ה VaporKrar 4L הוא וסט ריצה חדש מבית Nathan שעוצב בשיתוף עם רץ השטח המוכשר Rob Krar. גישתו המינימליסטית של Krar מתגלמת בווסט הקל, המתאים לנשיאת המינימום ההכרחי בריצות שטח ארוכות.

מאת: אריק מון
צילום: גיא חלמישimage5

כולם מכירים את Nathan, אבל מי זה Rob Krar?!

גם אם אתם חדשים לעולם הריצה, סביר מאוד להניח ששמעתם על Nathan – החברה האמריקאית הוותיקה שהוקמה בשנת 1985, מייצרת מגוון רחב של מנשאי שתיה, תיקים וחגורות. אמנם לקו המוצרים שלה “מתפלקים” פה ושם בקבוקי אופניים או מתכת אופנתיים, אבל Nathan פונה כמעט בלעדית לרצים.

אם תדפדפו באתר החברה תחת הקטגוריה Athletes תבחינו מיד בשני דברים: הראשון הוא תמונתו של Rob Krar במדי א’ היפסטריים בראש העמוד והשני, ניצחון מספרי מוחץ לרצי ורצות האולטרה לעומת כל השאר.

מתוך 60 האתלטיות והאתלטים ברשימה (ספרתי!) רק 4 הם טריאתלטים “בלבד” כשכל השאר רצים קילומטראז’ שבועי של קו אוטובוס בינעירוני ומגדלים זקן, במידה והדבר מתאפשר.

רוב קראר הוא אתלט קנדי פעיל ומגוון במיוחד, בטריאתלון  השתתף בשתי אליפויות עולם ועסק במלא ענפים נוספים. אהבתו לריצה הובילה אותו לאונבירסיטת Butler בארה”ב ושם הוא התמחה בריצות למרחק בינוני ובסיום לימודיו הוא עובר עובר לאריזונה, ולריצת שטח.

 

ריצות רבות ואינטנסיביות מדי הובילו לבסוף לפציעתו של קראר. אחרי ניתוחים הוא נאלץ לקחת הפסקה ארוכה מריצה ועובר ל Ski Mountaineering – ענף תובעני במיוחד הדורש הסתגלות לפעילות בגבהים דלי חמצן. ההובי החדש  תורם רבות לחיזוקו של קראר, שהיה כעת מוכן לשיאים חדשים: בין 2012 ל-2013 הוא מנצח במרוצים שונים. הוא מסמן וי יוקרתי על חציית הגראנד קניון מגדה אחת לשנייה וחזרה, בזמן המהיר ביותר (שנשבר בינתיים על ידי Jim almsley רץ נוסף של Nathan) ועושה טבילת אש מדהימה כשהוא מסיים את מרוץ 100 המייל הראשון שלו “Western State” במקום השני. את כושרו הוא ממשיך לזקוף לזכות הסקי שאיתו הוא מעביר את תקופת החורף כהכנה למרוצי האולטרה עם פתיחת העונה.

מכאן ואילך, הוא מככב במרוצי 100 מייל מפורסמים כמו “Run Rabbit Run” ו-“Leadville” אותם הוא מסיים במקום הראשון ובשניהם קובע את זמן המסלול השני המהיר ביותר.

מעל לכל, קראר נתפס כאתלט עדין וצנוע הממנף את הריצה ככלי עזר להתמודדות עם דיכאון ממנו הוא סובל שנים רבות. המקומות האפלים אליהם הוא מגיע בעיצומו של מרוץ אולטרה, מעמידים אותו פנים אל פנים עם שדיו ומאלצים אותו להתגבר על הקושי להמשיך. התנהלותו השקטה, הישגיו ומנהגו המינימליסטי לרוץ עם ולבקבוק התקוע בגומי מכנסיו, הופכים אותו בעיני למעורר השראה בעיני. לכן גם מאוד מעניין אותי לראות את השפעתו על תכנון ליין המוצרים הנושא את שמו.image3

VaporKrar 4L – כרטיס ביקור, רושם ראשוני ותאור

  • נפח: 4L
  • מידה במבחן: M
  • מסופק עם: שני פלסקים קדמיים בנפח 350 מ”ל. ללא שקית שתיה.
  • משקל: 295 גרם עם פלסקים. 181 גרם ללא פלסקים.
  • מחיר: 729 ש”ח.
  • יצרן: Nathan
  • יבואן: DAA

הלוק של ה VaporKrar 4L מצא חן בעיני מאוד. צבעו האפור נשבר על ידי טאצ’ים של צבע כתום וכשהוא מקופל הוא מזכיר יותר פריט לבוש מאשר מנשא שתיה. הבד ממנו עשוי רוב התיק סטרצ’י למדי, אך מרגיש עבה ועמיד מכפי שציפיתי, בעיקר בחלקים הפנימיים היכן ששטח המגע עם הגוף הוא הגדול ביותר. על פני התיק מפוזרים חורים עגולים ומדויקים שנעשו בלייזר ומיועדים לשיפור האוורור.

על כל אחת מרצועות הכתפיים ישנם שלושה כיסים. העליונים מצוידים ברוכסן וגדולים מספיק להכיל אפילו סמארטפון, כשבתוך הכיס השמאלי בלבד, נמצא כיס קטן נוסף למפתחות ובו משרוקית חירום.

הכיסים האמצעים מיועדים לפלסקים (בקבוקי השתייה המסופקים עם הוסט) ומצוידים בלולאת משיכה להקלת השימוש. ומעליהם נמצאת רצועת הצמדה לעיגון צינוריות השתייה. תחת כיסי הפלסק יש כיסים קטנים יותר מיועדים לנשיאת ג’לים, מגבונים וציוד לשליפה מהירה ומצוידים אף הם בלולאה וגם וולקרו. שני כיסים נוספים קיימים באזור המותניים, מיקום בעייתי מעט בעיני בשל רצועות ההצמדה הלוחצות עליהם. image6

גב התיק מחולק לשלוש:

  • תא גדול עם לולאת וולקרו לעיגון שקית שתייה ולולאה נוספת לתליה על קולב.
  • תא עליון קטן יותר המגיע עד חצי גובהו של התא הגדול ומאפשר שליפת ציוד ללא צורך בהסרת הוסט.
  • תא פתוח משני הצדדים בתחתית התיק מאפשר נשיאה ושליפה של בקבוק נוסף או מעיל, ללא צורך בהסרת הוסט.

image7

מידה והתאמה

ה VaporKrar 4L מיוצר בחמש מידות: XL, L, M, S, XS. נכון לכתיבת המבחן, בארץ ניתן לרכוש אותו במידות Large ו- Medium בלבד. ההגדרה שלו באתר מבלבלת: מצד אחד הוא מופיע תחת תוית של Unisex ומצד שני כתוב שהוא מותאם לטורסו הגברי? לא ברור, אבל חבל שלא מביאים גם מידות קטנות יותר. בכל מקרה, היקף בית החזה שלי הוא 85 ס”מ, כלומר לפי Nathan המיד המתאימה לי היא Small. למרות זאת מידה M התבררה כמתאימה למדי ואני בוחר להינות מהספק שמידה קטנה יותר היתה נוחה לי פחות. יש סיבה לכך: הזכרתי כבר קודם שהבד ממנו עשוי הוסט עמיד מכפי שהוא נראה, הטריידאוף הוא, שזה בא על חשבון גמישות ומונע ממנו לחבוק את הגוף בצורה טובה יותר. הוסיפו למשוואה רצועות חזה ומותניים קשיחות (לא אלסטיות) ותבינו שאפשרויות המשחק מעט מוגבלות לעומת וסט גמיש יותר (כמו ה Reponsiv 8L של ריידלייט למשל).

זה רק אומר שחובה למדוד אותו לפני קניה ולא להסתמך על טבלת ההיקפים המתבססת על אזור הסטרנום (סטרנום – עצם החזה המחברת את הצלעות מקדימה) בלבד. תיק מלא או ריק, יבש או רטוב, שרירי כתפיים וחזה מפותחים או לא (במקרה שלי), הם רק חלק מהגורמים שעשויים להשפיע על איך הוסט יישב עליכם. גם כשהוא היה ריק לחלוטין, הספיקה משיכה של “שלושת רבעי” מאורך הרצועות כדי להצמיד את VaporKrar בצורה טובה. מכאן ואילך כבר אין צורך בהידוק כי אם להפך, בהתאם לנפח תכולת התיק כמובן.image1

יוצא לרוץ

כשיוצאים לרוץ רואים עד כמה ה VaporKrar 4L נוח ו- וורסטילי…
את הריצה הראשונה איתו עשיתי בהרי ירושלים. על מנת לבחון את התנהגותו על תוואי שטח שונים, בחרתי במסלול מגוון שכלל כ-20 ק”מ על 600 מטר עליות, ירידות ומה שביניהם. את הריצה הזו עשיתי עם שני פלאסקים בכיסים הקדמיים וללא שקית שתייה.

בכיס הציוד האחורי הקטן שמתי ארנק, פלאפון ומפתחות וניתן לשלוח יד אחורה ולשלוף את תכולתו די בקלות. מה שכן, גיליתי שהשימוש בכיס הזה עדיף כשהווסט מלא יותר – לפחות עם שקית שתיה. מיקומו הגבוה של הכיס כשהתא הגדול ריק, גורם לתכולה שלו לרקוד בגלל היעדר תמיכה מלמטה. בכזו קונסטולציה, עדיף השימוש בכיסי הרצועות הקדמיים שיכולים כאמור, להכיל גם סמארטפון. את כיסי המותניים הייתי הופך ל “נייחים” (כאמור, רצועות ההידוק לוחצות עליהם) ושם בהם ציוד שאינו דורש שליפה על הדרך.

הפלסקים ישבו טוב (אבל דלפו, הסבר בהמשך) גם בקטעים הטכניים והירידות המהירות. שתיה מהם דורשת הטייה של הראש הצידה ומטה, כך שיש לעשות את זה במשנה זהירות.

את הריצה הארוכה השניה כבר עשיתי עם שקית שתייה. שוב בהרי ירושלים, שוב במסלול של מעל 20 קילומטר ו-500 מטר טיפוס.  על אף הדופן הדקה המפרידה בין תא שקית השתיה לגב, השקית לא הציקה או לחצה ולא היה Sloshing יוצא דופן. הרגשתי גם שהנידוף של הדופן הצמודה לגב היה יכול היות טוב יותר, אם היו משתמשים ברשת, אבל נראה שזה היה פוגם בהרגשת “הבגד” הנוחה שהווסט נותן.

אל הכיס האחורי התחתון הצלחתי להכניס בקלות  פלסק (גם הוא של Hydrapak ועובד מצוין!) של 750 מ”ל, כך שבהחלט אפשר למקסם את כמות הנוזלים שסוחבים. בחורף ניתן לדחוף לשם מעיל גשם ולשלוף אותו אם מתחילה איזו סערה.

את הפיצ’ר הקטן והחביב עליי ביותר השארתי לסוף. מדובר בקליפס חיבור צינורית שקית השתייה אל רצועת החזה. הקליפס הזה מצויד במגנט הנצמד בחוזקה אל תושבת מתכת עגולה. מה זה אומר בפועל? שניתן לנתק את צינורית השתיה תוך כדי ריצה כדי לקחת שלוק ולהחזירה לאזור “המיגנוט” הכללי והקליפס כבר יימצא את דרכו הביתה. אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים לא? אם בכל זאת זה נשמע לכם בומבסטי, בוא נסכים שזה פתרון פשוט שעובד מצוין!image2

חסרונות

הרשו לסיים עם החלק הפחות טוב: הפלסקים שמגיעים עם הווסט הם, איך לומר, לא משהו. זה בהחלט מפתיע בהתחשב שהם מיוצרים על ידי Hydrapak. לא רק שלענקית השתייה הזו יש ליין מוצרים משלה, היא גם יצרנית OEM (קיצור של Original Equipment Manufacturer) של חברות כמו: Salomon, Dakine, Vaude וכמובן Nathan. הסיבה שאני מזכיר את כל זה כאחרון הסנגורים, היא להדגיש עד כמה איכותיים ומבוקשים הם מוצריה של Hydrapak וכמה ניסיון יש לה. למרות כל אלה, הברגת מכסה הפלסטיק אל פיית הבקבוק הגדולה והגמישה כמעט ולא אפשרית. לא משנה כמה פעמים ניסיתי לעשות אז זה, איכשהו, המכסה תמיד יישב “על העוקם”. למרות שבחלק מהבקבוקים ההברגה מעט קלה יותר (ניסיתי ארבעה סך הכל) זה עדיין דורש זמן והתעסקות, לא משהו שהייתם רוצים להיתקל בו בתחנת רענון באולטרה. הפלסקים שכן הצלחתי לסגור באופן סביר, עדיין טפטפו בצורה ניכרת ושתייה מהם שאבה זרם מים חלש רווי בבועות אוויר.

אז ביררתי את הנושא עם ה “Almighty Internet” ומסתבר שאני לא היחיד שנתקל בתופעה. ב-Nathan מודעים לעניין ומחליפים פלסקים בעיתיים. אלדר פרדו מנהל תחום הריצה של DAA, החליף לי לוסט ופלסקים חדשים, ומוסר שיש אחריות לכל החיים על התיק. יש שני פתרונות פשוטים לעניין: אם יש בעיה לקנות פלסקים אחרים ולהשאיר את העניין מאחור, או להשתמש בשקית – התיק מיועד ותוכנן לכך. בסופו של דבר הבעיה היא לא בווסט, שהוא חברים, כבר אופרה אחרת.image4

סיכום

מאוד רציתי שה VaporKrar 4L יהיה מושלם. הוא ווסט מגניב, שעוצב בשיתוף עם רץ מגניב, אז למה הוא מקבל ציון “כמעט מגניב”? ה Vaporkrar 4L כשלעצמו הוא ווסט מצויין ומוקפד שזיכה אותו בפרס תו האיכות ISPO לשנת 2017. אהבתי מאוד את אפשרויות האיחסון שלו ואת העובדה שהוא באמת מרגיש כמו ווסט ולא תיק במסווה. בחסרונות נציין שהוא לא זול, והפלסקים לא תפקדו טוב מספיק. Having said that כמו שאומרים, זה לא בהכרח דילברייקר – לוקחים את זה מראש בחשבון ומשתמשים בפלסקים אחרים.
אם ה VaporKrar 4L באמת עמיד כמו שהוא מרגיש, נראה שהרץ שירכוש אותו ימשיך להנות מהאיכות שלו עוד שנים רבות.

מאת: אריק מון
צילום: גיאחה, קרול

אריק מון – מקעקע בדימוס, חלטוריסט בהווה ועדיין לא החליט מה לעשות כשיהיה גדול. מקיים קשר קבוע, נהנתני ומתגמל עם הריצה ונותן לה להוציא אותו לטיולים מואצים בהרי ירושלים, עמק איילון והמדרכות שליד הבית. חולק את האהבה לריצה עם רכיבה על אופניים, קמפינג בחיק הטבע ואדיקציה לקפה.