד או אחת מאשר נשיות או גבריות.

כאשר לא מתעסקים עם השעון והוא על מצב המתנה או שימוש יומיומי רגיל המסך מתכהה מעט ויש אשליה אופטית של מסך ענק ללא מסגרת פנימית. כשמדליקים רואים את המסגרת הזו, וגם אז היא לא ענקית. אין כיתובים בצד המכשיר חוץ מ”SUUNTO” עדין בתחתית.

שמחתי מאוד לראות את השימוש במסגרת שחורה – ללא צבעי ניקל כסופים למניהם… את הג’נטים מגנזיום אני מעדיף להשאיר למכונית. בשעון הספורט אני רוצה נקיון בצבעי מט אחידים לשאר השעון.

כפתורים – יש שלושה בצד ימין בלבד, מה שמפשט את החיים וקל לזכור מה עושה כל אחד בכל מצב: דפדוף למעלה או למטה בתפריטים  והאמצעי משמש לבחירה ומעבר בין מסכים בעיקר. זו גישה מעניינת כי יותר כפתורים זו לפעמים הזדמנות לאפשרויות נוספות או גישה מהירה לפונקציות, במיוחד כשנותנים למשתמש לקסטם גם אותם. נדבר יותר על העניין בפרק חווית המשתמש.

בחלק הפנימי של השעון – זה שנמצא במגע עם כף היד שלכם ישנן נוריות וחיישן שיהבהבו בעת אימון והחזר האור מהן הוא שמאפשר את מדידת הדופק ללא רצועה. עוד נמצא שם מגנט עם נקודות המגע לכבל הטעינה והסנכרון שמציג שיפור נוסף בידידותיות לעומת הצבת של האמביט – ונתפס במהירות ובקלות רבה.

הרצועה שבמבחן לא היתה מגומי כמו זו הכחולה שצילמתי בדוגית, אלא דקה ורכה מבד סינטטי. שתי הרצועות כבר לא נושאות את אנטנת ה GPS והיא גמישה יותר וכל השעון יושב בצורה נעימה יותר על היד. יחד עם זאת לא עפתי על הרצועה, כיוון שהיא מרגישה מעט פשוטה, והיתרה שלה על היד הדקה שלי טיפה מתנפנפת – אני חושב שהגרסה המצולמת בתכלת פה בתמונות עדיפה.

image5

עושר של פיצ’רים  

כתבה לא יכולה לכסות את כל הפיצ’רים של מוצר, כי אז זה יהיה eBook ולא כתבה, אבל אציין כמה דברים חשובים בנוסף למה שצוין למעלה: סוגי הספורט הנתמכים הם רבים מאוד, ויורדים לניואנסים נחמדים – כמו איזה סוג ריצה בדיוק מדובר פה – שטח, כביש, תחרות, מסילה בחדר כושר וכו’ – כדי שחלילה הזמנים שלכם בשטח לא יורידו את ממוצעי הזמנים שלכם בכביש…

גם פה יש את פיצ’ר זמני המנוחה לאימון הדומה האיכותי הבא, אפשרות ליצירת והעלאת מסלולים וניווט בריצה לאורכם. יש מדידת צעדים וקלוריות יומית כולל גרף של דופק יומי (האחרון – מסתבר כחשוב להרבה אנשים. אני תוהה מדוע?), תמיכה באימוני אינטרוולים (הגדרת האינטרוולים וקבלת ההנחיות מהשעון).

כשרצתי הפעלתי התראות אוטומטיות – ובכל קילומטר קיבלתי עידכון באמצעות רטט ואת נתוני ה Lap הזה שהשעון יצר בעצמו. זה שימושי מאוד באימונים וגם למירוצים בהם אתם רוצים לשלוט על הקצב ולעמוד בו. אין פה מד גובה מבוסס ברומטר כמו בסונטו ספרטן אולטרה, וזמני העבודה שלו קצרים יותר מהאולטרה (אם כי באולטרה אין קריאת דופק מהיד והוא שוקל כמה גרמים זניחים יותר).

עוד יש פה, בצמוד לנייד את ההתראות שמופיעות בשעון במסרונים ושיחות – אני תמיד מכבה את זה, מבחינתי זה מציק אבל יש כאלה שפשוט חייבים את המידע הזה לווריד.

image6

החוויה בלי רצועת דופק

ממש מעניין העניין הזה. האם המוצר הזה, שיש בו טכנולוגיה של חברת Valencell הצרפתית, באמת הולך לשחרר אותנו סופית מהרצועות האלה? סונטו פרסמה נתונים משווים שמראים שהחיישן של Valencell שבשעונים שלה מדויק יותר משל המתחרות, ואכן הוא נחשב אחד הטובים גם לפי מקורות בינ”ל שונים. סונטו טוענים שהטכנולוגיה הזו היא הטובה ביותר, כי חברות אחרות בתחום שניסו לפתח את הטכנולוגיה בעצמן ולא הסתמכו על חברה מתמחה בתחום פחות מדויקות. הפעם בדקתי את זה ביחס לכמה מוצרים של שתי חברות המתבססים על רצועת דופק: של סונטו עצמה עם שעון ורצועה של סונטו, של גרמין עם מחשבון ורצועה של גרמין, וגם בקומבינציה של רצועת גרמין עם מחשבון נוסף.

האם באמת נוכל לרוץ ולעשות הכל עם מדידת דופק איכותית רק עם השעון? בשורה תחתונה: זה עובד, ועובד מרשים, אבל לא בלי מגבלות – ואחת מהן היא שטיפה קשה להסיק מתפקוד אצל אדם אחד לגבי אחר בגלל צבע ותכונות העור, כתמים, פגמנטציה, אחוז שומן, כמות השיער, ומשתנים אישיים אחרים במה שמודדים – כלי הדם. המערכת מצדה שולחת קרני אור בצבעים שונים כדי לנסות להפחית את השפעת המשתנים האלה על דיוק הקריאה.

עשיתי לא מעט קילומטרז’ ושעות איתו, וחלק ניכר מכך עם האמביט 3 במקביל, כדי לבדוק את מהימנות הקריאה. בנוסף בדקתי גם מול מחשבון רכיבה אחר עם רצועה של מתחרה – שוב לא מעט שעות ולא מעט מבטים משווים במגוון מצבים (ריצות ארוכות איטיות, טמפו ואינטרוולים). עשיתי את זה עם שתי גרסאות תוכנה בשעון. מטבע הדברים בכמות הקילומטרז, גם באופניים, גם בריצה וגם בשחייה היו גם שינויי קצב, והיו כל רמות הדופק שרק תרצו.

image1

נתחיל במשתנים המכניים:

על מנת שזה יהיה מדויק יש לוודא שבמהלך כל האימון הנוריות שנמצאות צמודות ליד בתחתית השעון אכן צמודות. זה אומר לרכוס די חזק, ולדחוף את השעון מעלה במעלה היד לכיוון המרפק 3 ס”מ. בנקודה הזו הוא פחות מושפע מתנועת מפרק כף היד, ומונח על אזור שטוח ויציב יחסית באמה.

במקטע אופניים מטרטר במיוחד השעון קפץ קצת ונעלם הדופק. בריצה אם הוא גולש למפרק יעלם הדופק. שווה לדחוק אותו למעלה כך שיהיה צמוד כאמור ולתת דחיפונת מדי פעם כדי לוודא את קיבועו. פעם אחת בלבד בדחיפה כזו נגעתי בכפתור ה Pause בטעות, אז צריך לוודא דחיפה מהצדדים.

עוד למדתי שהזעה קלה מסייעת לו – לא בגלל הקריאה (זה לא כמו ברצועת חזה – אין צורך ברטיבות) אלא בגלל שהיא מעט “מדביקה” את המכשיר ליד ומפחיתה את תזוזתו. בהקשר הזה שווה לדעת על הטכנולוגיה הזו באשר היא (אצל כל מותג) – היא עובדת טוב יותר עם שעונים קלי משקל כי אפשר להדק אותם ללא תזוזה הרבה יותר בקלות. לקח חשוב מהרכיסה הוא שרצועת הניילון\בד סינטתי שהיתה במבחן אינה אופטימלית. להערכתי רצועת הגומי שיש לסונטו תהיה עדיפה. רצועת הבד לא נתפסה טוב על העור כמו שהייתי רוצה וזה גרם לי להתעסק איתו יותר מדי בפעילות בדחיפה ושמירה שיהיה במקום.

image10

המדידות:

הפערים בין המדידות בין השעונים – זה עם רצועת הדופק לבין ה HR מהיד היו נמוכים מאוד: הם נעו בין 0 ל  פעימות לדקה ל 6 פעימות בד”כ – וב 85% מהזמן 3-4 פעימות הפרש, שזה אומר קריאה מדויקת. אני מעריך שיש איזה חלקיק אחוז הבדל טכני בין שעונים שלא קשור רק לטכנולוגית המדידה (רצועה או אור) אלא גם מעצם ההשוואה בין שעונים שונים – מרווחי הדגימה, עידכון התצוגה ועוד כל מני דברים פרוזאיים בין מוצר למוצר מעט שונים ויכולים להשפיע.

מה שכן מצאתי בצורה קונסיסטנטית – שהפערים גדולים יותר בתחילת האימון – כשהדופק נמוך יותר. יתכן שהדיוק משתפר בדופק גבוה עקב התרחבות כלי הדם אליהם משולחות קרני האור בזמן פעולה מאומצת. בדפקים גבוהים הדיוק השתפר מ 5-6 הפרש טיפוסי בחימום לכיוון ה 0-3 פעימות לדקה.

העליה למעלה באינטרוולים היתה מהירה, אבל לא “ישבה” בול על השעונים עם הרצועה – אם כי אני לא ראיתי שם פערים משמעותיים.

היו פעמיים שלוש בתקופת המבחן (מעל חודש ולא מעט אימונים…) שנוצר פער משמעותי יותר בין שני השעונים – והקריאה היתה לא נכונה וגם לא קרובה לדופק האמיתי – זה קרה בד”כ בתחילת האימון ופעם אחת באמצעו. תוך כמה דקות זה הסתדר. באובדן מלא של קריאה ייעלם הלב הקטן והדופק מהמסך אולם זה קורה לעתים נדירות.

לאורך המבחן למדתי לסמוך עליו, במיוחד בשילוב עם מדד נשימתי והיכרות אישית – כל מי שמתאמן ברצינות יודע פחות או יותר מהו הדופק שלו גם בלי שעון. אני יוצא איתו היום לריצות בלי תחושה שהייתי צריך להביא את הרצועה. אם הייתי מתאמן כירורגי, מקפידן, שעובד על מטרות מאוד מדויקות והנחיות קפדניות לאימונים – תמיד אפשר לרוץ עם רצועה גם עם השעון הזה – אבל גם להם זה לא חשוב לכל אימון אלא רק לכאלה שיש בהם שינויי קצב תכופים ומורכבים, או יציאה לאינטרוול לפי דופק, והכל מהיר וחד. ב LSD (הריצה האיטית הארוכה השבועית שלכם) זה לא משנה.

image2

שחיינים – אחלה שעון גם בשבילכם

השעון נגד מים עד 100 מטר. שחיתי איתו והוא מדד לי דופק, אולם פורמלית צריך רצועת דופק בשחייה. השעון בעל תצוגת פרמטרים ייעודיים לשחיה עם ראשי תיבות מטרידים (PTE, SWOLF ועוד) שיש להם הסברים מתמטיים – פיזיולוגיים שיעשו לכם כאב ראש אם אתם לא מהנדסים.

אגב שחייה ללא מתמטיקאים – מאוד אהבתי את פיצ’ר ה Auto Laps שיש בשחייה: בניגוד לריצה שם זה נותן לפי מרחקים של קילומטר (לפחות בברירת המחדל של השעון), בשחייה השעון קולט שהפסקתם לשחות וסוגר לאפ בעצמו! בצורה כזו אם נכנסתם לבריכה לחימום של 400 ואז ל 10 או 20 סטים כאלה ואחרים (כל עוד לא עצרתם לכמה שניות בתוך סט) יהיה לכם רישום אוטומטי מדויק של כל סט, המהירויות, המרחקים והדפקים שבו. לי זה ממש אדיר – כי בתוך חוב החמצן הכללי, ובכלל לאור ירידת הכישורים הקוגניטיביים שלי לאור זקנתי המתקדמת, אני תמיד מתבלבל בספירה בשחיה גם של מספר הסטים וגם של המרחקים שעשיתי בתוך סט אם הוא ארוך מ 100 מטר.
כמו בכל שאר סוגי הספורט גם פה תוכלו לייצר כמה מסכי שחייה – לבריכה, למים פתוחים, וכו’.

image8

סנכרון לאתר Movescount

זהו אתר האינטרנט שבו מנהלים את הגדרות השעון והתצוגה, ואליו מעלים את כל האימונים וההקלטות. על מה שקורה אחרי האימון נדבר מאוחר יותר בכתבה – אבל קודם צריך להגדיר את המכשיר ולוודא שגרסת התוכנה שלו היא האחרונה. החיבור מהיר וקל: מורידים אפליקציה חדשה ל-PC, כלומר לדגמי האמביט יש את ה Moveslink ולדגמי הספרטן יש תוכנת סינכרון אחרת בשם Suuntolink – המכשיר מחובר ל PC בכבל, נכנסים, ותוך דקה כל האימונים שלי היו במערכת, והשעון מזוהה באתר. עידכון גרסת תוכנה בשעון עצמו (5 דקות בלי לנתק את הכבל) ויוצאים לדרך… רק ניהול צפיות קטן: כשעדכנתי גירסת תוכנה בשעון כל המידע התאפס (לא באתר, אבל בשעון), אז אם אתם משתמשים בשוטף כנראה כדאי לסנכרן את האימונים לפני כן לאתר Movescount.image9

קיסטום מסכים

בסונטו כמו בסונטו – כל סוגי הספורט כבר בפנים… אבל אנחנו בעניין של ריצה בעיקר פה. מה שחשוב זה שיש פה קפיצת מדרגה משמעותית בתצוגה – עד 7 שדות תצוגה בכל מסך בשעון, כולל אפשרות לתצוגות טבלאות (למשל לסדרת אינטרוולים שבהם תראו שלושה פרמטרים לכל סט).

לכל אחד יש העדפות שונות לגבי השדות שלו בשעונים: המינימום שדרוש לי לריצה כולל 4 שדות: זמן, מרחק, דופק, קצב ממוצע. כל השאר מהנקודה הזו זה פריבילגיה מבחינתי, עד כדי “too much information” שמסיט את תשומת הלב שלי מהאימון עצמו, אבל אני כן אוהב שיש לי שליטה על השדות והמסכים. במסכים נוספים אני שמח לקבל מענה על צרכים יותר ספציפיים כמו תצוגה לאינטרוולים, או ניווט.

בספרטן יש את האפשרות לקסטם פחות או יותר הכל: איזה סוגי ספורט יהיו לכם בתפריט.
בכל ספורט אפשר לקבוע כמה מסכים יהיו ואילו שדות יוצגו בכל אחד מהם. אבל השימושיות באתר לא תמיד ברורה על ההתחלה ודורשת למידה מסוימת, כי כל מני יכולות מתחבאות תחת אייקונים שכדאי שתנסו ללחוץ עליהם. סונטו מציעים שורה של מקבצי מסכים ושדות ערוכים מראש לכל סוג ספורט שמוצגים כברירת מחדל בשעון. את אלה משום מה לא הצלחתי לערוך – אלא רק לבטל את הצגתם בשעון. או שאני פספסתי משהו או שזו החלטת מתכנן תמוהה (או אילוץ טכני או אחר שיתקנו בגרסאות תוכנה עתידיות).

כדי  לעשות תצוגה משלי לספורט שאני רוצה – צריך לייצר “new sport mode” תחת הספורט שבחרתי, ואז בונים את המסכים והשדות מחדש והם ברי עריכה.

השורה התחתונה: זה שידרוג דרמטי מה Ambit, ובאופן כללי – כל מה שאני צריך בהיבט הזה כי אין בעיה לכל אחד לייצר את מסכי ושדות הריצה שהוא אוהב.

image4

שימושיות והפעלה – התפריטים והנוחות בתחילת הקלטה, סיומה ואחריה

תפריט ראשי – המעבר למסך מגע משנה את כל גישת התפריטים בשעונים – לא עוד תפריטים טקסטואליים ברשימות משמימות אלא מעבר לאייקונים גדולים וברורים. במקביל – השעון מאפשר הפעלה מלאה באמצעות כפתורים. במצב המוצא: שעון יומיומי, מסך המגע אינו פועל כדי שלא יהיו הפעלות אקראיות. על מנת “להתניע” צריך ללחוץ על אחד הכפתורים הפיזיים. ברגע שלוחצים התאורה מתחזקת כל עוד מפעילים וחוזרת למצב חסכוני לאחר כמה שניות.

ממצב המוצא הזה הדפדוף בתפריט הראשי הוא מעלה מטה – מעל לשעון יש “אימון”, “ניווט”, “היסטורית הקלטות”, “סטופר”, ו”הגדרות”. למטה ממנו יש: “ספירת צעדים”, גרף ריכוז האימונים האחרונים, זמן התאוששות לאימון הבא. (שמות התפריטים תורגמו על ידי אולם גרסה בעברית תשוחרר בקרוב).

מבחן היציאה לאימון –

שוב – השיפור במסך המגע הוא לא בכך שזה מסך מגע, אלא בכך שזה הכניס את מתכנני ה UI לחשיבה תואמת, שאנחנו הרבה יותר מתחברים אליה היום.

השלבים להתחלת הקלטה

  1. לחיצה כדי לשחרר את השעון מהנעילה האוטומטית של מסך ה Stand By שלו.
  2. גלילה כלפי מעלה עם הכפתור העליון או swipe כלפי מטה כדי להציג את האייקון של “אימון”.
  3. לחיצה על הכפתור האמצעי (או tap במסך) לבחירה ב”אימון”.
  4. בחירה בסוג האימון מתוך רשימה מקוצרת. הריצה ראשונה אז אין דפדוף (לאופניים יש גלילה דרך כל סוגי הריצות והשחייה).
  5. לחיצה על כפתור ה Start. משום מה פה רק לחיצה ואין שימוש למסך המגע.

לסיום ריצה:

  1. לוחצים על הכפתור העליון – ומסך צבעוני מחולק לשניים מציג לכם את הזמן שנעצר, מעדכן אתכם שלמעשה אתם בפאוז, ומאפשר לכם לבחור בין “המשך” לבין “סיים”. גם פה – למרות שהעיצוב של משטחי pause גדול, המגע לא עובד ויש ובוחרים בכפתור.
  2. כשסיימתם הוא מעביר אתכם דרך תפריט פידבק איך היה עם סמייליס (מעולה, בינוני) וכו’. גוללים לבחירה או ממשיכים בכפתור האמצעי לסיום. ניתן לבטל את השלב הזה באתר Movescount.
  3. מוצג סיכום האימון בצורה הכי יפה וברורה שראיתי לסיכומי אימון עד היום ואפשר לגלול מטה בכל הנתונים או להמשיך חזרה לשעון.
  4. כדי ממש לצאת – לוחצים על הכפתור האמצעי ומגיעים חזרה לשעון.

אגב לאפים מתקבלים כשלוחצים תוך כדי האימון על הכפתור התחתון בריצה. מעבר בין המסכים – על הכפתור האמצעי.
יש פה לא מעט שלבים בדרך להתחלת אימון ולסיום אימון, ולכן בספירת קליקים טהורה מדובר בעודף אפשרויות. מצד שני התהליך עצמו והאופן בו כל מסך מעביר אותך למסך הבא הוא מאוד מאוד אינטואיטיבי, לא צריך לחשוב בו יותר מדי, ובכך גורם לך להרגיש כאילו למעשה לא היו כל כך הרבה שלבים. מוזר לי שלא ניתן להתחיל אימון באמצעות מסך המגע אלא רק עם הכפתור (בשלב ה “Start” וגם לא לסיים אותו בשלב ה Pause).

במקביל לרצון שלי לקבל אופצית כניסה מיידית להקלטה, אפשר לתת שאפו לסונטו בגזרה הזו – אני מרוצה מהשימושיות של המכשיר. הוא נוח, ברור ונעים, ויש פחות תופעות כאלה שבהן אתה בכל פעם מחדש מגרד בפדחת ושואל את עצמך – איפה לעזאזל הם החביאו את התפריט הזה…

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

קישוריות, אתר Movescount והאפליקציה להצגת האימונים

גם נושא הקישוריות וגם האתר והאפליקציה דומים בין המכשיר הזה לאמביט 3 שכבר בדקנו. בתקציר – האתר מעולה ומפורט ביותר. הוא מכיל את כל הסטטיסטיקה שלכם מהאימונים, ובתוך כל אימון אפשרויות הצגת מידע וניתוחו בצורה מאוד יפה ונוחה. מהאפליקציה יש אפשרות לייצר סרטונים בתלת מימד, לשתף חברים ועוד.

לא נחזור על כל הניתוח הזה, אז כדי להקל על כולם – הכנתי וידאו שיציג את Movescount מעט יותר:

 

ביקורת

יש כל מני דברים קטנים שהייתי משפר. ראשית אני חושב שהרצועה שהיתה במבחן מבד היא פחות מקבעת מרצועת גומי. הייתי רוצה שתהייה אופציית שימוש במסך המגע בכל שלבי הקלטת האימונים (למשל בהתחלת והפסקת אימון), חסר לי קיצור כלשהו לתחילת הקלטה מהירה (על הספורט האחרון שעשיתי).

את האפשרות לבטל את מסך הסמייליס (הכנסת תיאור איכותי של האימון “איך היה”) המיותר מבחינתי לא הצלחתי למצוא – והסתבר שזה רק באתר האינטרנט ולא בשעון עצמו, וגם שם, עדיין לא הצלחתי לאתר את זה במהירות.

הוא שונה מהספרטן אולטרה בגודל הסוללה שלו ובכך שאין לו ברומטר, כלומר קריאת הגובה שלו מתבססת על GPS בלבד (הפחות מדויק) – ואלה בהגדרה חסרונות שלו לעומת אחיו הספרטני למרחקים ארוכים. מצד שני – לאולטרה אין את הקריאה של הדופק מהיד.

עוד שוני מהסונטו השני שבדקתי שחבל שאין פה הוא מדידת דופק המנוחה הנמוך ביותר שלכם בשינה, ולמרות שיש אפשרות להקלטה של 24 שעות הוא לא מחלץ ממנה את הדופק הנמוך ביותר אלא משאיר לכם לחפש אותו על הגרף בשעון. זה כלי חשוב לבדיקת עומס האימונים שלכם ומניעת אימון יתר.

עוד קושי אוביקטיבי נובע ממצב השוק: חברת גרמין השתלטה על ה Ant+ ואין למכשיר קישוריות למדי וואטים לאופניים או רצועות דופק על בסיס הפרוטוקול הזה אלא רק באמצעות ה Bluetooth – המשמעות היא קושי מול התקנים המתבססים על Ant+ בלבד כגון מדי וואטים. הדבר השני הוא העדר האפשרות לקסטם מסכים ושדות מהשעון עצמו, אבל האמת שזה לא קריטי בכלל. אני הרי עושה את זה מעט מאוד ומתקבע על מה שאני אוהב לאורך תקופת השימוש, וב PC זה באמת נוח יותר.

בטריאתלון ברירת המחדל לא היתה ברורה לי כך כך מבחינת מסכים, ולא הצלחתי לקסטם כך שיהיה לי מסך זמן, מהירות, ודופק כללי, וכן מסך שחייה מושלם, מסך לאופניים, ומסך לריצה (ואולי אפילו מסכים ל T1 ו T2), אבל אני מודה שלא התעמקתי בקטע הזה יותר מדי.

יש כאלה שמשתמשים במוצרי צד שלישי וחסרים את אפשרות הוספת האפליקציות למכשיר, וכן עברית (עובדים על זה) – אבל זה עדיין לא משהו קריטי לציבור רחב לטעמי, והתפריטים מאוד פשוטים, גם באנגלית.

לבסוף ביקורת שנשמעת על האפליקציה של סונטו היא על הפער בינה לבין האתר המעולה והעשיר. זה לא שהאפליקציה לא טובה, אבל האתר כל כך מפורט ומושקע והיה נחמד לו היו משווים ביניהם. 

image3

סיכום – שיפור משמעותי

זה הולך ומשתפר העניין הזה- מכשיר יפהפה, עם מסך מגע צבעוני, שיכול לעבוד עם רצועת דופק אבל לא חייב אותה כי הוא מודד טוב מאוד את הדופק מהיד (לפחות כל עוד הצמדתם אותו כמו שצריך). הוא אטרקטיבי מאוד גם לשחיינים בשל התכונות הייעודיות לספורט. יש לו ממשק Web מעולה.

אבל מה שחשוב בעיני במיוחד הוא השיפור במסך ובחווית המשתמש בשעון עצמו. סונטו הולכת והופכת לידידותית יותר ויותר, וכעת עם מסך צבעוני, ברור עם עד 7 שדות למסך וקיסטום חופשי של מסכים וסוגי ספורט בשעון, ניווט ועוד המון פיצ’רים הוא עבר את סף הדרישות שלי משעון GPS בדי הרבה.

מאת: גיא חלמיש
השורה התחתונה
אין צורך ברצועת חזהעיצוב אייקוני מבית סונטומסך מגע צבעוניעד 7 שדות נתונים במסך
עדיין לא קליל מספיקאין Ant+אפשר לשפר עוד קצת ב Usabilityאפליקציה לסמארטפון
84%ציון RUNPANEL
סקסאפיל ועיצוב90%
שדות ותצוגה85%
משקל ונוחות פיזית80%
עושר פיצ'רים (ביחס למחיר)90%
זמן סוללה70%
ידידותיות למשתמש90%
אתר אינטרנט ואפליקציה80%