כבר מספר שנים יוצאים כל העיתונים בכותרות לקראת מרתון תל אביב. הנוסח אינו תמיד אחיד אבל המסר דווקא כן. “40,000 רצים ישתתפו היום במרתון ת”א”. חיפוש קל באינטרנט יביא אתכם ללא מעט כותרות בנוסח הזה, כולן מהשנים האחרונות. תכף נראה שהמספר הזה הוא מפוקפק. הוא נמסר על ידי מארגני האירוע ומפורסם על ידי כל כלי התקשורת ללא בדיקה. המספר של אנשים הרשומים ומתחרים במרתון באופן פורמלי, המוצג בצורה פומבית ממערכות האירוע- קטן בצורה משמעותית. יתר על כן, אפילו אם היו מדייקים במספר, הניסוח עדיין בעייתי ומטעה.

מאת: אילן זיסר
צילום: חגי המצלם

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מרתון תל אביב- הצהרות מול נתונים

רשימת האנשים הרשומים למרתון אינה סודית. היא מתפרסמת באתר האירוע. נכון לכתיבת הכתבה נרשמו לאירוע של השנה פחות מ-34 אלף איש. זה מספר שדומה לכמות הנרשמים בשנים קודמות. גם לא כל אדם שנרשם מגיע. אלפים מבין אלו שנרשמו לא מגיעים לקו הזינוק.

מספר הרצים בעלי תוצאות בשנים הקודמות מעולם לא עבר את רף ה-30,000. בדרך כלל היה נמוך ממנו בהרבה. בשנה שעברה סיימו רשומים כ 23,000 רצים בלבד ברישומים הפומביים. נוסף על אלה יש עוד כ 7000 רצים במקצים שאין בהם מדידת זמנים (שיחה נפרדת היא מדוע בריצת ה 5,000 לא מספקים מדידה ראויה למשתתפים המשלמים…) ולכן אין להם תיעוד בדיעבד – כלומר בפועל יותר סביר שמסיימים פחות מ 30,000. בכל זאת, תמיד חוזרים אל מספר הקסם של 40,000 רצים כאילו מדובר באיזה קבוע עולמי כמהירות האור או מספר אבוגדרו. איך זה קורה?

כדי לברר את העובדות לאשורן פנינו לדוברות מרתון ת”א. נכון ליום חמישי, יום לפני המרתון, מוסרת שירה רז שנרשמו לאירוע 40,032 רצים. שאלנו לגבי חלוקה, וקיבלנו תשובות, והמספרים אכן מסתכמים בדיוק למספר שניתן:

  • מרתון ת”א מלא: 2,868
  • חצי מרתון תל אביב: 10,788
  • 10 ק”מ: 18,495
  • 5 ק”מ: 6,403
  • אופני יד: 69
  • מיני מרתון (ילדים): 1,409
מרתון ת"א

יש הרבה, אבל כמה באמת?

מרתון תל אביב- התעלולים וההשוואות

אחד הנראטיבים החביבים על מארגני מרתון תל אביב הוא שהאירוע דומה למקבילים לו ברחבי העולם. ואכן, אם במרתון העיר הלבנה משתתפים 40,000 איש, במה הוא שונה ממרתון פריז שבו רצו כ-42 אלף איש בשנה האחרונה? זה ממש דומה, לא?

כאן נמצא הבלוף: במרתון פריז רצו 42 אלף איש את המרתון המלא (זה 42,195 מטרים של ממש). במרתון תל אביב, מספר האנשים שרשומים למרתון המלא לפי הנתונים מעלה הוא פחות מ 3,000. בעוד שבעיר האורות מתקיים מרתון, בעיר ללא הפסקה מתקיים אירוע ריצה שהמרתון הוא חלק קטן ממנו. תעלולי המספרים מסתירים את ההבדל המהותי הזה.

תעלול כוחות הביטחון (עמוד דום)

תעלול נוסף לפערים קיים בטענה שאושרה על ידי דוברות המרתון בשיחתנו עמם, שיש קבוצה לא קטנה, שיכולה להגיע לאלפים- של רצי כוחות הביטחון ואחרים, יחידות מיוחדות ומשטרה שאינם רשומים בצורה הסטנדרטית ומקבלים אישור לרוץ בכל זאת. במרוץ נורמלי בעולם היו מורידים כל משתתף שאינו עם מספר מהמסלול ומי שיש לו מספר-  אמור להיות חלק מהרשימה הגלויה שבדקנו. אז יש פה איזה קטע שהם כן מקבלים מספר אבל לא מקבלים תוצאה ומדידה באתר המרוץ? לא סביר…

תאמרו – אבל רגע, אי אפשר לפרסם תוצאות עם שמות של אנשי המוסד והשב”כ שרצים, לא? מתברר שכן אפשר להכניס אותם לרשימה גם בלי השמות עצמם. “מ.ר.ה” – אלה בדיוק אותן אותיות ראשונות כמו של ראשי התיבות של “משרד ראש הממשלה” ושמות המשפחה המומצאים יכולים לרמז שאכן כך הוא הדבר (“איתי גג”, אולי איש המוסד ואולי לא- סחתיין על התוצאה, אגב).

הטענה של משתתפים שלא רשומים זו בדיוק השיטה למסך עובדות ולהסתיר רמאות. זה כמובן לא אומר שיש פה רמאות אבל קשה לדעת- הגורם שמוסר מספרים מטעם עצמו מייצר שקיפות חלקית בלבד למספרים ורק הוא רואה את התמונה המלאה. האם באמת יש 40,032? האם זה 30,000? אולי פחות? בפועל כאמור ראינו שסיימו בשנים האחרונות הרבה פחות משתתפים מכך ואנחנו סקפטיים לגבי האפשרות שהחברה האלה לא מקבלים תוצאות. להערכתנו תוצאות המרוץ משקפות את כל מי שרץ בו למעט הקטגוריות שמופלות לרעה ללא מדידה.

מרתון תל אביב

כוחות הבטחון או תעלול?

Ynet מעדכן: מעל 100,000 איש…

הסיבה לכך שהמספר 40,000 תפס היא חפיפניקיות של הגורמים המפרסמים אותו. הם אינם טורחים לברר “עובדות” הנמסרות על ידי המארגנים. לא תמיד אפילו טורחים לפרסם הבהרה בסגנון “כפי שנמסר על ידי המארגנים” אלא מתייחסים למספר כנתון. כך הם מאפשרים למארגנים למסור את גרסתם כאמת. לעתים, הדברים מגיעים לידי אבסורד – כמו בכתבה זו ב Ynet שבה נטען בכותרת שמספר המשתתפים באירוע הוא 100,000. ה”כתבה” היא סיקור של מסיבת העיתונאים של מארגני האירוע, כלומר סוג של פרסומת לאירוע. האם הכוונה לטעון שעוברי האורח בכיכר רבין גם הם לוקחים חלק באירוע כיוון שראו את אוהל האקספו מבחוץ? או שאולי ספרו את תושבי תל אביב שגרים ברחובות החסומים כמשתתפים (בעל כורחם) באירוע?

מספר המשתתפים במרתון חשוב לך בעיקר אם כן אתה משווק בענף הריצה שרכש בסכומים גבוהים נוכחות באירוע, בגלל שהאמנת למספרים הנמסרים על ידי המפרסמים. אבל, חוסר הדיוק מעלה תהיה לגבי עובדות אחרות המופיעות בעיתונות. אלו נתונים אחרים נמסרים לנו כעובדות ולא נבדקים?

מדוע מגזימים?

אפשר להעריך כמה סיבות אפשרויות לנטייה הזו להגזים בנתונים שנמסרים:

  1. עסקית – תחרות כזו היא עסק כלכלי לכל דבר. מרתון תל אביב מנוהל ומופק על ידי חברת קידום המכירות והפקות הספורט “כפיים”. זו מוכרת פרסום לעסקים השונים שנותנים לאירוע חסות – במקרה הזה סמסונג ואדידס שילמו סכומי עתק עבור חסות ראשית באירוע. בנוסף להן יש עוד מפרסמים רבים שמשלמים סכומים אדירים על חסות משנית. האם שווה לשלם את הסכומים האלה? זה תלוי במידה רבה ברמת החשיפה (אבל גם המעורבות, ההשפעה, הזכירות ועוד משתנים). למארגנים יש אינטרס להראות שהאירוע גדול ככל שהם יכולים. גם למנהלי הפרסום בחברות האלה ששמו כספים גדולים (מדי?) על האירוע, יש רצון לשמוע שהשקעתם השתלמה והם מייצרים ערך למעסיקים שלהם… וככה כולם רוצים לשמוע את מספרי הקסם נזרקים לאוויר: “40,000”, “100,000”…
  2. תרבותית – מספרים ודיוק זה טוב לגרמנים ויפניים. אנחנו במזרח התיכון. אפשר לפמפם, להגזים ולנפח כי אף אחד לא באמת בודק את זה, וגם כששקר מתגלה, באווירה התרבותית בישראל זה לא נתפס כחמור במיוחד: “אוקיי, אז לא דייקו…” (אז מה אם זה שימש למכירת פרסום יקר מדי ומרמה את הציבור…).

מרתון תל אביב 2018 –אז כמה באמת רצו?

מרתון תל אביב וכפיים אינם יחידים במשחק הזה- רוב מארגני אירועי הריצה ההמוניים בארץ לוקים במחלת ניפוח המספרים. בעיקר אפשר לראות זאת במרתונים האחרים שבהם מספר הרצים על הנייר גדול בהרבה מאלו שבמציאות. מספר הרצים שסיימו את מרתון תל אביב עם תוצאות, כפי שמשתקף באתר “מבט למרוץ” הוא: קצת מעל ל 22,000 רצים. כאמור את ה 5000 לא מודדים ויש עוד כל מני לא רשומים לא ברורים… אז שוב הגענו למספר אמיתי יותר, שכנראה סובב סביב ה 30,000.

פירוט מספר בעלי התוצאות המסיימים במבט למרוץ:

  • מרתון מלא: 2141
  • חצי מרתון: 8742
  • 10 ק”מ – 11350
  • אופני יד: 56

אנחנו חיים בזמן שבו עובדות הן דבר חשוב. ליתר דיוק, החשיבות היא ביכולת להבדיל בין עובדה לבין עורבא פרח. אז הנה, תדעו. כלי התקשורת לא תמיד באמת בודקים את הנתונים שהם מוסרים ומעבירים את הטקסטים של יחסי הציבור כפי שהם.

מאת: אילן זיסר- רץ חובב, מתעניין באתלטיקה ואחראי על אתר מבט למרוץ: http://raceview.net/
צילום: חגי המצלם